Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8 (2016)

autoreview

Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8 (2016)
Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8 (2016)Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8 (2016)Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8 (2016)Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8 (2016)Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8 (2016)

Signalement

UitvoeringMustang Fastback GT 5.0 V8
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf100 km
KM-stand laatst37.000 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een kinderdroom werkelijk

  • 37.000 km

Begin 2012 ging ik voor mijn werkgever een half jaar naar de VS. Buiten hard werken was het voor mij vooral een mogelijkheid om 20 weekenden auto's te huren en de westkust van de VS van top tot teen te bereizen. Om de tripjes wat extra leuk te maken probeerde ik altijd auto's te huren die meer zijn dan slechts een vervoersmiddel van A naar B. Camaro's, MX-5, Boxter allemaal heb ik met ze langs de kust gezoefd, maar er was er maar eentje die de koning van allen was: De Mustang GT.

Noem me een ouderwetse romanticus, maar met Bruce Springsteen uit de speakers, met het dak open, rijden door de woestijn gaf mij een soort ultiem gevoel van vrijheid. Dit is waar mensen naar verwijzen als ze het hebben over de American Dream wat mij betreft.

Maar de zes maanden gingen voorbij, ik ging terug naar Nederland en de realiteit van alle dag zorgde er voor dat mijn nieuwe leaseauto in Nederland gewoon weer een kleine Volvo v40 met het kleinste motortje moest worden.

Flash forward naar 2015. Mijn werkgever vroeg mij weer om naar de US te gaan, ditmaal NY en ditmaal voor twee jaar. Door de gunstige belastingregels bij het importeren van auto's wanneer je als expat terug naar Nederland komt wist ik het meteen: Dit is mijn enige kans om ooit mijn droomauto in Nederland in bezit te krijgen. En zo geschiedde; eind 2016 kocht ik in de US een nieuwe Ford Mustang GT; in Race Red met performance pack.

Omdat we de auto niet als "investering" hebben gekocht zoals zoveel expats doen, maar echt om mee te gebruiken hebben we er in de VS zoveel mogelijk gebruik van gemaakt. Sterker nog, aan het einde van mijn opdracht hebben mijn vrouw en ik vier maanden vakantie genomen om de ultieme road trip te maken. De road trip had een lengte van 30.000km en besloeg ongeveer alle 48 staten van vasteland VS. Buiten een once in a lifetime ervaring; ook de ultieme test van de auto. Als we zo lang zo op elkaar aangewezen zouden zijn, zou de liefde bekoelen? of verder aangewakkerd worden?

Ondertussen zijn we weer terug in Nederland en hebben we eerder deze week de Mustang ook ingeklaard en op kenteken gezet. Met de toetreding van de auto op de Nederlandse wegen leek het me een mooi moment een review te schrijven van deze toch wel zeldzame auto hier.


The Good:
- Smaak is persoonlijk; maar kunnen we het er over eens zijn dat dit een prachtige auto is om te zien? De eerste keer dat ik het 2015 model Mustang zag dacht ik nog "lijkt wel veel op een Ford Fusion" maar als er wat beter naar kijkt zie je toch dat het een echte Mustang is. Tijdloos, bruut en mooi gelijnd. Niet meer zo lomp als de Muscle/Pony cars van oudsher, maar als je hem in je binnenspiegel ziet opdoemen weet je gelijk; ik kan maar beter even aan de kant gaan.
- De absolute smaakmaker is natuurlijk de 5.0 Coyote v8 in het vooronder. Wat een heerlijke motor. Het geluid is oorverdovend, de power verslavend en de Coyote nodigt je altijd uit om die toerenteller niet onder de 4000 te laten komen. Laag in de toeren is de auto relatief mak, maar hoe dichter je naar de limiet gaat hoe gretiger hij wordt.
- Rijgedrag; de tijden dat Amerikaanse auto's alleen maar rechtdoor wilden hebben we ondertussen echt wel achter ons gelaten. Ook op deze site is er altijd wel iemand die het oude cliche nog even wilt aanhouden; maar sinds de vaste achteras is vervangen zijn dit auto's die zich prima thuisvoelen op een circuit.
- De stijl van het interieur. Geen futuristische dashboards, maar klassieke klokken voor je neus. Geen grote touchscreens maar chroomgekleurde tuimelschakelaars. Je stapt in en je weet gelijk in wat voor type auto je zit. Desondanks is het wel van alle gemakken voorzien en kan je gewoon gebruik maken van Apple CarPlay etc.
- Glimlachen per km. Het is wellicht het kleine kind in mij. Maar ik zit constant te genieten. Tijdens onze volledige road trip ben ik nooit "automoe" geworden. Iedere dag stapte we weer met veel plezier in. De snelwegen probeerden we zo veel mogelijk te verwijden, want op de back roads is waar de auto en het echte road trip gevoel het beste van de grond komt.

The bad:
- De afwerking/kwaliteit van het interieur is niet geweldig. Een van onze stijlen bij de voorruit had een constante rammel die er met geen mogelijkheid uit wilde. Pas toen we halverwege onze trip de hele voorruit moesten vervangen was het opgelost.
- Het performance pack maakte de auto een stuk strakker en beter bestuurbaar, maar wel tegen een hoge prijs wat betreft comfort. Doordat we ook aardig wat onverharde wegen voor ons kiezen kregen was het vaak letterlijk stuiteren in de auto. Het komt het Grand Tourer idee niet echt ten goede. Ditzelfde geldt ook voor de overbrengingen met 3.73 zijn de versnellingen wel heel kort.
- Het is voor Nederlandse begrippen vooral ook een grote auto die duidelijk niet gemaakt is voor de binnensteden in Nederland en ondanks zijn enorme lengte kan ik het niet over mijn hart verkrijgen om mensen langer dan 1.60 op de achterbank plaats te laten nemen.
- Een open deur wellicht, maar het is geen auto om in de winter mee te rijden. Het afgelopen winterweer heeft een paar hachelijke momenten opgeleverd...

The Ugly
- Het is een inkoppertje, maar het verbruikt is natuurlijk flink. Wij reden ongeveer 1/4 tot 1/5 en dan waren we echt niet altijd aan het racen (EDIT- in de reacties waren er vraagtekens bij dit gebruik en terecht zo bleek. Ik kan niet rekenen. Daadwerkelijke verbruik was ~1/8,5). In de US is dat nog redelijk betaalbaar, maar in Nederland kan ik er niet met gezond verstand mijn Woon/werk mee doen (100km /dag).


Doordat ik de auto niet voor Woon/Werk kan gebruiken heb ik daar een alternatief voor moeten kiezen. Een Tesla Model S. Op deze site lijkt het soms wel alsof je perse fundamentalistisch pro-benzine of pro-elektrisch moet zijn. Ik ben graag het levende bewijs dat het ook best samen kan gaan. Ik zie de merites van een elektrische auto en ben ontzettend tevreden over de Tesla. Echter dat stukje ongrijpbare wat we "beleving" noemen telt ook mee; en op dat vlak zal de Mustang voor mij altijd boven al het andere verheven zijn.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.