Honda Civic 1.5 i-VTEC Executive (2017) #2

autoreview

Honda Civic 1.5 i-VTEC Executive (2017)
Honda Civic 1.5 i-VTEC Executive (2017)Honda Civic 1.5 i-VTEC Executive (2017)Honda Civic 1.5 i-VTEC Executive (2017)Honda Civic 1.5 i-VTEC Executive (2017)Honda Civic 1.5 i-VTEC Executive (2017)Honda Civic 1.5 i-VTEC Executive (2017)Honda Civic 1.5 i-VTEC Executive (2017)Honda Civic 1.5 i-VTEC Executive (2017)Honda Civic 1.5 i-VTEC Executive (2017)

Signalement

UitvoeringCivic 1.5 i-VTEC Executive
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf59.000 km
KM-stand laatst82.000 km
Lezerswaardering: 75%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

een unicorn in Nederland

  • 69.000 km

Na meerdere Honda’s, 2 integra's, 2 civic's, tussendoor nog een korte affaire met een Kia ceed, daarna het laatste model accord en de laatste 2 jaar een Infiniti Q30 wilde ik weer terug naar mijn oude liefde Honda. Maar welke Honda?
De accord wordt niet meer geleverd (echt heel jammer), de CRV voel ik mij nog te jong voor en de 10 th gen civic hatchback vond ik niet echt mooi qua vormgeving met die grote gaten in de achterbumper, al surfend op internet kwam ik op een Amerikaans civic forum waar ik voor het eerst de sedan/touring versie zag die niet van die grote gaten in de bumper heeft en beschikt over een sportieve coupé vorm, de witte civic sedan/touring op de bewuste foto was uitgerust met een grotere maat sportvelgen (zie foto’s) en ik was meteen verkocht. Wat velgen kunnen doen met een auto !
Dit moest hem worden, dus op zoek naar een full options sedan en dan een set mooie velgen erbij zoeken. nuttige tijdsbesteding in coronatijd.

Maar in Nederland had ik nog niet eerder een 10 th gen sedan gezien en zoeken via gaspedaal leverde alleen maar hatchbacks op.
Bijkomend probleem is dat 90% van de in Nederland geleverde civics vanaf 2017 beschikken over de 3 cilinder 1.0 Turbo motoren en mijn voorkeur gaat uit naar de 4 cilinder 1.5 Turbo met CVT versnellingsbak.
Ik was dus op jacht naar een unicorn, en besefte dat ik hem niet ging vinden in Nederland.
Dus toen maar in Duitsland op Mobil. de rondkijken en daar had ik al snel verschillende sedans gevonden die aan al mijn wensen konden voldoen.

Via Das-import in Zaandam mijn eerste keus geïmporteerd voor een aantrekkelijke prijs. Full options executive uitvoering in de mooie kleur polished metal metallic.
Na een week of 6 kon ik hem eindelijk ophalen in Zaandam.
Over deze aflevering zal ik maar niet te veel zeggen.....
Eenmaal thuis eerst maar eens gewassen en gestofzuigd en daarna gelijk een nieuw velours mattensetje en de 19 inch velgen er onder gemonteerd met 235-35-19" Falken Azenis zomer banden. De velgen zijn in de kleur titanium/gun metal en passen mooi bij de auto,
Ik had ze al 3 weken eerder in mijn garage liggen voordat ik mijn auto had.

Deze wheelswapp zorgde wel meteen voor mijn eerste en tot nu toe enige probleem. Door de 17mm grotere diameter van de 19 duimers was de radar out of range en had ik een kerstboom aan lampjes branden op het dashboard.
Adaptiv cruise control, lane assist, addaptiv headlight en collision warning deden het niet meer. Uiteindelijk bij Honda van der Poel in Hulst de radar opnieuw laten callibreren en het probleem was opgelost.
De Honda civic 10 th gen is in deze sedan uitvoering een bijzondere verschijning en een echte nekkendraaier, ik wordt regelmatig aangesproken op een parkeerplaats door wildvreemden die het een mooie auto vinden. Dat zijn altijd leuke gesprekken.

Rijgedrag:
De civic heeft op papier 182pk maar in werkelijkheid blijkt Honda heel voorzichtig te zijn met deze fabrieksopgave. Op vele fora blijkt dat bijna alle 1.5Turbo CVT's op de rollenbank over 190+ hp beschikken (stock!). Dit verbaast mij niet want tijdens het rijden merk je gewoon dat hij bloedsnel is en dan staat hij nog niet eens in de sportstand.
Bijna 200 pk uit een 1500 blokje in combinatie met Japanse betrouwbaarheid is een waar kunststukje.
De traploze CVT versnellingsbak werkt feilloos en is een mooi staaltje techniek, geen schakel schokjes maar een lineaire versnelling.
Manueel met flippers heb ik 1x geprobeerd en werkt goed, dit is een leuke gadget maar ik denk niet dat ik dat vaak ga gebruiken.
Het bochtengedrag is als een kart op een rails, al denk ik dat de 235-35 banden hier ook positief aan bijdragen.
Ondanks de lage banden rijd de civic heel comfortabel al voel je drempels en putdeksels wel wat beter dan met de originele hogere banden. Maar dat is logisch. De zit is vrij laag en draagt bij aan een sportief rijgevoel.
tanken is ook veel gemakkelijker omdat er geen tankdop meer is, waarom is dat nooit eerder bedacht?
starten gaat met de startknop en werkt perfect, gelukkig ontbreekt een start/stopsysteem, in mijn Infiniti heb ik dat altijd als irritant ervaren.
Dus dat mis ik niet.

Interieur:
De afwerking van het interieur is gewoon goed, dik leer, mooie zachte materialen die netjes aansluiten en een goede ergonomie, de halogeen binnenverlichting heb ik vervangen voor led verlichting. (ali express)
Er is veel kritiek op het ontbreken van een volume draaiknop voor de geluidsinstallatie, maar de touch schuif volume regeling op het stuur werkt voor mij perfect.
De stoelen zitten goed, ook op lange afstanden, alleen ik deel wel de kritiek dat je in snelle bochten iets schuift op de lederen zittingen, de zijwanden hadden iets hoger gemogen. De premium geluidsinstallatie is acceptabel maar ook niet meer dan dat. speakers genoeg (10stuks) maar je mist gewoon een subwoofer. De Bose installatie met subwoofer in mijn Q30 was stukken beter. Verder niets te klagen in de civic, met vol leer interieur, led koplampen, stoelverwarming voor en achter, elektrisch schuif kantel dak, dual zone climate control, giga veel opbergruimtes (in de middenconsole kan je je schoonmoeder meenemen), draadloze telefoonlader, garmin-navi, apple carplay /android auto, dodehoek detectie achteruitrijcamera, parkeersensoren, achteruit rij radar voor kuisend verkeer enz,….

Nu ongeveer 10.000 km gereden en 2 keer gehad dat na het starten het infotainment scherm zwart bleef, opnieuw starten en alles werkte weer.
Na een paar weken rijden, toen ik 'avonds langs een winkelpand reed en in de weerspiegeling zag dat mijn richtingaanwijzers bij de voorspatborden continue bleven branden, blijkt na wat speuren dat dit zo hoort. Het zijn side-markers. Volgens mij iets unieks want ik zou niet weten welke auto dit ook heeft.
De adaptive headlight functie is soms iets aan de late kant om te dimmen,
Tegenliggers zijn hier niet zo blij mee. ik denk dat ik deze functie maar uit schakel.
Verder ben ik nog steeds heel blij met deze mooie Honda civic sedan, Ik vind hem met de dag mooier worden en zit met een big smile achter het stuur.
Nog 1 minpuntje, de batterij van de sleutel gaat wel snel leeg, keyless entry vreet veel stroom van dit knoopcelletje.
Dus bij de action voor een paar euro een verpakking met 10 van die batterijen gekocht, dan kan ik wel weer even voorruit.

update

  • 82.000 km

weer wat tevreden km verder. inmiddels heeft de civic een stage 1 chiptuning gehad, gewoon op het parkeerterrein bij mijn werk, in 3 kwartier een nieuwe mapping en 40pk/60nm erbij. nu beschikt hij ongeveer over 230pk en 300nm koppel. resultaat een merkbaar betere gasrespons, krachtiger, gretiger en hij drinkt geen slok meer.
verder een paar beurtjes laten uitvoeren, motorolie versnellingsbak-olie, filters en remblokken achter. geen problemen gehad, rijdt als een tierelier maar moet echt beter op mijn snelheid gaan letten want je rijd veel te snel veel te hard.
met een schuin oog de 11 gen bekeken, mooie auto, iets minder sportief qua design, maar nu nog te duur (alleen nieuwe), even een paar jaar wachten op de eerste occassions.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (48)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.