Ford Sierra 2.0 CL (1989)

autoreview

Ford Sierra 2.0 CL (1989)

Signalement

UitvoeringSierra 2.0 CL
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1989
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf162.000 km
KM-stand laatst212.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Verslag

  • 204.000 km

December 2008

Zeer trouwe auto, al 3,5 jaar vrij probleemloos mee rondgereden. Ik kocht de auto voor 250 euro van een collega over, met het idee er zomers mee op vakantie te gaan en dan zien waar het schip strand. De remmen waren niet al te goed en de koppeling zat vrij hoog. De sierra vaart echter nog steeds prima.

Remmen
Ik kocht hem in 2005 en heb toen een remmentest gedaan bij de Kwikfit. Toen al waren de voorschijven aan de dunne kant en achter remde de trommels nog voldoende. Ik heb er nieuwe remschoenen op gezet om te kijken of dat een wat beter remgevoel zou geven, en dat was zeker het geval. De voorschijven zijn een bekende Sierra kwaal, die trekken vrij snel krom. De mijne trilt nu dan ook behoorlijk bij inremmen op hogere snelheden, dat is sinds een jaar iets wat gelijdelijk aan veregerd. Voor de APK was het van de zomer (2008) geen probleem, maar ik ga ze nu dan toch maar eens vervangen. Dat is prima zelf te doen en de imitatie schijven zijn beter en goedkoper dan de originele, dus voor 100-120 euro moet ik klaar zijn.

Koppeling
bij aankoop zat de koppeling dus al vrij hoog, en als je niet op een bepaalde manier schakelde had ie er ook een beetje moeite mee. Maar als je een beetje oplet met schakelen is er niets aan de hand, ook niet met wat steviger optrekken. Ik ben gewoon zuinig op de koppeling geweest en hij doet het nog steeds prima, hij schakelt nog redelijk soepel, al is het wel minder geworden in de afgelopen 3,5 jaar.

Onderhoud
Daarmee komen we op het grote pluspunt, als je een beetje handig bent kun je heel veel aan deze auto zelf doen en zijn de kosten zeer laag te houden. Zelf olie vervangen, bougies, luchtfiltertjes, vloeistoffen, lampjes, zekeringetjes, alles is goed te doen met het minimale aan gereedschap. Maar ik heb bijna niets hoeven vervangen! Door eigen schuld heb ik een knipperlicht en koplampunit moeten vervangen, 35 euro op de sloop, lang leve de onderdelenlijn. Ik heb in 2006 een stuk in laten lassen onder mijn linkerachterdeur, dat was rot, maar ik heb dat bij geen enkele andere sierra teruggezien. Dus geen typische sierra kwaal, al heeft ie hier en daar wel een roestplekje te pakken. Dat lassen kostte me toen een kratje bier..
Het onderhoud is denk ik tussen de 100 en 200 per jaar geweest, dat vind ik heel netjes voor zo'n oud beestje.
Ik heb na 2 jaar en 30.000 kilometer (185.000 op de teller) een klein tikje in de motor gekregen, de hydrolische klepstoters worden minder. Vervangen kostte verhoudingsgewijs veel te veel, maar de Ford monteur die ernaar gekeken heeft raadde me aan gewoon een beetje op m'n olie te letten en rustig aan te doen als de motor koud was.. en inderdaad ik rijdt nog steeds probleemloos rond en het tikje is nauwelijks opvallend. Het olieverbruik is iets hoger geworden, maar nog steeds erg netjes (1 liter per 4-5000 km). Verder is er een remcilinder achter vervangen, 80 euro (apk 2007). En bij de laatste apk een aandrijfashoes voor, 60 euro (2008). In 2006 kwam hij met vlag en wimpel door de apk

wielen
Ik heb een sportfilter en een sportdemper erop gezet toen ik 15 inch wielen had gekocht, na +/- 6 maanden. Vooral dat maatje meer kan ik iedereen aanbevelen. De auto rijdt er echt een stuk stabieler door en heeft significant veel meer grip in de bochten. Wat dat betreft vond ik de 14 inch voor het motorvermogen en het gewicht van de auto een beetje onder de maat.

toch naar de sloop

  • 212.000 km

Helaas is de roestduivel zo ver gevorderd dat de balken nu aan beide kanten zijn gaan rotten. Aan de kant waar al een keer gelast was is het toch weer nodig, en aan de andere kant wordt ie nu ook minder.
Voor de APK moeten er een paar kleine dingen gebeuren, maar APK en vakantie zitten er dit jaar niet samen in. Een nieuwe APK zou me ongeveer 300 euro kosten, de koppeling moet toch eens wat aan gebeuren, dat laswerk dus, nog wat dingetjes als remleidingen e.d.

Dus tot mijn grote spijt moet ik na 4 jaar afscheid nemen van mijn trouwe Sierra. De enige reden dat ik niet nog een Sierra ga halen nu, is het gewicht. Ik betaal nu 115 E per kwartaal en wil naar de 70 E klasse.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.