Ford S-MAX 1.6 EcoBoost Titanium (2011)

autoreview

Ford S-Max
Ford S-MaxFord S-Max faceliftFord S-Max faceliftFord S-MaxFord S-MaxFord S-MaxFord S-MaxFord S-MaxFord S-MaxFord S-MaxFord S-MaxFord S-MaxFord S-MaxFord S-MaxFord S-MaxFord S-MaxFord S-MaxFord S-MaxFord S-Max faceliftFord S-Max faceliftFord S-Max facelift

Signalement

UitvoeringS-MAX 1.6 EcoBoost Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf131.000 km
KM-stand laatst135.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Top reiswagen met voldoende ruimte

  • 135.000 km

Na bijna 6 jaar te hebben rondgereden in een Opel Zafira 1.7 CDTI met 110pk was het tijd voor iets anders. De Opel was een heel prima auto, deed het altijd en ook nog redelijk probleemloos. Wel stotterde hij soms wat, maar daar was mee te leven.
Omdat wij 4 jongens hebben onder de 10 waren we hoe dan ook op zoek naar een 7 zitter. Dan heb je meteen al heel wat minder te kiezen. Omdat we een andere auto hebben voor dagelijks gebruik was de verwachting dat het jaarlijkse kilometrage beperkt zou zijn, waardoor we voor een benzine wilden gaan.
Dan kan je gaan kijken naar autos. Maar dan merk je wel dat er maar heel erg weinig autos meer ruimte bieden dan de Zafira. Franse autos die aan onze criteria voldeden zijn er maar weinig. Renault Espace zou wel passen, maar dat zag ik gezien reputatie niet erg zitten. Bovendien zijn Franse autos niet meteen mijn eerste keuze (ondanks dat ik alleen maar positieve ervaring heb met Franse lease-autos).
Duits is de keuze ook niet heel erg groot: Touran is net zo groot en de Sharan.. Tja.. met een 1.4 TSI voor een dergelijk grote auto. Hoewel, achterin vond ik de ruimte erg tegenvallen. Ik kon er zelf (1,91) helemaal niet eens in. Dat lukte in de Zafira met wat wurmen nog wel. Maar goed, hier komen alleen de kinderen te zitten, dus ik hoef er gelukkig ook niet in. Sharan dus ook niet.
Japans dan? Aventis Verso vond ik te oud (plus vaak veel kilometers, maar daar ben ik wat minder bang voor). De Previa is groot maar helaas ook wat ouder.
De Mitsubishi Grandis vond ik ook wel een praktische auto, maar benzine verbruik valt volgens een vriend van me die er een rijdt tegen. Bovendien kon ik niet een model vinden die voldeed aan wat ik wilde. Wel een hele mooie 6 zitter (leer, dubbel dak etc), die een andere vriend van me heeft gekocht.
Dan hebben we nog een Ford: Galaxy of S-Max. Galaxy heeft heel veel meer ruimte, maar het is wel een enorme bus. De S-Max is ook groot, maar heeft nog wel iets charmants. Sterker nog, ik vond het model er altijd redelijk dynamisch uitzien.

Na enige tijd zoeken hebben we de auto gevonden: een 1.6 Turbo Titanium in grijs/blauwe kleur. Donkere ramen achter en hij staat op 18 inch Y-velgen. Ik vind het een prima verschijning voor een auto van dit formaat.

Maar goed, daar gaat het niet om, het gaat om het rijden. En ik moet zeggen dat dat wel iets is wat me 100% meevalt. Ja, het is een grote auto en dat merk je vooral bij het inparkeren. Draaicirkel is net wat groter en het liefst zoek je naar een plek die iets groter is dan gemiddeld. Hij is ook breder dan je denkt. Maar van binnen komt dat juist heel erg goed uit. Als voorpassagier zit je heerlijk in prima stoelen. Veel ruimte beleving. Op de tweede rij zijn de drie stoelen apart verstelbaar en dat is ook wel prettig. De kinderen zitten zonder mokken op deze rij. Maar ja, derde rij is en blijft favoriet.
Die derde rij is zeer goed toegankelijk doordat je de stoelen van de tweede rij heel gemakkelijk geheel plat kan krijgen. Je stapt dan ook makkelijk in.
Wat me wel opvalt is dat als je grote voeten hebt, je last hebt van de stoelen op de tweede rij. Deze zijn apart verstelbaar en het betreft hier dus ook stoelen en geen bank. Bij de Zafira kan je op de achterste rij je voeten onder de bank schuiven, bij de stoelen is dat lastiger/ onmogelijk.
Voor de kinderen is dat helemaal geen bezwaar.

Het wegklappen van de laatste rij is heel makkelijk. Je hoeft hier niet te klooien met de tweede rij zoals dat bij de Zafira wel moet. Je hebt de auto dan ook zo omgebouwd. Dat is wel praktisch.

Het rijden, daar kan ik kort over zijn. Heel goed. Zeker als je het vergelijkt met de Zafira. Vooral het sturen doet hij heel fijn. Ligt als een dijk op de weg. Auto ligt lekker in de bochten.
De motor kan het gewicht van de auto prima aan. De opschakel indicator is erg enthousiast, onder de 2.000 toeren wil hij al door naar de volgende versnelling en dat kan dan ook wel. Kortom je schakelt snel op en dat komt het comfort (geluid) ook wel ten goede. Als je wilt kan je hem wel doortrekken maar dat voelt toch tegennatuurlijk. Het is geen GTI, maar hij heeft dan wel voldoende lucht.
In de hoogste versnelling reageert de motor wel wat gezapig op het gas, maar dat is gezien het karakter van de auto voor mij helemaal geen punt.
Verbruik van de auto ligt rond de 1 op 12 tot 12,5. Meer snelwegkilometers werkt positief op verbruik. Bij stadsverkeer zal het gebruik rond de 1 op 8-9 liggen. Heeft wellicht te maken de bredere 18 inch banden, maar gezien de omvang van de auto een prima waarde wat mij betreft. Ik heb een redelijk normale rijstijl (hou me aan de Vmax). Wel een flinke afwijking tov fabrieksopgave.

Ik heb de auto nu een half jaar en heb nog maar een paar duizend kilometer gereden en elke keer constateer ik dat hij lekker rijdt. Het enige wat als licht hinderlijk is, is dat hij wat zoemt, alsof de CD speler hard draait. Vooral bij stadsverkeer beter hoorbaar.

De media (Navi/ telefoon/ radio) werkt prima. Alleen de volgorde van telefoonboek is heel anders dan op mijn iPhone, dan moet je soms even zoeken. Als ik dan iets moet klagen, dan is het misschien dat de stappen van het volume van de radio redelijk groot zijn.

Kortom: een heel fijne auto die ondanks zijn maat heel erg lekker rijdt. De motor is prima opgewassen voor de auto. De auto is lekker comfortabel en behoorlijk compleet. De auto is van 12-2011 dus voorlopig nog geen beurt/ APK. Kinderen zitten net als ik graag in de auto.


9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.