Honda Accord Tourer 2.0i Comfort (2009)

autoreview

Honda Accord Tourer 2.0i Comfort (2009)

Signalement

UitvoeringAccord Tourer 2.0i Comfort
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf189.000 km
KM-stand laatst241.213 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste ervaringen na bijna 2 maanden

  • 202.500 km

Zo, en nu eerst een.... Japanner...

Zoals in mijn andere reviews te lezen zijn mijn vorige auto's uitsluitend Europese modellen geweest. Altijd net wat luxer, fijner sturend of sneller dan gebruikelijk. Of op een andere manier apart.
Maar wat me telkens stak: Stomme dingen die kapot gaan. En dat dat dan normaal schijnt te zijn. En dan zal je net verschillende familieleden hebben die in een
Japanner rijden en nergens last van hebben, waar de standaard beurtjes voldoende zijn om alles gewoon te laten blijven functioneren...

Nu ben ik zelf ingenieur en werkzaam in de autotechnische hoek. Sinds een aantal jaren ben ik werkzaam bij een van 's werelds grootste onderdelenleverancier (van Japanse afkomst). Over Japanse kwaliteitssystemen leerde ik vroeger al op de universiteit, en nu ik het dagelijks meemaak begrijp ik heel goed waarom die standaardbeurtjes voldoende zijn!

Ofterwel, de BMW eruit, de Honda erin!
Hoge kilometerstand, geen bezwaar.

Het werd de goedkoopste Accord Tourer van het laatste model dat er te vinden was in benzine (ze zijn al duur zat). Desondanks, aan luxe geen gebrek (hoewel ik graag over een paar jaar deze inruil voor een vol aangeklede versie).

De eerste ervaringen zijn zeer positief. OK, je trekt met de 2.0 iVTEC geen klinkers uit de straten. Maar hij is wel heel erg zuinig, en eenmaal op toeren rijdt hij ook sneller dan je denkt.

De 6-bak schakelt heerlijk soepel, en als je trouw de schakelindicator volgt (dus 50 km/u in de zesde versnelling), dan kom je op een uitstekend gemiddelde van 6.6 liter/100km. En dat is dus niet met een standaard afwijking zoals de Beierse vrienden zo vanzelfsprekend vinden, maar gewoon echt. Op 65 liter benzine naar Oostenrijk rijden... Moet je geen haast hebben natuurlijk.
Als je wel haast hebt, dan heb je eerder 8 liters nodig om die 100 km taf te leggen. Ook nog niet zo slecht.

Iets over het comfort:
De dual zone airco doet het uitstekend. Wel uit voorzorg nieuw koudemiddel erin. Van de oorspronkelijke 450 gram was er nog 360 gram over. Het systeem was nog niet eerder ververst, dus voor een leeftijd van 7 jaar is dat geen slechte score: Een Europese auto had al lang leeggestaan, met een kapotte compressor tot gevolg.

Verder ben ik heel blij met de ruimte en de briljante indeling van opbergvakken, bekerhouders en andere slimme vondsten.

Ik begin al een heel blij gevoel van deze Honda te krijgen! Ik meld me wel als er problemen zijn, maar ik vermoed dat dat nog wel even op zich zal laten wachten...

Een jaar verder

  • 206.351 km

Een korte update:
Auto functioneert prima. Lijst met problemen:
- Accu moest vervangen worden. Ouderdom. Daarvoor is geen goed alternatief in de onderdelenhandel (tenzij je de pasvorm aan past, en dat wilde ik niet). Dus speciaal een originele accu uit Engeland besteld (hier in NL zijn ze echt belachelijk duur!)
- Achterremmen zaten vast. Het nieuwe rijden is voor de remmen niet heel fijn. Eerst was links aan de beurt en een maand later rechts. Linker remklauw vervangen door een gereviseerd exemplaar. Origineel nieuw was enkele honderden euros, maar ook de gereviseerde koste (bij inlevering van mijn oude) nog altijd EUR 200! Toen daarna de andere kant ook begon aan te lopen heb ik een revisie-setje gekocht. Dat werkte fantastisch goed, en toen was ik inclusief arbeid slecht EUR 80 kwijt. Een aanrader dus. Je moet wel de goede set kiezen, maar dan is het weer als nieuw!

Verder geen problemen, alleen normaal onderhoud. Daarvan kon ik zelf via mijn werk de best mogelijke bougies en filters betrekken (DENSO, OE).
Remmen heb ik eveneens rondom vervangen (blokken, schijven en vloeistof), vanzelfsprekend alleen A-merk spul (TRW en ATE in dit geval). En met de nieuwe wielen (zie verderop) kwamen er natuurlijk ook nieuwe banden. Van Falken, heel goede (Japanse) kwaliteit voor een vriendelijke prijs. Enig nadeel (mar dat ligt ook aan de lage wang): Ze zijn nogal gevoelig voor spoorvorming.

Het echte probleem: Mijn eigen rijvaardigheid! [helaas]
Na 23 jaar schadevrij gereden te hebben was 1 moment stapvoets rijden (navigatie aan het checken) voldoende om een andere auto te raken.
Gevolg: schade aan bumper, voorscherm, resonantiehuis, en buitenspiegel.
Na wat schroef- en spuitwerk was dat weer opgelost, maar ik schrok wel even wakker van de onderdeelprijzen! Echt absurd. Auto is wel weer strak, gelukkig.

Verder een aantal upgrades uitgevoerd:
- 18" originele Honda velgen (zomerbanden, zie ook de foto)
- dagrijverlichting geinstalleerd op de positie waar normaal de mistlampen zitten. Ik heb hiervoor een paar originele mistlampen opengemaakt en voorzien van goedgekeurde DRL units. Mijn achtergrond als ingenieur in autoverlichting kwam hierbij goed van pas, en dus functioneert het zoals het hoort en ziet het er uit als originele fabrieksuitrusting (nog niet op de foto).
- Handsfree carkit met ipod ondersteuning geinstalleerd
- Privacy shades (Honda accessoire)

En zo blijf ik nog naar volle tevredenheid rondrijden en hoop ik schades verder weer te voorkomen!

2,5 jaar verder, en het smaakt naar meer

  • 241.213 km

Sinds mij vorige review heb ik vrolijk in de Accord doorgereden. Zoals verwacht was er behalve het reguliere onderhoud niets bijzonders te melden. Wel ontdekte ik plotseling dat de bovenste chromen strip van mijn grill verdwenen was. Een paar afgebroken stukjes plastic waren de stille getuigen. Ik heb het maar zo gelaten omdat ik al van plan was de auto te verkopen...

Verkopen?

Ja, verkopen. En de opvolger was me ook duidelijk: Wederom een Honda Accord Tourer, maar dan een 2.4i in Executive of Type S trim.
Ik wilde eigenlijk dezelfde auto, maar dan met een grotere motor, minder kilometers en met fijne opties die ik nu nog moest ontberen, zoals cruise control (ja, werkelijk, het zat er niet standaard op!), parkeersensoren, privacy glass, achteruitrijcamera, leer, xenon, enzovoort.

De Type S had mijn voorkeur, maar die is in Nederland nooit geleverd. De Executive is completer (zoals electrische acterklep, zonnedak, en some zelfs adaptive cruise control en rijbaan assistentie), maar de Type S heeft een bodykit (inclusief grotere wielen en andere koplampen) waardoor hij toch wel veel beter op het netvlies ligt.

Na geduldig de internationale aanbieders in de gaten te hebben gehouden heb ik eindelijk eind december 2019 mijn droomauto gekocht en deze begin januari geïmporteerd. Daarover later meer.

In ieder geval mag het duidelijk zijn dat ik de Accord, waarmee ik inmiddels zo'n 50.000 km heb mogen sturen, ben gaan waarderen om wat het is. En dat smaakte dus naar meer. Ik had nog een afspraak staan voor regulier onderhoud van "het uitlopende model", en met een verse APK en een jaar gratis pechhulp mocht ik de auto begin januari weer ophalen bij de Honda dealer.
Leek me ook wel aardig zo, voor de nieuwe eigenaar... Maar de verkoop was nog niet zo eenvoudig. Ik vermoed dat niet veel mensen deze op hun shortlist hebben staan, en als hij al in de zoekresultaten verschijnt zullen de potenitele kopers waarschijnlijk afschrikken van een kilometerstand van 241.000 km. Er kwamen zelfs bijna geen mensen kijken. Uiteindelijk heb ik hem toch kunnen verkopen, maar wel voor de export (lees: ik had op €2000 méér gehoopt). Dus de auto heeft een tweede leven gekregen in Hongarije. Maar die beurt met nieuwe APK had ik waarschijnlijk net zo goed achterwege kunnen laten...

Ter afscheid heb ik nog een fotootje van oud en nieuw bijgevoegd. De nieuwe auto is slechts 6 maanden later in elkaar geschroefd, maar omdat hij afkomstig is uit Zwitserland (lees: weinig kilometers en altijd binnen slapen) is hij in zeer nette staat en een genot om mee te rijden.

Binnenkort volgt een review van het eerste half jaar met de Accord Tourer 2.4i Type S.

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.