Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 12.700 km |
KM-stand laatst | 103.575 km |
Inleiding en kilometerprijsberekening
- 13.300 km
Deze auto heb ik als demonstratiemodel met een aantrekkelijke korting kunnen kopen. Ik heb een aantal proefritten bij een aantal dealers kunnen maken en heb mij hierdoor laten overtuigen.
Belangrijkste motieven om deze auto te kopen:
- Financieel voordeel: wegenbelasting 50% korting. Per 1-2-2009 wordt dit 75% korting. Lage verbruikskosten en onderhoudskosten.
- Comfort: uitrusting is erg compleet. Veel waar voor het geld mede dank zij de subsidie/korting op de BPM.
- Milieu: door lagere verbruik een lage CO2-uitstoot.
Kilometerprijsberekening:
Na aantal kilometers: 90.858
Gebruiksduur in maanden: 39
1) Motorrijtuigenbelasting 0,00
2) Verzekering 0,01
3) Onderhoud carrosserie en div. 0,01
4) Brandstof 0,08
5) Technisch onderhoud en reparaties 0,02
6) Banden 0,01
7) Afschrijving 0,15
Totale kilometerprijs (afgerond) 0,27
In de updates staan de factuurbedragen vermeld voor onderhoud e.d. Het brandstofverbruik houd ik bij in de verbruiksmonitor (zie 2e tabblad).
De afschrijving is gebaseerd de werkelijke inruilprijs.
Vervolg
- 14.500 km
Na bijna 2000 km wat meer ervaringen.
Comfort: dit voldoet aan de verwachtingen en kon o.a. beoordeeld worden op de volgende punten. Vering: is zacht zonder dat de auto gaat deinen. Bedieningsgemak: alle knoppen zitten op de juiste plaats. Wat ik heel erg waardeer zijn de bedieningsknoppen voor de geluidsinstallatie en cruisecontrol op het stuur. Geluidsinstallatie: deze is standaard voorzien van een CD-wisselaar voor 6 CD's. De radio-ontvangst is steeds constant en goed. De boardcomputer is wat beperkt. Er kan tussen 3 schermpjes geswitcht worden. Ik had liever een wat groter scherm gehad met meer informatie. De achterbankleuning kan niet neergeklapt worden omdat het accupakket hier inzit. Voor mij niet zo'n bezwaar, maar het beperkt de praktische mogelijkheden iets. Verder is er voldoende opbergruimte in het middenconsule. Stoelen: zitten perfect. Minpunt is dat deze niet traploos versteld kunnen worden. Desondanks heb ik een goede zitpositie kunnen vinden.
Kofferbak: heel slim dat deze alleen via een hendeltje van binnenuit geopend kan worden i.p.v. gebruikelijk via een drukknop aan de buitenkant. Op deze manier wordt voorkomen dat b.v. bij het wachten voor een stoplicht in het stadsverkeer door onbevoegden de inhoud van de kofferbak wordt leeggehaald (dit is een populaire manier om laptops te ontvreemden).
Het rijden:
De auto is voldoende vlot. De motor is erg stil. In andere reviews stond dat de motor nogal een keel opzet bij acceleren. Ik heb dat zelf niet zo ervaren. Bij hogere toerentallen maakt de moter wel meer geluid. Maar dit geluid is steeds aangenaam en niet rauw of zo. De automaat draagt bij aan het comfort. Het is voor mij de eerste keer dat ik een automaat heb, maar ik wil nu al niet meer terug naar het ouderwetse (en overbodige)schakelen.
Het verbruik is tot nu toe 1 op 17/18. Als de temperaturen weer omhoog gaan, denk ik dat dit nog wel zuiniger kan.
Design: Of een auto lelijk of mooi gevonden wordt, is heel subjectief. Persoonlijk vind ik het ontwerp erg origineel. Ik kan geen auto bedenken die er op lijkt. Vanaf de zijkanten ziet de auto er elegant uit, maar zeker niet suffig. Aan de lichtmetalen velgen (door sommigen CD-velgen genoemd) ga ik steeds meer waarderen. Ze zijn in ieder geval niet-alledaags. Ook het dashboard is erg origineel, maar ook praktisch bruikbaar.
Wordt vervolgt
- 19.750 km
Vandaag voor een 20.000-km beurt naar de garage geweest. De nota bedroeg € 221,-. Geen bijzondere dingen. Op 26 januari 2009 heb ik nog een flinke aanrijding gehad. Bij het linksafslaan kwam van de andere kant iemand door het rode stoplicht rijden. Gevolg frontale aanrijding, schadebedrag € 5.420,-. Als vervangend vervoer kreeg ik een Renault Megane van 1999 mee. Wat een verschil met de Honda Civic, het leek een terugkeer naar het stenen tijdperk. Ik ben daardoor de Civic nog meer gaan waarderen. Nog steeds ben ik erg tevreden met de CVT (automatische versnellingsbak), de geluidsinstallatie en het bedieningsgemak. Het benzineverbruik ligt nu gemiddeld over de hele gebruiksperiode op 1:17,5. De laatste weken is het verbruik met het stijgen van de temperatuur afgenomen en de laatste 3 tankbeurten is het verbruik 1:18. De boordcomputer is steeds iets pessimistischer dan ik zelf bereken via een excelsheet.
Update december 2009
- 40.250 km
Inmiddels doet de auto 1 jaar dienst en heeft net de 40000km-beurt achter de rug. De nota van deze beurt bedroeg € 441,- .Dit is inclusief € 107,- voor 1 set nieuwe ruitewisserbladen. Ik vraag me af waarom deze zo duur moeten zijn. Verder heb ik in de tussentijd via marktplaats een setje lichtmetalen velgen van het model 2009 aangeschaft van € 400,- incl. nieuwe banden, wat weer een meevaller is. Bij de dealer kosten deze velgen excl. banden € 180,- per stuk. De originele velgen heb ik nog op marktplaats gezet, maar zijn niet te verkopen. Na 1 jaar gebruik kan ik zeggen dat de auto nog steeds goed bevalt. Ik rij iedere dag 120 kilometer, met name snelwegkilometers en een deel randstadkilometers incl. filerijden. De bewering dat een hybride bij snelweggebruik geen zin heeft en alleen bij stadsverbruik effectief is, kan naar het land der fabelen verwezen worden. Het verbruik (zie ook verbruiksmonitor op het 2e tabblad) is over het afgelopen jaar 1:18,3 geweest. Op snelweg is de cruise-control een mooi hulpmiddel om het verbruik laag te houden. Verder bewijst het start-stopsysteem zijn diensten tijdens het filerijden. Je moet wel een beetje handigheid krijgen om dit systeem effectief te laten werken. Als je namelijk 3 keer geremd hebt, slaat de moter niet meer af, tenzij de sneldheid boven de 13 km komt. Dus handig is: even een gaatje laten vallen, even snelheid maken tot 13 km en het aantal van 3 x remmen is weer gereset. Zoals als eerder genoemd is het comfort voor mij nog steeds 1 van de sterkste punten van deze auto. 1 probleempje heeft zich in afgelopen periode voorgedaan: bij het sluiten van het portierraam aan de bestuurderskant blokkeerde deze. Dit is simpel op te lossen door de portierrubbers van siliconenspray te voorzien. Dit houdt de rubbers soepel en stoot vuil af.
Update augustus 2010
- 60.000 km
De auto heeft pas de 60.000-km beurt gehad, tijd voor een update. De vorige dure onderhoudsbeurt was aanleiding voor mij om een andere dealer te bezoeken. De beurt is nu naar alle tevredenheid uitgevoerd voor € 257,- en oa pollenfilter is vervangen. In de tussentijd zijn er geen storingen geweest. De afgelopen winter heeft de auto altijd buiten gestaan, maar starten is nooit een probleem geweest. Ook het IMA-systeem heeft het ondanks de kou goed gedaan. Ik heb hier en daar gelezen dat dit systeem door de kou storingen veroorzaakte. Wel is er door loszittend asfalt wat steenslagschade aan de voorbumper ontstaan. Het verbruik is wat omlaag gegaan dit jaar en ik zit nu op 1 : 18,4. Samenvattend kan ik nog steeds tevreden zijn over de auto vanwege: 1. Lage gebruikskosten 2. Veel comfort 3. Hoge betrouwbaarheid.
Update april 2011
- 81.000 km
Imiddels ben ik met de 3e winter zonder technische problemen doorgekomen. Wel heb ik tractieproblemen tijdens het gladde winterweer gehad. Nadat er in december 2010 een laag sneeuw lag, kon ik amper van de parkeerplaats wegkomen. Gelukkig kon ik nog een set Dunlop winterbanden te pakken krijgen voor € 540,-. Deze zitten nu op de originele CD-velgen die ik nog had liggen. Met de winterbanden is de auto wel meer windgevoelig dan de zomerbanden. In april 2011 zijn de zomerbanden er weer op gegaan en is de 80.000km-beurt uitgevoerd voor € 450,-. Eindelijk is het eerste lampje kapot gegaan, het lampje van het stadslicht. Verder zijn er gedurende 80.000 km geen storingen geweest.
Update klokje rond januari 2012
- 99.000 km
De kilometerstand van 100.000 is inmiddels bereikt, tijd voor een update/evaluatie. Ik heb de afgelopen tijd nagedacht over inruil van de auto, maar ben tot de conclusie gekomen dat dit op dit moment niet zinvol is. Ten eerste zou dan de afschrijving fors uitvallen. Bij langer doorrijden wordt dit over een langere periode en meer kilometers uitgesmeerd. Ten tweede: de auto rijdt nog steeds als nieuw en zonder storingen. Daarom besloten om door te rijden en de auto een opfrisbeurt te geven die als volgt is gespecificeerd: 1. kleine deukjes er uit laten halen. Er was tak op het dak gevallen en ik kon dit op de verzekering claimen. Het eigen risico van € 150,- moest ik wel betalen. Verder een lakstift aangeschaft om steenslagplekjes bij te werken: € 8,-. Een waxoilbehandeling laten doen: € 235,- (incl. onderhoudssetje). Kleine krasjes uit de voorruit laten polijsten: € 75,-. Bij elkaar dus € 468,-. Op zich lijkt dat een heel bedrag, maar inruilen/afschrijven is vele malen duurder. In deze periode ook de winterbanden om laten wisselen voor € 40,- en 1 ruitenwisselblad vernieuwd € 52,-. Tenslotte de 100.000-km beurt was € 226,-.
Afscheid
- 103.575 km
Vandaag heb ik toch afscheid genomen van de HCH. De reden is dat ik een Honda Insight te koop zag staan in de juiste kleur (wit), met een lage kilometerstand (13700), in de juiste uitvoering (Elegance), met een gunstige prijs (€ 9000 beneden de nieuwprijs) waarbij ik toch nog een redelijke inruilprijs kon krijgen. In de tussentijd was alleen 1 lampje van het dimlicht kapotgegaan. Deze was inmiddels wel ruim 100.000 meegegaan. Tevens het andere lampje vervangen, bij elkaar € 26,-.
Ik heb de Civic met de originele velgen op winterbanden ingeruild. De losse zomerbanden die ik nog had liggen met ik voor € 100,- verkocht op Marktplaats. Tevens de open velgen met zomerbanden verkocht voor € 400,-. Ik had deze ook gekocht via Marktplaats voor € 400,- en er 65000 km gereden. Ik moet zeggen: de velgen zagen er nog als nieuw uit. Ook de banden konden nog wel 10000 km mee. De opbrengst heb ik weer verrekend in de kilometerprijs. Er blijft dus een definitieve kilometerprijs over van € 0,27. Dit is aan de hoge kant. Daar tegenover staat dat ik met veel plezier en zonder storingen met deze auto heb gereden. Belangrijkste nadeel was de beperkt bruikbare kofferruimte. Met de Insight is dat nu verleden tijd. Dit jaar willen we met de auto op vakantie naar Zwiterland. Hoe dit gaat bevallen, kunnen jullie t.z.t. lezen in mijn nieuwe revieuw van de Honda Insight.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.