Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 12.000 km |
KM-stand laatst | 145.000 km |
mijn ervaringen
- 48.000 km
13-05-2011, 48k km
Ik heb deze auto aangeschaft met 12.000 km op de teller, de auto was toen 2 jaar oud.
Inmiddels ruim twee jaar verder heeft de auto 48k km op de teller staan. Behalve standaard onderhoud geen bijzonderheden.
Met in totaal 115 Pk komt de auto redelijk goed mee met het verkeer.
Aanpassingen:
1. De portieren, de kofferbak-bodem en de bodem onder de achterbank heb ik extra geïsoleerd tegen rij-geluid. Dit maakt behoorlijk uit. De auto was al vrij rustig en nu nog veel meer.
2. Ook heb ik een Parrot bluetooth carkit ingebouwd.
Nadelen:
- Prijzig onderhoud bij de dealer. (standaard grote beurt € 450, standaard kleine beurt met APK: € 280)
- Er mag geen karretje achter
- De achterbank kan niet plat.
- De handremhendel prikt een beetje tegen je been.
- De achterklep kan alleen met de sleutel of met een hendel naast de bestuurdersstoel ontgrendeld worden.
- Slappe achterveren. 4 personen en bagage houdt in dat de achteras op de rubbers staat te stuiteren.
- Zo nu en dan de ruitgeleiders smeren met teflon-spray.
- Geen raceauto.
Voordelen:
+ Mooie auto. Dit is natuurlijk persoonlijk maar ik vind dat de auto een mooie lijn heeft.
+ Automatische versnellingsbak. In het Nederlandse dagelijkse woon-werkverkeer is een automatische versnellingsbak heerlijk.
+ (Destijds) Wegenbelastingvrij.
+ Gunstig verbruik. Gemiddeld praktijkverbruik over twee jaar: 6,0l / 100km. (bijna 1 op 17)
+ Heerlijke rustige reisauto.
+ Geslaagde combinatie van CVT automaat en hybride elektromotor.
+ Leuke techniek. Het samenspel van benzinemotor, elektromotor en batterijlading is erg leuk om te zien.
update
- 60.000 km
25-01-2012; 60k km
De auto doet wat hij moet doen...
Beetje saai maar wel comfortabel rondrijden. Geen rare dingen.
Bij een garage op de hoek van de straat de auto gebracht voor een grote beurt. € 200,-
Meer als de helft minder als bij de dealer.
Achterschade
- 77.000 km
08-11-2012; 77k km
Auto is van achteren aangetikt.
Nieuwe achterbumper en parkeersensoren. Alles netjes laten repareren. Kosten gedeclareerd bij de verzekeringsmaatschappij van mijn achterligger.
Beurt + APK + nieuwe banden
- 80.500 km
06-12-2015; 80k km
Uitgevoerd door de garage op de hoek: (Merwestein Dordrecht)
- kleine beurt
- APK
- 4 nieuwe banden
Kosten € 430,-
80.000km gereden met de eerste banden gereden is niet slecht. Banden waren mooi recht afgesleten, de uitlijning van de auto is goed. Nu Michelin Energy saver banden.
Verder GEEN bijzonderheden, de Honda doet gewoon wat ie moet doen: Comfortabel en zuinig rijden.
Gemiddeld verbruik na 3 jaar: 5,9 l/100km (bijna 1 op 17)
Cd wisselaar stuk
- 90.000 km
1-10-2013; 90k km
De CD wisselaar van de radio is stuk gegaan. Eea uitgebouwd, de CD's uit de wisselaar verwijderd maar de CD wisselaar weigerde dienst. Gelukkig staan er op Marktplaats genoeg standaard fabrieksradio's te koop.
Voor 40 Euro een nieuwe gekocht en ingebouwd. Alles werkt weer naar behoren.
De auto zelf werkt naar behoren, met de Honda is het heel makkelijk om heel comfortabel te rijden.
Grote beurt
- 99.000 km
31-12-2013; 99k km
Grote beurt, olie, filters. Verder alles OK. € 200,-
Gemiddeld verbruik: 5,9 liter op 100 km. (Bijna 1 op 17)
Kleine beurt
- 112.000 km
21-11-2014; 112k km
Kleine beurt, € 165,-
Geen bijzonderheden, geen veranderingen.
Toch wel:
De auto is geregeld zijn hybride batterij extra aan het opladen. Circa 2 a 3x per week. Vooral na een koude nacht.
Komende tijd goed in de gaten houden.
Nieuwe ruiterwisserbladen.
- 105.000 km
28-04-2014; 105k km
Compleet nieuwe ruitenwissers voor de Civic zijn erg prijzig!
Veel goedkoper is het om alleen de rubberen wisser te vervangen. Het is wel een beetje gepruts, maar goed te doen.
Weer een jaar verder
- 122.000 km
09-07-2015; 122k km
Behalve het geregeld laden van het batterijpakket, geen bijzonderheden....
Batterij pakket...
- 126.500 km
07-09-2015; 125k km
De hybride batterij pakket geeft geen storing maar de capaciteit loopt aanzienlijk terug. Veel geforceerde ladingen. Soms meer dan 2x per dag. Aan het afwegen: verkopen of repareren.
Grote beurt
- 130.000 km
22-11-2015; 130k km
Grote beurt, nieuwe CVT olie, nieuwe bougies en alle remblokken vernieuwd. Vooral door de remblokken een prijzige beurt, maar het is wel prettig dat de remmen van de auto het goed doen. :-) Voor de rest zijn het de normale zaken die bij een beurt horen.
De Honda wat ie moet doen: comfortabel en zuinig rijden.
Ik heb ook besloten dat ik ga proberen de hybride batterij te repareren. Via internet apparatuur gekocht om straks de cellen van de hybride batterij te herconditioneren. Wordt vervolgd...
IMA hybride batterij reparatie
- 131.000 km
27-12-2015; 131k km
De IMA batterij werdt steeds slechter, Zéér geregeld (iedere rit) voert de auto een calibratie uit.
Investering voor een nieuwe IMA batterij is ruim 3.000 Euro.
Na wat studie besloten om een poging te wagen het pakket zelf te repareren.
IMA batterij uitgebouwd en gedemonteerd tot batterij-staven van 7,2 volt.
Deze met accu-conditioneer-apparaten, welke origineel zijn bedoeld voor de RC modelbouw, eea geconditioneerd en het gehele IMA batterij pakket gebalanceerd. Er moet een chemische kristalvorming worden afgebroken in de accucellen en dit kost tijd. Per staaf ongeveer 18 uur bezig geweest met verschillende cycli van laden en ontladen.
Resultaat:
Vooraf had ik een gemiddelde capaciteit per staaf van 4000mAh, met een standaard deviatie van 1200 mAh.
Dit is nu: 5500mAh en 150mAh.
Eea weer ingebouwd en de eerste testrustaten zijn erg goed!
Auto rijdt weer als nieuw (soepel en comfortabel) en het accupakket is niet onder de indruk na enkele volle acceleraties.
Afwachten hoe het pakket zich houdt.
Ervaring gerepareerde IMA batterij
- 133.000 km
13-01-2016
Ervaring na 2.000 kilometer rijden met de geconditioneerde IMA batterij is: uitstekend!
Geen noodladingen gehad, auto weer als vanouds en rustiger dan voorheen. Het IMA systeem werkt vol op mee.
Ook lijkt het brandstof verbruik af te nemen. Normaal gedurende de winter 6l/100km, nu 5,6l/100km.
Ook nieuwe ruitenwisserrubbers gekocht. Veel goedkoper dan compleet nieuwe ruitenwissers.
De Honda Civic is een heerlijke auto. Heel soepel, gemakkelijk en comfortabel zoef je over de wegen.
IMA batterij doet het goed
- 136.000 km
2-4-2016
De afgelopen 3 koude wintermaanden heeft de IMA batterij zich perfect gehouden. :-)
Airco-radiator defect
- 137.400 km
20-5-2016; 137400km; Aircocondensor defect/lek
Bij het aanzetten van de airco merkte ik op dat deze het niet meer deed. Enkele weken geleden nog wel.
Het systeem laten afpersen en opnieuw vullen kon wel maar de airco was na enkele uren alweer leeg. Optische inspectie lijkt er op dat de condensor / radiator aan de bestuurderszijde lek is.
Deze laten vervangen voor een imitatievariant. eea werkt weer naar behoren.
De IMA batterij houdt zich ook goed. Soms laadt de auto de batterij geforceerd.
Verder geen nieuws, de auto rijdt zoeft heerlijk rond. "go with the flow".
Eind conclusie
- 145.000 km
Na ruim 7 jaar en 140.000 kilometers heb ik de auto ingeruild voor een nieuwe Honda HRV.
Naast het reguliere onderhoud, had ik de volgende extra kosten:
Defecte CD wisselaar van de auto radio. Kosten € 40,-
Vervangen van een lekke Airco radiator. Kosten € 450,-
Revitaliseren van de IMA hybride batterij. Kosten € 120,- en 1 week tijd.
Gemiddeld verbruik: 5,9L / 100km
De Honda Civic Hybrid is een erg fijne auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.