Honda Accord 2.0i Elegance Special Edition (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Accord 2.0i Elegance Special Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 75.000 km |
KM-stand laatst | 95.000 km |
comfort en kwaliteit
- 95.000 km
Voor mij was degelijkheid en comfort de belangrijkste voorwaarde en dan kom je toch al snel uit op een japanner (met mijn vorige Mazda 6 (14 jaar) en 626 (12 jaar) nooit grote problemen gehad). Ook was automaat een voorwaarde met een redelijk sterke motor en een hoge veiligheid.
Ik heb lang getwijfeld tussen een Mazda 6 2.0 automaat (model 2008-2010) een Toyota Avensis 2.0 (model 2009-2012) en deze Honda Accord 2.0 automaat (model 2008-2011).
Na vele testen vond ik de Honda eruit springen vanwege:
- Uitstekende stoelen (perfecte steun en verwarmd)
- Interieur hoogwaardige materialen en mooi dashboard
- Zeer goede audio installatie met USB, uiteraard aan stuur te bedienen
- Goede motor die mooi rustig loopt en extreem stil is op de snelweg (de auto is sowieso erg goed geïsoleerd)
- Automaat heeft ook mogelijkheid om aan het stuur te schakelen (flippers)
- Uitrusting erg uitgebreid (alarm standaard, dual airco, etc.) Let op: niet alle gegevens in carbase kloppen. Honda parkeersensoren optie voor 500.
- 3 jaar Honda garantie op occasion
- Honda verzekering (vergelijkbare premie goede andere verzekering) geeft aankoopbedrag terug binnen 3 jaar na aankoop en wegenwacht Europa inclusief, leuk extraatje.
Deze auto voelt zeer degelijk aan en testen bewijzen het ook. In Nederland is hij door zijn veel te hoge aanschafprijs destijds, slechte marketing / onbekendheid weinig verkocht maar 2e hands is hij vergelijkbaar geprijsd als de Mazda en Toyota. De meerprijs van destijds t.o.v. de Mazda en Toyota zie je terug in de afwerking van de Honda. Opmerkelijk is dat deze auto al jaren op nummer 1 staat in de USA in testen maar daar rijden ze ook veel meer automaat en krijgt de concurrentie geen hoge punten door nep verbruik cijfers…
Het verbruik is vergelijkbaar met de Mazda 6 en Toyota Avensis. Ik rijd behoorlijk pittig en heb een verbruik variërend tussen 7.5 en 8.5 liter per 100 km (verschil zomer-winter). In de stad is hij erg dorstig door zijn hoge gewicht maar op de snelweg door de i V-TEC juist weer erg zuinig, overall gemiddeld (tenzij je het vergelijkt met de nep verbruik cijfers van fabrikanten van auto’s met sjoemelsoftware).
Het rijgedrag is stabiel en rustig en hij stuurt ook uitstekend (de Mazda 6 rijdt overigens ook erg goed, de Avensis minder).
Het enig minpuntje vind ik dat de automaat bij inhalen te snel terug gaat schakelen (op snelweg bij intrappen van 5 naar 3) wat onnodig is en de winst van kracht in hoge toeren gaat verloren door al het geschakel. De auto is vlot maar geen racemonster. Alle automaten hebben een beetje dit nadeel maar dat wordt weer meer dan goed gemaakt door het grote comfort van een automaat.
Doordat de auto erg breed is en een grote draaicirkel heeft is de auto iets lastiger te parkeren in de stad.
Qua design valt hij niet heel erg op, het is een beetje een zakenauto. De diepzwarte kleur met chromen handgrepen kan ik erg waarderen maar de voor en achterkant vind ik zelf niet echt bijzonder. Het verschil t.ov. Mazda 6 of Toyota Avensis zit met name in de binnenkant/dashboard en daar kijk je tegenaan!
De Honda is door zijn hoge comfort zeker het overwegen waard. Ik heb voor deze Accord uit dec 2011 met 70.000 km in juni 2016 € 13.000 betaald en voor dit geld heb je heel erg veel auto!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.