Honda FR-V 2.2i-CTDi Comfort (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | FR-V 2.2i-CTDi Comfort |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 42.000 km |
KM-stand laatst | 53.000 km |
ERVARINGEN
- 57.000 km
We hebben lang zitten dubben over de opvolger van onze Honda
Jazz. We zochten de zelfde combinatie van zuinigheid,
betrouwbaarheid, prestaties en comfort, maar dan in een wat
groter jasje. De Jazz voldeed voor het grootste deel aan deze
eisen, maar met vrouw, twee kids, een dikke kinderwagen en
dito Labrador was het soms toch iets te veel van het goede.
Mischien het vermelden waard: als we ooit nog een tweede auto
zoeken dan zou ik blind weer voor een Jazz kiezen.
Maar goed, dit is een MyReview van de Honda FR-V 2.2i-CTDI in de
Comfort/Lifestyle uitvoering. In eerste instantie waren we op
zoek naar een benzine versie. Het bleek dat de 1.7 liter er
flink aan moet trekken om een beetje leuk mee te komen en dat
ging gepaard met de nodige onrust (veel toeren en een zesde
versnelling zou handig zijn). De 2 liter stond daarom als eerste
op ons wensenlijstje. De 1.8 liter, die min of meer het verbruik
van de 1.7 en de prestaties van de 2.0 combineert, lag nog
buiten ons budget.
Na lang zoeken kwamen we deze Diesel tegen bij een particulier.
Net twee jaar oud met 40.000 op de teller. De vraagprijs lag
een redelijk eindje boven ons budget. We hebben echter de stoute
schoenen aangetrokken en ons maximale bod gedaan. Wat bleek: de
eigenaar moest ’m kwijt ivm de komst van een lease-auto en hij
ging tot onze verbazing akkoord met ons bod. De auto inleveren
bij een dealer leverde hem een vergelijkbaar bedrag op.
Na een bezichtiging, proefrit, navraag bij de dealer waar ie
vandaan komt en een check bij de NAP waren we overtuigd van de
staat van de auto. De jaar fabrieksgarantie die er nog op zit
zou eventuele gebreken wel op kunnen lossen.
Wat vinden we nu van de auto:
Looks / Comfort: Het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar
wij vinden het een ’stoere’ gezinsbak. Heeft van achter wat weg
van een BMW X3 (en dat is als compliment bedoeld). Alles
ziet er strak en degelijk uit. De mogelijkheden en flexibiliteit
van de twee rijen van 3 stoelen zijn super.
De stoelen zijn op zich van normaal formaat, maar omdat het
allemaal in zo’n 1.8 meter geperst moet worden zit je als
bestuurder dichter bij het raam en deur dan je gewend bent.
Ik kan me voorstellen dat mensen die (veel) te veel gewicht
met zich meedragen hier niet prettig zitten. Met mijn 1.85m en
100kg (zware botten, echt!) is het echter geen probleem. Met de
middelste stoel neergeklapt heb je echter een zeer royale
armsteun die dit kleine ongemak compenseert.
De comfort uitvoering is al redelijk compleet en de Lifestyle
uitvoering doet daar nog een schepje bovenop met lichtmetalen
dakrails, privacy glass, en een CD wisselaar. Samen met de
lichtmetalen velgen vinden wij het in ieder geval een juweeltje
om te zien.
Prestaties: 140PK vermogen en 340Nm koppel: Oef! Honda heeft z’n
zaakjes goed voor elkaar bij de eerste diesel die ze in eigen
huis maken. Je hoort nauwelijks dat je in een zelfontbrander rijd
en het rijdt lekker smeuïg. Heel anders dan bijvoorbeeld
een ’rouwe’ duitse TDI of de JTD diesel die in mijn huidige
lease-auto ligt. Laat die caravan maar komen. Bij ons reageert de
motor niet heel direct op het gaspedaal. Het resulteert
automatisch in een ontspannen en rustige rijstijl.
Omdat de auto lekker breed is ligt ie als een blok op de weg.
De koets helt wat over in de bochten, maar volgens mij niet meer
dan normaal bij een wat hogere auto. Omdat je echter wat verder
naar de buitenkant en min of meer tegen de deur aan zit door die
drie stoelen lijkt het soms of de auto omvalt als je 'm
snel de bochten doorjaagt. Ik kan er zelf niet helemaal aan
wennen.
Een kapotte liftschakelaar voor het raam is onder garantie
vervangen. Verder alleen maar regulier onderhoud.
Gebruikskosten: Volgens de vorige eigenaar was een verbruik
tussen de 6 en 7 liter per 100 kilometer normaal. We hebben
nu wat meer gereden en dit is op de langere stukken zeker
haalbaar. Op de korte stukjes echter gaat het verbruik naar
de 8 tot 9 liter per 100km.
Zouden we in de toekomst weer een Honda kopen? We zijn in
principe niet merkentrouw en zoeken ons iedere keer suf
naar de voor ons ideale auto. Dit is echter onze tweede
Honda en ik vermoed dat de volgende leaseauto ook weer
een Honda wordt.
Update: 21-06-2009
Uit ervaring kan ik vertellen dat je goed moet uitkijken met
de dikke A-stijlen. Bij het in een bocht wegrijden van een parkeerplaats viel een complete paal van een parkeerbord hier achter weg. Gelukkig had ik het stuur compleet gedraaid waardoor
deze niet met de carosserie maar met de band in aanraking kwam.
Resultaat: een paal die nu wat losser in de grond staat en
het schaamrood op m'n kaken ivm de vele voetgangers (inclusief
m'n vrouw) die getuigen waren van het voorval.
Ook wil er nog wel eens bij een splitsing een complete fietser achter de A-stijlen verdwijnen. Hier hield ik echter al rekening
mee.
PROBLEMEN
- 53.000 km
Liftschakelaar onder garantie vervangen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.