AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Honda CRX 1.6 VTi (1992)

autoreview

Honda CRX 1.6 VTi (1992)

Signalement

UitvoeringCRX 1.6 VTi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf1996
KM-stand bij aanschaf57.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Deze heerlijke Honda Civic/CRX VTi (ook wel DELSOL genoemd) is sinds 1996 in mijn bezit en dat is dus op dit moment 10 jaar geleden. In al die tijd heb ik genoten van deze prachtige en zeer sportieve auto. Een betrouwbare Japanner die me nog nooit in de steek heeft gelaten. Ook de onkosten zijn mij altijd meegevallen, ondanks dat Honda er om bekend staat dat de onderdelen duur zijn.
De eerste paar jaren heb ik ook in de winter doorgereden, nu ze wat (bouwjaar 1992) ouder is heeft ze dat niet verdiend en de jaarlijkse kilometers zitten dan ook rond de vijfduizend.
Het motortje van deze CRX is heerlijk, doortrekken tot aan de 8.000 tpm is geen kunst, net na de 5.000 tpm. komt de Vtec in werking en krijg je eigenlijk een duwtje in de rug en voor je het weet moet je bij de 8.000 tpm. overschakkelen.
Natuurlijk moet je de Vtec met beleid gebruiken, alleen wanneer de motor goed warm is en dan nog niet te vaak. Mijn olieverbruik is dan ook 0 te noemen.
De rijeigenschappen zijn goed te noemen, daar staat Honda natuurlijk om bekend. Verder is het echt heerlijk om het aluminium uitneembare dak achterin de kofferbak te leggen en te gaan genieten van het zonnetje met daarbij een lekker briesje. Overigens is dit topmodel ook verkrijgbaar met een electrisch dak, nadeel is wel dat je minder kofferruimte hebt en dat de kosten hoog kunnen zijn als je er wat aan zou kunnen krijgen.

Nadelen van dit model is: Remmen hadden beter gekund, kans op lekkage door uitdrogen dakrubbers, kans op lekkage bij achterraam door verstopping afvoerbuisjes, kans op roest wielkasten achter, kans op slijtage bekleding stoelen (alleen bij VTi stoelen,lendesteun), kans op Vtec tik (niet schadelijk en er kan gerust 100.000 mee gereden worden), kans op oxidatie alumium dak, kans op rammelen dak (valt te verhelpen). Dit waren de nadelen die overigens niets zijn in vergelijking met de voordelen.

Een VTi heeft standaard, vier schrijfremmen, achterspoiler, ABS, verlichting in de deuren, Vtec motor met 160 PK, 3-electrische ramen, stabilisatorstang, enzovoort.

Al met al een plezierige betrouwbare auto om in te rijden. Toch is het kopen van een 2de hands een risico. De CRXen zijn ouder geworden, de jongste is van 1997. Bovendien zijn er veel jeugdigen die graag willen laten zien hoe snel een honda kan. De wat ouderen weten het allemaal.....een Honda kan snel zijn. Kijk dus goed rond bij het kopen van een Honda Civic/CRX Esi(E) of een Vti(E), veel schade’s zijn zo goed opgelapt dat het al moeilijk te zien is.
Ikzelf al jaren lid van www.crxclubholland.nl en veel jaren daarvan als bestuurslid heb al veel meegemaakt in het Honda wereldje. Veel CRXjes zijn afgejakkerd en dat is jammer. Gelukkig zijn er veel liefhebbers die er anders over denken. Zo heb je sinds 2004 de www.delsolclub.nl, een site voor de liefhebbers van alleen dit model.

In de 5 produktiejaren heeft Honda.nl 729 Civic/CRXen verkocht, veel daarvan rijden helaas niet meer. De meesten op de weg zijn afkomstig uit Duitsland, enkelen daarvan hebben o.a. lederen bekleding.

PROBLEMEN

Slechts 1 probleem, mijn ABS was defect. Een duur grapje, maar het kan nu eenmaal eens gebeuren dat er wat kapot gaat.
Verder geen mankementen, wel het normale onderhoud zoals banden, uitlaat, remblokken enzovoort.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren
Sub-reacties inklappen

Er zijn nog geen reacties geplaatst.