Ford Mustang Fastback 2.3 EcoBoost (2016)

autoreview

Ford Mustang Fastback 2.3 EcoBoost (2016)

Signalement

UitvoeringMustang Fastback 2.3 EcoBoost
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand laatst30.000 km
Lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Na een Jaartje sturen

  • 11.000 km

EEN BEETJE FOUT MAAR O ZO LEKKER (2.500 KM)

Sinds oktober vorig jaar ben ik in het bezit van een nieuwe Ford Mustang ecoboost.
Ik zag dat er nog geen review is van dit type Mustang en hoewel ik nog niet heel veel kilometers heb gemaakt heb ik besloten om mijn eerste ervaringen te delen.
Waarom een Mustang?
Mijn dagelijks vervoermiddel is een Mercedes E-klasse 300 bluetec hybrid en deze auto heb ik als 2de auto.
Hiervoor heb ik een Porsche Boxster S als 2de auto gehad waar ik per jaar een paar duizend kilometer mee reed en ik liep al een tijdje rond met het idee om iets anders te kopen.
Nu ben ik altijd al liefhebber van de Mustang geweest, hoewel ik het ene type mooier vind als de andere, en na een vakantie in de verenigde staten afgelopen zomer ben ik verliefd geworden op dit model.
In Californië rijden er erg veel Mustangs rond en kon ik alle kleuren zien en na terug te zijn gekomen was ik eruit.
Het moest een fastback worden en in de kleur Deep Impact Blue.
En toevalligerwijs stond deze auto exact zoals ik hem wilde hebben bij een Ford dealer in Nederland.
Een paar weken later was ik in het bezit van mijn Mustang.

Dan het rijden...
De Mustang heeft een 4 cilinder turbo motor met 317pk en 434nm koppel en dat maakt hem serieus snel.
En hoewel het geen hardcore sportwagen is zoals de Porsche Boxster is het een zeer vermakelijke auto.
Als je vanaf stilstand volgas wegrijdt dan kwispelt hij met zijn kont en hoewel het best een grote en zware auto is voor een sportwagen heeft hij een verbluffend goede wegligging.
Dit komt natuurlijk mede omdat hij sinds dit model geen starre achteras meer heeft maar een moderne onafhankelijke achterwielophanging.
Dit maakt de auto comfortabel en ligt hij als een blok op de weg.
Je kunt hem dus erg sportief rijden maar hij is absoluut comfortabel genoeg om lange afstanden mee af te leggen.

En dan het geluid....
Het is geen stampende V8 en ook geen huilende 6 cilinder boxermotor die in de Boxster zat maar hij heeft wel degelijk karakter.
Je kunt hem doortrekken tot 6500 tpm en dan zit er best een mooi geluid in.
En ja dat geluid wordt door de speakers versterkt maar door de combinatie van een snelle acceleratie, een donker uitlaat geluid en een fluitende turbo heb je wel degelijk het gevoel dat je iets bijzonders onder je kont hebt.
Bovendien heb je zeer veel bekijks met een Mustang en de reacties zijn zonder uitzondering erg positief.

Op dit moment staat hij onder een deken met de druppellader erop in de garage maar zodra ik na de winter er meer kilometers mee heb gemaakt ga ik de review uitbreiden met mijn ervaringen.

NA EEN JAARTJE STUREN.
Na bijna een jaar rijden vond ik het tijd voor een update.
( mijn oude account werkt om onverklaarbare reden niet meer vandaar nu met een nieuw account)

Zoals gezegd is de Mustang nu bijna een jaar in mijn bezit en heb ik nu 11000 km achter de wielen.
En hoe is dat verlopen?
Ik kan niet anders zeggen dan fantastisch!
De auto heeft geen misslag gegeven en ik rij er veel meer in dan wat ik gewend was met de 'hobby' auto.
De Porsche Boxster reed maar hooguit 3 a 4 duizend km per jaar maar de Mustang pak ik veel vaker.
Dit komt ten dele omdat het, in tegenstelling tot de Porsche, een coupe is en geen cabriolet en ten dele omdat de auto een stuk ruimer en comfortabeler is dan mijn oude Porsche Boxster.
Bovendien is de Mustang van alle moderne gemakken voorzien en blijft bij normaal gebruik het verbruik ook binnen de perken.
Het verbruik ligt rond de 1 op 11 bij normaal gebruik en als je lekker aan het stampen ben loopt dat op naar ongeveer 1 op 9.
Verder presteert de auto verschrikkelijk gemakkelijk en loopt hij in Duitsland in no time naar de 250km per uur maar kun je er ook erg goed rustig mee cruisen door het Nederlandse polderland wat zeer ontspannend werkt.

Omdat een Mustang in Nederland in verhouding weinig wordt verkocht ( tot nu toe ongeveer 150 op kenteken sinds 2015 ) blijft het een exclusieve verschijning die , mede door de kleur, nogal opvalt.
Gedurende het afgelopen jaar heb ik ongelofelijk veel duimpjes gehad, mensen die me aanspreken over de auto en medebestuurders die tijdens het rijden een foto van de auto proberen te maken (niet ongevaarlijk en strafbaar) dat het soms zelfs wat ongemakkelijk wordt.
Maar alle reacties zijn uitsluitend positief en dat vind ik toch wel erg leuk.

Verder heb ik sinds 3 maanden de einddempers vervangen door Roush uitlaten die ik uit de Verenigde Staten heb laten komen en die het uitlaatgeluid fors verbeterd heeft.
Het geluid is donkerder en luider geworden zonder overigens te klinken als een foute uitlaat onder een oude Golf GTI.
Het klinkt nog steeds niet als een V8 maar heeft nu meer het geluid van muscle car die een beetje ordinair hoort te klinken naar mijn mening.

Wat ook niet onbelangrijk is zijn de onderhoudskosten.
Nu was ik gewend om bij Porsche voor een jaarlijkse beurt tussen de € 600 en € 1500 te betalen afhankelijk van welke beurt hij aan toe was en dan was er niets kapot.
Nu moet de Mustang elke 15.000 km een beurt hebben maar heb ik besloten om zijn eerste beurt 5000 km naar voren te schuiven.
Ik moest € 211 afrekenen en dat was een plezierige verrassing.

Resumerend een heerlijke auto waar ik nog geen seconde spijt van heb gehad van de aanschaf.

einde EcoBoost

  • 30.000 km

Vandaag heb ik de EcoBoost ingeruild voor een 5.0 liter V8 GT.

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.