Ford Thunderbird (1985)

autoreview

Ford Thunderbird (1985)
Ford Thunderbird (1985)Ford Thunderbird (1985)Ford Thunderbird (1985)Ford Thunderbird (1985)Ford Thunderbird (1985)Ford Thunderbird (1985)Ford Thunderbird (1985)Ford Thunderbird (1985)Ford Thunderbird (1985)

Signalement

Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1985
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf31.400 km
KM-stand laatst34.500 km
Lezerswaardering: 80%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Oude liefde

  • 32.347 km

Deze review gaat over mijn Ford Thunderbird 5.0 V8 uit 1985. Al tientallen jaren bestond het verlangen ooit nog eens een dikke Amerikaan te bezitten. Ik heb lang gekeken naar bv een Ford Mustang of een Chevrolet Camaro. Die worden regelmatig aangeboden maar vooral de toestand van het interieur is vaak om te huilen. Zijn ze wel in showroomconditie dan is €40.000 niks, dat is me toch even te gortig. Puur bij toeval zag ik deze Thunderbird staan op een website en hij zag er op foto's in elk geval heel goed uit, vooral ook van binnen. Na een uitvoerige bezichtiging en een proefrit de knoop doorgehakt en de koop gesloten.
De digitale teller stond op ruim 31 duizend, de auto stamt nog uit een tijd dat 5 cijfers normaal waren, ik ben er achter gekomen dat de teller wel degelijk 6 cijferig is. Ik heb foto's gezien van hetzelfde type met 6 cijfers. Dat zou betekenen dat dit exemplaar inderdaad een hele lage kilometerstand heeft. Zou wel de fantastische staat van het interieur verklaren.... Zeker weten doe je het natuurlijk nooit bij een auto van deze leeftijd, ik ken helaas niet de hele geschiedenis.

Ik heb de auto nu 2 maanden, genoeg om een goed beeld te vormen.
De auto is voorzien van een digitaal dashboard wat midden jaren tachtig echt in was, daar zijn ze een paar jaar later weer vanaf gestapt. Maar goed het zit er in, de afleesbaarheid van de snelheid is prima, de rest van de meters werken met blokjes waardoor bv de toerenteller met blokjes van 200 werkt. Niet ideaal maar je moet het er mee doen. Voordeel is wel dat je met één knop kunt omschakelen van mijlen en gallons naar kilometers en liters. De snelheid, tankinhoud en verbruik worden dus gewoon metrisch weergegeven, wel zo prettig.
De auto is voorzien van een 85 liter tank, en dat is maar goed ook. Ik heb 2 maal getankt en het verbruik ligt op 1 op 7,7. Hij giet het kostbare sap (super98, want ethanol lust hij niet) als een dorstige tempelier naar binnen. Dat is wel even wat anders dan mijn daily driver de Lexus die genoegen neemt met 1 liter voor elke 21 kilometer.....

Hoe rijdt dat nu zo'n slagschip van ruim 5 meter? Nou dat valt helemaal niet tegen, het comfort is uitstekend, de stoelen zijn berekend op Amerikaanse zitvlakken, en aangezien ik zelf 1.91 m ben en 93 kilo zit dat voor mij prima. Zijdelingse steun hoef je niet te verwachten, maar goed het is ook geen gooi en smijtauto.
De besturing is erg afstandelijk, ondanks het feit dat de bekrachtiging niet eens absurd sterk is heb je geen enkel contact met de weg. De wegligging daarentegen valt helemaal niet tegen. Het is absoluut geen dweilende en deinende Amerikaan zoals in de jaren 60 en 70. Je kunt er verrassend hard mee de bocht om waarbij hij ook nauwelijks overhelt. De starre achteras laat zich op korte oneffenheden wel flink voelen. Voorin zit je als een vorst. of als een president in dit geval. Achterin hebben volwassenen weinig te zoeken, het is een echte 2 deurs coupé.
Hoewel de motor voor Europese begrippen enorm is spreken de Amerikanen over een small block. Sportwagenprestaties hoef je dan ook niet te verwachten, het is een geknepen versie van de motor die destijds in de Mustang lag. Wel met centrale brandstofinjectie, dus sleutel omdraaien is direct lopen.
Het koppel is groot genoeg om toch snel weg te zijn bij een verkeerslicht, en iets teveel gas resulteert al snel in gillende achterbanden. Ondanks het feit dat er maar een automatische 4 bak onder hangt draait de motor bij 100 km/h slechts 1700 toeren. Als je een beetje netjes met dit oude beestje omgaat issie vrijwel onverslijtbaar.
Verder is de auto voorzien van (destijds) alle denkbare opties, automaat, elektrische spiegels en stoelverstelling in alle richtingen, climate control, stereo met 6 speakers, cruisecontrol met bediening in het stuur e.d. Zelfs waarschuwingslampjes voor defecte verlichting voor en achter, het zat er allemaal al in destijds.
De kofferbak lijkt groot genoeg om een Smart in te parkeren, maar is door de enorme brandstoftank wel vrij ondiep. Toch kon de maffia er met gemak twee lichamen in kwijt....

Problemen.
De dynamo was niet helemaal jofel meer, die heb ik laten reviseren en het laden is nu weer uitstekend. De airco deed het niet toen ik hem kocht (dat had de vorige eigenaar er netjes bij verteld), zowel de condensor als de aircopomp zijn overleden dus die worden voor volgend voorjaar vervangen.

Geluid.
De auto was enorm stil, zo stil dat je niet eens kon horen of de motor liep. Dat is natuurlijk wel comfortabel maar als je een V8 rijdt dan wil je ook het bijbehorende geluid. Ik heb dan ook inmiddels de werkelijk enorme uitlaatdemper er onder uit gehaald. De opties waren vervangen door een Flowmaster demper of een rechte pijp. Eerst maar eens een rechte pijp geprobeerd, dat gaf een beter geluid maar zeker niet asociaal hard. De Flowmaster demper kon dus weer af door de zijdeur. Hij klinkt nu zoals een Amerikaanse V8 moet klinken.
Misschien dat ik ooit nog eens de beide katalysatoren verwijder (auto van dit bouwjaar hoeft ze niet te hebben bij de APK) en vervang door een geheel dubbel uitlaatsysteem inclusief andere spruitstukken, maar dat is toekomst.

Luchtfilter

  • 32.650 km

Na de uitlaat de voorkant van de hele verbrandingscyclus maar eens aangepakt: het luchtfilter. Een chromen luchtfilterdeksel staat natuurlijk wel zo leuk als je de motorkap opent, en een filter met een grotere diameter laat ook wat meer lucht door. Nu zijn die dingen makkelijk te koop maar helaas eigenlijk wel alleen voor plaatsing op een carburateur. Nu lijkt de CFI (central fuel injection) bij andere merken ook wel TBI (throttle body injection) genoemd erg op een carburateur, de diameter verschilt 1/8 inch. Dat betekent dat het niet past. Maar kan niet is dood zei mijn vader altijd. Ik heb de binnenrand wat uitgefreesd (wel een rotwerk) en nu past het huis prima op de CFI body.
De motor loopt prima en hij loopt nu zelfs mooier stationair. Voor de liefhebber heb ik een foto bijgevoegd.

Winterstalling

  • 32.800 km

Vorige week weer getankt, met het nieuwe luchtfilter lijkt de drankzucht iets afgenomen, zowaar 1 op 8,6. Het verbruik over de afgelopen vier maanden is nu 1 op 8. Helaas komt mijn hoop op een mooi najaar niet uit, regen regen regen. De auto gaat nu tot het voorjaar in de winterstalling. Hopen op een mooi voorjaar dan maar...

Cool

  • 33.000 km

Na een winterslaap van ruim 4 maanden de Tbird eind maart weer tot leven gewekt. Hij startte direct. Een van de eerste dingen die nog op mijn lijstje stond was het vervangen van het complete aircosysteem. Dat is inmiddels gebeurd. De climatecontrol werkt weer zoals ooit bedoeld. Hoewel in dit koele en natte voorjaar er nog weinig gelegenheid is geweest hiervan te genieten waren er twee dagen dat ik blij was met de vernieuwde airco. Hij blaast genoeg ijskoude lucht om een IJsbeer aan het rillen te krijgen.

De auto blijft een nekkendraaier, mensen wringen zich in de meest onmogelijke bochten om te zien wat daar nu rijdt. Ik vraag me altijd of of ze een idee hebben wat ze net gezien hebben. De merknaam Ford ontbreekt op de auto, op het kofferdeksel staat subtiel de typenaam en verder staan er alleen Thunderbird logo's op. Als ik met mensen praat is de eerste vraag meestal of het een Chevrolet is... Kennelijk is dat het eerste Amerikaanse merk dat mensen te binnen schiet.
Hopelijk knapt het weer een beetje op zodat ik wat vaker kan genieten van de Tbird, het koele weer en de regen ben ik nu wel zat.

Cool genoeg

  • 33.300 km

De afgelopen anderhalve week was het warm tot bloedheet. De vernieuwde airco uitgebreid kunnen testen. Bij buitentemperaturen boven de 30 graden heerlijk koel binnen. Ook weer getankt, €1,91 voor een litertje superplus....dan zit je op ruim boven de 100 euro en dan was de tank nog niet leeg. De brandstofprijzen zijn in een half jaar met 25% gestegen, maar gelukkig hebben we geen last van inflatie....
Auto loopt prima bij die hitte, een V8 heeft een lastige warmtehuishouding maar gelukkig geen problemen.

Nieuw rubber

  • 33.600 km

Drie weken geleden heb ik de auto voorzien van 4 nieuwe banden. Niet dat de oude versleten waren maar ik vond de grip niet geweldig en bovendien was de maat niet correct( te smal) en waren ze van merk X . Er zitten nu weer banden onder van een A merk met de juiste maat. De grip is enorm toegenomen, geen last meer van gillende banden bij snel optrekken en vooral de voorkant voelt nu een stuk strakker aan.

Nazomeren

  • 34.100 km

De nazomer bracht heel aardig weer in ons land, dus dat gaf mij de gelegenheid om de Tbird weer eens een aantal keren uit te laten.
Hij rijdt heel fijn, radio op een classics zender, cruisecontrol aan en niet te vergeten de climate control. Die laatste zorgt wel dat het verbruik wat hoger ligt dan toen deze niet werkte maar een kniesoor die daar op let. Olieverbruik is nihil.
Gisteren met mijn nieuwe liefde een mooie rit gemaakt dwars door Noord Holland en langs een aantal kustplaatsen.De Tbird voelt zich niet alleen op zijn gemak op de snelweg maar ook op kronkelige dijkweggetjes. De zeeweg naar Bergen aan zee pak ik regelmatig op de motor (met lichtelijk illegale snelheid...) maar ook met de Tbird zit je zo boven de 100 (waar 80 is toegestaan), hij rijdt echt 200% beter met het nieuwe schoeisel.

Binnenkort een beurt en APK en dan kan hij weer aan zijn winterslaap beginnen. Hopelijk komen er in het najaar nog wat mooie dagen.

Onderhoud en winterslaap

  • 34.220 km

Oktober bracht helaas bakken met regen, zeker in Noord Holland dus van rijden kwam niet zoveel, op een paar knappe dagen na.
Auto net voor APK en onderhoud geweest. Helaas een lekke achterremcilinder dus allebei vervangen. Koelsysteem doorgespoeld en gevuld en automaat afgesteld. Hij schakelt nu stiller en wat eerder op.
Ik heb mijn vriend net weer voor de laatste keer dit jaar in de garage gezet aan de druppellader. Slaap lekker en tot in maart 2022.

Afscheid?

  • 34.500 km

Eind maart heb ik de Tbird weer tot leven gewekt, wederom startte hij direct. Op tweede paasdag naar een oldtimermeeting in Hem (NH) geweest en daar is de liefde voor echte klassieke auto's weer in volle hevigheid opgebloeid. En dan bedoel ik jaren 40 tot 60. De Tbird is geweldig maar eigenlijk te modern qua uiterlijk en vooral qua snufjes om je dat echte "terug in de tijd" gevoel te bezorgen. Ik ben dan ook samen met mijn vriendin op zoek naar iets uit die periode. Hoewel het pijn doet is de Tbird te koop, ik zou hem graag houden maar ik heb maar één garage en een van de twee buiten laten staan kan ik ook niet over mijn hart verkrijgen.

De opvolger

  • 34.500 km

Het is zover, de Tbird is vandaag meegegaan met zijn nieuwe baasje, die daar erg blij van is.
De opvolger is een Volvo PV 544 uit 1964 geworden, in ons land beter bekend als Katterug. Het model van zijn directe voorganger de PV 444 stamt uit 1944, productie is begonnen in 1947. Echt een auto uit de jaren veertig dus.
Ik heb de auto nog niet, hij wordt nog even nagelopen en zo. Binnenkort plaats ik van deze auto een introductie en voorlopige review.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens