Ford Thunderbird V8 LX (1994) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Thunderbird V8 LX |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 175.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Dit is mijn tweede Thunderbird. De eerste was een V6 , deze beschikt over de dikke 5.0-V8 HighOutput motor; deze is alleen geleverd in 1993. Dit is ook het bouwjaar van mijn auto. Deze heeft twee dubbele koplampen wat een agressiever uiterlijk geeft tov eerdere en latere modellen. Hij heeft echte Amerikaanse rij-eigenschappen: deinen en minder strak in de bochten. Het vermogen is enorm (230PK) met een enorm koppel bij lage toeren. Het verbruik ligt in de stad op zo’n 1 op 4,5 daarbuiten bij een normale rijstijl zo’n 1 op 8. Ik haal gemiddeld 1 op 6. Dus alles behalve zuinig maar je krijgt er ongekende luxe en rijplezier voor terug. Alles is elektrisch , airco, leer etc. Inhalen is een genot door de kickdown (je bent er langs voor je het weet) en stoplichtsprintjes zijn een makkie. Op de lange baan is hij op zijn best; fluisterstil en geweldig geveerd. Bij 120km/uur maakt hij maar 2200 toeren! Top ligt op 180km/uur maar dit is af te raden om lang te rijden want dan loopt de versnellingsbak schade op door oververhitting. Een kruissnelheid van 150 km/uur is geen probleem , hoogstens voor oom agent. De aanschafsprijs is laag, wegenbelasting hoog (1680kg), verbruik hoog maar als je er eenmaal mee gereden hebt wil je nooit anders meer. De onderhoudskosten vallen reuze mee want hij is super betrouwbaar. En moet je eens wat vervangen dan zijn de onderdelen niet echt duur als je de juiste leverancier weet. Ga je naar de Ford-dealer dan wordt het een duur grapje. Zij bestellen bij de importeur en die is veel te duur. Ik ga naar een universele garage waar ze de kennis beschikken en de onderdelen bestellen bij de door mij opgegeven leverancier. Ja zo’n service en klantvriendelijkheid bestaat nog!
PROBLEMEN
Van de week knapte de multiriem (de dynamo en o.a. de stuurbekrachting vallen dan uit)Snel opgelost voor nog geen 100euro.Voor de rest geen enkel probleem gehad. De vorige met de V6 heeft ook weinig problemen gehad. Alleen de airco deed het niet en door MIJN rijgedrag begaf de versnellingsbak het.
Inmiddels heb ik het volgende laten aanpassen/vervangen :
Nieuwe voorruit (600 euro) , uitlaatdempers allemaal laten verwijderen en alleen een dubbele pijp naar achteren gemonteerd. Geluid is nu als een echte V8 en veel meer kracht bij accelereren en de topsnelheid is ook gestegen (zo’n 200 nu ).
Helaas is het verbruik ook gestegen maar dat ligt aan mijn rechtervoetje.
Bij APK geen echte problemen alleen de remblokken weer vernieuwd en 4 nieuwe banden.
Aan onderhoudsbeurten bij de garage doe ik niet ; ik rij 8000km per jaar en dat vergt vrijwel geen onderhoud. Om de paar jaar even nieuwe olie erin (verbruik is vrijwel nihil) en voor de rest SCHEUREN met die bak.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.