Honda Civic Coupé 1.5 LSi (1994)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic Coupé 1.5 LSi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 173.100 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Als je in de auto stapt, zie je een vrij simpel dashboard voor je, met alleen de broodnodige knopjes zoals de aanjager, warmteregelaar etc.
Omdat deze de LSi uitrusting heeft, wil dat zeggen dat hij bovenop de standaard DXi versie nog elektrische ramen, spiegels en electrisch schuifdak heeft.
Stuurbekrachtiging is volgens mij standaard op iedere Civic Coupé.
De stoelen zitten fijn en hebben zich al bewezen tijdens een lange rit. De zitpositie is prima. Wat me ook opviel tijdens de eerste kilometer is het geweldige zicht rondom.
De prestaties zijn, zeker voor een 1500cc motor, zeer netjes. Een mede-Civic-Coupé eigenaar vond dat-ie wat weinig trekkracht had onder de 3000 rpm, maar ik vind dit alleszins meevallen. Vanaf 4000 rpm voel je alle 105 pk’s sleuren tot aan de 7200 rpm toerenbegrenzer. Je zit trouwens wel snel aan die begrenzer, omdat ie gewoon kracht blíjft geven, zelfs bij erg hoge toeren. Andere motoren vinden het na 6000-6500 wel genoeg geweest, maar dat is bij deze krachtbron zeker niet zo. Een 0-100 sprint gaat in ongeveer 10 seconden en de topsnelheid ligt bij 202 km/h (op de teller).
Het geluid van de motor is ook erg sportief. Als je slechts kleine beetjes gas geeft, hoor je hem nauwelijks. Zo toer je lekker rustig door het verkeer en is de verleiding om het gas in te trappen gelukkig niet zo groot, want benzine lust ie wel (1:9 bij flink doortrappen, 1:16 op de snelweg). Máár als je wel zin hebt om gas te geven, dan heeft ie bij 2000 rpm een lekkere zware grom, die naarmate het toerental stijgt verandert in een heerlijke huil.
Over de versnellingsbak ben ik na een 2000 kilometer minder tevreden. Het kan exemplarisch zijn, maar ik vind dat het inleggen van de versnelling te veel kracht vereist, en het grijpt ook niet echt lekker aan. Als je rustig met het verkeerd meerijdt is het geen enkel probleem, maar met sportief rijden gaat het mis. Na lekker doortrekken in de 2 is het vaak tandjes poetsen als je hem in 3 wil zetten. Je moet echt je tijd nemen voor het inleggen van de versnelling, wat het sportieve tempo er op dat moment weer uitneemt.
Het onderstel is 2 cm lager gelegd dan standaard, en hij staat op sportieve 195/50/R15 banden. Het gripniveau is, zeker op droog wegdek, erg netjes. De koets blijft nagenoeg vlak en je moet erg gek doen wil een voorwiel door gaan slippen. Dit alles zorgt er wel voor dat ie wat stuiterig wordt op oneffenheden, maar dat vind ik het sportieve gevoel alleen maar goed doen.
PROBLEMEN
De auto heeft wat probleempjes, zoals de klemmende zijruit aan de bijrijderskant. Er moet waarschijnlijk een nieuw motortje in van de electrische mechaniek.
De wielen moeten uitgelijnd worden, de banden zijn nu scheef af aan het slijten.
De km-teller is eens kapot gegaan, toen is er een teller met 20 dkm méér erin gekomen, dus de teller geeft nu ongeveer 194500 aan. Misschien een verkooptrucje, misschien ook niet, maar een bevriende monteur heeft me verteld dat de auto 100% technisch in orde is, dus dat zit wel goed.
Eergisteren liet ie me voor het eerst in 6 maanden staan. Hij sloeg af en ging niet meer aan. Startmotor ging wel gewoon rond. Auto naar de garage gebracht, daar zeiden ze dat ie niet meer vonkte, en dat het aan de ontstekingsmodule lag. Die vervangen (gratis gekregen van collega, die had hem nog liggen), en toen vonkte ie weer. Vooralsnog loopt ie nog niet, maar het zal nog afgesteld moeten worden.
Toch een klein beetje een smet op het betrouwbaarheidsimago van Honda.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.