Honda Civic CRX 1.4 Automaat (1990)

autoreview

Honda Civic CRX 1.4 Automaat (1990)

Signalement

UitvoeringCivic CRX 1.4 Automaat
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1990
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf192.000 km
KM-stand laatst197.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Honda CRX 1.4 Automaat

  • 197.500 km

Na een minder goede ervaring met de Honda CRX kon ik het niet laten er toch weer een te kopen. Min of meer bij toeval, een vriend van mij had de auto en wilde hem kwijt ivm aanschaf van een andere auto. Mijn vorige auto kon ik kwijt aan een andere vriend die een auto zocht.

Deze uitvoering is nooit in Nederland uitgebracht. Het is een 1.4 automaat met dubbele carburateur met handmatige choke (motortype D14A1 voor wie bekend is met Honda motoren). De auto is in 1998 ingevoerd vanuit Zweden.

De eerste ervaringen met de auto zijn zeer goed. Op eenvoudige 14" velgen na is de auto helemaal origineel, inclusief originele veren en uitlaat. En dat bevalt me prima. Naar mijn idee zijn er nog maar weinig CRX'en in deze originele staat.

Het is geen erg snelle auto met z'n 90pk, meer een kleine confortabele auto voor dagelijks gebruik. Het is één van de weinige CRX'en met stuurbekrachtiging. Wat mij betreft niet nodig, maar wel lekker als het er toch op zit. Door de originele vering is het geen gestuiter over klinkers en drempels (zoals bij mijn vorige CRX). Vergeleken met nieuwere auto's zal het comfort niet geweldig zijn, maar voor mij is het (met name naar CRX-maatstaven) erg goed.

Het plaatwerk van de auto is minder netjes aangezien er op een aantal schermen kleurverschil te zien is. Aan de andere kant zit er nauwelijks roest aan de auto, twee kleine plekjes bij de achterschermen en het tankdopje, die tijdelijk bijgewerkt zijn om verdere roestvorming te voorkomen. Bodem (incl dorpels) zijn gelukkig volledig roestvrij.

Het verbruik van de auto is wisselend, erg afhankelijk van buitentemperatuur en afstand van de rit. In het begin was het wennen aan de handmatige choke en heb ik met grote ogen een verbruik van 1:9 gezien. Dat was overigens ook in de winter, dan is de choke iets langer nodig. Nu in de zomer haal ik met langere ritten een verbruik tussen 1:15-1:17 (5,9-6,7L/100km). Tijdens korte ritten is dit 1:13-1:14 (7,2-7,7L/100km). Ik ben benieuwd hoe dit in de winter zal zijn, ik zal binnenkort een verbruiksmonitor opstarten. In ieder geval valt het verbruik me erg mee voor een 22 jaar oude auto.

Qua techniek is de auto in topstaat. Enige wat eraan zit te komen is een revisie van het stuurhuis en een aandrijfas die ik soms licht hoor met scherp insturen naar links. Naar mijn idee niet vreemd als het er 22 jaar op zit.

Gelukkig dus weer een goede ervaring met een Honda CRX. Plan is om hem langzaam aan steeds verder op te knappen, al heb ik geleerd van vorige ervaring. Regulier onderhoud gaat voor, details komen later wel.

Ik zal over enkele maanden een update geven en zal proberen dan ook enkele foto's toe te voegen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.