Honda Civic 1.4i LS (2003)

autoreview

Honda Civic 1.4i LS (2003)

Signalement

UitvoeringCivic 1.4i LS
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf30.000 km
KM-stand laatst90.000 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Civic 1.4 LS 5 deurs

  • 90.000 km

Toen ik mijn vrouw leerde kennen, reed ze in een Renault Megane Coupé. Ik vond het wel wat hebben. Een vrouw die een sportieve auto kocht, omdat ze die mooi vindt. Groot was dan ook mijn verbazing toen ze opeens met een Honda Civic aan kwam zetten. Een zilvergrijze 5 deurs met 14” wieldoppen. De reden was weer wat logischer, de Renault begon steeds meer kuren te krijgen en ze was er klaar mee om elke keer met de auto bij de garage te staan. Ze wilde een betrouwbare auto, die naast de aanschafprijs, geen kosten met zich mee zou brengen. Dus ze had, samen met haar vader, een 3 jaar oude Civic bij de Honda dealer gekocht. Foolproof plan zou je zeggen. Ik geloof dat ik heb geantwoord “verstandig” toen ze hem liet zien. Spoileralert, dan had ze beter iets anders kunnen kopen.
Om een lange relatie kort te maken, een jaar later woonden we samen en zo werd ik mede-eigenaar van dit brok technisch vernuft uit Japan.

Ik vond en vind het een ontzettend oubollig ontwerp. Van welke hoek je de auto ook bekijkt, er zit geen spoortje dynamiek in de koets. Een zilvergrijze kleur helpt dan ook niet mee natuurlijk. Sjiek is hij ook niet. Nee oubollig, dat omschrijft hem het beste. Nou weet ik dat een paar mooie wielen een auto helemaal kunnen ophalen. Maar met de beste wil van de wereld zag ik niet hoe een paar wielen deze auto sportiever konden maken, dus ik vond het jammer geld. Heb het dan ook niet gedaan.

Voor zijn tijd had hij de juiste opties. Centrale vergrendeling op afstandsbediening, handmatige airco, electrische ramen, toerenteller, ingebouwde radio/CD-speler, een trekhaak en een lampje dat dapper rood knipperde om ongure types op andere gedachten te brengen. Van binnen is de auto onwaarschijnlijk ruim voor zijn klasse. Je zit wat hoog en rechtop, dat maakt dat de beenruimte achterin gigantisch is. Jammer alleen dat die beenruimte achterin verzekert wordt door de rails van de voorstoel zo kort te maken, dat je de stoel nauwelijks naar achteren kunt verstellen. Als je er zo naar kijkt, lijkt het wel mee te vallen, maar dat is omdat de zittingen zo ontzettend kort zijn. Ik ben vrij lang en heb nooit fijn in de auto achter het stuur kunnen zitten. Mijn vrouw had hier met haar lengte minder last van. De kofferbak is ook weer zeer ruim. Het lijkt wel of de bestuurder er het slechtste vanaf komt in deze auto. De schakelpook is op het dashboard gemonteerd. Dit geeft veel ruimte ter plaatse van de middenconsole, maar omdat er geen middenarmsteun was gemonteerd, was schakelen alles behalve comfortabel. Het ruim toegepaste plastic was van het type waar ze vroeger bumpers van maakten. Keihard en krasgevoelig.

Dan het rijden. Hij rijdt zoals hij eruit ziet. Geen spoortje dynamiek te bekennen. Vol gas optrekken resulteert in een hoop lawaai uit de motorruimte, maar snelheid krijg je er niet in. Je hoort mensen wel eens zeggen dat ze op de fiets sneller zijn dan met de auto? Ik denk dat als je het ze vraagt dat ze ook dit type Civic hebben. Bochten moeten met beleid worden genomen, anders ga je onherroepelijk rechtuit. Die zorgvuldigheid bij het insturen is maar goed ook, want de stoelen bieden geen enkele steun. Toch zijn we er een paar keer mee op vakantie geweest. Ik kan je beloven dat het best spannend is om met het 1.4tje naar links te gaan in Duitsland. Ik weet niet wat de topsnelheid is, maar het duurt in ieder geval heel lang voordat je daar bent. Meestal hield ik het bij 140-150 voor gezien. Veel harder is niet verantwoord. Ook la niet omdat de remmen niet echt hard vertragen. Al geven de wind en rijgeluiden je het gevoel dat je een stuk harder gaat. Maar het is flauw om de auto alleen maar af te branden. Hij heeft ons keurig gebracht waar we moesten zijn. En we konden alle bagage prima kwijt. Je bent alleen compleet gebroken als je over bent. Ik was toen een stuk jonger en (een beetje) fitter dan ik nu ben, maar een langere reis is echt slopend. Doordat het motortje zo weinig prestaties levert, rijdt je de auto eigenlijk maar in 2 standen. Stationair of vol gas. Met uitzondering van de stadsritten, zit er niet veel tussen. Dat maakt dat hij niet echt zuinig is. Je kunt beter een motor kopen die iets over heeft. Die hoeft ook niet zo hard te werken.

Toch is er op het motortje qua betrouwbaarheid niks aan te merken. Toen niet en ook nu rijdt de auto nog steeds rond. Wat dat betreft maakt Honda haar reputatie meer dan waar. Helaas gold dat niet voor de rest van de auto. Zo’n beetje elke optie heeft kuren gehad of is kapot gegaan. De airco is kapot gegaan, de centrale vergrendeling herkende de afstandsbediening niet en de radio (boxen) kraakten dat het een lieve lust was. En natuurlijk allemaal buiten de garantietermijn. En dat was niet het enige dat kraakte, ook bij de ophanging ergens kraakte het ergens. Dat is nooit opgelost. Let wel, we hebben de auto gekocht met 30.000 km op te teller en verkocht met 95.000 km. Niet echt schokkende standen. Volgens de monteur was het een Engelse auto, geen Japanse. Sorry, maar dat zou toch niks mogen uitmaken. De onderdelen worden aan de prijs te zien wel in Japan gemaakt, want goedkoop zijn ze allerminst. En de onderhoudsinterval is kort. Dus je staat nogal eens in de garage. Ik heb de verfdikte van de lak nooit nagemeten, maar voor mijn gevoel hebben ze in hun strijd om het gewicht van de auto laag te houden, deze maar zo dun mogelijk gehouden. Toen het plaatwerk ook nog een keer begon te roesten, was ik wel klaar met de auto. In die tijd werd mijn vrouw zwanger van onze eerste en kreeg ik mijn eerste lease-auto, dus de keuze was snel gemaakt. De Honda moest het veld ruimen. Toen kwam de grootste klap. Afschrijving. We hebben de auto netjes laten poetsen, hij stond er weer keurig bij, maar we konden hem aan de straatstenen niet kwijt. Echt niemand wilde hem hebben. Uiteindelijk hebben we hem na een jaar(!), maar ver onder de prijs verkocht. Kortom het plan van het goedkope rijden viel in het water. Mijn vrouw denkt nog wel eens met weemoed terug aan het Megane, maar we waren allebei blij dat de Civic was vertrokken.

4,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.