Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid (2008)

autoreview

Honda Civic Hybrid
Honda Civic HybridHonda Civic HybridHonda Civic HybridHonda Civic HybridHonda Civic HybridHonda Civic Hybrid

Signalement

UitvoeringCivic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst121.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ervaring met de Civic

  • 41.000 km

Sinds 2008 rijd ik met de Honda Civic Hybrid.
Ik heb de auto als leaseauto, dus gekregen van mijn werkgever.
In februari 2008 heb ik de auto opgehaald bij de dealer en heb er intussen circa 41.000 km mee gereden. De grote onderhoudsbeurt krijgt de auto volgende week.

Ervaring:
De Honda Civic bevalt me prima. Ik rijd ongeveer 35.000 km per jaar en dan is de automaat een zegen. Het is een CVT en dat betekent bij de Civic dat de automaat het toerental van de motor zo laag mogelijk probeert te houden. Dit is merkbaar aan het lage geluid in het interieur op kruissnelheid.

De stoelen zitten goed, ik kan met mijn 1.85 meter prima zitten. Veel berijders schijnen last te hebben van de handrem. Die priemt dan in de knie. Nu zit die handrem redelijk naar rechts, dus deze berijders moeten aardig met de benen wijd zitten...heb er totaal geen last van.

De uitrusting bijzonder uitgebreid. De cd-wisselaar werkt prima en de bediening aan het stuur is perfect. Ook de bediening van de cruiswecontrol aan het stuur werkt fijn. We hebben ook nog een Ford Focus en daar werkt de cruisecontrol lastiger.

Interieurruimte is prima. De auto is goed te vergelijken met een Golf, Focus of Astra. Ook wat betreft het aantal liters van de bagageruimte. Maar daar komt het eerste minpuntje. Het is een kofferbak met vrij nauwe doorgang. Grote voorwerpen krijg je er niet in. Het grootste nadeel is dat de bank niet plat gaat. Even een kast halen bij de Ikea kun je vergeten. Alles wat langer is dan 1.20 meter kan niet mee. Vandaar ook de Focus Wagon....

Problemen:
Ja, maar de auto heeft me niet laten staan.
Bij 8.000 km begon de auto te stoten bij acceleren. Afremmen voor invoegend verkeer en vervolgens weer gas geven leidde tot horten en stoten. Heeft jouw Civic er ook last van, dan heeft de automaat de verkeerde software of je auto is afgeleverd in het verkeerde land. De dealer installeert de juiste software en hoppa, Civic rijdt weer als een trein.

Bij 35.000 km ging mijn raam niet meer omhoog. Ook bekend probleem. Het raamrubber raakt vervuild. Het vuil zorgt voor een verhoogde weerstand. Door de klembeveiliging gaat de ruit niet omhoog. Is keurig verholpen. Nieuw rubber inclusief tips hoe te voorkomen.

Verder geen problemen. Geen rammeltjes of kraakjes. Alles werkt perfect. Opvallend ook dat de motor vanaf het begin nagenoeg geen olie verbruikt.

Schade:
Ja, ook.
Op Autoweek is aardig te lezen dat een hybride niet bepaald gewild is. Mijn "SRV-wagen" wordt vaak als suffe groene bak uitgescholden. Waarom dan wel het logo van de klep jatten? Met een enorme kras van een schroevendraaien tot gevolg?

Net een beetje gekalmeerd, rijdt een bejaarde vrouw vol haar winkelwagentje tegen de Civic. Naast de achterklep kon nu ook de voorbumper gespoten worden.

Is het een aanrader?
Ben je leaserijder en heb je de bagageruimte niet volledig nodig? Dan is het zeker een aanrader. 14% bijtelling is toch wel lekker.
Heb je drie kinderen, ga er dan met een boog omheen.

Voor de particulier? Zeker, gezien het lage verbruik en de lage houderschapsbelasting. Na de nieuwe software in de versnellingsbak haal ik met gemak 1:19. Ik ben een redelijk stevig doorrijdende leaserijder en maak de kilometers op de snelweg. Zeg dus niet dat een hybride niets uitmaakt op de snelweg. Onze Ford Focus Wagon 1.6 met een gelijk gewicht haalt met wind mee 1:13. Bij gelijke prestaties.

Zodra de grote beurt is uitgevoerd, laat ik weer van mij horen.

Update review

  • 121.000 km

Jammer, de Civic gaat eruit. Binnenkort dus een andere leaseauto.
In eerste review gaf ik aan enkele kleine probleempjes gehad te hebben. Daarna ben ik probleemloos de looptijd doorgekomen. De auto heeft nu meer dan 120.000 km gereden zonder rammel of kraak. En dat met de eerste remschijven, remblokken en zelfs verlichting. Alleen het reguliere onderhoud is uitgevoerd. Opvallend is dat echt niets laat zien dat de auto naar de vijf jaar gaat. Geen slijtplekken, rammels, verkleuring of wat dan ook. Alles functioneert gelijk aan nieuw.

Over 120.000 km heb ik een gemiddeld verbruik gerealiseerd van 5,8 liter op 100. Dan ben ik iemand die rustig rijdt. Een berijder met een zwaardere voet zal snel boven de 6,5 liter op 100 zitten. Het hoofdstuk brandstofverbruik valt dus tegen.

Voor de particulier...pas op met de 120.000 beurt. Die benadert al vrij snel de 1.500 euro....serieus geld. Onderhoudskosten zijn dus ook niet aan de lage kant.

Stoelen zitten prima, je zit echter wel wat lager dan in andere auto's. Zit je eenmaal, dan zit je wel goed. De leuning is echter te verstellen met stapjes. Zit net je houding tussen twee stapjes...dat is jammer.

De vering en demping zijn op comfort afgestemd. Prima voor de ritten op de snelweg. Het stevige bochtenwerk is niet voor de Civic. Op golvend wegdek wordt de auto deinerig. Dat vinden kleine koters niet fijn...standaard uitrusting uitgebreid met een emmer...

Conclusie
Fijne comfortabele auto die niet sportief de bocht om gaat. In elkaar gezet als een kluis en minder zuinig dan gehoopt. Met een emmer ook geschikt voor het vervoer van smurfen op de achterbank. Zoek je een degelijke en betrouwbare auto, neem gerust een Civic.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.