Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid (2009)

autoreview

Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid (2009)

Signalement

UitvoeringCivic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf84.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste review sinds aanschaf, 40.000 km gereden.

Na regelmatig uitgebreide gebruikerservaringen van andere Autoweek leden gelezen te hebben, vind ik het tijd ook maar eens wat over mijn eigen auto te schrijven.
Ik heb deze Honda Civic Hybrid uit 2009 in het najaar van 2012 gekocht met een 84.000km op de teller, na lang zoeken en verschillende testritten deze auto voor een zeer zacht prijsje kunnen aanschaffen. Het is mijn eerste eigen auto.

Reden voor aanschaf van de auto is het flinke aantal kilometers dagelijks woon-werk verkeer (ongeveer 120 km per dag). Om die afstanden een beetje comfortabel en met gemak te overbruggen ben ik van meet af aan gaan kijken naar een sedan. Mijn inziens nog altijd hét mooiste model auto. Hatchbacks moet ik niks van hebben, stations al helemaal niet (enfin ik nog tenslotte nog geen gezinsman).

Waarom de Civic Hybrid voor mij?

1. Aanschaf. 2e hands is deze ex-lease knaller voor zeer schappelijk geld te kopen. Een model uit 2009/2010 met niet al te veel op te teller is voor onder de 10.000 euro te koop.

2. Uitrusting is zéér compleet. Lederen bekleding, cruise control, CD wisselaar, automaat, parkeersensoren, airco, audio/cruise bediening op het stuurwiel etc. Als eerste auto ben je dan wel meteen behoorlijk verwend natuurlijk, maargoed...

3. Comfort. Wat rijdt deze auto soepel zeg, de CVT automaat is traploos dus de auto schakelt niet, klinkt gek maar in de praktijk is het heel rustgevend. Bij lagere snelheden trekt de auto nochtans vrij redelijk op, bij het stoplicht ben je doorgaans als eerste van je plek als het licht op groen springt.
Motorgeluid is ook zeer stil, enkel wanneer je hard gas blijft geven en je het max. aantal toeren bereikt word het geluid monotoom en een beetje storend. Bij normaal rijgedrag hoeft dit nooit voor te komen.

4. Uitstraling. Persoonlijk vind ik het een mooie auto, maar over smaak valt te twisten natuurlijk.
Bij het kopen van de auto had ik overigens wel al voor ogen dat er andere velgen onder moesten, de standaard 15" vond ik te oubollig. Daarom heb ik een aantal maanden na de aanschaf een setje originele 17" Honda sport velgen gekocht via Marktplaats. Voor 500,- EUR op de kop getikt (zie foto's), de 15" zijn nu de winterset geworden.

Voor diegene die deze velgen ook zoeken, ze heten:
Honda 42700-smg-g61 (originele velg af fabriek van Honda Civic 2008 1.8)

5. KOSTEN. 1e jaar wegenbelasting vrij gereden, nu in 2014 is dat 40,- per maand. Het verbruik vond ik ook erg belangrijk, dat moet natuurlijk wel goed zitten bij een Hybride zou je denken. Mijn huidige verbruik valt niet tegen, maar ik haal het door de fabrikant opgegeven getal niet.
Momenteel, gemeten aan de pomp (na letterlijke elke tankbeurt!!!), verdeeld over 54 tankbeurten (40.442 km; 2.150 liter benzine):
1 op 18,8 (omgerekend 5,3l/100km).
Opvallend is dat de boordcomputer het gemiddeld verbruik vrij nauwkeurig weergeeft, deze zit er gemiddeld 0,5km/liter naast. Ik meet aan de pomp meestal een iets zuiniger verbruik dan de boordcomputer.

Bevindingen na ruim 1 jaar

Mijn ervaring met deze auto is tot dusver erg goed, hij rijdt comfortabel, start altijd zonder problemen en ben er helemaal verliefd op geworden. Nog 0 problemen gehad met deze auto, en dat met 30.000+ km per jaar. De auto ligt lekker op de weg en stuurt direct. De stoelen zijn comfortabel, hoewel niet het niveau van zeg een Volvo S60. Ruimte achterin de Honda is meer dan voldoende, ook voor volwassenen. Voor mijn werk als verkoper rij ik af en toe met klanten rond en deze zitten prima voor en achter in de auto, voldoende ruimte en heerlijke met leer bekleedde stoelen.. Geen hoge transmissietunnel in het midden van de auto zorgt ook dat mensen hun voeten goed kwijt kunnen en er zelfs ruimte is voor een 3e persoon. Heb dan ook al verschillende malen de opmerking gekregen dat de ruimte achterin meer dan prima is.

Negatieve zaken aan de auto?

Uiteraard zijn er ook minder positieve zaken zijn en die horen ook aan bod te komen. Bij deze alles wat ik kan bedenken op een rijtje:
1. Geluid in de auto van banden en wind nadrukkelijk aanwezig, met name bij wat hogere snelheden. Stillere banden monteren helpt behoorlijk!
2. Kofferruimte is beperkt. Het is niet super slecht, maar voor een gezin met kinderen is het waarschijnlijk te beperkt. Tevens kan de achterbank niet plat, waardoor je geen extra ruimte kunt creëren op die manier. Dit komt omdat het accu pakket tussen de achterbank en de kofferbak zit gemonteerd.
3. Automaat heeft een beetje last van schokkerig wegrijden, je bent er snel aan gewend maar ik heb auto's gereden met automaat die stukken vloeiender wegrijden.
4. Windgevoelig, bij veel (zij-) wind wil de auto nogal onstabiel rijden, je moet dan wel een beetje bij de les blijven. Jammer maar niet erg verrassend voor een auto van 1260 kg.
5. CVT produceert zeurderig en onaantrekkelijk geluid bij hoog in toeren jagen en hem daar houden, oftewel, langdurig plakgas rijden dus, gelukkig hoeft dit in de praktijk nooit, dus hecht hier niet te veel waarde aan. Het alledaags rijgedrag en geluid van de motor is 10x aantrekkelijker als dat van een Toyota Prius.
Al met al heeft de auto meer van voldoende vermogen om (comfortabel) met het verkeer mee te komen, maar niet meer dan dat.


Tot dusver ben ik helemaal weg van deze auto; en nog geen problemen gehad. Over een tijdje hopelijk een (positieve) update!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.