Honda Civic CRX Coupé 1.6i (1989)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic CRX Coupé 1.6i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1989 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 150 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Vorig jaar ging ik gelijk gelijk na het halen van mijn rijbewijs voor deze auto. Het is een zwart DOHC exemplaar, verlaagd en mooi aangekleed.
Het mooie aan deze auto vind ik dat hij tijdloos is. De meeste autos van deze leeftijd zien er suf en oubollig uit. Een CRX daarentegen ziet er flitsend en stoer uit (en al helemaal met de vele sportaccessoires die te verkrijgen zijn voor dit merk).
Veel CRX-en zijn verlaagd, de stugge vering is eigenlijk niet gemaakt voor het Nederlandse drempelverkeer (zelfs op de snelwegen zorgt een nare hobbel in de weg ervoor dat de cd-speler overslaat. De ruimte achterin is minimaal, ikzelf kan achterin alleen zitten als ik de gehele bank benut of als ik met mijn hoofd in een quasimodo houding ga zitten en me voeten in een Charly Chaplin modus zet. Niet bepaald comfortabel dus, maarja ik ben geen taxi.
Duidelijk is dus dat het bij deze auto gaat om het rijplezier, wat een prestaties en wat een wegligging. en dat voor zo weinig geld (althans, als je het goed aanpakt). Hoge snelheden zijn geen probleem, je kan ze lekker doortrekken op de snelweg tot boven de 220. Het geluid (als je al geen sportuitlaat heb) is erg mooi door de standaard katloze pijp, zo hier en daar wil er weleens een vlammetje uitglippen gnifgnif.
Het elektrische schuifdakje is voor mij een uitvinding, lekker dat zonnetje in je giechel in de zomer. Qua verbruik ben ik zeer tevreden, als ik zuinig rij doet hij genoegen met 1 op 13. Doorgaans rij ik 1 op 12.
De CRX is dus een fantastische auto, maar let echt goed op of je geen afgetrapte koopt:
PROBLEMEN
Oke daar komt het:
* Niet al te lang na aankoop is de motor ermee gekapt, die moest ik dus vervangen: € 150,- nieuw blok €350,- inbouw.
* niet echt een probleem, maar door mijn rijstijl moest er bij de apk 4 nieuwe bandjes onder (€100,- per band).
* de dynamo kapte ermee (weer bijna een hartaanval, gelukkig was het de motor niet)
* Bodem en carrosserie zijn flink aan het roesten (staan Civic"s bekend om).
* Het dakje is vastgelopen met een schroef in de lak (maat van me had hetzelfde probleem).
* door het vastgelopen dakje is nu de achterklep gaan lekken en liggen er soms wat spettertjes water op de achterbank.
tot zover
* bij aankoop was een apk gedaan waarbij een remschijf was verwisseld. ook de radiator is ook splinternieuw.
Al met al schijnt de Honda een zeer betrouwbare auto te zijn. Er gaat niet vaak wat kapot, het is alleen wel dat als er iets kapot gaat dan kost het wat meer dan de gemiddelde Fiat Panda.
Dus positief: (razendsnel, mooie coupe, damestrekker)
negatief: (roestig, vaak afgetrapt, achter weinig ruimte)
Dit was mijn recensie over de gekietelde skelter.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.