Honda CR-V 1.6 i-DTEC Executive 4WD (2015)
autoreview

Signalement
Uitvoering | CR-V 1.6 i-DTEC Executive 4WD |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 7.930 km |
KM-stand laatst | 28.200 km |
Honda CR-V 1.6 I-DTEC Executive 4WD (2015)
- 28.200 km
Onze eerste Honda
Na bijna 12 jaar in een BMW 530D Touring te hebben gereden was het vanwege aankomende onderhoudskosten en afnemende betrouwbaarheid, tijd voor een andere wagen. Het moest voor mij weer een diesel (en 4 ipv 6 cilinder) worden omdat ik rond de 30.000km per jaar rij. En na wat wintersport en kampeer vakanties wilde ik ook graag een SUV incl 4WD hebben. Tevens had ik met de BMW al geregeld (hoge) onderhoudskosten waar ik ook vanaf wilde.
Nu staat Honda bekend als zeer betrouwbaar en degelijk, ondanks het wat plastic-achtige interieur. Na enkele proefritjes met de 120 en 160pk crv diesel was ik toch redelijk snel overtuigd van de 160pk versie ivm prestaties, rijeigenschappen, comfort, ruimte en interieur stilte van deze wagen. Tevens is de wagen redelijk snel en ondanks 4WD behoorlijk zuinig. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de 6 bak omdat die een stukje zuiniger te rijden is, 2000kg mag trekken en een wegenbelasting schaal lager zit (particulier hè). Helemaal nieuw vond ik veel te duur en gelukkig stonden er een paar demo's te koop waarvan eentje die precies aan onze wensen voldeed....... Verder is de Honda nog voorzien van een wegklapbare trekhaak, spatlappen, rvs achterdorpel beschermstrip en rvs zijkant beschermstrips (maakt de looks wat scherper, toont slanker vind ik).
De Nissans, Hyundai's en Kia's vond ik niet mooi en van binnen wel erg veel van goedkoop plastic voorzien, maar dat is mijn persoonlijke opvatting. De enige die een beetje in de buurt kwam was de Mazda CX5. Maar daarvan was er geen 4WD diesel ex-demo leverbaar.
In de praktijk, met inmiddels 20.000km ervaring, blijkt het een comfortabele auto te zijn met een fijne 1.6 D met dubbele turbo. Wel is de eerste versnelling wat kort. De hoge zit, de stoelen (ben 1,80) en de ruimte bevallen erg goed. De rijeigenschappen zijn gewoon goed, stuurt iets minder strak als mijn vorige auto (BMW530D Touring). Rechtuit is 'ie zeer koersvast en in de bochten kleeft hij goed aan de weg zonder echt flink over te hellen.
Het verbruik: met zo'n 80% snelweg kilometers schommelt het verbruik tussen de 1 op 16 en 1 op 17. Bij constant 100km/uur en cruisecontrol is 1 op 20 mogelijk weet ik uit eigen ervaring. In onze zomervakantie met 3 personen en een 750 kg wegende aanhanger was het verbruik inclusief lokaal gebruik in bergachtig gebied zonder aanhanger 1 op 13,5 (gemeten over totaal 3732km, incl Alpen en Toscane).
Het is een executive versie die erg compleet is (geen iSence). De leren bekleding is wel van een synthetisch soort. De auto is op zich netjes afgewerkt en het voelt allemaal solide. De afwerking in zijn algemeenheid is wel minder dan m'n vorige auto. In de eerste maanden kwam ik dingen tegen waarvan ik echt dacht; "moet dat nou?". O.a. lakafwerking op de onderkant achterklep heeft een lelijke naad, ontbreken van afdekplaat onder stuurhuis en ontbreken van bekledingsmateriaal onder laadvloer. Zaken die in bij BMW niet gewend was. Dit terwijl deze wagen toch stevig aan de prijs is. Het audio systeem is redelijk en de navigatie is goed (Garmin) met 5 jaar gratis updates.
Kortom een zeer gebruikersvriendelijke auto, comfortabel, ruim, goede zit ook voor de bijrijder en achterpassagiers, ruime kofferbak en zuinig.
Ik verwacht met mijn CRV nog zeer veel betrouwbare en plezierige kilometers te maken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Honda CR-V
