Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid (2009)

autoreview

Honda Civic Hybrid
Honda Civic HybridHonda Civic HybridHonda Civic HybridHonda Civic HybridHonda Civic HybridHonda Civic Hybrid

Signalement

UitvoeringCivic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst8.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Prima auto!

  • 5.500 km

Oriëntatie
Tijdens het oriënteren voor een nieuwe auto heb ik een aantal auto’s in overweging genomen. Te weten een Toyota Prius II, de Civic Hybrid en de Peugeot 308.
De laatste viel eigenlijk snel af vanwege de relatief hoge kosten, waarna de twee hybrides overbleven.
Zelf had ik het meeste met de Civic, omdat die lekker strak stuurde en behoorlijk sportief op me overkwam tijdens de testritten. Niet dat de Toyota slecht was, maar die was wel aanzienlijk duurder met de vergelijkbare uitrusting. Vandaar dat de keuze eigenlijk redelijk snel gemaakt was.

Eerste indruk
16 april was het dan eindelijk zover. M’n nieuwe auto stond klaar bij de dealer om opgehaald te worden en voorzien te gaan worden van de nodige kilometers de komende jaren.
De eerste indruk was flitsend. Hij stond in het zonnetje te wachten en de lak schitterde me tegemoet.

Ook van binnen beviel de auto gelijk goed. De stoelen waren gemakkelijk in te stellen op de goede stand en de instrumenten spraken allemaal voor zich. En het ingebouwde navigatiesysteem zag er mooi uit. Tijdens de eerste kilometers heb ik het gelijk uitgeprobeerd en de bestemming ‘thuis’ werd dan ook gemakkelijk bereikt. Wat wel opviel was het rare stemgeluid in het systeem, maar dat was na enig speurwerk in het instructieboekje van Kenwood ook weer verholpen.

Comfort & uitrusting
Inmiddels zijn we ruim twee maanden en een nieuw navigatiesysteem verder, omdat onbekenden het laatste voor me hadden uitgebouwd en meegenomen. Maar daardoor begin je de standaard ingebouwde luxe in de Civic Hybrid zeker te waarderen. Zeker omdat een gebrek aan airco en radio in de zomer toch snel opvalt. Nu is de airco en dergelijke weer ingebouwd en komt het woord vrieskist regelmatig op in mijn gedachten.
En dan de cruise control. Wat een heerlijkheid. Zeker wanneer er lange afstanden overbrugt moeten worden is het een uitkomst. Ook wanneer blijkt dat het verbruik beduidend minder is over de zelfde afstand en snelheid met de aan of uit. Dus bij mij staat die eigenlijk zo snel mogelijk ingeschakeld.

Automaat
Aangezien dit mijn eerste auto is met automaat, was het de eerste 1000 kilometer behoorlijk wennen aan de manier van rijden. Niet zozeer dat je je complete linkervoet moet vergeten tijdens het autorijden, maar meer de manier van remmen bij bijvoorbeeld een verkeerslicht. Voorheen met een handgeschakelde auto kon ik op een subtiele manier de ‘naschok’ vermijden, maar dat lukte met de automaat eerst niet. Inmiddels heb ik dit weer redelijk onder de knie.
Naast dit puntje van aanpassing van mijn kant vind ik de automaat prima rijden. Op een klein punt na, voor wat betreft het wegrijden bij een verkeerslicht.
Hier merk je dat de bak even de tijd neemt om op gang te komen, maar ook hier wen je vlug aan.

Prestaties
De Civic kan gemakkelijk met het verkeer meekomen en zeker ook fel reageren bij het wegrijden bij een verkeerslicht. Maar je moet wel in je achterhoofd houden dat sporten of dergelijke bezigheden niet in het achterhoofd heeft gezeten van de engineers van Honda. Zeker gezien de kleine atmosferische motor en het relatief hoge gewicht van de auto.
Kortom, de auto rijdt prima mee, maar echt wegscheuren bij een verkeerslicht moet je niet willen.

Verbruik
Wanneer je de verkeersregels volgt en goed anticipeert op het verkeer voor je en de bijbehorende situatie is het zeker mogelijk om met de Civic gemiddeld 5,5 liter benzine te verstoken per 100 kilometer. Maar wil je daar echt onder gaan moet je echt moeite doen om die ene extra tiende liter benzine minder per 100 kilometer te realiseren. Zelf rij ik behoorlijk veel stadverkeer en ‘koude’ snelwegkilometers, waardoor ik meestal met een gemiddeld hoger verbruik uitkom bij de benzinepomp. Behalve als ik er echt voor ga zitten, zoals hierboven ook aangegeven.

De 5000 kilometer gepasseerd
Ondertussen heb ik al ruim 5000 kilometer verreden in de Civic Hybrid en hij bevalt tot nu toe nog steeds perfect. Zelf kijk ik met plezier terug op de keuze die ik al in november 2008 gemaakt heb om de Civic Hybrid aan te schaffen.

Verbruik

  • 7.000 km

Op verzoek heb ik de afgelopen periode bijgehouden hoeveel de auto daadwerkelijk verbruikt, in plaats van wat de boordcomputer aangeeft.
De boordcomputer geeft aanmerkelijk meer verbruik aan dan mijn eigen berekening, te weten 6,4 en 6,04 liter per 100 kilometer.

Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik inmiddels minder op het verbruik ben gaan letten, waardoor het aantal liters ook is toegenomen. Maar binnenkort zal ik weer zo zuinig mogelijk gaan rijden om een ander geluid te laten horen.

Naast het verbruik ook nog een klein puntje over de electrische ramen. Het raam aan de bestuurderszijde ging tijdens mijn vakantie niet goed dicht, vanwege de veiligheidssensor. De garage heeft dit snel en vakkundig verholpen door siliconenspray tussen het raam en de rubbers te spuiten.
Het probleem werd door te stroeve rubbers veroorzaakt, waardoor de veiligheidssensor de ruit weer opende.
Gelukkig een klein puntje dat snel verholpen was.

En bovenal wil ik aangeven dat het een fantastische auto is! De luxe en de rijeigenschappen zijn voor wat mijn eisen (betrouwbaar, rijdersgemak en soms sportief) betreft zeer goed.

Zuinigheidstank

  • 8.500 km

Dit is voorlopig even het laatste verslag, maar op speciaal verzoek heb ik één tank extra zuinig gereden.
Zo heb ik bij het wegrijden bij een stoplicht erg rustig aan gedaan en heb ik op de snelweg de cruisecontrol tussen de 95 en 105 km/h gehouden.
Hierdoor merk je aanzienlijk dat het verbruik aanzienlijk omlaag gaat ten opzichte van 'normaal' rijden.

Het verbruik over de afgelopen 720 kilometer was gemiddeld 1 op 19,6 (5,1l/100km), terwijl de boordcomputer aangaf dat ik gemiddeld 5,3l/100km gereden had.
Zelf snap ik niet waar de onnauwkeurigheid vandaag komt, maar dat maakt voor het verhaal niet uit.

In de toekomst zal ik ook nog met de bandenspanning gaan experimenteren, om te kijken of daarmee ook winst te behalen valt (Vanzelfsprekend binnen de veilige grenzen).

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.