Honda Accord 2.0i Executive (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Accord 2.0i Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 69.891 km |
KM-stand laatst | 440.500 km |
Ondergewaardeerd
- 78.093 km
Al sinds 1982 rijd ik Honda, met zeer veel genoegen. Ik begrijp - net als veel Hondarijders - niet dat dit merk zo weinig waardering krijgt in Europa en vooral in Nederland is dat nog meer merkbaar.
In Amerika en Australië rijden en veel Honda's rond, die weten het merk wel te waarderen.
Ik herken me bijvoorbeeld in het geheel niet in het testverslag van de Honda Accord 2.0 automaat (model 2008-2011) die ik nu in mijn bezit heb. Misschien moet je met een Honda leren rijden om hem goed weten te waarderen.
Sinds 1982 heb ik eerste tweemaal een Accord gereden (bouwjaren: 1979 en 1984) en daarna tweemaal een Civic (bouwjaren: 1990 en 1995). In 2004 kocht ik een Accord van oktober 1999, voor het eerst een automaat. Die verkocht ik met pijn in mijn hart dit voorjaar in mei en ruilde hem in voor mijn huidige Accord.
Mijn vorige Accord heb ik ruim tien jaren gereden, zonder enig mankement, een heerlijke auto, waarvan ik hoop dat er een nieuwe eigenaar is of kan worden gevonden, want het was nog een prima auto.
De reden voor de aanschaf van mijn huidige auto is dat deze uitvoering zelden gevonden wordt op de tweedehands markt, althans, ik heb deze nog niet eerder gezien. Deze uitvoering is een tweeliter executive met navigatie, handsfree, open dak, volledig leer, trekhaak, etc.
De executive zie je wel veel in Duitsland met 'full options', maar dan in de 2.4 liter uitvoering, en die wilde ik niet.
Mijn ervaring van half mei dit jaar tot nu toe.
Ik heb er 8000 kilometer opzitten en het is een genot om mee te rijden. Ik ben er o.a. mee naar Zwitserland mee gereden en het comfort is nog beter dan mijn vorige Accord. Je zweeft over de weg en het is enorm stil in het interieur. Overigens is de vering van de auto niet soft, maar zodanig geveerd dat je contact met de weg houdt zonder oncomfortabel te worden.
De stoelen zitten heerlijk en geven prima steun, ook voor een lange rit. De bestuurdersstoel is op alle mogelijke manieren te verstellen, zodat je altijd een goede positie kunt kiezen.
De berg op is totaal geen probleem, de 156 paardenkrachten trekken hem met gemak een steile helling op, met het nodige rauwe motorgeluid daarbij als ie hoog in z'n toeren draait, maar dat rauwe vind ik wel mooi.
De motor schakelt overigens vanzelf terug als je de berg opgaat en gas blijft geven, dat gaat zonder aarzeling of schok. Soepel rijdt de auto de berg op. Naar beneden gaat ook prima. Gewoon in z'n 'D' en als de motor doorschakelt naar bijvoorbeeld z'n 3, even een tikje aan de flipper achter het stuur en hij schakelt terug naar z'n 2, waar de automaat in blijft hangen zolang je naar beneden rijdt en de motor tegendruk ervaart. Zodra de motor minder tegendruk ervaart wanneer je op vlakker terrein komt (of naar boven rijdt) gaat de automaat terug naar z'n normale 'D'.
De auto is wat mij betreft fel genoeg. Als je bij een stoplicht snel weg wil rijden, houd dan het gaspedaal wat dieper ingedrukt, dan blijft de motor in de hogere regionen van toerengebied en je bent vlot weg. Maar eigenlijk is de auto daar niet echt voor bedoeld, want het is wat mij betreft meer een auto waar je rustig en relaxed mee kunt rijden.
Het probleem dat men in de test aangaf dat de motor niet zo snel reageert als je ineens wilt versnellen heeft met het gedrag van de motor in combinatie met de automaat te maken. Je moet weten hoe je ermee om moet gaan, want het is echt wel mogelijk om vanuit kruissnelheid snel te accelereren. De snelheid waarmee je het gaspedaal intrapt geeft aan de motor het signaal om terug te schakelen, doe je dit geleidelijker, dan schakelt de motor niet terug en maakt deze meer snelheid in stand van de automaat waar die op dat moment in zit en dan duurt het langer voordat je op snelheid bent. Ik moest daar met deze auto ook even aan wennen, want deze 5-trapsautomaat reageert anders dan de 4-trapsautomaat in mijn vorige Accord.
Al met al zeer tevreden over deze Accord.
Is er dan niets op af te dingen? Er is altijd wel iets dat beter kan, een perfecte auto bestaat niet. De stuurbekrachtiging van deze auto is bij kleine stuurbewegingen - vooral op de snelweg - wat hakerig, net alsof er kleine overgangen in de bekrachtiging zitten. Volgens de dealer is dat typerend aan deze bekrachtiging, met krijgt deze 'klacht' wel vaker.
Dan is er een een licht krakend geluid in de carrosserie bij oneffen wegdek tot 50km/h. De dealer heeft gezocht, maar kan niets vinden. Op zich niet erg hinderlijk, maar toch.... Nieuwigheid misschien.
Over de vraag waarom geen 2.4 is de reden inderdaad de hogere (maandelijkse) kosten in relatie tot het voordeel van een zwaardere motor. De 156 pk voldoet uitstekend voor deze auto. Ik voorzag ook dat de belasting op zwaardere auto's met meer vermogen in de toekomst zal stijgen. Onlangs zijn deze plannen ook daadwerkelijk aangekondigd door de overheid.
Of ik weleens nadere merken heb gereden? Jawel, daarvoor Opel als eigenaar, maar vaak andere merken als dienstauto of gewoon even te leen van anderen. Bijvoorbeeld: VW Jetta, Golf en Polo. Nissan Almera, Note. Maar ook BMW, Mazda, Peugeot, Citroën, Fiat, Ford, Toyota, etc.
Naast de Honda die ik dus al jaren rijd hebben we als tweede auto een Peugeot gehad en nu een Citroën C1.
Ik ben er van overtuigd dat andere merken ook prima rijden en dat wanneer je eenmaal goede ervaringen hebt met een bepaald merk en type, je daarin blijft rijden. Dat is ook de reden waarom Hondarijders Honda blijven rijden, ook omdat Honda's weinig mankementen vertonen gedurende de jaren.
1 jaar na aanschaf, over op lpg
- 93.134 km
Een jaar na de aanschaf van deze geweldige auto een terugblik.
Sinds twee maanden ben ik werkzaam op grotere afstand van mijn werk en rijd ik ongeveer 1000 km per week, dus alleen al voor mijn werk 50.000 km per jaar. Opgeteld met mijn privékilometers kom ik boven de 60.000. Ik heb overwogen om de Accord in te ruilen voor een diesel, maar daar heb ik vanaf gezien. Een Honda met automaat en diesel is niet gemakkelijk te vinden, behalve de CR-V, en die is wat te groot en niet echt zuinig voor deze afstand.
Dus een lpg-installatie laten inbouwen met klepsmering. Een kostbaar gebeuren, maar volgens de dealer kan de motor prima op lpg draaien, men heeft ervaring met eenzelfde motor die onlangs de 600.000 heeft gehaald, op lpg! Snel rekenen laat zien dat de kosten voor het inbouwen er in een jaar uit te halen zijn.
De ervaring na ruim 8.000 km op lpg gereden te hebben is dat de prestaties er niet onder lijden. Het verbruik valt me mee. Op de snelweg (120-130) haalt hij 1:10 en op de provinciale wegen (80-100), wat ik veel rij, 1:12.
Gemiddeld rij ik 1:11 met een gemiddelde kilometerprijs van nog geen 6 cent (zie verbruikersmonitor). Daarbij komen echter nog de kosten voor extra belasting (€ 41,00 per maand) en af en toe een tank benzine. De motor start namelijk op benzine en schakelt pas na 0,5 - 1 km over naar lpg. Daarbij ook nog regelmatig het reservoir voor de klepsmering vervangen, € 32,00 per ongeveer 15.000 km.
Zoals bekend gebruikt een motor op lpg wat motorolie, ik heb laatst een halve liter bijgevuld.
De auto heeft na aanschaf nog geen beurt gehad, behoudens voor het inbouwen van de lpg-installatie de kleppen uit voorzorg gesteld voor een optimale werking van de motor op lpg. De beurt is gepland bij ongeveer 100.000 km.
De auto blijft prima rijden en is zeker op de langer afstand voor woon-werk (in tijd 1,5 tot 2 uur enkele reis) bijzonder comfortabel.
Ik ga minstens ook voor de 6 ton op de teller, want tot nu toe draait de motor als een zonnetje en heeft geen enkele moeite met de overgang naar lpg.
30.000 km op lpg
- 116.321 km
Na ruim een half jaar op lpg te hebben gereden, hierbij mijn ervaringen tot nu toe.
De auto rijdt nog steeds prima op gas, geen veranderingen qua rijeigenschappen te melden.
Ik hou de kosten bij in vergelijk tot het gebruik op benzine. Tot nu toe heb ik 63% van de aanschafkosten terugverdiend, daarmee alle kosten die gerelateerd zijn aan de lpg-installatie meegerekend. Dat is inclusief de extra belasting, klepsmering (elke 15.000 km een nieuwe vulling), kleppen stellen (na 25.000 km), motorolie bijvullen na 10.000 km en de benzine die gebruikt wordt bij het starten en de eerste 0,5-1 km.
Ik heb een Prins VSI-2.0 systeem met klepsmering, die na ongeveer 12.500 km ineens een signaal gaf en spontaan overschakelde op benzine. Terug naar degene die de gasinstallatie had ingebouwd. Wat bleek, de installatie stond afgesteld op tijd en wel 200 uren. Een soort veiligheid van het systeem zodat je niet zonder klepsmering rijdt. Men heeft toen deze waarschuwing uitgeschakeld, waarbij het systeem nu pas moet reageren als de klepsmering op is. Dat laatste doet het systeem (zo het lijkt) echter niet, dus nog een keer terug naar de garage om e.e.a. beter te laten afstellen.
Buitenom het rijden op gas heb ik gemerkt dat de automaat van de auto soms traag reageert (niet zo snel terugschakelt) op het indrukken van het gaspedaal. Mijn vorige Honda Accord (ook met automaat) schakelde sneller terug, waardoor het acceleren sneller ging bij inhalen etc. Dit heb ik kunnen oplossen door handmatig de automaat terug te schakelen. Dat kan door het gebruik van de schakelflippers achter het stuur, werkt prima, na deze handeling neemt de automaat na een paar tellen weer over, of ik schakel zelf handmatig weer op. Zo maak ik ook nog (effectief) gebruik van de schakelflippers.
In de tussentijd is de luidspreker van linkerportier stuk gegaan en vervangen, kostbaar, maar is het wel waard. De audio installatie is perfect, ik weet echter niet welk merk er ingebouwd is. Het heeft er alle schijn van dat het Bose is o.i.d.
Buitenom de gebruikelijke kosten bij het normale onderhoud zijn de remblokken achter vernieuwd en binnenkort zijn de remblokken voor aan de beurt.
Het loont de moeite om op internet te zoeken naar onderdelen voor de Honda. Ook op het internet zijn de 'originele' onderdelen verkrijgbaar voor een aanmerkelijk lagere prijs, tot wel de helft van de prijs. Dit loont als iemand anders dan de dealer het onderhoud kan doen. Met 'originele' bedoel ik onderdelen die uiteraard niet van het merk Honda zijn, maar die (de) Honda(dealer) zelf in de auto's plaatst.
Een jaar na inbouw lpg
- 138.800 km
Mijn ervaringen met het rijden op lpg blijven onverdeeld positief. Geen vermogensverlies en (nog) geen extra kosten.
Elke 20.000 km een beurt volgens het boekje en kleppen stellen i.v.m. lpg-gebruik.
Het heeft een jaar en ruim 50.000 km geduurd om de kosten van aanschaf eruit te kunnen halen. De inbouw van de lpg-installatie was door de dealer begeleid om garantie te behouden voor het geval dat de motor problemen krijgt met lpg.
De kosten op een rijtje:
Inbouw lpg-installatie: € 2.500,-
Extra motorrijtuigenbelasting t.o.v. benzine: € 492,-
Klepsmering: € 88,-
Benzine (motor start en rijdt 1e km op benzine): € 132,-
Kleppen stellen: € 96,-
Met de berekening van de brandstofkosten, heb ik het gemiddelde benzineverbruik van 1:13,1 afgezet tegen het verbruik per tankbeurt op lpg.
De prijs per 100 kilometer op benzine is over de afgelopen periode: € 11,28 tegen € 5,16 op lpg. Bij de kostprijs van het rijden op lpg zijn de kosten van benzine (starten en 1e km) meegerekend. Uitgesplitst zijn de kosten van lpg € 4,91 en benzine € 0,25 per 100 kilometer.
Voor het overige heb ik last van 'gecupte' banden. Dit betreft dan vooral de banden op mijn achterwielen. Ik merkte dit met mijn winterbanden, maar bij controle van mijn zomerbanden, zag ik dat die ook 'gecupt' zijn. Ik zal in de komende periode mijn wielen laten uitlijnen, mogelijk voorkom ik dat dit weer gaat ontstaan bij nieuwe banden. Ik weet niet of anderen ook ervaring hebben met dit probleem en daar een succesvolle oplossing voor hebben gevonden.
Het resultaat van deze 'gecupte' banden, is dat dit bij bepaalde snelheden een hinderlijk geluid geeft. Dit geluid lijkt op versleten wiellagers.
Ruim 100.000 op lpg
- 187.747 km
Na het vorige verslag geen grote bijzonderheden te melden. Onlangs een probleempje gehad met de achterrem. De remklauw van de linkerachterrem bleef hangen, waardoor het remblok aan de buitenzijde (net vernieuwd) na 12.000 km tot op het 'bot' versleten was. Het geluid van metaal op metaal was goed hoorbaar. Resultaat: een gloeiendhete remschijf. Oorzaak: het rubberen hoesje van een van de asjes van de remklauw was kapot gegaan waardoor er vocht bij de as kwam en de boel vastliep.
Afgelopen de zomer met vakantie voor de tweede maal een kleine storing in het motormanagement gehad bij het al rijdende overschakelen van benzine naar gas. Ik had in de Oostenrijkse bergen op benzine gereden en bij de grens naar Duitsland schakelde ik over op lpg. Even aan de kant en het probleem was weer (vanzelf) over.
Voor de rest blijft de auto perfect rijden. Bij het regelmatig stellen van de kleppen (elke 20.000 km) is het verloop minimaal, alleen de buitenste kleppen moeten iets worden bijgesteld.
Buitenom de genoemde zaken alleen kosten gemaakt voor het reguliere onderhoud.
De problemen van gecupte banden blijven vooralsnog uit, nu ik elke 10.000 km de banden van voor naar achter wissel, naar het advies van de bandenspecialist.
Op naar de 200.000
Op naar de 3 ton
- 272.500 km
Dat een Honda problemen zou hebben met het op lpg rijden is hiermee wel bewezen niet te kloppen. Nu bijna 200.000 met lpg. Wel wat problemen gehad met de lpg installatie. Na het vervangen van de injectoren - komt volgens de deskundige praktisch niet voor - en het vervangen van de pomp voor de klepsmering, nu geen problemen meer. Met de Honda zelf geen echte opmerkelijke zaken de afgelopen periode. Wel wat pech gehad met de accu. In de afgelopen periode al mijn vierde accu. Twee onder garantie, maar dit probleem is niet aan Honda te wijten.
De motor draait nog als een zonnetje, automaat vertoond nog geen merkbare slijtage, maar ik ben benieuwd wanneer ik echt kosten ga maken.
Nu op naar de 300.000 Dat zal niet zo lang duren met 1000 km per week.
Still going strong
- 347.500 km
Vanaf begin dit jaar ben ik minder kilometers gaan maken. In de afgelopen tijd wat zoekwerk had met een merkbaar tekort aan remkracht. Het bleek dat de schijven van mijn voorremmen waren verglaasd en daardoor niet (verder) sleten, maar ook steeds slechter gingen remmen. Na vervanging een prima remmende auto terug gekregen.
Afgelopen zomer een probleem met de airco in Duitsland met 40 graden op de thermometer. Weer ouderwets op vakantie (naar Oostenrijk) met alle ramen (en dak) open.
Na het aftikken van € 1.300,- weer een nieuwe goed werkende airco. Ruim 320.000 kilometers mee gereden, toch netjes.
Onlangs nog een speaker (een van de negen) in het linker voorportier vervangen. Kostbaar, maar een premium audio installatie met een krakende speaker is ook maar niks, dus vooruit maar.
Verder een heerlijk rijdende auto, op naar de 4 ton!
Klokje rond
- 379.000 km
Eind vorig jaar (december 2021) is de auto door Joep in klokje rond aan de tand gevoeld. Uiteraard altijd wat kritische punten, maar de auto kwam met vlag en wimpel door de keuring.
Afgelopen periode, vanaf begin 2020 tot nu, is er het volgende aan de auto gedaan:
- Hulpveren aan de achterzijde gemonteerd, door de gastank in de kofferbak raakte de onderzijde van de auto steeds vaker de drempels in de weg. Zeker nu ik meer onderweg ben met fietsen op de fietsendrager, leek het me tijd om de vering wat steviger te maken. Ooit geadviseerd door de dealer toen ik de gastank liet inbouwen, uiteindelijk het advies maar opgevolgd.
- Kort na het monteren van de hulpveren, ging een van de schokbrekers achter lekken. Had deze beter tegelijk met de hulpveren laten vervangen, maar alsnog de schokbrekers achter vervangen.
- Ook aan de achteras nieuwe remschijven (en blokken) laten monteren.
- Na de keuring door Joep bleek het vermoeden van mijn garage juist, dat de krukaskeerring lekte. Die is kort na de keuring vervangen, evenals de krukaspoelie (op advies van de garage).
- Al enige tijd had de auto af en toe last van een krakend geluid bij het indrukken en loslaten van de rem. Dit bleek van linksachter te komen. Volgens Joep kon dit te maken hebben met temperatuurwisselingen en zou de oplossing kunnen zijn om een ander merk remblokken te monteren. Er zaten/zitten Brembo remblokken op.
Bij inspectie en analyse door mijn garage bleek het een ander probleem te zijn: speling op de geleidepennen van achterrem. Bij beide achterremmen zijn deze vervangen.
Nu op naar de 500.000!
Over de vier ton
- 401.700 km
Na de keuring in Soesterberg en het verhelpen van de geconstateerde gebreken nu voorbij de 4 ton gekomen. Motor blijft soepel lopen, eigenlijk is het wachten op wat nu eerst versleten raakt. Ik meen af en toe een wielbases te horen, maar dat is niet duidelijk genoeg om ermee naar de garage te gaan.
Afgelopen zomer naar Oostenrijk gereisd, op de Autobahn lekker door kunnen rijden, de auto rijdt het fijnst bij 160.
Nog een raar probleem gehad met de linker voorband in Oostenrijk. Het leek alsof de band wat ingezakt stond, bij controle Bleeker nog maar 1,6 bar in te zitten. Opgepompt tot 2,4 bar , maar na een dag stond deze weer op 1,6 bar.
Wat bleek: er was ooit een prop in de band geschoten na lekkage door een schroef. Die prop was kennelijk van slechte kwaliteit (volgens de Oostenrijkse bandenboer) en daar lekte wat lucht langs. Bij een druk van 1,6 bar bleef de band op spanning, dan lekte er geen lucht langs de prop. Toch naar een Oostenrijkse oplossing gekozen voor een goede afdichting van de band. Die houdt het tot nu toe goed.
Op naar de 5 ton…….
Einde
- 440.500 km
Na ruim 10 jaar met veel plezier met deze Honda te hebben gereden, is hij verkocht met de respectabele kilometerstand van 440.500 kilometer.
Omdat de auto op lpg rijdt en ik niet zoveel kilometers meer rijdt, heb ik besloten om de auto te verkopen. Daarnaast ging de auto ook wat kosten maken, dit jaar twee schokbrekers aan de voorzijde vervangen en de complete remmen aan de achterzijde: schijven, blokken en remklauwen.
Met deze kilometerstand en leeftijd is het te verwachten dat onderdelen gaan slijten, dus er meer kosten aankomen. De auto heeft nog z'n eerste startmotor en dynamo.
Het onderstel begon wat te rammelen, waarschijnlijk ophangrubbers.
Al met al tijd om een andere auto aan te schaffen.
De Honda heeft het de afgelopen 10 jaar prima gedaan, een heel fijne auto (geweest).
Na 42 jaren alleen Honda te hebben gereden stap ik nu over op Toyota. Honda heeft wat mij betreft geen interessante auto's voor mij. De CRV zou een optie kunnen zijn, maar die vind ik wat te groot en prijzig.
Nu een (nieuwe) PHEV C-HR gekocht, benieuwd of ik daar net zo blij van wordt.
Mogelijk maak ik een nieuw profiel, waarin ik mijn ervaringen met de C-HR deel.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.