Ford S-MAX (2021)
autoreview

Signalement
| Versnellingen | 8, Semi Automaat |
|---|---|
| Bouwjaar | 2021 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand bij aanschaf | 38.062 km |
| KM-stand laatst | 39.680 km |
Ford S-MAX FHEV Vignale
- 39.680 km
Na enkele jaren wikken en wegen zijn we sinds eind september eigenaar van deze Ford S-MAX Vignale FHEV. Dat bekende ook afscheid van onze Toyota (Co)Rolla E12 die we na 7 jaar trouwe dienst hebben ingeruild. De Corolla kwam ons destijds bij toeval op ons pad met het idee om deze maar kort te rijden, maar uiteindelijk werden dat dat alsnog 7 fijne jaren. Je leert zo’n pretentieloze auto met oerdegelijke kwaliteit met de jaren steeds meer waarderen :)
We waren al wat langer aan het oriënteren maar de komst van een tweede kind was er nu toch echt de trigger om de stap te maken.
De criteria:
- Ruim voldoende ruimte voor twee á drie kinderen
- Een strak sturende auto
- Bewezen, betrouwbare techniek (zeker geen downsize motoren)
- Incl. inruil rond de 30k
- Goede (old school) kwaliteitsbeleving van het interieur
- Pre: Full of Plug-in Hybrid (geen EV door gebrek aan laadmogelijkheden)
- Pre: 7 zitplaatsen (ivm regelmatig bezoek schoonfamilie uit buitenland)
- Pre: Echt leer
De longlist bevatte 10 modellen waarbij we echt serieus hebben gekeken naar een Mazda CX-5, Mazda 6, Toyota RAV4 (HEV/PHEV), BMW X3 30e, Volvo XC60 (T6/8) en als ‘YOLO’ optie een Alfa Romeo Stelvio Veloce. De Ford S-MAX kwam wat later als optie omdat alleen de FHEV-uitvoering een optie was en deze niet echt binnen het budget paste en heel beperkt beschikbaar is. De reguliere S-MAX heeft de bekende problemen met de ecoboost motoren en viel daarom voor mij echt af als optie. De S-MAX met hybride aandrijflijn is pas in 2021 geïntroduceerd en nooit in Nederland geleverd. Het is een vergelijkbare aandrijflijn met die in de RAV4 Full-Hybrid (i.v.m. patentuitwisseling tussen Ford en Toyota) met wel een iets kleiner accupakket (1,1 kWh t.o.v. 1,9 kWh). Omdat de auto altijd geïmporteerd dient te worden heeft dat helaas ook impact op de prijs.
Er zijn zeker goedkopere opties die ook meer dan prima zouden zijn voor onze behoeftes, maar geen auto die alle bovengenoemde punten weet af te tikken.
Na enkele S-MAX FHEV’s te hebben bekeken waren we overtuigd. Deze specifieke uitvoering vonden we erg mooi maar was wel wat boven budget, maar daar stond tegenover een hele lage kilometerstand (38200) en een Vignale uitvoering met vrijwel alle denkbare opties. Helaas niet het verlaagde onderstel van de ST-Line (die net even wat scherper is), maar dat wordt goedgemaakt door de fijnere stoelen en stillere cabine (noise-cancelling).
De eerste kilometers (39650)
De S-MAX is natuurlijk geen kleine auto maar zodra je achter het stuur zit voelt dat eigenlijk helemaal niet zo. De auto kruipt niet om je heen zoals een kleine roadster, maar het voelt minder lomp dan een gemiddelde SUV. Het overzicht is ook erg prettig. Inparkeren is natuurlijk wel even wat anders dan met de Corolla zeker in de stad (Utrecht) maar met sensoren, camera’s en parkeer assistent lukt het allemaal wel prima. Parkeren gaat vrijwel altijd op elektriciteit en maakt dat maakt de ervaring soepel.
Soepel is ook het juiste woord voor de algehele rijervaring. De motor/bak combinatie nodigt uit tot relaxt rijden. Doordat de eCVT kunstmatige verzetten heeft is het ‘loeien’ echt minimaal. Alleen als je vol gas geeft dan schiet de motor naar het optimale toerental. Op zich is de auto voldoende vlot maar geen strepentrekker. Op lage snelheid voelt de auto door de elektromotoren responsief. Op hogere snelheid is de echte ‘gang’ er wel een beetje uit en mis je wel wat snelheid sensatie of punch die een Stelvio of XC60 (T6/8) wel bieden.
Daartegenover zet de S-MAX echter ontzettend veel rust in de cabine en een heel fijn stuurkarakter. Ondanks het gewicht (ca. 1900kg) gaat de S-MAX echt strak en met veel gevoel de bochten door. Dit wordt uitsluitend getest zonder vrouw en kinderen aan boord;).
Qua zuinigheid doet de S-MAX precies wat ik er van had verwacht. Na zo’n 1600km zit het gemiddelde op 6,3 liter per 100 km (1 op 15,9km). Daar zitten ook veel stadsritten in Utrecht tussen. Wel merk ik nu het kouder wordt dat het verbruikt stijgt. De motor draait mee totdat alles op bedrijfstemperatuur is. Zeker voor korte ritjes in de koudere maanden is dat natuurlijk niet echt gunstig voor het verbruik. Wanneer de boel warm is en je in de stad veel op elektriciteit rijdt koelt de motor soms weer zoveel af dat hij weer aanslaat om de boel op te warmen. Ik ga er vanuit dat dit de levensduur van de motor ten goede komt en daar geef ik graag wat meer benzine voor op. Op de snelweg / buitenwegen zakt het verbruik naar waarden richting de 1 op 18,5 /19). Daar kwam ik met de Corolla alleen aan door achter een vrachtwagen te blijven hangen.
Oh ja en dan is er nog de ruimte. Met jonge kinderen is dat gewoon heel prettig om te hebben. Zonder gedoe alle spullen mee kunnen nemen voelt als een ontzettende luxe. Daar kan geen SUV of stationwagen aan tippen. Ook kunnen er drie autostoeltjes met ISOFIX naast elkaar op de tweede zitrij. In ons geval kan een van ons tussen de kinderen in zitten op langere reizen.
Minpuntjes
De auto is uitgerust met gepolijste velgen. Ik vind ze er geweldig uitzien, maar ze zijn ook behoorlijk gevoelig en vragen dus regelmatig onderhoud.
De verbruiksmeter van de boordcomputer lijkt wat inaccuraat. Scheelt (o.b.v. verbruiksmonitor) ongeveer 0.3 liter per 100km.
De hoedenplank kun je niet opbergen in de auto. Voor zo’n grote auto die toch gericht is op praktische inzetbaarheid is dat gewoon een misser.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Peugeot 407 1.8 16V – 2006 – 491.533 km - Klokje rond

Mercedes-Benz GLC: met nieuwe neus achter de elektrische aan

Autorijden met een arm in het gips: dit mag wel en dit mag niet

Tesla breekt verkooprecord van Volkswagen in Noorwegen




Lezersreacties (0)
Reageren