Honda Civic (2009) #3
autoreview
Signalement
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
---|---|
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 140.000 km |
KM-stand laatst | 197.504 km |
Mijn eerste Honda (Auto)
- 140.985 km
in 2019 na verkoop van de Nissan X-trial waren we op zoek naar een waardig opvolger. Maar goedkoper in de wegenbelasting en verbruik, maar wel op LPG!
Na lang zoeken ( Merk/type enz) was de keus op de Honda Civic modeljaar 2006-2011 gevallen. `Zoekende op Internet kwam ik deze civic tegen , bij een Honda dealer in Rotterdam. Zaterdag middag in de auto gestapt en vanuit kop van Noord-Holland naar Rotterdam gereden. Daar aangekomen zag ik hem staan, gereed voor de proefrit. Naar ruim een uur gereden te hebben, had ik zo iets, leuke auto, sportief apart model. rijdt prima, strak sturend. Al met al een leuke vervanger voor de X-trial. Dus tot koop overgegaan.
33000 km verder
- 173.000 km
Na bijna 3 jaar en 33000 km verder, is het tijd om mijn ervaringen met de civic te delen.
in deze periode is er weinig aan de hand geweest.
de lambdasonde is vervangen, en 2 voorbanden.
Probleempjes zijn er ook, maar niet echt ernstig! o.a display van de klok wil bij hoge buiten temperaturen niet volledig weergeven en het raam aan de bestuurderskant blijft af en toe kleven, waardoor die niet opengaat.
Paar tikken met de vlakke hand, verhelpen het eventjes. ligt in iedergeval niet aan de aansturing.
Motorische loopt die nog als een naaimachine en olieverbruik is nihil.
De vorige eigenaar heeft de standaard radio vervangen voor een Dubbeldin navigatiesysteem, wat prima werkt, maar hierdoor is de klok van de auto niet in te stellen. Maar is niet echt belangrijk.
Voor de rest heeft de auto een aardig kofferbak en is de achterbank makkelijk op te klappen, waardoor een vlakke laadvloer ontstaat. De LPG tank is geplaatst in de aparte opbergruimte onder de afdekvloer, dus netjes weggewerkt.
De motor is een soepel motor, die rustig tot rond de 140 km/uur zijn werk doet. rond de 2500 en 3500 omw/min zit de meeste trekkracht (gevoelsmatig). meer in de hoge toeren doortrekken wil die wel een aardige keel opzetten wat niet in is verhouding met de versnelling/acceleratie ( Heb ik ook een Saab turbo ).
Het verbruik op LPG is gemiddeld 1:12, al met al een nette waarde.
Voor de rest is het een sportief geveerde auto, waardoor ribbels/kinderkopjes in het wegdek stevig door kunnen komen. Maar op snelweg en provinciale wegen geen problemen. De auto stuurt vrij direct en scherp, even iets uit het dashboardkastje pakken kan af en toe dan wel een ongewilde stevige stuurreactie geven.
De afgelopen jaren heeft die zich bewezen als een betrouwbare auto.
Maar zijn toch stiekem aan het kijken naar een opvolger. liefst een automaat en evt een hogere instap (60+) . maar het liefst niet in de te zwaar in gewicht. Automaat staat op nummer 1, dan evt hogere instap.
De Civic 2012-2016 in automaat lijkt me ook wel wat. Maar rustig kijken heb er geen haast mee. Gezien deze nog een echte automaat heeft, dus geen CVT of I-shift( niet kopen!)
13000 km verder
- 186.000 km
Weer een kleine update,
Bij de APK alleen de achterrem schijven moeten vervangen, ivm roestvorming.
Remklauwen schoongemaakt incl nieuwe blokken en schijven. Dat was even een domper, naar 3 jaar probleemloos rijden, hahaha!
Voor de rest geen problemen met deze Civic. Zijn nog steeds op zoek naar een waardige opvolger ( wat hogere zit en minder sportief geveerd) , maar die hebben we nog niet kunnen vinden. Ook gezien de huidige benzineprijzen is het tanken met LPG toch leuker.
Dan is het afweging, is het echt nodig ? een andere auto !
Ook in de nieuwer Civic model 2018 met de 1.5 turbo gereden. vind ik een mooi model ( sport). motorisch en rijgedrag een perfecte auto voor mij. Helaas knapte ik een beetje af op het banden lawaai. dat vond ik zeer nadrukkelijk aanwezig. Andere puntje was dat de sportuitvoering geen trekhaak kan hebben.
Maar we kijken rustig verder, geen haast mee. je moet er gewoon tegenaan lopen!
Voorlopig blijven we in de Civic Type S rijden, goedkoper kunnen we niet rijden !
op naar de 200,000
- 197.504 km
Auto nu iets meer dan 5 jaar in bezit , geen rare dingen. met de laatste APK een vastzittende remklauw achter. deze vervangen .
Voor de rest motorolie en remolie vervangen. De Civic rijdt nog steeds prima. we gaan wel op zoek naar een andere auto. ik ga voor weer voor een Civic maar dan modelreeks 2012-2016 . Dus we gaan rustig zoeken .
Mocht iemand een mooie hebben staan ? dan hoor ik dat graag
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.