Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid Black Mode (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid Black Mode |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 13 km |
KM-stand laatst | 800 km |
Honda Civic Black mode
- 800 km
Sinds afgelopen woensdag in het bezit van een Honda Civic Hybrid Black Mode. Dit is een Civic met leren bekleding, metalic lak en 16" lichtmetalen velgen. Verder heb ik als accessoires een Webasto 780 open dak, Kenwood navigatie/radio, dakdragers en een geintegreerde Bosal-fietsendrager. Ik ben een rustige rijder, die gemiddeld 60.000km per jaar rijdt. Daarvan breng ik er veel door op snelwegen.
Hiervoor reed ik een Kia Carens op LPG. Op zich een goede auto, maar de Vialle LPG-installatie was onderhoudsgevoelig en die heeft de hele looptijd van 3 jaar problemen gegeven.
Ik ben voor mijn keuze uitgegaan van 2 hybrids, de Civic en de Prius. In de Prius heb ik ruim een dag gereden. Waarom de Civic? Beide auto's vind ik goed. Ik vind het rij- en weggedrag van de Civic beter, de Prius zuiniger en geavanceerder (jongere techniek) en beide interieurs even stil. Daarnaast vind ik de (standaard) velgen (waar ik nooit extra geld voor zou betalen) van de Prius lelijk, want ik wilde een open dak en dan krijg je een standaard velg.
Als zakelijke rijder kijk ik naar de uitrusting, de bijtelling en wat je ervoor betaalt. In de uitvoering van de Civic is de Prius ruim 5000 euro duurder en is de bijtelling dus hoger. Het leasebedrag is ongeveer even hoog. Dat de achterbank voor de Civic niet plat kan, is voor mij geen probleem. Want ook in de Prius kun je geen grote kast achterin schuiven, het dak is daarvoor te laag en de vloer te hoog. Ik vervoerde eigenlijk alleen een fiets (wat in de Carens geen probleem is), maar daarvoor heb ik de fietsendrager nu.
Mijn eerste indruk van de Civic is positief. Ik krijg complimenten van mensen, die ik niet ken. De leren bekleding en de complete uitvoering, zoals standaard automatische airco, parkeersensoren, cruise control en stoelverwarming maken de auto luxe. Het Webasto open dak en het Kenwood navigatie/radio maken de boel compleet.
De Civic Hybrid is een auto, die je uitnodigt om rustig te rijden. Niet dat ik mijn rijstijl aan ben gaan passen (80=80, 120=120), maar het wordt bewerkstelligd door de automaat, cruise control en de rust in het interieur. Het toerental bij 120 km/uur is 2250 tpm. De Hybrid is geen scheurijzer, alhoewel je er pittig mee door kunt rijden. Als je het gas- en rempedaal in bebouwde kom gewoon en rustig bedient, dan gedraagt de aandrijving zich schokloos en comfortabel. De besturing is strak, zoals Honda betaamt en de vering stevig, maar niet oncomfortabel. Het huidige verbruik (na 800 km in 3 dagen) is 1:19. De stoelen zijn comfortabel.
Het open dak kan ook bij hogere snelheden (120 km) gewoon open blijven staan en waait niet in. Het Kenwood-systeem is van uitstekend kwaliteit en de boxen zijn (voor zover ik me een kenner kan noemen) redelijk.
Mijn algehele conclusie is dat het een prettige, luxe auto is om in te rijden. Ik denk dat ik een goede keus heb gemaakt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.