Ford Scorpio Wagon 2.0i CLX (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Scorpio Wagon 2.0i CLX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 290.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Als het weer wat kouder wordt hanteer ik het principe van de ’winterauto’. Het is een auto waar ik een winter lang mee kan rijden en dan mag ie weg, naar de sloop of naar Afrika. Met mijn motor en mijn C Kadett Coupé wil ik namelijk niet door het winterweer rijden.
Ik ging dus naar mijn garage met de vraag of ie niet iets spotgoedkoops had staan. Met de belofte de auto in April weer terug te brengen kreeg ik de auto mee voor 250.- dus ongeveer 50.- per maand afschrijving. Daar doe ik het voor.
Wat kun je voor het geld voor het bedrag van een 2dehandsfiets krijgen? Nou, nogal wat.
Ten eerste de ruimte. Deze auto is groot, zo groot dat ie niet overal op iedere parkeerplaast past, maar alles past er wel in. Daarnaast heb je achterwielaandrijving. Dat zou kunnen resulteren in een behoorlijke portie bochtenjakkeren, maar dat is niet waar, de auto is duidelijk op comfort gebouwd. Wel aan boord, ABS, alles electiesch, heerlijke grote stoelen, goed verwarmde spiegels. vloerse bekleding, C.V. en standaard alarm op de meest karige uitvoering. Sprinten doet ie 0-100 in ong. 10 sec., en een top van +/- 210. Niet slecht vind ik het verbruik, een gemiddelde van 1 op 12 met mijn rijstijl en zo’n auto. Bijv. een 440 of 900 met minder gewicht en veel minder prestaties kunnen daar niet aan tippen.
Ondanks zijn leeftijd loopt de grote Ford nog keurig, de motor verbuikt een beetje olie en de versnellingsbak.
Echt opmerkelijk vind ik het, een Scorpio kostte destijds 3x zoveel als een fiesta en diezelfde Fiesta is nu meer dan 3x zoveel waard in dezelfde staat. Omdat mensen bang zijn voor wegenbelasting, terwijl dat maar een paar % van de totale autokosten zijn.
PROBLEMEN
Minder is het uiterlijk van de auto, behalve dat ie zo groot is, is ie ook nog eens lelijk. Ik stoor me als inzittende alleen aan het nephout. Maar volgens mijn broer moet ik me gruwelijk schamen voor de gehele auto. Ikke niet.
Wat verder minder is, is dat de vorige eigenaar een hond is geweest. De auto stinkt nu nog ondanks liters van allerlei middeltjes. Dat het achterlicht gescheurd is en de voorruit een scheur van 2 meter heeft stoort me niet.
Ook de latere typen bieden erg veel voor erg weinig.
Verder is de wegligging niet fantastisch, maar dat hebben de meeste auto’s van die leeftijd en formaat. Alvast veel beter dan de eerder genoemde Saab 900 of Volvo 440. Maar het tipt natuurlijk niet aan de Opel Coupé.
Overigens heb ik een open luchtfilter gemonteerd, beviel op andere auto’s prima, deze auto rijdt er slechter door.
UPDATE 6 april 2006:
De auto is inmiddels terug naar het garagebedrijf, de C Kadett Coupé is weer uit de garage. Grappig is dat de laatste week dat ik de auto had de versnellingsbak zowat naar de kl*te is gegegaan, de auto moeilijk is gaan starten en de stabilisatie stang en een schokbreker achter de geest hebben gegeven.
Dat kan er mee te maken hebben dat ik de auto op heb gereden en met 120 verkeersdrempels heb genomen, maar dat lijkt me niet.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.