Honda Civic 1.6i ES (2004)

autoreview

Honda Civic 1.6i ES (2004)
Honda Civic 1.6i ES (2004)Honda Civic 1.6i ES (2004)Honda Civic 1.6i ES (2004)Honda Civic 1.6i ES (2004)Honda Civic 1.6i ES (2004)Honda Civic 1.6i ES (2004)

Signalement

UitvoeringCivic 1.6i ES
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf36.000 km
KM-stand laatst91.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Perfecte eerste Auto

  • 36.000 km

Mijn vriendin en ik zochten een eerste auto, en we hadden een paar voorwaarden. De auto moest mogen rondrijden in de lage emissiezone van de stad, hij moest zuinig zijn, betrouwbaar en niet te duur. Ik wou een auto die minstens 90 paarden onder de motorkap had, en dat met zo min mogelijk elektronische snufjes aan boord. Toch wou ik een redelijk veilige auto, met voldoende airbags en ABS. Na heel wat onderzoek viel mijn oog op een Honda Civic met 5 deuren, en 110 pk. De enige snufjes die deze had waren: elektrische ramen, voor en achter, verwarmde spiegels, airco en achteruitrij sensoren.

De kilometerstand was 36000 km, en de leeftijd 16 jaar. Ondanks de leeftijd leek de auto qua uiterlijk minder oud dan hij was. Na de Honda te gaan bekijken en te testen waren we eigenlijk onmiddelijk overtuigd. De vorige eigenaar had elk jaar ongeveer 2000 km gereden, en hem onderhouden bij een officiële Honda garage. De laatste jaren had hij er per jaar zelfs maar rond de 500 km mee gereden, dit kon ik zien in het onderhoudsboekje, dat altijd netjes ingevuld was. We besloten om deze auto te kopen, en we hebben er geen moment spijt van gekregen. We zijn er ook altijd mee naar een officiële Honda garage gegaan, en hebben meteen de distributieriem vervangen, omdat de oude al 16 jaar was.

De auto had een redelijk zwaar stuur, maar dat was juist een charme. De versnellingspook zat op een speciale locatie, dat bleek zeer comfortabel te schakelen. Om te vertrekken moest je het koppelingspedaal bijna een vierde terug laten komen, en lichtjes gas geven. Je had nauwlijks kracht nodig om de pedalen in te duwen, of los te laten, wat je benen dus totaal niet vermoeide bij lange ritten. Het verbruik kon echt immens laag blijven, met 90 km per uur op de snelweg achter een vrachtwagen haalde ik 4 liter per 100 km. (Dit was niet de manier van rijden die ik normaal hanteerde, maar het was een interessant experiment.) De auto kon niet super snel, en dat was niet erg. Hij gaf je de indruk dat je best snel ging. Door de hoge toeren die deze auto aankon, was het makkelijk om een of twee versnellingen terug te schakelen, en dan had je meteen de mogelijkheid iemand in te halen zonder problemen.

Al snel heb ik de radio vervangen, om de auto van 2004 naar 2020 te brengen. Het originele geluid liet namelijk wel wat te wensen over. Dat bleek allesbehalve handig. Het hele paneel van de airco tot en met de versnellingspook moest er uit, en de schroeven waren ook niet bepaald bereikbaar. Nadat ik de radio vervangen had, was het niet makkelijk om de stalen kabels van de airco knoppen terug te steken, omdat er gewoon heel weinig ruimte was. Toch; eind goed al goed. Alle speakers hebben er ook aan moeten geloven, maar opnieuw; dit was niet handig ontworpen. De hele deurpanelen moesten er af, en de originele speakers hadden een rare vorm. Ik zou ze beschrijven als een cirkel met een vierkante onderkant. Nieuwe speakers pasten niet zomaar in de rare vorm van de oude speakers, dus om ze netjes te kunnen installeren heb ik een mdf behuizing voor de nieuwe speakers gemaakt. Dit klonk een stuk beter.

Op een rommelmarkt kwam ik een set velgen tegen die perfect pasten op onze auto, en op de originele velgen hebben we winterbanden laten plaatsen. De originele velgen waren 15 inch, en de nieuwe 16. De originele reden iets comfortabeler over drempels en kuilen, maar de grotere hadden betere wegligging.

Een jaar na aankoop

  • 58.000 km

Na een ongeveer een jaar met deze auto gereden te hebben was er nog steeds geen wolkje aan de lucht, de auto liep gesmeerd. We hebben in de zomer een roadtrip gemaakt door Duitsland, Tsjechië, Oostenrijk, Slovenië, en Kroatië. In twee weken hebben we 5000 km afgelegd, en die waren geweldig. In Duitsland ging het verbruik sterk de lucht in, we reden comfortabel 150 kmph. Ik heb eens geprobeerd het onderste uit de kan te halen, en we haalden maximum 200 kmph op een stuk snelweg dat naar lichtjes naar beneden liep.

Als de spullen uitgeladen waren, was het leuk om eens wat sneller door bochten te gaan, de auto voelde nooit onveilig. Bij redelijk snelle bochten zit je passagier wel tegen de deur geplakt, en krijgt de auto last van een beetje "understeer". Dat was wel makkelijk tegen te gaan door het gas los te laten, bij te sturen en weer gas te geven. Ook steile bergen waren geen probleem, en bij onverharde wegen had je voldoende grip.

Deze auto heeft heel veel ruimte voor spullen en souvenirs, veel meer dan je initieel zou denken. Aangezien we met twee waren, hadden we natuurlijk ook de achterbank. De oude Gazelle fiets van mijn vriendin paste er zelfs in met de achterbank naar beneden. Onze grootouders vonden het ook een aangename auto qua ruimte om in mee te rijden. Er is veel beenruimte en je zit niet verkrampt na een tijd rijden. De ruiten zijn groot, en er zit weinig in de weg voor goed zicht.

De auto is ontzettend degelijk, de motor draait in neutraal op nauwelijks 1000 toeren. Als je stilstaat met de motor aan, hoor je de auto bijna niet. Bij ongeveer 4500 toeren hoor je de VTEC aan het werk gaan, het is een leuke ervaring om het verschil in geluid te vergelijken. Technisch is er behalve de distributieriem die we helemaal in het begin hebben laten vervangen eigenlijk bijna niks vervangen. Het enige wat er vervangen is waren de ruitenwisser rubbers, en de pollenfilter. Ik heb zelf het rubbertje van het rempedaal vervangen.

De verlichting is goed, de lampen bieden veel zichtbaarheid, en met regen of mist waren de voorste mistlampen een mooie aanvulling. Binnen in de auto heb ik het lichtje in het dak vervangen voor led, wat een veel beter verlicht interieur gaf. Ook de lichtjes bij de nummerplaat heb ik vervangen door ledverlichting. Tegenover de ingreep voor de luidsprekers was dat dan weer extreem makkelijk te doen. Op internet lijkt het me voor deze auto toch lastiger dan voor andere auto's om onderdelen te vinden. Je kunt veel vinden voor oudere of nieuwere modellen, maar misschien is dat een misvatting. De keuring verliep heel vlot, we waren er door zonder opmerkingen. Op naar nog een jaar!

Twee goede jaren, klaar voor verkoop

  • 91.000 km

Met 55000 km meer dan toen we hem kochten hebben we besloten om een nieuwe wagen aan te schaffen. Niet omdat er met deze problemen waren, maar omdat deze auto ons geïnspireerd heeft. Ik denk dat ik kan stellen dat we de Honda goed benut hebben. We hebben de auto na een fijne ervaring ondertussen verkocht, met toch een beetje pijn in het hart.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.