Honda CRX 1.6 VTi (1992)
autoreview

Signalement
Uitvoering | CRX 1.6 VTi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 1996 |
KM-stand bij aanschaf | 57.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Deze heerlijke Honda Civic/CRX VTi (ook wel DELSOL genoemd) is sinds 1996 in mijn bezit en dat is dus op dit moment 10 jaar geleden. In al die tijd heb ik genoten van deze prachtige en zeer sportieve auto. Een betrouwbare Japanner die me nog nooit in de steek heeft gelaten. Ook de onkosten zijn mij altijd meegevallen, ondanks dat Honda er om bekend staat dat de onderdelen duur zijn.
De eerste paar jaren heb ik ook in de winter doorgereden, nu ze wat (bouwjaar 1992) ouder is heeft ze dat niet verdiend en de jaarlijkse kilometers zitten dan ook rond de vijfduizend.
Het motortje van deze CRX is heerlijk, doortrekken tot aan de 8.000 tpm is geen kunst, net na de 5.000 tpm. komt de Vtec in werking en krijg je eigenlijk een duwtje in de rug en voor je het weet moet je bij de 8.000 tpm. overschakkelen.
Natuurlijk moet je de Vtec met beleid gebruiken, alleen wanneer de motor goed warm is en dan nog niet te vaak. Mijn olieverbruik is dan ook 0 te noemen.
De rijeigenschappen zijn goed te noemen, daar staat Honda natuurlijk om bekend. Verder is het echt heerlijk om het aluminium uitneembare dak achterin de kofferbak te leggen en te gaan genieten van het zonnetje met daarbij een lekker briesje. Overigens is dit topmodel ook verkrijgbaar met een electrisch dak, nadeel is wel dat je minder kofferruimte hebt en dat de kosten hoog kunnen zijn als je er wat aan zou kunnen krijgen.
Nadelen van dit model is: Remmen hadden beter gekund, kans op lekkage door uitdrogen dakrubbers, kans op lekkage bij achterraam door verstopping afvoerbuisjes, kans op roest wielkasten achter, kans op slijtage bekleding stoelen (alleen bij VTi stoelen,lendesteun), kans op Vtec tik (niet schadelijk en er kan gerust 100.000 mee gereden worden), kans op oxidatie alumium dak, kans op rammelen dak (valt te verhelpen). Dit waren de nadelen die overigens niets zijn in vergelijking met de voordelen.
Een VTi heeft standaard, vier schrijfremmen, achterspoiler, ABS, verlichting in de deuren, Vtec motor met 160 PK, 3-electrische ramen, stabilisatorstang, enzovoort.
Al met al een plezierige betrouwbare auto om in te rijden. Toch is het kopen van een 2de hands een risico. De CRXen zijn ouder geworden, de jongste is van 1997. Bovendien zijn er veel jeugdigen die graag willen laten zien hoe snel een honda kan. De wat ouderen weten het allemaal.....een Honda kan snel zijn. Kijk dus goed rond bij het kopen van een Honda Civic/CRX Esi(E) of een Vti(E), veel schade’s zijn zo goed opgelapt dat het al moeilijk te zien is.
Ikzelf al jaren lid van www.crxclubholland.nl en veel jaren daarvan als bestuurslid heb al veel meegemaakt in het Honda wereldje. Veel CRXjes zijn afgejakkerd en dat is jammer. Gelukkig zijn er veel liefhebbers die er anders over denken. Zo heb je sinds 2004 de www.delsolclub.nl, een site voor de liefhebbers van alleen dit model.
In de 5 produktiejaren heeft Honda.nl 729 Civic/CRXen verkocht, veel daarvan rijden helaas niet meer. De meesten op de weg zijn afkomstig uit Duitsland, enkelen daarvan hebben o.a. lederen bekleding.
PROBLEMEN
Slechts 1 probleem, mijn ABS was defect. Een duur grapje, maar het kan nu eenmaal eens gebeuren dat er wat kapot gaat.
Verder geen mankementen, wel het normale onderhoud zoals banden, uitlaat, remblokken enzovoort.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.
Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.
Inloggen of Registreren