
Waarom de Ford Taunus TC zo'n enorme neus kreeg
De Ford Taunus TC was een geliefde middenklasser in de jaren zeventig. En hij had een detail...
en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Als opvolger voor de nogal Amerikaans aandoende Taunus 17M P2 introduceert Ford in 1960 de nieuwe Taunus 17M P3. De auto wordt ook wel 'Die Badewanne' ofwel de badkuip genoemd vanwege de gladde, opsmukloze carrosserie-oppervlakken van het model.
Het design is van de hand van de Amerikaan Wesley Dahlberg, op dat moment chefdesigner bij Ford Deutschland in Köln. Door zijn elegante lijnenspel heeft de auto wel wat weg van de in 1959 geïntroduceerde Ford Thunderbird (het beroemde 1960-model). Het design is zo aansprekend, dat het als voorbeeld dient voor de komende generatie Ford-modellen. Zelfs de imposante Mustang van 1964 is aan de achterzijde grotendeels geïnspireerd op de Taunus P3.
De bumpers zijn fraai in de carrosserie geïntegreerd. De uitgekiende stroomlijn en het zo laag mogelijk gehouden wagengewicht moeten voor een gunstiger brandstofverbruik zorgen. Ook de stationwagon-variant, bij Ford 'Turnier' genaamd, is - vooral aan de achterzijde - zeer frivool vormgegeven, met in de dakrand opgenomen achterlichten en een in de (naar beneden scharnierende) achterklep neerdraaibare achterruit. De Turnier is dan ook niet als pure pakezel, maar meer als een echte, praktische familie-auto ontwikkeld. De bestelvariant heeft 'koelkastdeuren', die opzij zwenken bij het openen.
De 1,5-liter viercilinder levert 60 pk en daarmee haalt de Taunus een topsnelheid van 130 km/h. Daarnaast is ook een 1,7-liter variant met zeventig pk beschikbaar. In 1963 krijgen beide motoren er vijf pk bij. Separate stoelen voorin (in plaats van de in die jaren gebruikelijke voorbank) en een middenconsole zijn standaard op de 17M TS. De Taunus P3 is zo succesvol, dat binnen anderhalf jaar tijd meer dan een miljoen exemplaren van de band rollen. De 17M P3 blijft desondanks slechts tot 1964 in productie; in dat jaar komt de P5 (de kleinere 12M krijgt de code P4) met een volledig nieuwe carrosserie op de markt.
De Ford Taunus TC was een geliefde middenklasser in de jaren zeventig. En hij had een detail...
Ooit zo gewoon, nu een bijzondere spot, deze Ford (Taunus) 12M uit 1968!
De verkiezing is opgedeeld in drie categorieën. De EQE is de overall winnaar.
De Ford Taunus is al in diverse hoedanigheden voorbijgekomen in 'In het Wild', maar de smaakvolle...
De Ford Taunus was ooit in groten getale vertegenwoordigd op de Nederlandse wegen en er zijn...
Was een sportievere uitvoering van de Taunus 15M met een sterkere motor. Reed zeker voor die...
In deze editie van De Vluchtstrook bespreken we een onderwerp dat - hoewel het gerelateerd...
Er was een tijd dat we een duidelijk onderscheid maakten tussen écht praktische stationwagens...
Badkuip. Dat was de 'liefkozende' naam waarmee de Ford Taunus die vanaf 1960 leverbaar was,...
In de onregelmatig terugkerende rubriek ‘In het wild’ zetten we bijzondere auto’s in het zonnetje...
Van de allemansauto's van Ford en Opel bestonden in de jaren 60 en 70 coupévarianten. In deze...
Zeer goede prijs/kwaliteit wagen !
Je zou kunnen zeggen: deze vergelijking slaat nergens op. Die vaststelling is een schot voor...
Er stond op internet een Taunus TC1 1.6 XL uit 1975 te koop in de buurt. Ik ben wezen kijken...