Honda Civic CRX 1.4 Automaat (1990)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic CRX 1.4 Automaat |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1990 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 192.000 km |
KM-stand laatst | 197.500 km |
Honda CRX 1.4 Automaat
- 197.500 km
Na een minder goede ervaring met de Honda CRX kon ik het niet laten er toch weer een te kopen. Min of meer bij toeval, een vriend van mij had de auto en wilde hem kwijt ivm aanschaf van een andere auto. Mijn vorige auto kon ik kwijt aan een andere vriend die een auto zocht.
Deze uitvoering is nooit in Nederland uitgebracht. Het is een 1.4 automaat met dubbele carburateur met handmatige choke (motortype D14A1 voor wie bekend is met Honda motoren). De auto is in 1998 ingevoerd vanuit Zweden.
De eerste ervaringen met de auto zijn zeer goed. Op eenvoudige 14" velgen na is de auto helemaal origineel, inclusief originele veren en uitlaat. En dat bevalt me prima. Naar mijn idee zijn er nog maar weinig CRX'en in deze originele staat.
Het is geen erg snelle auto met z'n 90pk, meer een kleine confortabele auto voor dagelijks gebruik. Het is één van de weinige CRX'en met stuurbekrachtiging. Wat mij betreft niet nodig, maar wel lekker als het er toch op zit. Door de originele vering is het geen gestuiter over klinkers en drempels (zoals bij mijn vorige CRX). Vergeleken met nieuwere auto's zal het comfort niet geweldig zijn, maar voor mij is het (met name naar CRX-maatstaven) erg goed.
Het plaatwerk van de auto is minder netjes aangezien er op een aantal schermen kleurverschil te zien is. Aan de andere kant zit er nauwelijks roest aan de auto, twee kleine plekjes bij de achterschermen en het tankdopje, die tijdelijk bijgewerkt zijn om verdere roestvorming te voorkomen. Bodem (incl dorpels) zijn gelukkig volledig roestvrij.
Het verbruik van de auto is wisselend, erg afhankelijk van buitentemperatuur en afstand van de rit. In het begin was het wennen aan de handmatige choke en heb ik met grote ogen een verbruik van 1:9 gezien. Dat was overigens ook in de winter, dan is de choke iets langer nodig. Nu in de zomer haal ik met langere ritten een verbruik tussen 1:15-1:17 (5,9-6,7L/100km). Tijdens korte ritten is dit 1:13-1:14 (7,2-7,7L/100km). Ik ben benieuwd hoe dit in de winter zal zijn, ik zal binnenkort een verbruiksmonitor opstarten. In ieder geval valt het verbruik me erg mee voor een 22 jaar oude auto.
Qua techniek is de auto in topstaat. Enige wat eraan zit te komen is een revisie van het stuurhuis en een aandrijfas die ik soms licht hoor met scherp insturen naar links. Naar mijn idee niet vreemd als het er 22 jaar op zit.
Gelukkig dus weer een goede ervaring met een Honda CRX. Plan is om hem langzaam aan steeds verder op te knappen, al heb ik geleerd van vorige ervaring. Regulier onderhoud gaat voor, details komen later wel.
Ik zal over enkele maanden een update geven en zal proberen dan ook enkele foto's toe te voegen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.