Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid Elegance (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid Elegance |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 121.000 km |
KM-stand laatst | 139.000 km |
Civic Hybride
- 139.000 km
Heb de civic nu bijna een jaar en inmiddels bijna 20dzd gereden. tijd voor een review.
De hoofd reden dat ik deze auto gekocht heb is dat het een voordelige auto is om te rijden. Zuinig en lage wegenbelasting. Rij gem. 600km p/w dus dat is dan wel fijn. Hiervoor een diesel gehad en die voldeed ook prima maar het was tijd voor wat nieuwers met minder km. Ik baalde ook een beetje vd hoge wegenbelasting vd diesel dus een hybride of zuinige benzine had de voorkeur.
Honda ben ik altijd erg tevreden over geweest, inmiddels is dit mijn 5e Honda.
Eigenlijk altijd goed. Erg betrouwbaar.
Vandaar mijn keuze voor de HCH ipv b.v. een Prius. Vind de HCH ook mooier om te zien. Sportiever. Je krijgt veel auto voor je geld met moderne techniek tegen lage gebruikskosten en veel luxe. Zaken als climat control, stoelverwarming, Cruise control, electrisch ramen rondom, parkeersensoren achter is allemaal standaard. Kon weinig auto's vinden naar mijn smaak die dit ook konden bieden. Het moest een HCH worden van na de facelift. Die is net weer wat frisser en verder door ontwikkeld.
Bij de aankoop zoektocht goed gelet op de onderhoudshistorie. Heel belangrijk dat dit optijd en goed gebeurt. Vooral de CVT waarbij de olie iedere 40k.km ververst dient te worden.
Ik kwam veel 2009 modellen tegen, kwam er achter dat hier nogal wat accu problemen mee waren. Vereiste was dus een vervangen accupakket voor wat meer zekerheid. Dit is te controleren door een sticker met de code CA3 op de b-stijl bij het bestuurdersportier. Als die er zit is de accu vervangen. Ook is het goed om te weten dat de 120k.km beurt een hele dure is. Deze beurt kost bijna €1000,-. Hierbij worden naast de normale grotebeurt zaken ook 8 iridium bougies verv. en de brandstoftank word losgehaald om het filter te vervangen. Veel Civic's worden snel verkocht voor deze grote beurt. Onderhandel puntje bij de aanschaf dus.
Mijn Civic is naast alle standaard opties ook nog voorzien van Beige lederen bekleding en navigatie. Met de blauwe lak en 16inch wielen is dit een mooie combi. Logo's achter zijn verwijderd, maakt het wat strakker allemaal. Ruimte in de auto is voldoende. Ben zelf 1.85 en op de achterbank is het dan prima uit te houden. Kofferbak is ruim genoeg voor dagelijks gebruik alleen kan de bank niet plat. Dit is een nadeel maar dat wist is ik voor ik de auto kocht. Verder genoeg vakjes en bakjes voor spulletjes in het interieur. De auto voelt erg solide en is bijzonder stil. Daarnaast is de auto behoorlijk stevig geveerd waardoor je goed bochten kan nemen maar dwarsriggels daardoor wel goed voelbaar zijn. De achterveren van mijn Civic zijn vervangen voor zwaardere zodat de auto niet gaat bonken bij zware belading. Werkt perfect.
Het rijden was even wennen. Had nog nooit een cvt automaat gereden. Gekke ervaring dat het toerental zo constant blijft terwijl je aan het versnellen bent. De civic cvt doet zn werk trouwens erg rustig. Schiet niet als een gek in toeren als je het gaspedaal indrukt. Alleen als je echt vol gas geeft. Maar dat doe ik vrijwel nooit en dat zorgt voor een aangenaam relaxe en stille auto. De auto is snel genoeg. Bij het stoplicht ben je best snel weg door de hulp vd electromotor. Op de snelweg is het effect minder merkbaar maar sloom is hij niet. Ik rijd gem. 1:18. De kunst is om niet te hard te rijden op de snelweg (110-120 Max) en tijdens optrekken onder de 3000rpm te blijven. Airco heb ik meestal uit staan. Alleen met warm weer zet ik de AC aan. Verbruik stijgt een beetje met AC aan. Al met al is het niet moeilijk om rustig te rijden want het karakter vd auto nodigt uit tot relax cruisen.
De bediening vd cruisecontrol is erg prettig geplaatst op het stuur. Erg makkelijk te bedienen. Gebruik het daardoor best veel. De civic stuurt vrij zwaar, opvallend want mijn vorige Honda's stuurde erg licht. Vind het overigens wel prettig. Reageert direct en strak op stuurbewegingen. Het is geen sportwagen maar een bocht snel nemen is geen probleem. Ligt behoorlijk strak op de weg. Het gewicht vd auto zal daar wel bij helpen.
Wat ook even wennen is is de werking vd remmen. Hij remt niet geheel lineair. Als je rustig aanremt voor een stoplicht gaat de auto vaak sneller vertragen als de bedoeling was. Het remt vrij abrupt. Maar als je op een wat lagere snelheid komt dan ineens vertraagd de auto minder heftig en moet je wat harder trappen om dezelfde vertraging aan te houden. Even wennen dus. Zal te maken hebben met het laadsysteem vd accu's. Inmiddels aan gewent maar was wel even anders als mijn vorige auto's. Het remt overigens wel goed.
De Radio ontvangst is niet geweldig. Sommige zenders weet hij maar moeilijk vast te houden. Veel ruis tot gevolg. Heb de antennevoet al voorzien van wat kopervet en dit helpt een beetje. Het schijnt met een langere antenne opgelost te kunnen worden. De kwaliteit van de audio is overigens super. Erg mooi geluid. Ik vermoed dat de auto een audio upgrade heeft gehad want het klinkt wel erg goed.
Het start/stop systeem werkt zoals Honda het bedacht heeft. Maar ik vind het niet echt doordacht. Als je remt en onder de 10km/u komt gaat de motor uit. Laat je de rem los dan springt de motor weer aan. Dit zorgt er bij mij vaak voor dat bij b.v. het aanremmen voor een stoplicht de motor uitgaat je even je rem loslaat om net FF een stukje verder te rollen, de motor weer aangaat om vervolgens weer uit te gaan als je stilstaat. Dit gebeurt ook in de file of bij inparkeren. De motor gaat vaak aan en uit. Het meest hinderlijke is dat het systeem niet uit kan. Je kan de pook in S zetten (start/stop werkt dan niet) maar dan gaat het toerental omhoog en het verbruik ook. Geen goede oplossing dus. Honda heeft dit niet goed bedacht. Jammer, een minpunt.
De werking van het hybride systeem (IMA) is naar mijn mening ook niet helemaal optimaal. De benzinemotor is eigenlijk altijd aan en de electromotor ondersteund. Dit is opzich prima maar de auto kan ook eventjes volledig electrisch rijden. Dit werkt anders als b.v. bij een Prius. Onder de 45km/u bij een constante snelheid gaat de benzinemotor uit en rijd de auto electrisch. Maar zodra je het gaspedaal ook maar aanraakt dan springt de motor alweer aan. Leuk bedacht maar in de file is dit irritant. Het gaat namelijk niet schokvrij. In de file rij je vaak tussen de 0 en 50 km/u. Je hebt dan het start/stop systeem dat de motor steeds aan en uit doet onder de 10km/u en het hybride systeem die motor aan en uit doet om electrisch te gaan rijden. Dit geeft elke keer een schokje, Niet heel hard maar wel goed voelbaar. Ben er nu redelijk aan gewent maar vind het soms wel nog irritant. Is niet goed over nagedacht. Als je weinig file rijd heb je er overigens weinig last van. Maar voor mij wel een minpunt.
Verder vind ik de zitpositie niet zo geweldig. Het is bij mij altijd even zoeken maar ben na 10mnd nog steeds opzoek. De lendesteun in de leuning is niet verstelbaar waardoor je een soort bobbel in je rug hebt. De handrem zit ook ongelukkig en vaak in mn knie te prikken. De voetsteun voor je linkervoet zit eigenlijk te dichtbij waardoor je een beetje met opgetrokken been rijd. Heel lastig om een goede positie te vinden waarbij alles ok is. Hoop snel een goede positie te vinden. Heb nu een redelijke positie gevonden maar ideaal is zeker anders.
Problemen tot nu:
Geen, 1 lampje defect.
120dzd beurt laten uitvoeren.
Daarbij alleen de opmerking dat de remschijven/blokken de volgende beurt vervangen moeten worden.
De airco condensor word wel minder. mist aardig wat lamellen aan de onderzijde. Schijnt vaker voor te komen bij de civic. Maar werkt nog wel perfect. Lekker laten zitten dus.
Conclusie tot nu toe: fijne auto met veel luxe en lekker zuinig. Heeft wel wat eigenaardigheden maar als je eraan gewent bent is er mee te leven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.