Honda Civic 2.2i-CTDi Sport (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 2.2i-CTDi Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 165.000 km |
- 8.500 km
Na een aantal tijdelijke auto's mocht ik van mijn werkgever een nieuwe auto uitzoeken. Ik was gedetacheerd en heb een tijdje in een ford focus trend tdci 109pk gereden en met het uitzoeken wist ik snel waaraan de nieuwe wagen aan moest voldoen. Qua bijtelling wilde ik niet maximaal gaan en heb een bedrag in hoofd gehad waarbij de auto dan al zo compleet mogelijk moest zijn.
Qua ruimte ging ik voor dezelfde klasse en 5 deurs hatchback.
Daar vielen een aantal auto's al af, de 1 serie, a3 en de golf 6, onder de streep toch duurder dan wat in mijn hoofd zat.
Andere kanshebbers waren:
Lancia Delta: erg mooie auto maar een beetje leuk aangeklede redelijk aan de prijs en kreeg de gedachte of het na 150 000 km ook nog bevalt, kan de gedachte niet verklaren, is een gevoel geweest.
Fiat Bravo: ook mooi maar kon me niet overtuigen.
Seat Leon: hadden in de periode leuke acties maar vind het interieur niet mooi en met de pompverstuiver toch een verouderd gevoel
Tenslotte via revieuws en vergelijkende tests op deze site de honda civic. 1e aanmerking niet negatief en na wat research ga je hem steeds meer waarderen. Ook de dealer en de proefrit waren positief en toen een offerte laten opstellen aan de hand van de silverstone
Uiteindelijk gekozen voor zwart metallic en als extra opties:
- blauwe interieur verlichting
- leren pook
- 17 inch penta velgen
- Xenon
met het bestellen kreeg ik te horen dat het oude model niet in zwart op voorraad was en het dus een nieuw model betrof, ik wist niet eens dat er een facelift gaande was, maar ik ging toch akkoord. Levertijd was vrij snel.
Ik heb de auto nu een maand en ben nog steeds erg blij met de keuze maar wel een paar opmerkingen.
Zwarte kleur icm met de velgen erg mooi maar wel snel vies. Kan gelukkig wel regelmatig laten wassen.
Moest me erg inhouden met inrijden, man wat rijdt dat goed ivm vorige auto's!
Topsnelheid ligt veel hoger dan wat de fabriek opgeeft, maar daar ga ik natuurlijk niet om zeuren
Kleine brandstoftank, maar met de kilometers die ik rij maakt dat niet zoveel uit, mochten ze wel meenemen met de facelift maar daar zal wel een reden voor zijn.
Blauwe inetrieur verlichting en zaken als de startknop, leuk maar echt noodzakelijk niet
Interieur ruimte en achterbankconstructie echt een voordeel
Je ziet ze niet zoveel en dat vind ik prettig, het spacy idee bevalt me wel aangezien ik ooit een fraaie volvo 480es in bezit heb gehad.
Tot zover mijn eerste indrukken en zal binnenkort wat foto's bijvoegen en opvallende zaken hier vermelden.
1e service beurt
- 21.000 km
De auto heeft zijn eerste beurt gehad en deze leverde geen problemen op. Wel is er op mijn verzoek gekeken naar de portiergreep aan de bestuurderszijde, deze ging wat stroef, nu weer soepel. Ook is er een verlengkabeltje voor de USB aansluiting gemaakt, met de orginele houder kon ik er op een normale manier geen USB stick op aansluiten. Wel lekker met 8gb muziek onderweg.
Mijn algemene indruk over de auto is nog steeds erg goed, echt blij met de keuze. Vooral de compleetheid en de value for money, alles scoort voldoende, denk aan rijgedrag, vermogen, uitrusting, etc.
Kleur zwart is helaas erg besmettelijk, maar als ie net gewassen is...plaatje!
Navigatie trilt wel soms tussen de 130 en 140, garage kan het niet verhelpen, en zo erg stoort het me nu ook weer niet, kijk het nog even aan.
Wat ook in het begin wennen was en soms is, is dat drempels met beleid genomen moeten worden. Dat geluid is niet echt prettig om te horen. Wel last van steenslag maar dat lag niet aan de Honda maar aan de gevolgen van de winter aan de wegen.
update
- 44.000 km
Inmiddels is de 1e grote beurt zonder problemen achter de rug.
De auto voldoet nog steeds aan mijn verwachtingen. Na een half jaar deze auto te rijden heb ik geen spijt van mijn keuze en van de opties die ik erbij genomen heb. Wat vooral een pluspunt is gebleken afgelopen tijd is zijn ruimte en de flexibele achterbank. Ik heb het gevoel dat ik voorlopig zonder problemen door kan rijden.
update
- 80.000 km
net de civic opgehaald van de grote beurt, nieuwe remblokken erop gekregen. Ik heb de auto nu bijna een jaar in bezit en ik moet bekennen dat ik nog steeds erg tevreden ben. De prijs-kwaliteit verhouding is een van de beste die je in deze klasse kan kopen(silverstone) en verbaasd me dat er zo weinig rondrijden.
Opmerkelijk; als er nieuwe banden onder de auto gezet worden krijg ik een melding van een te lage bandenspanning na een kilometer of 50 rijden. Als je dat gebeurt met 140 op de snelweg schrik je toch, gevolg auto aan de kant en kijken. Later nog gecontroleerd bij een tankstation maar erzat genoeg druk in. Bij thuiskomst toch even langs de dealer gereden, samen met de monteur probleem na lang zoeken opgelost door de functie 'tyre leak idicator'te reseten via een submenu in de boordcomputer. Dealer had ook geen ervaring met deze storing ivm nieuw type model. In het boekje vervolgens geacceerd voor wanneer er weer een nieuw setje banden komen, nu winterbanden bv.
Waar Honda nog eens mag gaan naar kijken, en ik heb al meerdere gebruikers hierover gehoord is de kwaliteit van de laklaag op de motorkap, die van mij lijkt door steenslag gespikkeld, heb niet geteld maar het moeten er meer dan 50 putjes zijn, verder is er al een mistlamp vervangen omdat het glas was gebroken.
But so far so good.
update
- 121.000 km
Net weer opgehaald van de garage voor een beurt. Op nieuwe banden achter, ruitenwisserbladen en onderhoud na geen bijzonderheden.
Het enige wat steeds terugkomt is dat als er nieuwe banden eronder zijn gekomen dat er na een paar kilometer rijden een melding komt van lage bandenspanning. Heeft waarschijnlijk dan te maken in een verschil van diameter met meer profiel oid.
Op zich is het simpel op te lossen door het te resetten, wat binnen 1 minuut is gebeurd. In het begin als je dat overkomt is het wel schrikken als je over de snelweg rijdt.
Verder is het rijden nog steeds een genot en vliegen de kilometers er door heen en naast het laten verhelpen van parkeerschade achter geen bijzonderheden. Had 2 dagen vervangend vervoer mee, was blij dat de civic klaar was en mee kon nemen. Wat me opviel was dat het sturen veel zwaarder ging en het onderstel veel sportiever afgestemd is. Na 3 rotondes ben je weer 'thuis' in de civic.
afscheid in zicht
- 145.000 km
Binnenkort moet ik de civic in leveren en ben nu aan het orienteren voor een station ivm meer ruimte wegens gezinsuitbreiding.
Tot dan rij ik lekker verder en geniet ik nog steeds, ik zal tzt ook een evaluatie maken.
Eisenpakket voor de nieuwe is dan ook meer ruimte en ik wil niet meer bijtelling gaan betalen. Helaas is een accord dan niet realiseerbaar.
Verder:
20% bijtelling diesel
Meer ruimte
zelfde klasse (Passat en mondeo vallen af, kom veel in parkeergarages)
Meer luxe dan sportiviteit wat ik nu heb
update
- 153.000 km
Nav vorige update is de vervanger in bestelling en is het wachten tot eind mei/ begin juni.
Het is een Skoda Octavia Combi 1,6 tdi greentech Elegance Business Line geworden.
Ik vond de zoektocht wederom erg leuk om te doen maar ga de civic wel missen.
Tot die tijd rij ik lekker door en de evaluatie zal ik tzt doen.
inleveren
- 165.000 km
Vandaag de honda ingeleverd, zeer tevreden geweest over de tijd dat ik de civic in bezit heb gehad. Veel ruimte, geweldige wegligging en besturing, goede uitrusting en een supermotor.
Kortom een goede keuze geweest.
Gem verbuik was ongeveer 1 op 18 geloof ik.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Honda Civic
Uitgelicht aanbod

Honda Civic 1.3 Hybrid Comfort l Automaat l Navi l Cruise l Climate l volledig onderhouden
- 2011
- 240.011 km

Honda Civic 1.4 Sport 100pk
- 2012
- 101.610 km

Honda Civic 1.8 Sport 5 drs | Climate Control | 18 Inch LM Velgen | PDC | Cruise Control VERKOOP TELEFONISCH BEREIKBAAR 040-2240080
- 2011
- 101.254 km
Lees ook

Test: Fiat Bravo - Honda Civic- Subaru Impreza

Test: Honda Civic (2009)

Deze topsedan van Nissan uit 1985 was geavanceerder dan de Audi V8

Alfa Romeo Giulia - Back to Basics

Citroën LNA (1981) - In het Wild
