Honda CR-V 1.6 i-DTEC Executive 4WD (2015)
autoreview

Signalement
Uitvoering | CR-V 1.6 i-DTEC Executive 4WD |
---|---|
Versnellingen | 9, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 3.500 km |
KM-stand laatst | 96.000 km |
Eerste ervaringen
- 11.000 km
Na 35 jaar met zeer veel plezier Citroën gereden te hebben, van 2CV naar BX-en naar Xantia's , Evasion en twee C5 breaks, waren wij weer toe aan een andere auto. In het eisenpakket stonden hogere instap, vierwielaandrijving , zuinigheid en met name betrouwbaarheid en lage onderhoudskosten hoog genoteerd. Alleen al de eerste twee punten zorgden ervoor dat Citroën afviel al speelde ook een rol dat ik motorisch met de laatste C5 veel problemen gehad heb (die overigens steeds kosteloos door Citroën Nederland opgelost werden).
Heb uitgebreid proefgereden met de BMW X3 en de Volvo XC 60 , met name de eerste beviel mij erg goed totdat je naar de prijs gaat kijken en dat geldt natuurlijk zeker ook voor de XC 60. De Mazda CX-5 heb ik wel overwogen maar vond ik toch niet helemaal top qua afwerking. Een goede vriend van mij is zo'n beetje de grootste Honda liefhebber van Nederland en hij wees me op de CR-V en op het feit dat welk Honda model je ook neemt de onderhoudskosten zeer laag zijn en de betrouwbaarheid zeer hoog is. Uiteindelijk besloten tot een proefrit en mijn vrouw en ik waren eigenlijk direct verkocht, al is het comfort natuurlijk niet vergelijkbaar met een hydropneumatisch geveerde auto is het toch zeker meer dan voldoende.
Aangezien ik de nieuwprijs van dit model best wel hoog vond hebben wij gekozen voor een CR-V van enkele maanden oud met een paar duizend kilometer op de teller waardoor de aanschafprijs € 10000,- lager was. Het uitgebreide elektronische hulpsysteem zit er niet op maar daar ben ik niet rouwig om als ik zo hier en daar ervaringen lees met soortgelijke systemen. Wel zit er een wegdraaibare trekhaak onder en ligt er een keurige op maat gevormde rubber bak in de bagageruimte. De eerste keer dat ik die trekhaak gebruikte schrok ik me wel een ongeluk: zodra je hem ontgrendelt piept hij keihard tot hij in de goede positie zit!
Inmiddels zijn we naar de wintersport geweest en hebben er ook al vele kilometers in Nederland opzitten, en ik ben er steeds meer van overtuigd dat we de juiste keuze gemaakt hebben. Navigatie- en audiosysteem zijn misschien niet het meest moderne maar er valt zeer goed mee te leven.
Telefoons zijn zeer eenvoudig in te voeren, handsfree bellen werkt foutloos met een zeer goede geluidskwaliteit.
Muziek spelen vanaf een Ipod gaat eenvoudig , de DAB+ ontvanger is een aanrader.
Rijgedrag: door de 18 inch standaard wielen is het comfort misschien wat minder, ik heb meteen ook 18 inch Continental winterbanden aangeschaft met originele Honda velgen (voor een zeer schappelijk bedrag) maar het ziet er wel fantastisch uit.
De motor en automaat zijn beiden van een zeer hoog niveau , de 9-traps automaat schakelt onmerkbaar en houdt het toerental bij 135 km per uur op iets minder dan 2000 toeren wat het geluidscomfort ten goede komt. Het verbruik ligt tussen de 1:15 en 1:16 wat mij niet tegenvalt voor een auto van 1650 kg met automaat.
Praktische bruikbaarheid in één woord geweldig, ik schiet nog steeds in de lach als met het overhalen van een hendel twee derde van de achterbank volledig opklapt.
Minpuntje: iets minder ruimte bij het voeteneinde van de passagiersstoel waardoor onze Labrador niet meer breeduit kan liggen zoals in de C5, dit nadeel heb meteen weer zijn voordeel: achterpassagiers zitten riant en hebben juist veel meer ruimte dan in de C5.
Samengevat: ik begin nu steeds meer de onvoorwaardelijke liefdesverklaringen van Honda rijders aan hun auto te begrijpen en ook waarom ze op kritiek meestal nogal heftig reageren.
caravan ervaringen
- 24.500 km
Voor het eerst met de CR-V en de LMC caravan naar de Cévennen , ongeveer 1250 km op één dag. Dat lijkt best veel maar aangezien mijn vrouw ook prima overweg kan met de combinatie heb ik de mogelijkheid om tussendoor de ogen een paar uur te sluiten.
Tijdens een wat overhaaste inhaalmanoeuvre van een grote vrachtwagen begon de combinatie ineens te slingeren , doordat ik zelf vrij snel reageerde en vooral ook doordat het standaard aanwezige Trailer Stability Assist even ingreep werd een voortijdig einde van de vakantie voorkomen. Moet eerlijk toegeven dat het zweet op mijn rug stond...
Verbruik met caravan kwam op ongeveer 11 liter per 100 km , daar had ik iets minder verwacht al is het wel stukken beter dan met de vorige auto (1 op 6).
Ook een groot verschil met de vorige trekauto is dat ik nu niet meer manueel hoef terug te schakelen met de automaat bij steile hellingen.
Ben momenteel in afwachting van een Technisch Service Bulletin in de vorm van een aanpassing aan de automaat , de P stand is niet meer handmatig in te schakelen , geeft in de praktijk geen enkel probleem.
Zeer hardnekkige storing
- 66.600 km
Helaas moet ik na twee rustige jaren 2016 en 2017 nu over veel mindere ervaringen gaan schrijven. Niet over de dealer want die doet er echt alles aan om het probleem op te lossen maar het is de elektronica van de auto zelf die ons in de steek laat. In totaal ben ik de CR-V dit jaar 9 weken kwijt geweest hierdoor en heb zelfs op het punt gestaan een gerechtelijke procedure te starten maar je staat pas echt sterk in zo'n geval als je de dealer alle kansen geeft de problemen op te lossen en dat punt is inmiddels bereikt, als de auto nu weer in storing schiet dan ben ik er echt klaar mee.
Het begon in maart vlak voor de wintersport, auto in noodloop maar na veel zoeken en het vervangen van een onderdeel van € 12.50 konden we toch nog op en neer naar Frankrijk. Vlak na de vakantie weer in noodloop, nu werd de computer van het motormanagement vervangen door de dealer onder garantie. Dat ging goed tot juni 2018 , storing in een injector vlak bij Nancy. Weggesleept , auto gerepatrieerd en wij kregen tot onze volle tevredenheid een nieuwe Volvo XC40 via de ANWB ( top organisatie!).
Alle ( Bosch) injectoren vervangen bij de dealer onder garantie . Begin augustus valt de auto midden in Amsterdam weer uit met een storing aan een injector(?!) , het Technisch Centrum Europa van Honda wordt ingeschakeld en hun advies is de stekkertjes op de injectoren extra vast te zetten want dat zou de oorzaak al die tijd geweest moeten zijn. We rijden 2500 km zonder problemen totdat ik na bezoek aan de dealer begin oktober vanwege vervanging van de automaat selector van de ZF bak ( garantie) na 15 km weer vloekend en tierend kom stil te staan op de vluchtstrook van de A16 (sorry, het moest er even uit). Binnen een half uur opgehaald door een monteur en keurig een nieuwe Honda HR-V meegekregen als vervangende auto. De dealer neemt dan het besluit de volledige kabelboom van de motor te vervangen aangezien hij ook niet meer weet waar het anders in kan zitten, inmiddels heb ik de auto terug en zijn we 1000 km zonder storing verder maar echt rustig zit ik nog niet achter het stuur. Mijn vrouw wel want die heeft al beloofd de CR-V de Noordzee in te rijden als het nog een keer gebeurt.
Wordt vervolgd met hopelijk alleen positief nieuws.
Storingsvrij!
- 75.500 km
We zijn nu een kleine 10000 km verder , op en neer naar de wintersport in Frankrijk en vele ritten naar Amsterdam en de Honda geeft geen problemen meer. Het lijkt erop dat de vervanging van de kabelboom voor de oplossing gezorgd heeft. Je blijft alleen met een onvoldaan gevoel zitten omdat eigenlijk niemand weet wat nu eigenlijk echt de oorzaak van alle storingen was.
Gek genoeg rijdt de auto iets minder zuinig dan voorheen maar daar ga ik niet over zitten zeuren. Op naar de 100000 km zullen we maar zeggen, voorlopig gaat de CR-V nog niet weg, het enige dat ik mis op deze auto is Adaptieve Cruise Control maar om daarvoor nu een nieuwe auto aan te schaffen is wat overdreven.
Heb inmiddels al uitgebreid met de nieuwe CR-V gereden 194 pk met de CVT en dat viel zeker niet tegen maar geef mij maar mijn diesel met 9-traps automaat.
Solide prestaties
- 92.500 km
We zijn een klein jaar verder zonder enig probleem. Enige kosten betreffen een beurt van € 400,- en € 50,- voor het wisselen van de banden. Zowel zomer- als winterbanden zijn Continentals en daar ben ik zeer tevreden over omdat ze erg lang blijken mee te gaan. Ben nog steeds met de eerste sets bezig. Verbruik schommelt nog steeds rond de 7 liter per 100 km omdat er toch nogal wat korte ritten tussen zitten. De volgende auto wordt vrijwel zeker een Toyota RAV4 Plug in hybrid maar aangezien die pas na de zomer geïntroduceerd wordt kan ik nog even (flink) door sparen.
Afscheid
- 96.000 km
Na een storing in een map-sensor , een onderdeel van €10.30 ex btw was voor mij nu toch de maat vol. Ik kon wel gewoon blijven doorrijden met de storing maar constant dat storingssymbool voor je neus bij iedere rit ben je gauw zat, met name omdat dit onderdeel in Europa niet aanwezig was , de levertijd vanuit Japan bleek maar liefst 8 weken door de Corona crisis.
Als vervanger staat er inmiddels een Toyota Rav4 Hybrid AWD Executive met Premium Pakket van een jaar oud voor de deur. Hopelijk ben ik nu van die irritante storingen af.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Honda CR-V
