Honda Civic 1.5 DXi (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.5 DXi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 139.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na veel kijken bij dealers en op internet ben ik toch bij het merk Honda uitgekomen. De keuze zou gaan tussen een Renault Clio 1.4 16v (98 pk), een Mazda 323F 1.6 ed. Allemaal leuke hatch auto’s tegen een nu leuke prijs.
Daarnaast heb ik ook erg gekeken naar de onderhoudskosten en de wegenbelasting, hierbij viel vrijwel gelijk de Clio af.
De onderhoudskosten waren naar m.i. te hoog in vergelijking met de andere 2. Al snel was de beslissing genomen, een Honda Civic. Een lichte auto (<920 kg) met een zuinige maar pittige motor! Ook het onderhoud van een gemiddelde honda is erg laag, maar dit moet bij mij nog blijken.
Je zit in deze auto erg laag met je kont op de grond, je hebt ook een erg lage instap bij deze auto. Eenmaal in de auto merk je hier nog maar weinig van, en heb je er alleen maar plezier van. Deze auto ligt namelijk heel erg strak op de weg. Zelf ben ik vrij lang, 1,93, en kan heerlijk in de stoelen van de Civic zitten. sterker nog, ik kan de stoel niet een helemaal naar achter zetten om lekker bij de pendalen te komen. Dit zit dus wel snor, ook bieden de stoelen genoeg comfort om toch een aardig eindje te rijden. Zo van de week nog even van utrecht naar weert gereden, zonder daar zelf iets van te voelen.
Achterin is de ruimte wel wat meer beperkt, de stoel moet dan nog wel iets naar voor wil je achterin goed kunnen zitten. Echter is de ruimte achterin veel groter dan bijvoorbeeld bij een Ford Fiesta.
Kofferbak is voor mij ruim genoeg, tijdens het weekendje weg in weert paste alles er prima in. Let wel, het is natuurlijk geen station.
De motor. Het is in het begin wel even wennen om in de honda te rijden tegenover bijvoorbeeld een sceníc of fiesta. Het gas voelt zeer fel aan, de koppeling luistert ook wat nou. Dit neemt wel enige oefening in beslag.
De motor geeft een gemiddeld verbruik van 1:13,5/1:14 met een hoop "kleine heen en weer" ritjes. Tijdens de vakantie naar weert kwam ik op een gemiddelt verbruik van 1:16,5 uit, maar dit was vrijwel alleen maar snelweg. (120 km/u)
Motor geluid op de snelweg vind ik acceptabel, je kunt gewoon een gesprek voeren zonder hinderlijk gebrom.
Tsja maar dan sta je een keer voor het stoplicht naast zo’n TDIDTIDITIDTDITCDTIC geval die je staat uit te dagen, natuurlijk ga je zo’n wedstrijdje een keer aan. En dat wint deze Civic met vlag en wimpel! Wat een gebrul kunnen die Japanners uit een 1.5 motortje kweken! En let wel, het wagentje heeft 92 pk. Dat ik zelf een prestatie vind uit die tijd. Het is soms erg aantrekkelijk om hem tot de 7000 rpm te zien gaan. Wat ik overgens zou aanraden voor deze auto is Total Excellium benzine, de auto rijdt beter (stiller) en is zuiniger (1:17 snelweg) en heeft bovenin net wat meer.
Olie verbruikt deze auto nagenoeg niet op het normale gebruik na, de radiator is klein maar blijkt in een file ruim voldoende.
De antenne voor de radio is wel wat slecht, deze heb ik vervangen door een andere. Verder een heerlijke auto, tijdens het vriezen (-10 laatst) starte de auto gewoon zoals normaal met een dikke laag sneeuw erop. Ook de ventilatie in de auto is goed, autoruiten beslaan vrijwel niet!
Binnenkort meer in deze review! bij moet de 16e (feb 2006) voor een grote beurt.
***Update 17-02-2006***
Auto is voor een grote beurt geweest, er was helemaal niks op aan te merken behalve de einddemper, deze was aan het scheuren en rotten.
Hier moest een nieuwe op, verder helemaal niks anders dan normaal onderhoud.
PROBLEMEN
- Nieuwe einddemper 179,-
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.