Honda Civic Coupé 1.5 DXi (1994)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic Coupé 1.5 DXi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 211.171 km |
KM-stand laatst | 372.500 km |
ERVARINGEN
- 372.500 km
UPDATES: ZIE ONDER. (Onderaan bij 'ervaringen' en 'problemen' (Chronologisch.)
In januari 2006 heb ik deze auto gekocht, particulier via marktplaats.
Geboren op 2 mei 1994 dus niet meer de jongste.
Toch zag de auto er nog werkelijk heel goed uit.
Er was goed te zien dat deze auto altijd goed onderhouden is en dat er netjes mee om gegaan is.
In 2,5 jaar heb ik er nu 65.000 kilometer mee gereden, genoeg om mijn ervaringen te delen.
Comfort & prestatie: 2008
Het betreft hier het instapmodel. DXI uitvoering + stuurbekrachting.
Verder is dit de versie zonder electrische ramen, spiegels, dakraampje en airco, maar missen doe ik het absoluut niet.
Airbag, cruise control en al die technische snufjes ontbreken (uiteraard) ook, maar ook hier heb ik geen behoefte aan. Less is more.
Als ik ’gereden’ wil worden, bel ik wel een taxi.
Deze auto doet gewoon wat hij moet doen en dat is starten en rijden.
Heerlijk rijden. Het lukt deze auto elke keer weer om een glimlach op mijn gezicht tevoorschijn te toveren.
Op rechte stukken is het gewoon lekker rijden. Met 102pk op 998 kilo kom je wel vooruit.
Het is zeker geen raceauto, maar een auto die je in z’n 2e versnelling door kan trekken tot 85 en in 3 tot 130 reikt is geen traag beestje.
Rond de 2000/2500 toeren mist de auto wel power, maar echt last heb ik er niet van.
Vanaf 4200 toeren begint het feest, welke ik aan de veilige kant van de rode lijn,
welke begint bij 6400 toeren tot een eind breng door op te schakelen.
Dit doe ik uiteraard niet dagelijks. Laten we het houden op 1x per 1000 km, wat ongeveer neer komt op 1x in de 2 weken.
De bolide moet uiteraard langer mee dan vandaag.
De auto heeft een laag zwaartepunt en in combinatie met de stabilisatoren voor en achter + een vrij directe besturing is elke bocht weer een feest.
De meeste bochten pak ik daarom ook met een bovengemiddelde snelheid,
zonder ook maar het gevoel te hebben dat de auto grip verliest.
Het lijkt hierbij niet uit te maken of hij nou zijn zomerschoenen maat 205/40/17
of zijn winterschoentjes 185/55/15 draagt. De bocht van de A15 naar de A16 richting Rotterdam/Capelle is me favoriet, op me gemak met 60 de bocht in en met 90+ de bocht uit, op z’n sloffen.
De auto is toch wel spijkerhard te noemen, de stoel zit redelijk zacht en comfortabel genoeg, maar af en toe stuiter je toch echt door de auto.
Elke oneffenheid in de weg is te voelen.
Voor velen zal dit een minpunt zijn, maar ik vind dit 1 van de beste eigenschappen van me auto. Op deze manier voel ik alles en weet ik precies hoe ver ik kan gaan.
Betrouwbaarheid: 2008
Winter, lente, zomer, herfst.
Het maakt niet uit. Zodra ik de sleutel omdraai, start de motor, zonder haperingen.
Verbruik & Gebruikskosten: 2008
Ook al neem ik bochten met een bovengemiddelde snelheid en ook al rijd ik waar het kan, gerust 30 kilometer (of nog meer) boven de maximumsnelheid (snelweg), ik blijf mezelf een beheerste rijder noemen.
Ik rijd minimaal de 1e 10 kilometer erg rustig en in de dagelijkse file zal je mij ook niet snel op de linker rijstrook zien. Het heeft geen zin om een gaatje van 7 meter binnen 2 seconden dicht te willen rijden.
Per tankbeurt krijg ik ongeveer 35 liter naar binnen. Na ongeveer 500 kilometer moet ik het tankstation weer met een bezoekje vereren.
Dit komt neer op een verbruik van 7,0 l/100km. Dit komt dus aardig overeen met
het gemiddelde verbruik zoals in de carbase vermeld staat.
Normaal gesproken kan je met zo’n verbruik wel tevreden zijn,
maar met de huidige benzineprijzen is elke tankbeurt er 1 teveel.
Het is geen zware auto, dus per maand ben ik 28,- kwijt aan wegenbelasting.
Om de 10.000/15.000 krijgt deze auto een beurt van de garage.
Meestal gewoon een kleine beurt en dan met de APK een grote beurt.
Het olieverbruik is niet noemenswaardig.
Looks: ( De reden waarom ik deze auto heb gekocht.) 2008
Gooi er een nummerplaat uit het jaar 2000 op en 90% van de mensen zal je geloven.
De hatchback van deze serie zie je iets vaker, maar deze coupe zie je gelukkig niet op elke straathoek.
Ik vind het echt een prachtig tijdloos model.
Gelukkig vonden de vorige eigenaren dit ook en hebben zij niet teveel aan het uiterlijk van deze auto veranderd.
De enige aanpassingen aan deze auto zijn, andere velgen, een openlucht filter, een andere uitlaat en getinte ramen. Hij was rondom getint, maar helaas bleken onze ’beste vrienden’ niet mijn vrienden te zijn en moest ik me folie verwijderen. Desondanks kan ik nog elke dag even naar me auto staren en de looks bewonderen.
Update: Februari 2009.
De auto wordt wat ouder, dat merk ik wel en hij zit ook wat minder in de lak. Hij lijkt op sommige plekken mat-zwart maar dat vind ik helemaal niet erg. Hij ziet er op die manier erg rauw uit en nu met de zwarte velgen + winterbanden, vind ik dat precies de juiste look.
Een opvolger vinden voor deze auto wordt voor mij erg moeilijk....
Maar voor nu is het nog steeds starten en rijden en zo lang ik de duurdere reparaties van slijtageonderdelen niet dubbel uit hoef te laten voeren blijf ik door rijden in deze auto.
Op naar de 300.000 en verder, hopelijk veel verder.
Update: Mei 2009.
Ondertussen heb ik de foto van de kilometerstand van 250.000 kunnen veranderen naar een foto met 300.000 op de teller.
Ik ben blij, ik ben tevreden en zo lang de auto blijft rijden, blijf ik er mee rijden. Alleen een hele dure reparatie zou mij uit
deze auto kunnen krijgen. Laten we hopen dat dat niet gebeurt.
Update: Juli 2009.
Eigenlijk wil ik deze auto niet uitgejaagd worden door half kapotte remklauwen en versleten rubbertjes, maar de kosten moeten natuurlijk ook weer niet te hoog worden. (Zie problemen juli 2009)
Hopelijk kan ik er nu weer een tijd tegenaan en ik hoop nog vele duizenden kilometers met deze auto te kunnen rijden, want nog steeds stap ik elke dag met een glimlach achter het stuur.
Update: September 2009.
Vanaf de aanschaf van de auto tot zo'n half jaar geleden kreeg ik per tankbeurt zo'n 32 tot 35 liter naar binnen gewerkt. Daar kon ik dan zo'n 500 kilometer mee rijden. Sporadisch kwam ik tot zo'n 520 kilometer maar meestal moest ik iets ten zuiden van de 500 kilometer toch weer een bezoekje brengen aan het tankstation.
Sinds een half jaar is 520 kilometer echter geen uitzondering meer, ik rijd nu geregeld 520/530 kilometer per tank en bij het tankstation komt de bevrijdende klik dan vaak al na het naar binnen werken van zo'n 33 liter. Dit komt voornamelijk door een rustigere rijstijl, want sinds de aanschaf van een tweewielige Suzuki, hoeft het in de auto allemaal wat minder snel.
Aan de andere kant zou het ook kunnen zijn, dat Shell Fuelsave echt doet wat ze roepen en dat er daadwerkelijk wat zuiniger mee gereden wordt dan de 'oude' Euro95. Het zou weleens waar kunnen zijn. Al met al. Ik bespaar wat op de verbruikskosten voor me auto en dat is mooi meegenomen.
Update: Januari 2010.
Ver onder het vriespunt? Het maakt niet uit.
Sleutel in het contact en starten maar.
Schitterend.
Update: Juli 2010.
Rustig rechtdoor en een stuk sneller de bocht om.
Dat is nog steeds hoe ik mijn tijd doorbreng in de Civic coupe en dat nog steeds met een glimlach. Keer op keer.
Ook na bijna 115.000 kilometer in de Civic coupe gereden te hebben, moet ik concluderen dat de auto me nog erg goed bevalt, heel erg goed bevalt.
Update: Januari 2011.
Er valt eigenlijk niks te melden. De auto doet wat hij moet doen.
Keer op keer en zonder problemen.
In de afgelopen 6 maanden heb ik maar 7.000 kilometer met de Civic gereden. Normaal is dat ongeveer het dubbele. De andere 7.000 heb ik op de tweewieler doorgebracht.
De Civic zal minder snel 'slijten' en zo zal het hopelijk nog lang duren voordat ik op zoek moet naar een vervanger.
Update: Februari 2011.
Ook al is de auto al bijna 17 jaar en staat de teller goed over de 3 ton. Het verbruik is nog steeds goed. 1 op 14 is nog steeds normaal. Normaalgesproken reed ik tussen de 480 en 520 uit 1 tank.
Later werd dat 510 tot 530 met een paar uitzonderingen van iets boven de 540. Afgelopen week heb ik zelfs 580 kilometer gereden met 1 tank. Dit komt neer op 1 op 16. Je had de glimlach moeten zien op mijn gezicht.
Update: Juni 2011.
Sinds de vorige APK heb ik 10.000 en nog wat kilometertjes gereden. Een stuk minder dan de afgelopen jaren maar nog steeds met een glimlach en nog steeds het grootste gedeelte van de kilometers op me gemak.
Deze auto gaat niet weg, deze auto gaat richting de 400k kilometers en verder. Niet meer in zo'n sneltrein vaart als de afgelopen jaren, maar wel in diezelfde richting.
De vaart is er grotendeels uit. Enerzijds omdat ik me Suzuki tweewieler heb voor de snelheid en anderzijds omdat diezelfde Suzuki tweewieler dit jaar al 2x zoveel asfalt heeft gezien als de Honda.
Update: Oktober 2011.
Ook maar even de verbruiksmonitor ingevuld aan de hand van de tankbonnen van dit jaar.
Waar ik in 2006 nog 94x bij het tankstation ben geweest, de 3 jaar erna zat ik rond de 60, vorig jaar was dat nog 32, daar ben ik dit jaar nog maar 12x bij de pomp geweest om de Honda vol te tanken. Dat aantal was nog makkelijk weg te typen. Volgens de verbruiksmonitor heb ik dit jaar 1 op 14,5 gereden, wat 2,7% zuiniger is dan de fabrieksopgave van 1 op 14,1 van 17 jaar geleden. Mijn gemiddelde sinds 2006 ligt op 1 op 14,35. Laten we het erop houden dat mijn auto goed ingereden is.
Update: Februari 2012.
De auto houdt zich tot nu toe goed met het voor Nederland extreem koude weer. De accu lijkt iets minder krachtig, maar de auto start in 1 keer en doet verder wat hij moet doen. Nog steeds op dezelfde meer dan goede manier.
Update: April 2012.
Een kleine update voor nu. Een leuke voor mezelf.
Afgelopen vrijdag heb ik mijn record verbroken met het aantal gereden kilometers met 1 tank. Dit record had ik vorig jaar februari op 580 km gezet, nu heb ik het verbeterd met 2 hele kms of wel 582 kilometers met 1 tank. Voor de beeldvorming, van de 330 keer die ik heb getankt in 6 jaar is dit pas de 11e keer dat ik meer dan 540 kilometers met 1 tank rijd en de keren dat ik meer dan 550 kilometers heb gereden is nu nog net op 1 hand te tellen.
Update: Juli 2012.
Normaal gesproken zou hier de grootste smile in jaren staan.
De Honda is glansrijk door de APK gekomen. Het enige wat vervangen is, zijn de lampjes in m'n knipperlicht achter. Dit omdat ik witte lampjes erin had zitten en deze moeten voor de keuring oranje zijn. Verder heeft hij een kleine beurt gehad en heb ik 120,40 afgerekend. Zoals ik zei, zou dit normaalgesproken de grootste smile in jaren kunnen zijn. Dit is het echter niet. Zie 'problemen'.
Update: Januari 2013.
Sinds Juli 2012 maar 2.400 kilometer gereden, maar elke kilometer probleemloos.
Gister voor het eerst sinds 26/12 mijn auto gestart. Vol met sneeuw en ijs, maar hij startte direct. Blijft mooi.
De auto stond stil wegens vakantie naar Venezuela.
Vandaag 29 liter getankt en EUR: 50,- betaald.
In Venezuela zou ik voor EUR 50,- ongeveer 5.000 liter kunnen kopen en met een koers op de zwarte markt kan dat oplopen tot 10.000 liter.
Leuk zo'n roverheid hier.
Update: Juni 2013
Gisteren de teller naar de 350.000 gereden.
Weer een hele mooie mijlpaal.
Waar ik voorheen 50.000 reed binnen de 2 jaar, heb ik over deze 50.000 4 jaar gedaan. Met mijn huidige kilometrage zal het tot 2020 duren voordat ik de foto van 350.000 naar 400.000 kan veranderen.
De auto doet het prima, geen gekke dingen. Eind juli moet hij weer gekeurd zijn en als hij gekeurd is, dan zal ik de distributieriem vervangen. Dit is nu 78.000 kilometer en 62 maanden geleden.
Uiteraard hoop ik dat hij er weer glansrijk door heen komt, maar met auto's van 19 jaar oud is dat altijd maar de vraag.
Waar ik eerst nog twijfelde over een mogelijke opvolger, daar is nu alleen nog twijfel over of ik het wel echt zou moeten doen. De Mazda RX-8 zou er voor terug moeten komen. Puur op emotie staat deze auto ver bovenaan op m'n verlanglijst. Puur naar andere zaken kijkend staat hij een stuk lager, maar moet ik mij tegen die tijd maar weer eens in verdiepen, want ik zou wel van een auto met een blok dat 350k probleemloze kilometers heeft gelopen overstappen naar een auto met een blok die dat hoogstwaarschijnlijk nooit zal halen gaan. Een luxe probleem noemen we dat.
Update: Juli 2013
Ondanks de bekende roest toch weer door de APK gekomen. Carter ringetje vervangen, carterpan vast gezet, lichte olie lekkages schoongespoten, beurt, filters vervangen. 352,88 afgerekend en good to go.
Dus ja, ik ben blij en opgelucht.
Het enige punt is dat de distributieriem er 5 jaar in zit en ik er 80k mee gereden heb. De bekende roest (dorpels) is elk jaar weer een punt van kritiek, waardoor ik dus twijfel of ik het risico van 7.000 extra kilometers (tot de volgende APK) zal gaan lopen met de huidige distributieriem.
Nog even over slapen.
Update: Februari 2014
Eigenlijk is er geen update nodig, want de Honda doet nog steeds waar hij in uitblinkt en dat is starten en heerlijk rijden.
Gelijk ook nog even de verbruiksmonitor up-to-date gemaakt. Ingevuld vanaf juli 2013 en tevens mijn tankbeurten uit 2010 toegevoegd. 2006 t/m 2009 ga ik niet toevoegen. Dat zijn namelijk 277 tankbeurten geweest. Dat is net iets teveel van het goede.
Volgens de verbruiksmonitor heb ik 2,7% zuiniger gereden dan de fabrieksopgave.
Afgelopen januari heb ik voor het eerst sinds april 2012 meer dan 1.000 km in de maand gereden met de Honda.
Van 2006 t/m 2009 reed ik gem. 1.000 km per 2 weken. In 2010 reed ik gem. 1.000 km per 4 weken. Vanaf 2011 werd dat gem. 1.000km per 7 weken.
De reden van de extra gereden kilometers was dat mijn Suzuki tweewieler waarmee ik jaarlijks de meeste kilometers draai,
4 weken stil stond vanwege een versleten ketting en een in verhuizing zijnde motorgarage, waardoor ik dus noodgedwongen met de Honda naar werk moest.
Voor mij als motor rijder is dat even klote, omdat ik mij voor woonwerk normaalgesproken alleen met sneeuw en/of ijzel naar mijn Honda laat verwijzen, maar zodra ik in de Honda stapte was het grootste gedeelte van mijn leed weer verzwakt.
Starten, gaan en heerlijk rijden oftewel de rode draad in deze review.
Hopelijk houdt het roestmonster zich verder gedeist en kan ik nog lange tijd in mijn Honda blijven rijden.
Buiten het roest om, heeft deze Honda laten blijken dat ik em door en door kan vertrouwen.
De RX-8 en IS250 kunnen vast nog wel een paar jaar geduld opbrengen.
Update: Augustus 2015
Na anderhalf jaar maar weer eens een update.
Gegokt en gewonnen m.b.t. de distributieriem. De riem heeft er nog geen 100dkm ingezeten (Ongeveer 92dkm), maar wel bijna 7,5 jaar ipv 5 jaar.
Na vervanging de riem gezien en deze was er niet slecht aan toe, maar het was wel een goed moment om te vervangen.
Verder is de auto sinds de vorige update weer 2x gekeurd, waarbij alleen het oude vertrouwde roest verder wat weggewerkt moest worden.
De kilometerstand klimt maar heel rustig omhoog, maar zo'n 9k in de laatste anderhalf jaar, een astronomische kilometerstand zit er bij mij niet meer in, maar zo lang de auto blijft rijden, ben ik tevreden.
Update: November 2015
Helaas 2x 'pech'. Zie problemen.
Mocht de katalysator de strijd verliezen van het roestmonster, zal ik misschien overwegen om de door mij heel lang uitgestelde aanschaf van een RX-8 toch waar te maken. Mits ik gezegend mag blijven, zal ik binnenkort de beschikking hebben over een woning met garage en dan kan ik een RX-8 daar zetten, waar deze hoort te staan, wanneer deze niet rijdt.
Update: Augustus 2017
Helaas heb ik afscheid moeten nemen van mijn meer dan geliefde Honda Civic Coupe.
Na 11,5 jaar en 161.000 km heb ik hem de strijd tegen roest laten verliezen en hem met pijn in het hart af laten voeren naar een demontage bedrijf.
Liefst had ik deze auto naar Afrika gestuurd, want technisch kon hij nog jaren mee, maar ook zij zouden misschien een geblindeerde auto zonder airco, waar maar 2 ramen open kunnen, niet waarderen.
RIP Honda.
Welkom RX-8
PROBLEMEN
- 372.500 km
In principe geen.
Juli 2006 - (225.000) - APK - Nieuwe remschoenen achter, 2 banden.
Maart 2007 -(240.000) - Hitteschild zat los, deze is verwijderd.
Juni 2007 - (250.000) - APK - Voorste draagarmen vervangen, dit waren nog de originele.
Maart 2008 -(268.000) - Distributieriem + toebehoren vervangen. Deze waren in Maart 2004 bij 178.000 vervangen.
Update (September):
Juli 2008 - (278.691) - APK - Alleen de ruitenwisserbladen zijn vervangen.
Update (December):
November 2008 - (286.500) - Middendemper - Tijdens het rijden is de aansluiting van
de middendemper bij de einddemper gebroken. Waarschijnlijk is de aansluiting beschadigd geraakt nadat ik van een te hoog gedeelte van de stoep af ben gereden. Ik heb de middendemper laten vervangen. Ook heb ik gelijk de Tenzo R einddemper laten vervangen door een originele uitlaat. Om het zielige uitlaatpijpje er iets minder zielig uit de laten zien, heb ik er maar een klein sierstukje opgedaan.
December 2008 - (288.759) - Kleine beurt + accu vervangen (1e keer sinds de auto in mijn bezit is.
Ook had ik de laatste 2 weken last van een op en neer springend toerental bij een koude motor. Als ik net een stukje reed en voor een stoplicht moest stoppen. Dan sprong de toerenteller tussen de 1100 en 1600 toeren op en neer. Na een telefoontje naar de garage bleek dit te komen door te weinig koelvloeistof. Koelvloeistof bijgevuld en het probleem was opgelost.
Update (Maart):
Februari 2009 - (292.740) - Radiateur vervangen.
Er was in juli bij de APK door de garage al aangegeven dat de radiateur op korte termijn vervangen zou moeten worden. Hij gaf het toen een paar duizend kilometers. Nu zo'n 14.000 kilometers verder was de radiateur echt versleten en moest er een nieuwe komen.
Volgens de garage moet de waterpomp ook op korte termijn vervangen worden. Deze zou een klein beetje lekken.
Update (Mei):
Maart 2009 - (294.000) - Waterpomp vervangen.
Toch ook maar vrij snel de waterpomp laten vervangen.
Na de 200,- euro voor de radiateur, nu ook 220,- lichter door de
waterpomp. Laten we het maar gewoon zien als slijtage onderdelen die eens in de zoveel jaar vervangen moeten worden. Zo lang ik niet 2x voor deze kosten op hoef te draaien, kan ik er mee leven.
Mei 2009 - (301.237)
Helaas heeft de auto wat roest voor zijn 15e verjaardag gekregen.
Er zit wat roest achter bij de dorpels en ook wat roest bij de
achterspatborden. Helaas, maar het zij zo.
Juli 2009 - (305.400)
Auwwwwwww. Een hoge rekening, een hele hoge rekening.
Grote beurt - 290,-
Rubbertje van de draagarm rechtsachter - 30,-
Montage van het rubbertje - Heel duur.
Kentekenplaatverlichting - Niet duur.
Nieuwe remklauwen voor + reparatie kit voor beide klauwen. Duur
Montage van de remmen etc. - Heel duur.
Onderaan de streep 979,-.
'Maar' 3 onderdelen, maar helaas moet ik toch even contact leggen met de overboekingslijn van Aegon om de factuur netjes te kunnun betalen.
Kijkend naar de leeftijd en kilometerteller is het waarschijnlijk toch beter om in het vervolg bij de universele garage aan te kloppen.
Ach, in ieder geval is hij gekeurd t/m 29 juli 2010, maar dan wel
met de kanttekening dat de remklauwen maar het beste compleet
vervangen kunnen worden en dat volgend jaar het rubbertje aan de andere kant aan de beurt zou moeten komen.
Januari 2010 - (318.412)
In principe geen problemen.
Ik heb alleen wel het vermoeden dat de schokbreker rechtsachter niet meer in 'nieuwstaat' is. Hij kraakt af en toe.
Daar laten we binnekort wel even naar kijken.
Hij moet toch naar de garage omdat de grote beurt al bijna 15.000 kilometer geleden was.
Juli 2010 - (325.357)
Na bijna 12 maanden geen kosten gehad te hebben, was het weer tijd voor de APK. Dit keer geen bezoekje aan de dealer maar de universele garage. Dit jaar heeft het bezoek mij 751 incl. gekost. 631 excl. Dit was inclusief een kleine beurt. De grootste kostenposten waren de arbeid van 269 excl en het laswerk aan de dorpel van 126 excl. Op grote afstand volgden de spoorstangeind 43 excl en het uitlijnen van 37 excl. Verder is dit jaar inderdaad het andere draagarm rubbertje vervangen en moest er een kleine reparatie aan het stuurhuis plaats vinden. Verder waren er geen problemen of aantekeningen.
Mijn remmen zijn nog gewoon in orde en ook met de schokdempers is niks aan de hand.
751 is aan de ene kant veel geld, maar aan de andere kant, zijn het de enige onderhoudskosten geweest in bijna 1 jaar tijd.
De Civic coupe is weer gekeurd t/m 29 juli 2011. Mooi zo.
Januari 2011 - (332.104)
Het blok lijkt wat olie te zweten. Dit is echter al meer dan 1 jaar het geval.
Ook is er een relais kapot gegaan, waardoor ik de helft van de tijd een tikgeluid hoor. (vergelijkbaar met het geluid van de richtingaanwijzer). Als het me echt gaat storen dan laat ik het wel maken.
Juni 2011 - (335.719)
Vandaag stond er een beurt + APK op het menu. Hoe netjes ik ook met de auto om ga, hij heeft goed over de 3 ton gelopen en is 17 jaar oud. Je weet nooit tegen wat voor kosten je deze keer zal lopen.
MAAR, dit jaar had ik een hele nette rekening. Buiten de beurt om, waren er alleen een 3-tal (kleine) zaken die de rekening iets omhoog hielpen. De 1e was een ashoes die vervangen moest worden, het 2e was een lampje van de achteruitrijverlichting en als 3e moesten mijn achterbanden vervangen worden. Ik had nog 2 goede (6mm) banden, liggen, dus die heb ik gebracht en die zijn geplaatst.
Kosten voor dit jaar. 271,48.
Ik heb weer extra ammunitie om af te vuren op mensen in mijn omgeving die vinden dat mijn auto te oud wordt en het tijd vinden voor een jongere auto. Wat de mensen ook zeggen, zo lang ik het nog geen tijd vind voor een andere auto, dan zal er echt geen andere komen en absoluut niet als hij nog in deze goede staat is.
I rest my case.
Februari 2012 (339.968)
Afgelopen week heb ik mijn einddemper moeten vervangen. Deze was doorgeroest iets na de verbinding met de middendemper.
De laatste tijd was hij al in mindere staat door de roest. Door de storm van December 2011 lagen er veel takken langs de weg, waar ik altijd parkeer. Deze tikten meer dan geregeld tegen de onderkant van de auto, ik vermoed dat deze ook een aantal keer in de uitlaatpijp gestoken zijn. Vanaf begin januari maakte me uitlaat al iets meer geluid (kleine gaatjes), later is deze compleet door gegaan. Kosten incl. BTW 158,15. De einddemper heeft het na iets meer dan 3 jaar en 53.000 kilometers begeven.
In april ben ik 4 jaar en minimaal 72.000 kilometers verder met de distributieriem.
Deze is dus ook weer aan vervanging toe. Ben nog even aan het bekijken of ik dit misschien pas eind mei/begin juni laat vervangen en gelijk een beurt + APK laat doen.
Nog even kijken wat wijsheid is.
Juli 2012 (344.557)
Afgelopen donderdag heeft m'n Honda mij voor de 1e keer in 6,5 jaar laten staan.
Gelukkig voor de deur.
Hij wilde niet starten. Hij wilde het geeneens proberen.
ANWB gebeld en deze concludeerde dat de startmotor op z'n eind begint te lopen.
Ik vergeef het de Honda aangezien het een slijtage onderdeel is en nu na een goede tik met de hamer, mij de afgelopen dagen niet in de steek heeft gelaten, ook op 150km van huis niet.
Maar ja, toch maar gelijk een afspraak gemaakt en morgen wordt er een gereviseerde startmotor geplaatst.
Ook is het weer tijd om de distributieriem te vervangen. 74.000km maar 4,5 jaar verder, dus dat risico gaan we maar niet lopen. Het had een goedkoop jaartje auto rijden kunnen zijn, buiten de belachelijke benzineprijs om, maar helaas vonden de slijtage onderdelen het tijd om vervangen te worden. Ach, het zij zo. Ik fleur mezelf wel op met de opmerking van de vriendelijke man van de ANWB dat de motor nog erg mooi loopt. Op naar 29 juli 2013.
*De startmotor is vervangen en ook heb ik gelijk de accu laten vervangen, deze was zwakker geworden. Dacht dat hij in december 2007 vervangen was, maar dit was in december 2008. Iets langer dan 3,5 jaar met de accu gedaan. Had beter gekund. Totale kosten startmotor en accu inclusief montage 285,00. Nu de distributieriem nog en dan kan ik hopelijk zonder zorgen/kosten volgend jaar mei, 19 kaarsjes voor de Honda uitblazen.
Juni: 2013
Ik heb afgelopen maand de 19 kaarsjes uit kunnen blazen. Op naar de 20
Februari: 2014
Gelukkig geen.
Hopelijk kan ik in mei 20 kaarsjes uitblazen
Augustus: 2015
Ondertussen ook al 21 kaarsjes uit kunnen blazen.
Afgelopen juni na 3 weken stilstand startte de auto in 1x, toen maar 7 km gereden. 2 Dagen later wilde Honda helaas niet starten, na een aantal seconden aan de startkabels startte Honda weer en sindsdien geen problemen gehad. Op naar Juli 2016.
November: 2015
Helaas 2x 'pech' gehad met de auto.
Pech 1: Begin september 2015
Op een paar kilometer van huis wilde Honda niet starten. Auto naar huis laten slepen en daar de ANWB gebeld. Het bleek dat de ontsteking kapot was gegaan.
Via internet een exemplaar van EUR: 60,00 op de kop getikt.
Het vervangen van de ontsteking zou zo gepiept zijn, ware het niet dat 1 boutje roet in het eten gooide. Deze is waarschijnlijk ergens in 1993 in het verre oosten vast gedraaid en daarna nooit meer los geweest. Na 20 minuten bezig geweest, kwam deze eindelijk los, daarna vast het vervangen een fluitje van een cent.
Pech 2: Eind oktober 2015
Op 1 kilometer van huis begaf de midden demper het. Hij was vlakbij de aansluitflens met de katalysator doorgeroest. Vanwege de herrie die een 'open' uitlaat produceert ben ik bij de dichtstbijzijnde garage langs gegaan en heb daar EUR: 223,- neer moeten leggen. Het zij zo.
Maart: 2016
Ouderdom komt met gebreken.
De gereviseerde startmotor heeft het 3,5 jaar volgehouden.
De auto steeds wel aan de praat gekregen met de bekende tik met de hamer op de startmotor, maar dat geintje gaat niet lukken als je alleen op pad gaat.
Via een demontagebedrijf voor 40,- wederom een gereviseerde/2e hands startmotor op de kop getikt.
Deze samen met een buurman in een uurtje of anderhalf gemonteerd en Honda ademde weer...
April: 2016
Helaas kwam de roestduivel weer een bezoekje brengen.
Deze keer aan de einddemper. Het uitlaatgedeelte van de einddemper was bijna los geroest.
Voor EUR: 15,00 een 2e hands van Marktplaats geplukt.
Wederom de meeste ruzie met de roestige bouten, maar ook deze klus zelf geklaard in iets minder dan 2 uur tijd.
Wederom kosten, maar gelukkig zeer beperkt weten te houden
September: 2016
De dynamo heeft het begeven, gelukkig zijn er van dit type Honda veel gebruikte onderdelen beschikbaar.
Voor EUR: 40,00 een gebruikte dynamo op de kop getikt.
Wederom zelf kunnen monteren samen met de eerder genoemde buurman en dus ook weer de kosten zeer beperkt kunnen houden.
Augustus: 2017.
29 Juli 2017 was de dag dat de APK verviel en ik had besloten om de Honda niet meer te laten keuren.
De roest had een gat met een diameter van 12 centimeter veroorzaakt. Niet op een dragend onderdeel, maar wel zo groot, dat het ook voor mij tijd was om afscheid te gaan nemen van mijn geliefde Honda en zo geschiedde....
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Honda Civic - Welkom duurtest: 'voorlopig uitverkocht, maar zo lekker is-ie'

Honda S660 (2016) - In het Wild

Test: Honda Civic - Hoe alles anders werd

Honda bouwt vanaf 2026 EV's in Verenigde Staten

Vernieuwde Honda Jazz vanaf bijna €32.000
