Honda Insight 1.3 i-VTEC Comfort (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Insight 1.3 i-VTEC Comfort |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 196.000 km |
Honda Insight Hybrid Comfort
- 196.000 km
*updates staan steeds onderaan*
Omdat ik zelf met belangstelling de reviews van anderen heb gelezen, hieronder mijn eigen ervaringen m.b.t. de Honda Insight Hybrid.
Ik heb geen ambitie om schrijver te worden dus hou ik het beknopt.
Deze auto is gekozen na een drietal proefritten en het lezen van een hele hoop tests in enkele automagazines en op verschillende websites.
Na LPG en diesel nu een Hybride wagen omdat de uitstoot hiervan - voorlopig - het minst vervuilend is. Dit is onder andere ook na te kijken op de website: www.ecoscore.be.
Ook heb ik rekening gehouden met de verhalen over de Hummer vs. Prius en de mijnen in Sudbury, Ontario.
Wie een beetje rond kijkt op het web,vindt vast ook de andere kant van deze verhalen.
Over de Insight zelf (16.000 km):
Negatieve punten:
Rolgeluiden op ruw wegdek (banden: Yokohama S 71 B)
Bekleding van de kofferruimte raakt snel beschadigd.
Bergop kracht te kort ... als je als eerste naar boven wil. (Midi-Pyrénées, Frankrijk)
Lawaaierige motor bij kickdown.
Automatische airco geeft bij zomerse buitentemperaturen te lang koude lucht.
Positieve punten:
Verzorgde afwerking.
Volledige uitrusting i.v.m. veiligheid en comfort.
Stille en aangename wagen bij normale rijstijl.
Ruime koffer + makkelijk plat leggen van de achterbank.
Verbruik: 5,22 l/100 km (gemeten aan de pomp over de afgelopen 16000 km).
Rustgevend karakter van de CVT - automaat.
Aangename zithouding (ik ben 1,95 m lang).
Lage gebruikskosten (jaarlijkse belasting in België, verzekering enz.)
Opmerkingen m.b.t. het rijden en de sommige negatieve punten (waarvan sommige ook gelezen in andere reviews):
De kickdown heb je eigenlijk niet nodig, duw het pedaal in tot 3000 toeren (mee met de snelheidsmeter) en het gaat even snel en veel stiller. Pas een beetje boven de 3000 toeren maakt de motor echt veel lawaai.
Ben van mening dat iemand die een auto met CVT-bak laat loeien eigenlijk niet weet hoe hij/zij van een CVT - bak gebruik moet maken.
Bergop met de verkeersstroom mee en vooruitkijken (al was het met de Berlingo 2.0 Hdi leuker en met meer reserve)
De airco bij hoge buitentemperaturen half-automatisch laten werken: zowel naar beneden als op borsthoogte laten blazen, dat koelt even goed (maar aangenamer) en je hebt niet meer het gevoel in een koelkast te zitten.
Bij de vraag of ik weer een auto van hetzelfde merk zou kopen:
Ja, als ik de koop zou moeten overdoen, dus absoluut geen spijt van mijn keuze.
Toch "misschien" aangevinkt, omdat de markt snel evolueert en ik geen glazen bol heb.
Ik ben dus zeer tevreden over de deze auto en ook over de Honda - dealer kan ik niks slechts verzinnen.
Wie meer wil weten over het verbruik van de Honda Insight, die kan terecht op www.spritmonitor.de Bij het jaartal wel "vanaf 2009" intikken, anders wordt de Insight uit 1999 meegerekend en dat is toch een heel andere auto.
update 1: 20.000 km: 27-02-2010
( klein onderhoud: olieservice + filter + vastzetten van kunststof binnenbekleding rechter deurdrempel)
Gemiddeld verbruik sinds aanschaf: 5,27l / 100 km, verbruik is met winterweer en bijbehorende files gestegen.
update 2: 30.000 km: 29-06-2010
( olie service +rammeltje onder opbergruimte opgelost verder geen problemen)
Het blijft een plezier om mee te rijden.
Gemiddeld verbruik over de afgelopen 30000 km is met het betere weer terug gezakt tot 5,20 l/ 100 km.
Gemeten over de laatste anderhalve maand en 3000 km is het (gemeten) verbruik 4,9 l/100 km. Weersomstandigheden hebben een duidelijke invloed.
update 3 (vakantie update): 22-07-2010
vakantietrip richting Zuid-Frankrijk van +/- 2500 km (waarvan 1000 km op autoroute max. 130 km/u (gps) + uitstap naar Mont Ventoux.)
Geen enkel probleem, gemiddeld verbruik tijdens vakantie (gemeten 5,27 l/ 100 km, BC geeft 5,0 aan)
De boordcomputer wijkt gemiddeld 5 % af t.o.v. het werkelijk gemeten verbruik.
update 4: 40.000 km: 04-11-2010
Groot onderhoud: geen opmerkingen, behalve een kraakje aan bestuurdersdeur en links en rechts een rammeltje, maar een aantal zonnebrillen en de zuignap van de gps (in opbergvak) zijn hier ook schuldig aan.
Gemiddeld verbruik over 40.000 km is 5,12 l/ 100 km, waarbij de laatste tankbeurten bewust rustig is gereden.
In een andere review heb ik gelezen over rijervaring in bergen. Bij vorige update ben ik vergeten melden dat het IMA systeem weliswaar goed werkt, maar inderdaad soms wat capaciteit tekort komt (bijv. trip naar top van Mont Ventoux) en dus oplaadt op het moment dat je eigenlijk graag wat meer 'assist' wil hebben.
Bij het afdalen (Mont Ventoux) is er geen motorrem als de accu volledig is opgeladen, de S en L stand moeten dan sneller gebruikt worden. Ook gaf het IMA bij het afdalen zelfs onnodig 'assist', zelfs indien het gaspedaal niet werd aangeraakt, waarschijnlijk heeft dit te maken met het beheer van de accu temperatuur. Ben zelf niet technisch genoeg aangelegd om de exacte reden hiervan te kunnen vinden.
Bovenstaande opmerkingen gelden dus enkel voor de moeilijkere hellingen en afdalingen en kom ik dus 99% van de tijd dat ik in de auto doorbreng niet tegen.
Ben nog steeds erg tevreden over de auto.
Update 5: 50.000 km 26-03-2011
(oliewissel + nieuwe ruitenwissers. Verder geen opmerkingen.
Verbruik in winterperiode op winterbanden over +/- 9000 km is 5,49 l/ 100 km. Dit tov gemiddeld verbruik van 5,13 l/100km over 41000 op zomerbanden.
Gemiddeld verbruik over 50000 km bedraagt 5,19 l/ 100 km.
De auto blijft fijn en zonder problemen rijden.
Update 6: 60.000 30-08-2011
(klein onderhoud: olie + filter)
Behalve een irritante rammel aan hoofdsteun passagiersstoel geen opmerking.
Gemiddeld verbruik staat na 60.000 km op 5,14 l/100 km. (zie spritmonitor.de)
Update 7: 70.000 18/02/2012
oliewissel
Rammeltjes blijven maar raak er aan gewend, vergeet ook steeds aan de dealer te vragen om er eens naar te kijken omdat zonnebrillen en dergelijke er ook deel van uitmaken.
Verder doet de Honda het nog steeds goed en blijf ik genieten van de soepelheid van de CVT overbrenging.
Verbruik is tijdens de winter (met winterbanden) weer gestegen en staat op 5,15 gemiddeld sinds aanschaf.
Update 8: 80.000 23/07/2012
Op kilometerstand 78.500 de 80.000 km beurt laten uitvoeren ivm nakende vakantietrip.
Enkele klachten ivm rammeltjes laten oplossen, waarbij opgemerkt werd dat de rammel in de hoofdsteun niet kan worden opgelost omdat dit te maken heeft met de anti whiplash voorziening.
Bij het remmen van hogere snelheid zijn er trillingen. Oorzaak ligt bij de remschijven, op advies van de dealer worden bij de volgende onderhoudsbeurt (op 90.000) de remschijven + blokken hoogstwaarschijnlijk vervangen. Persoonlijk vind ik dit vroeg, mijn vorige wagen heb ik na 150.000 km verkocht zonder remproblemen en zonder vervanging, maar deze was handgeschakeld en een diesel heeft meer motorrem volgens de dealer.
Tevens werd op de factuur een reset/ update gemeld ivm het IMA systeem. Aanvankelijk niks van gemerkt tot ik in een file aan de péage stond. Daar waar het start/stop systeem vroeger na 3x herstarten eerst over de 13 km/u moest alvorens het de motor weer zou stilleggen merkte ik tijdens deze file op dat dit aantal gevoelig verhoogd werd, heb niet de gelegenheid gehad om het maximum te tellen maar kwam toch al aan 6/7 keer. Verder had ik de indruk (kan dus verbeelding of gewenning zijn) dat de het systeem efficiënter omgaat met de accu, dit viel me vooral op bij het nemen van hellingen tijdens de vakantie. Zoals gezegd kan dit ook zijn omdat ik de auto na 80000 km heel erg gewoon ben geworden.
Tijdens de vakantie trip naar het Zuiden met volle bepakking (4 personen + bagage) over 2600 km (incl. ritten ter plaatse met veel hellingen aan 8 % en meer) een gemiddeld verbruik genoteerd van 5,3 l/100 km (brandstof SP95 E10).
Update 9: 90.000 km beurt
Bij de nieuwe dealer het probleem van de trillende remmen opnieuw aangekaart. Dealer heeft de remmen nagekeken, ze moeten niet vervangen worden al zit er een slag in. Dit zou bijvoorbeeld veroorzaakt kunnen zijn door hete remschijven die te snel zouden zijn afgekoeld door door een (diepe) plas water te rijden bijvoorbeeld na het nemen van een afslag op de autosnelweg. Kan me zoiets niet herinneren.
Doorrijden met deze remschijven is geen probleem vermits de remkracht en de veiligheid hierdoor niet in het gedrang komen.
Bij het wisselen naar de winterbanden is me echter opgevallen dat de trillingen minder/ verdwenen zijn of is dit wishful thinking. Zal dat nog even afwachten en er speciaal op letten bij het remmen.
Verder zijn er geen bijzonderheden naar boven gekomen tijdens dit onderhoud behalve dat de motor nu gevuld is met 5W30 olie ipv 10W40 en dat dit een €6 meer kost. Ben benieuwd of het verbruik hierdoor gaat verminderen. Het algemeen verbruik sinds aanschaf van de auto staat op 5,15 l/100 km. Kortom nog steeds tevreden.
Update 10 131500 km
Tijdens de 130000 beurt geen opmerkingen.
Rammel onder handschoenenkast is opgelost + kofferslot vastgezet.
Gemiddeld verbruik staat ondertussen op 5,19 l/100 km waarbij ik heb opgemerkt dat ook tijdens een "warme" winter de winterbanden het verbruik doen stijgen.
Tijdens de vakantie naar Italië (via Gotthard pas) + vele korte en steile ritten over 3500 km een gemiddeld verbruik van 5,0 l/100 km
Nog tijdens de vakantie rit even getwijfeld aan de betrouwbaarheid omwille van lawaai en enorme trillingen. Naderhand bleek dat er rechtsachter 1 wielmoer kapot was. Het schijnt dat die moeren wel vaker verkeerd worden vastgezet wegens haast of slordigheid van de monteurs. Vanaf heden gaat de auto enkel nog bij de Honda-dealer langs voor de banden wissel.
Blijf enorm tevreden over de auto, brengt ons altijd rustig heen en weer.
Update 11: 141000 km
Ook bij deze beurt enkel onderhoud, geen extra kosten.
De enige dingen die soms vervelend zijn, zijn het knopje om de dashboard verlichting aan te passen en de hendel voor de verstralers die makkelijk per ongeluk aangezet worden.
Verder heel fijne, probleemloze wagen!
Update 12:162200 km
Groot onderhoud. Remblokjes (originele) vervangen omdat ze de volgende onderhoudsbeurt niet meer zouden halen.
Verbruik blijft goed met gemiddeld 5,19 over 162200 km.
Er was al geruime tijd gekraak aan de linkervoordeur. Na wat gezoek op internet met tips om deurrubbers te behandelen met van alles en nog wat gewoon aan de Honda garage gemeld.Deur is opnieuw afgesteld en gekraak is verdwenen.
Wat tot nog toe is vervangen sinds aankoop:
1) remschijven/ blokken vooraan
2) dimlichten, toen linksvoor stuk was beide H4 laten vervangen
3) 12 volt accu (150000 km)
4) remblokjes achteraan
Verder is alles nog origineel, kan eigenlijk niet anders dan tevreden zijn, want de auto blijft zeer aangenaam om mee te rijden.
I.v.m. gebroken wielbout was de uitleg van mijn garage dat dit simpelweg komt door het regelmatig wisselen van de wielen waardoor de bouten ook meer te verduren krijgen.
Update 13 :196000 km
Sinds vorige update is er niks bijzonders gebeurd. De enige extra kost was het vervangen van de dimlichten. Toen bleek dat de lichtopbrengst plots veel beter was. Wellicht een beter type van lamp of misschien vermindert de lichtopbrengst na verloop van tijd?
Verder blijft het verbruik stabiel op 5,22 l/100 km.
Het schijnt dat elke automotor olie verbruikt, maar bij deze Honda is het alleszins niet meetbaar via de peilstok. Alles bij elkaar is deze aankoop zijn geld waard geweest tot nu toe. Hij brengt ons nog steeds comfortabel van A naar B. Het enige echte punt van ergernis blijft de automatische aanpassing van de dashboardverlichting. Als ik het niet handmatig bijstel dan zie ik overdag bij ingeschakelde dimlichten niks van de snelheidsmeter of is de verlichting te fel als het donker is.
Update 14: 205000
Bij jaarlijkse keuring werd enkel opgemerkt dat de kentekenplaatverlichting vervangen moest worden.
Bij het groot onderhoud werd door de garage gemeld dat de schokbrekers achteraan "een beetje vettig zijn" en dat dit misschien een probleem zou kunnen zijn bij de keuring, niet dus.
M.a.w. deze schokbrekers hebben hun beste tijd gehad, maar voorlopig worden ze niet vervangen vermits veiligheid, comfort niet in het gedrang komen volgens garage en keuring.
Verbruik met dakkoffer over een kleine 2000 km = 5,62 l/100 km. Auto was volgeladen + 4 personen, waarbij het verbruik vooral opliep bij lokaal verkeer in het Centraal Massif (Frankrijk) wegens de korte ritten met stevige stijgingspercentages.
Verbruik over de afgelopen 205000 km blijft nog steeds op 5,21 l/ 100 km staan.
Ik ben en blijf overtuigd van de kwaliteiten van deze auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.