Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid Elegance (2011)

autoreview

Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid Elegance (2011)

Signalement

UitvoeringCivic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid Elegance
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf32.000 km
KM-stand laatst171.500 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Onze eerste Civic Hybrid

  • 33.130 km

Sinds kort eigenaar van een bijna 2 jaar jonge Civic Hybrid 2011 elegance.
Ze komen in vrij grote aantallen uit de lease en zijn nu goed geprijsd.
Wat een heerlijke auto om in te rijden, ik ben een "diesel" rijder die zelden boven 120km/u komt. Deze auto brengt met de CVT, de rust en de heerlijke zitpositie precies wat ik zoek. Je weet dat je met een 1.3, hybride geen scheurijzer binnenhaalt, maar dat hoeft voor mij ook niet. Overigens kun je best netjes meekomen ook bij stoplichten.

Voorin alle ruimte en comfort die je verwacht, met stoelverwarming, airco, 6 cd wisselaar, cruisecontrol etc etc. Achterin voor iedereen tot 1.85m ruimte genoeg, hoewel het niet overhoudt met de hoofdruimte. De beenruimte is prima.

De achterklep geeft voldoende ruimte, maar de stoelen kunnen niet naar voren klappen (daar zitten de accupakketten).
Op het accupakket zit 8 jaar garantie, in 2009 schijnt er een slechte batch accus geweest te zijn, die zijn onder garantie vervangen. van de 2011 serie zijn geen problemen gemeld voor zover ik weet.

Het hybride systeem doet ongemerkt zijn werk, zo haalde ik op de eerste tank 1:20.4, dat is nog wat beter dan de Honda zelf aangeeft.
Nu eerst maar eens wat km maken en dan zal ik een update posten.

Update na 1 jaar en de eerste beurt

  • 50.400 km

Na 1 jaar is het tijd voor een update.
Inmiddels bijna 20000km erop zitten. In dit jaar heb ik nog niet eens een lampje hoeven te vervangen.
Een keer een beetje koelvloeistof en een scheutje motorolie erbij gedaan, en dat was het.

Ik ben uitgekomen op een gemiddeld verbruik van iets boven de 5.0l/100km. Wat me wel opvalt is dat ie op de winterbanden (conti TS850, de zuinigste en beste uit de ANWB test) toch wat meer gebruikt, gemiddeld zo 0.3l/100. Uiteraard kan ik niet uitsluiten dat verlichting/verwarming etc ook heeft bijgedragen aan het extra verbruik.
Verder is het rijden op de winterbanden minder fijn, hij voelt wat zweverig en is daardoor wat minder koersvast. Dit heb ik bij voorgaande auto's nooit zo gemerkt, misschien het soort band.

Verder zeer tevreden, de auto is comfortabel, betrouwbaar en zuinig.
Het enige dat ik echt miste was bluetooth, en dat is opgelost met een jabra cruiser. Perfecte carkit.

De 1e grote beurt was niet goedkoop met 490 euri, daarvoor wordt wel een hoop gedaan, maar het voelt toch als een hoop geld. Als we er weer het hele jaar zorgeloos voor kunnen rijden valt het dan wel weer mee.
Op naar de volgende beurt.

update na weer 25000 km

  • 73.000 km

Kleine beurt gehad (niet bij de dealer) van 250 euro. Direct de nieuwe zomerbanden eronder (Dunlop Blueresponse via banden outlet, perfect!). Deze banden zijn heel stil en komen altijd goed uit alle testen. Hij rijdt er weer heerlijk op.
De oude achterbanden waren nog niet versleten maar hadden last van cupping, geeft zeer vervelend geluid, en het is niet helemaal duidelijk wat hiervan de oorzaak is. Voor de zekerheid maar laten uitlijnen (75 euro).
Verder heb ik nog geen lampje hoeven te wisselen, hij rijdt perfect en ik kan niets bijzonders noemen.

volgende grote beurt, geen problemen

  • 93.700 km

Tijd voor de grote beurt. Na enig twijfelen toch maar weer naar de merkdealer van Honda. Wel wat prijzig (480euro), hij komt er echter weer herboren vandaan, gewassen, merkbaar alerter op gaspedaal. Er waren weer geen mankementen, en zo hoort het.
Verbruik is in de winter altijd wat hoger, ik haal niet onder de 5l/100 (1/20), maar blijf wel altijd boven 1:18, en daar ben ik tevreden mee. Nu het warmer wordt zal het wel weer rond de 1:20 worden. Er is Honda Green olie ingegaan, kijken of dat scheelt.

Eerste vervangingen

  • 113.000 km

Tijd voor weer een kleine beurt.
Tot nu toe geen enkel probleem gehad, en nog steeds erg tevreden. Ook met het verbruik blijf ik een beetje rond de 5l/100km zweven, netjes.
Dit jaar twee "dingetjes" preventief gedaan. Een nieuwe accu en de condensor van de airco. samen zo 450 euro. Met de beurt en APK erbij zo 650 euro. Al met al nog wel te overzien voor een auto die inmiddels alweer 6 jaar oud is.

Doe er nu sinds twee jaar de 0W20 olie in, en mijn statistiek wijst uit dat dit (net) loont. Deze auto is erg gevoelig (in verbruik) voor de temperatuur, en je ziet het verbruik iets dalen door deze dunnere olie. Op 1000l brandstof tussen twee beurten in, hoef je maar 10l (1%) te besparen en je hebt de kosten van de duurdere olie er weer uit.
We kunnen er weer een jaar tegenaan.

132,000 km grote beurt

  • 132.000 km

Tijd voor de grote 120000km beurt, iets uitgesteld door het schema waarop de auto zit.
Vooraf afgesproken 760 euro, en daarvoor is de Honda garage de hele dag bezig, alle vloeistoffen ververst, remmen uit elkaar en zelfs de benzinetank gaat eronder vandaan.
Er was niets bijzonders, geen dubbeltje meer dan de afgegeven prijs, netjes. De zomerbanden komen er wel aan, dat kan nog 1 seizoen. Er zit Dunlop Blueresponse onder en daar rijd ie nog prima op.
Bij vorige autos was het verschil voor versus na de beurt vaak best groot. Bij deze Honda zou je het bijna teleurstellend kunnen noemen, want hij blijft gewoon goed rijden, zelfs als ie aan een grote beurt toe is. Hij is dus zeker wel levendiger op het gaspedaal, verder merk je er eigenlijk niet zoveel van. Dus we gaan er weer 25000 km tegenaan.

150000 km nieuwe banden

  • 150.000 km

Tijd voor nieuwe zomerbanden. Ik heb weer gekozen dezelfde Dunlop Blue response banden, daar rijd ie prima op. gemonteerd 400 euro voor 4.
Verder nog steeds een prima auto, geen storingen, geen problemen. Gemiddeld zit ik nu op 5.09l/100 (1:19.65) over de 120000km die ik ermee gereden heb, en daar ben ik blij mee.

nieuwe remschijven en blokken

  • 161.500 km

voor 300 euri remmen voor vervangen.
winterbanden erop.
de week erna direct een lekke band.
Verder geen opmerkingen.

beurt en weer gedoe met voorrem

  • 170.000 km

Kleine beurt+, en voorrem voor zaten beide vast, daardoor hoog verbruik en hete schijven. totaal 720 euro. Nu wel bij Honda dealer en het is weer op orde.

Ingeruild na fijne tijd in de Civic!

  • 171.500 km

Afscheid genomen van de trouwe Honda civic. Jammer, want het is een fijne en comfortabele auto. Ingeruild voor 100% electrisch, nieuwe ervaringen zitten eraan te komen.
Nieuwe eigenaar zal er best nog wel wat jaren plezier van hebben verwacht ik.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.