Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2009) #3

autoreview

Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2009)
Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2009)Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2009)Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2009)Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2009)Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2009)Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2009)Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2009)Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2009)Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2009)

Signalement

UitvoeringInsight 1.3 i-VTEC Elegance
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf44.000 km
KM-stand laatst119.794 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste auto!

  • 44.000 km

Mijn eerste auto!

Ik ben zocht naar een eerste auto, dat moge duidelijk zijn. Met mijn werk in de luchtvaart met zeer onregelmatige tijden zocht ik naar een auto die mij altijd zonder zorgen, op elk mogelijk tijdstip, naar mijn werk zou rijden.

Nog voor Corona, waar de benzine prijzen al niet echt 'je van het' waren, zocht ik dus ook een auto die dat zo zuinig en zo goedkoop mogelijk zou doen.

En als laatste: comfort. Met gemiddeld 650KM in de week moesten die ritten wel zo aangenaam mogelijk worden, binnen mijn toenmalige budget.

Na maanden zoeken, zag ik deze strakke Honda Insight staan bij DeBois te Amersfoort.

Bouwjaar 2009
Hybride
Altijd binnen gestaan
Goed verzorgd
Dealer onderhouden
Slechts 44.00KM!!!

Toch maar is gaan rijden, samen met mijn vader. Een rondje binnen 't Gooi en de gemeente Baarn: Alle type wegen, snelweg en daarna al hobbelend door Laren.

Conclusie na 1 uur rijden en de auto goed geïnspecteerd te hebben: een Insight als deze zal ik nooit meer vinden als ik deze laat staan. Dus, dit werd 'm!


9 Maanden later

  • 69.350 km

Na vele kilometers, overigens totaal probleemloos, had ik toch wel wat dingen die ik veranderd zou willen hebben. Veel daarvan, met name op audio gebied zoals een Bluetooth zender in de AUX ingang kon ik zelf regelen.

De regio waar ik destijds woonde, Utrechtse Heuvelrug, had een rijke hoeveelheid aan wegen zonder verlichting. Dit was dan ook gelijk het grootste, toch wel, irritatie punt wat ik had ondervonden: het slechte zicht naar voren.

Een eerste uitkomst bleek het polijsten van de gehele buitenkant van zowel linker als rechter koplamp units: Met een verblindend resultaat, echt geweldig! Deze service is destijds uitgevoerd bij Autoaalglas te Hilversum, met daarbij een actie van 2 nieuwe ruitenwisserbladen voor de voorkant voor slechts 0 Euro. Toch mooi meegenomen dus!

Om toch nog iets meer tevredenheid uit mijn ideeën te halen, bleek de eerstvolgende onderhoudsbeurt uitkomst te bieden. Deze laat ik tot op de dag van vandaag overigens, nog steeds uitvoeren bij Honda De Bois te Amersfoort.

Bij de bijzonderheden die altijd van mij gevraagd worden, had ik het balletje op gegooid om is te kijken naar een verbetering van het actieve zicht. Later die ochtend werd ik gebeld en gaf de hoofdmonteur de optie om LED lampen te installeren. Toch een flinke investering, maar ik heb het toch gedaan. Bij het ophalen van de auto, in het donker, wist ik niet wat ik meemaakte: WAT EEN VERBETERING!!!

De vele kilometers die volgden bevielen me goed, echter kreeg ik veel geflits van mijn toekomenden medeweggebruikers. Na een kleine aanpassing aan de hoogte van de lampen was ook dat probleem weer verholpen. Bij de onderhoudsbeurten die volgden is dat altijd een aandachtspuntje geweest en is dus altijd perfect bijgehouden.

Covid en dus weinig kilometers,,.

  • 84.950 km

Het begin van Covid-19..... Onze prachtige luchtvaartwereld ligt helemaal op z'n gat, dus weinig meters te maken in mijn Honda. De kilometers na alle aanpassingen waren ronduit top te noemen, de beurten betroffen alleen het standaard onderhoud en dus geen gekke dingen.

De daklijsten, die lieten steeds los. Die heb ik dus weer vast laten plakken door mijn vaste garage Honda De Bois te Amersfoort. Later bleek dat ze toch weer los gingen zitten dus ik heb ze maar verwijderd. En nee: ik heb geen problemen gekregen met lekkage o.i.d.. Sterker nog, ik vind zonder lijsten de auto nog strakker. (Nieuwe waren verschrikkelijk duur, dus dat heb ik laten schieten....) hahaha

Weinig tot geen nieuws dus.

Ruitenwissermotor & krakende vering

  • 108.349 km

Bij deze beurt was groot onderhoud gepland.

Airco reinigen
Inspectie onderstel
Bijvullen vloeistoffen
APK

Bij de bijzonderheden die ik had voor de garage, waren de tikkende motor van de ruitenwisser links voor en de krakende vering. Voor de ruitenwissermotor bleek dat niks schadelijks, slechts ouderdom. Zo lang de boel bleef werken was dat prima in orde. (Alles werkt nog steeds).

De krakende vering aan de voorkant baarde me wel wat zorgen. Echter bleek dat iets onschuldigs te zijn: alle hardware was in orde, echter waren de draagarm rubbers wat verdroogd. Na het goed invetten van alle rubbers zowel voor als achter kan ik weer heerlijk geruisloos door het land! Opgelost!

Ruitenwisser Achter Vervangen

  • 119.201 km

Onderweg van het werk naar huis zag ik in mijn binnenspiegel een wisser die helemaal aan flarden was. Zonder bellen, kon ik zo terecht bij mijn vaste garage en daar is deze wisser meteen door de hoofd monteur vervangen.

Groot onderhoud + Zomercheck!

  • 119.285 km

Groot onderhoud samen met de gratis zomer check van de garage.

Gratis APK
Inspectie onderstel
Vloeistoffen vervangen
CVT olie vervangen + Filter
Pollenfilter vervangen
Airco Reiniging
Luchtfilter vervangen

En ja, voor het eerste sinds de bouw van de auto: Alle bougies vervangen! Hoezo Japanners zitten technisch verschrikkelijk goed in elkaar, Wow wat een kwaliteit!

Duur klusje opzichzelfstaand? Dat dan weer wel: EUR 401,- schoon aan de haak! Iets met, Honda onderdelen zijn de prijs van het gewicht in goud waard......... Het resultaat is echter dan weer wel: als een zacht spinnende naaimachine draait de motor de kilometers weg. Geweldig!

Verder nodigde de hoofdmonteur me uit om is naar de onderkant van de auto te kijken. Kijk zelf maar is naar de foto's, ik was ook zeer verrast toen ik een nagenoeg vrij van roest onderkant zag. Slechts wat oppervlakkig, helemaal prima dus! Zelfs de hoofdverkoper gaf me een compliment voor hoe de auto eruit zag.

Ik reageerde met: Bijhouden, bijhouden, bijhouden!

Nieuwe Banden!!

  • 119.794 km

Ik was er al over geïnformeerd door mijn vaste garage, dat het canvas zichtbaar werd aan de binnenkant van de voorbanden. Dus tijd voor nieuwe!

All season, dat moest het worden. Ik had al Vredestein Quatrac 5, dus nu maar weer de zelfde, maar dan de nieuwste uiteraard.

Vredestein Quatrac 2024
185/55 R16 87V
Vierwiel uitlijnen Cat A
Montagekosten

Ik heb daar een vast adres voor: Matterhorn Bandenservice te Hilversum. Mijn vader komt er al sinds de jaren 80, dus zo gaat dat generatie op generatie over. Prachtig bedrijf met echte kenners, ik raad ze iedereen aan!

Zo geschiede, de foto's heb ik bijgevoegd. Perfecte service, ik kon wachten tot de auto gereed stond met nieuwe sloffen. Interessant om dat vakwerk is van dichtbij te zien.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.