Honda Accord 2.4 Executive (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Accord 2.4i Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
- 80.000 km
Na een uitgebreide zoektocht langs de diverse merken uiteindelijk toch gekozen voor deze Honda. Hij biedt de ruimte die je voor dit geld mag verwachten (voldoende hoofd- en beenruimte achterin en een ruime kofferbak), iets wat bij de Duitse merken (m.n. A4) in die tijd beslist niet vanzelfsprekend is.
De uitrusting is bijzonder compleet en moet bij de concurrentie vaak duur betaald worden. Standaard o.a. Xenon, elec. schuifdak, Regensensor (gevoeligheid instelbaar), Radio met 6-CD wisselaar (goed), neerklapbare achterbank, middenarmsteun en een brillenvakje in de dakconsole. De hoog/laag gescheiden voorspeakers zijn goed, de achterdeurspeakers zijn matig, maar de 6x9-inch subwoofers in de hoedenplank zijn perfect voor een upgrade.
De optionele leder-bekleding is tevens voorzien van verwarmde voorstoelen.
De bestuurdersstoel is zeer uitgebreid elec. verstelbaar en voorzien van een lendesteun. De passagierstoel ontbreekt vreemd genoeg zelfs een handmatige hoogteverstelling. De grote stoelen zitten uitstekend, waarschijnlijk mede omdat deze auto voor de amerikaanse markt is ontworpen.
Deze complete uitrusting is een goede zaak, want (dealer)accesoires zijn duur (trekhaak, PDC).
Belangrijk aankoopargument zijn ook de rijeigenschappen geweest. Hij heeft een geweldige wegligging, stuurt en schakelt zeer direct. Er zit een goede balans in de auto en het comfort is ondanks de optionele 17-inch wielen met 225/45-banden goed. De platte banden maken de auto soms wel gevoelig voor spoorvorming (m.n. bij remmen) en op sommige wegdekken lawaaiig. De Michelin Pilot Sport bieden wel veel grip en zien er fraai uit. De verkoper heeft mij overigens keurig geadviseerd over de verschillen tussen de (sportieve) Michelins en de op comfort gerichte Yokohama’s. Inmiddels zijn de voorbanden na 55.000 km vervangen door Michelin Premacy HP. Deze zijn heel iets comfortabeler, maar het directe stuurgevoel is ook duidelijk minder.
In het algemeen is de auto behoorlijk stil. De cw-waarde is extreem laag (0,26), de afwerking van de carroserie en dan met name de afdichtingsrubbers van de deuren en de minimale kieren tussen de carroseriedelen zijn topklasse. Ook na 12 jaar geen bijgeluiden. De auto wordt terecht in Amerika onder het luxe Acura-label verkocht.
De 6-bak verlaagt het toerental flink op de snelweg, zodat je in Nederland rijdt met toerentallen die ik gewend was van mijn diesel. De motor is erg soepel en klimt vanaf 2.000-toeren prachtig lineair omhoog. De echte kracht komt vanaf 3.000-toeren. In het begin zat er een dipje bij 3.000, maar die is nu verdwenen. Het verbruik is ronduit een meevaller, s'zomers haal ik met veel snelwegkilometers 1 op 12, niet slecht voor 190pk en 1356kg!
Hij remt goed doseerbaar tot erg krachtig, zodra de brake-assist ondersteunt. Het remslijpsel is aggressief spul dat moeilijk van de velgen te krijgen is. De voorzijde van de twin spoke velgen is gepolijst en dat begint er met het verstrijken van de jaren wel verweerd uit te zien.
Het interieur ziet er dankzij het leren interieur en het fraaie driespaaks leren sportstuur met bedieningsknoppen voor audio en cruise-control goed uit. Het plastic voor het dashboard kan fraaier. Het plastic imitatiehout is voor mij de reden geweest om zwart te kiezen, zodat je het niet associeert met hout.
De instrumenten zijn fraai verlicht, maar de verlichting wordt automatisch gedimd, zodra je het licht inschakelt. Zomers met zonnebril zeer irritant. Een boordcomputer ontbreekt vreemd genoeg. Aardig is dat de temperatuurindicator even knippert, zodra de buitentemperatuur daalt naar 3-graden.
De auto heeft alle airbags (voor, zij- en raam), ESP (alleen 2.4) en ook heel handig, zowel links als rechts een dodehoekspiegel.
Kortom: de Accord Executive is een zeer compleet uitgeruste praktische auto met sportieve eigenschappen en een strak en tijdloos uiterlijk, waarvan ik inmiddels al 12 jaar geniet.
PROBLEMEN
In 2005 is er een terugroepactie geweest ter controle van een kabelboom in de kofferbak.
Na 6 jaar is het eerste lampje kapot gegaan (van de kentekenverlichting).
Na 7 jaar is de accu vervangen.
In 2016 is de Tanaka passagiersairbag vervangen n.a.v. een terugroepactie.
Verder geen problemen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.