Ford Taunus 1.6 LS (1979)

autoreview

Ford Taunus 1.6 LS (1979)

Signalement

UitvoeringTaunus 1.6 LS
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1979
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf65.000 km
KM-stand laatst90.100 km
Lezerswaardering: 30%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 81.000 km

Er stond op internet een Taunus TC1 1.6 XL uit 1975 te koop in de buurt. Ik ben wezen kijken en was gelijk verliefd op deze auto.
Hij heeft de kleur spring green, komt uit Duitsland en is in 2003 op NL kenteken gekomen.
Voor mij is het een fijne auto ondanks dat er geen stuurbekrachtiging opzit. Het is lekker simpel maar toch degelijk (geen gerammel oid), het dashboard heeft houtinleg en een toerenteller.
Een nadeel is wel dat er weinig ruimte is om spullen in kwijt te kunnen, er zitten geen bakken in de deuren en in het dashboardkastje zit een radio.Alleen aan de achterkant van de stoelen kun je spullen kwijt.
Voor een 1.6 en z’n leeftijd is hij aardig rap met acceleren maar bij 120 km/u heeft hij weinig trekkracht meer.
Er is geen gastank ingebouwd en er wordt euro 98 getankt.

Komende winter wordt ie weer bijgewerkt, de roestplekjes die er zitten, worden weggewerkt en bijgespoten, motorblok + carb fijntjes afstellen. Ook krijgt hij centrale deurvergrendeling van een granada.

Om de winter door te komen heb ik een Sierra mk1 uit 1986 gekocht.
In het voorjaar laat ik zowel de Taunus als de Sierra taxeren.

PROBLEMEN

  • 81.000 km

Ik heb er een 5bak onder gezet, dit viel niet helemaal mee omdat er verschil in groeven zit. Er moest een andere aandrijfas, nieuwe koppelingsset en een nieuw toplagertje komen.

Soms last van een aardeprobleem (interieurverlichting en kentekenplaatverlichting).

nieuwe einddemper en nieuwe accu

Verder de normale onderhoudskosten zoals vloeistoffen e.d.

Op 11 oktober 2008 was de koppelingskabel geknapt bij de koppelingshevel vd versnellingsbak.. Dezelfde avond een andere kabel opgehaald en ik rij weer vrolijk verder!

op naar de winterslaap

  • 90.100 km

Ondertussen doet de Taunus het nog prima!

Op z'n normale onderhoud na weinig dingetjes gehad. Alleen is de hendel van de motorkapvergrendeling afgebroken, dus maar een andere opgehaald.

Verder heb ik voornamelijk in de zomer met de Taunus gereden en veel korte stukjes (enkele reis max 30km). Hierdoor schiet de km stand niet echt omhoog....
Laatst nog een mooie oldtimerdag/puzzelrit gereden met de Taunus, dik 300km op 1 dag was prima te doen!

Nu het najaar begint te worden, zal ik weer aanzienlijk minder met de Taunus gaan rijden, en volgend jaar knap ik hem op, aangezien er optisch wat plekjes aanzitten, en de achteras is slecht.

Het blijft een mooie hobby

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.