Honda CR-V 2.0i ES (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CR-V 2.0i ES |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 87.000 km |
KM-stand laatst | 116.000 km |
- 116.000 km
Omdat er al genoeg reviews en tests zijn gemaakt over de rijeigenschappen en de prestaties van deze auto, wil ik daar verder niet op ingaan. Ik wil in deze review aangeven wat mij specifiek aan deze auto is opgevallen in positieve en negatieve zin.
Pluspunten:
- Het zicht achteruit door de zijspiegels is erg goed.
- De auto is erg ruim van binnen. Ook met de stoelen in de achterste stand hebben de passagiers achter nog genoeg beenruimte over. Doordat de handel voor de automaatbediening naast het stuur zit (net als de handrem), heb je een zee van ruimte tussen de voorstoelen. Omdat wij dat opklapbare tafeltje toch niet gebruiken, heb ik het eruit gehaald (3 moeren losdraaien). Er is nu zoveel ruimte dat je binnendoor naar achteren kunt lopen of bijvoorbeeld een koelbox of grote tas voor op vakantie kwijt kunt tussen de voorstoelen.
- De standaard Honda radio ziet er wat gedateerd uit, maar geeft een geweldige kwaliteit geluid. Hij zit wel wat ver weg ingebouwd. Als je een tunnel (bijv. Zeeburgertunnel) in rijdt valt het signaal redelijk snel weg, iets wat bij veel andere auto’s waar ik in rijd minder snel gebeurd. Een antenneversterker was misschien geen overbodige luxe geweest. Het volume wordt in wat te grote stappen geregeld. Hierdoor kan ik het volume soms niet geheel naar mijn wens afstellen.
- Erg veel opbergvakjes, ook onder de bijrijderstoel. Dit maakt de wat te kleine vakken in de portierdeuren weer enigszins goed.
- De zitpositie voor iemand van rond de 1.80m is uitstekend. Wel moet ik opmerken dat ondanks mijn niet al te grote lengte, ik de stoel al in de achterste stand heb staan. Ik kan me de punten van kritiek van de wat langere medemens dus wel voostellen. Maar ik zit i.i.g. heerlijk.
- De ruit in de kofferbakdeur kan ook los van de deur geopend worden. Hierdoor kun je gemakkelijk te lange bagage (bijv. balken van de bouwmarkt) meenemen in de auto en toch de kofferbakdeur dichtdoen. Ook kun je op een hete dag stiekem dit ruitje een stukje openzetten zonder dat dit al te veel opvalt.
- De automatisch inschakelende 4WD. Zeker in combinatie met winterbanden komt hij elke sneeuwberg door en elke spekgladde helling op. Knap staaltje werk van Honda!
Minpunten:
- Het zicht door de binnenspiegel naar achteren is goed tijdens het rijden, maar tijdens het fileparkeren is het zicht naar achteren nul komma nul. Omdat de kofferbakdeur vrij hoog is en de auto van zich zelf ook al hoog is, zie je echt helemaal niets van de auto achter je. Parkeersensoren hadden op deze auto echt standaard moeten zijn. Ik ga ze binnenkort zelf monteren, want hier valt niet aan te wennen.
- De remmen zijn bepaald niet giftig. Stevig remmen betekent hard drukken op het rempedaal. Aan mijn remmen kan het niet liggen, de schijven zijn pas alle 4 afgedraaid en alle blokken vernieuwd. Dit maakte voor de benodigde remkracht echter niets uit. De remschijven van de CR-V schijnen wat gevoelig te zijn voor kromtrekken, bij mij zijn ze i.i.g. al alle 4 dus krom geweest.
- Als je vanuit stilstand vlug wilt optrekken op een nat wegdek, dan slippen de voorwielen vrij gemakkelijk.
- De rechter draaiknop waarmee je regelt waar de ventilatielucht uitstroomt, vind ik niet echt handig. Het meeste gebruik je de AUTO (climatronic) stand en de stand voor de voorruitontwaseming. Het switchen tussen deze standen kost wat moeite omdat ze maximaal uit elkaar zitten i.p.v. naast elkaar. Ik had liever gezien dat er voor de voorruitontwaseming (bijv. i.c.m. de airco) een aparte drukknop zat.
- Een zwak punt van deze auto is de ventilatormotor. Bij mij is hij al kapot gegaan en volgens de monteur bij de Honda-dealer is dit 1 van de weinige zwakke punten van deze auto.
- Het verschieten / verkleuren van de kunststof strippen langs alle deurlijsten. Deze strippen zien er bij mij niet meer uit. In plaats van grijs zijn ze bij mij al groen/bruin. Een vies gezicht.
- Het ontbreken van een klokje. Deze zit wel in het display van de Honda radio en kan daarin ook continue in beeld worden gezet, maar daarvoor moet je wel het contact aanzetten en daarna 5 seconden wachten.
- Je kunt tijdens het rijden je linkerbeen niet goed languit neerzetten (in de automaat-versie i.i.g.). Er is in het uiterste linker hoekje een kunststof plateautje gemaakt waar je je linkervoet op kunt zetten tijdens het rijden, maar de hoek van dit plateautje is veel te flauw gekozen. Hierdoor worden constant de spieren aan de bovenzijde van je voet aangespannen, dit is niet erg comfortabel. In de Honda Civiv Hybrid waar ik laatst in reed hebben ze dit beter gedaan en is de hoek wel ongeveer 45 graden gemaakt.
- De koplampsproeiers gaan gelijktijdig aan met die van de voorruit en gebruiken zeer veel ruitensproeiervloeistof. De tank is dan ook zo leeg. Omdat de koplampsproeiers voor 99 procent van de CR-V rijders weinig toevoegen, vind ik dit niet echt handig. Ik ga nog eens informeren bij de dealer of het koplampsproeisysteem los te koppelen is.
- Door de rvs side bars (origineel Honda-accessoire) is het wat lastiger om de krik onder de auto te plaatsen (vooral aan de voorzijde). Er blijft weinig ruimte voor de krik over en je moet oppassen dat je de doorlopende kunststof spatborden niet beschadigd.
- De montage van de standaard Honda dakdragers. Reken hier maar een uur voor, zeker de eerste keer. Je moet 8 inbusboutjes verticaal door gaatjes zien te wurmen, zonder dat ze van je inbussleutel afvallen. Ik gebruik een stevig vet als plakmiddel, want anders komt het stoom al snel uit je oren.
- De centrale deurvergrendeling reageert niet altijd even vlot. Ik heb de behuizing hiervan vervangen, net als de batterij. Ook de printplaat is gereinigd en met speciale vloeistof behandeld, maar hij weigert toch wel geregeld de eerste keer dat je hem indrukt. Natuurlijk is deze inmiddels niet meer nieuw en zal hij het de eerste jaren waarschijnlijk beter hebben gedaan.
- De middenarmsteunen aan beide voorstoelen vind ik te hoog geplaatst. Hierdoor kun je je schouders niet ontspannen laten hangen. Ik gebruik ze hierdoor dus niet.
- De gordels verdwijnen niet vanzelf meer in het oprolmechanisme, daar moet je ze een handje bij helpen. Dat zal wel de ouderdom zijn.
- Door de manier waarop het tankdopklepje ontworpen is, kan het in de winter wel eens lastig zijn om bij de tankdop te komen. Eventueel water tussen het klepje en de carrosserie van de auto bevriest en zorgt ervoor dat het klepje niet meer open wil. Met een creditcard o.i.d. zul je het ijs dan weg moeten zien te krijgen. Dit is mij meerdere keren overkomen deze winter. De bedoelde plek lichtjes met silicone-spray insmeren leek wel wat te helpen.
Na ruim 2 jaar te hebben gereden moet ik zeggen dat ik de kosten vind tegenvallen. Omdat de handrem weinig tot niet gebruikt wordt bij een automaat, was er in de trommels teveel roest gekomen. Dit geintje inclusief grote beurt koste 1300 euro. Daarna ging er een regelunit kapot voor het stationaire toerental en nu is de uitstroom van de ventilatielucht niet meer goed te regelen. Als je alle kosten bij elkaar optelt, dan vind ik dat de onderhoudskosten toch echt te hoog liggen, zeker voor een Honda. Een CR-V wordt het niet meer, maar mogelijk wel een ander type Honda.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Honda CR-V
