Honda Accord 2.2 i-DTEC Elegance (2009)

autoreview

Honda Accord 2.2 i-DTEC Elegance (2009)

Signalement

UitvoeringAccord 2.2 i-DTEC Elegance
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf79.000 km
KM-stand laatst88.000 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Gisteren eindelijk m'n nieuwe auto op kunnen halen in Belgie. Was op zoek naar een mooie Honda. In Nederland kon ik ze amper vinden, behalve voor de hoofdprijs. Zag wel een paar mooie exemplaren staan bij een Honda dealer in Den Bosch. De beste man vertelde me dat hij ze uit Belgie had gehaald. Daar had ik zelf nog niet eens aan gedacht eigenlijk. In Belgie staan er veel meer te koop en zijn ze vaak goedkoper. Zo gezegd, zo gedaan. Voor een paar honderd euro zijn er bedrijven zat die de import papierwinkel voor je regelen.

Op zoek naar een stille diesel waar een kar van 1500kg achter kan. Proef gereden met een Lexus IS en een BMW 320d. Leuke sportieve wagens, maar Lexus schijnt waardeloze dieselblokken te hebben en bij BMW ben ik nogal geschrokken van alle verhalen over brekende distributiekettingen, die dan ook nog is een keer aan de achterkant van het blok zitten. Belachelijk dat er nog steeds zulke rommel verkocht blijkt te worden. Heb zelf ook wel eens een gechipte VW tdi gehad, waarbij het blok in de soep draaide, versnellingsbak ook, eigenlijk bijna alles ging kapot. Ik haat storingen, en dan kom je toch bij Honda uit, waar anders? Bijkomend voordeel (maar dat is mijn smaak) is dat het niet zo'n patserig ding is, maar gewoon een nette, representatieve wagen is.

Dan de auto, mooie nette diesel met de noodzakelijke opties, trekhaak, weinig kilometers, volledige onderhoudshistorie, poetsbeurt, onderhoudsbeurt bij Hondadealer, APK keuring, en 12 maanden overdraagbare garantie. Prima, waarom zou je dan voor 1000 euro minder ofzo nog bij een particulier kopen?

Lekker relaxte diesel, verbruik valt ook niet tegen trouwens. Gisteren ongeveer 200km naar huis gereden, rustig aan, met veel filerijden. Verbruik volgens boordcomputer 5,2L/100km. Ter vergelijking: Ter vergelijking: Later zag ik op de boordcomputer van de Prius van me vriendin die er achteraan reed 4,7L/100km voor hetzelfde ritje.

Fijne stoelen, de bestuurdersstoel kun je lekker laag zetten en het stuur licht ook lekker in de hand. Alles voelt degelijk, fijne korte versnellingspook met korte slagen. Auto voelt als nieuw.

Ben nog wel van plan om het roetfilter te laten verwijderen en de EGR klep buiten werking te laten maken, om storingen in de toekomst te voorkomen. Iemand hier ervaring mee en misschien nog een goeie tip waar ik dat het beste zou kunnen laten doen?

Heb verder alle vertrouwen in de betrouwbaarheid van de wagen, alleen hoop ik dat de koppeling bij dit type zwaarder is uitgevoerd dan bij het vorige model. Die schenen gewoon niet tegen het koppel van de diesel motor te kunnen.

Vakantie

Auto voor het eerst mee op vakantie genomen. De laatste 10 jaar heb ik telkens een speciale stoel van SAVAS in m'n auto's laten zetten, omdat ik anders vaak flink last van m'n rug kreeg. Met deze Honda hoeft dat voor het eerst niet meer! Wat een fijne stoelen, die ondanks mijn lengte van 1.93m goed zitten. Wat ze helemaal perfect zou maken is een verstelbare lendensteun, een optie die bij de duurdere versies volgens mij wel leverbaar is.

Auto rijdt lekker comfortabel en rustig, maar toch altijd genoeg vermogen om snel in te voegen, of in de bergen. In Duitsland nog wel hier aan daar stukken 160+ gereden, ging allemaal prima. Lekker stuurtje en schakelt als een mes door de boter.
Wat opvallend is dat het verbruik op de boordcomputer zo uiteenlopend is. Als ik in de buurt rijd met veel korte stukken kom ik op 1:13 a 1:14, tijdens de hele vakantie (Kroatie-Italie 4300km) kom ik op 1:17 a 1:18, het laatste stuk door door Duitsland terug zelfs 1:20.

Op de laatste tank kwam ik 1185 km ver en moest toen 55 liter tanken, dus 1:21,5, maar de boordcomputer gaf 5,2/100km = 1:19,2 aan. Da's ruim 10% teveel, vreemd..


Moest nog wel een paar keer flink remmen op hoge snelheid, viel me op dat de remmen nogal trilde. Wat ook apart is, is de onderhoudsinterval van 10.000km. De auto komt uit Belgie en er zit een trekhaak, hanteren ze daar andere normen ofzo?

Het roetfilter wil ik er eigenlijk nog steeds wel uit halen, maar eerst toch even afwachten wat de politiek gaat doen:

http://www.autoblog.nl/nieuws/er-komt-een-verbod-op-het-verwijderen-van-roetfilters-78450

Wat ik wel jammer vind is dat er bij slecht asfalt zoveel herrie van de banden binnenkomt. Heeft iemand ervaring met stillere autobanden?

  • 88.000 km

Oh ja, de km stand vergeten

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.