Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 140pk Titanium (2012)

autoreview

Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 140pk Titanium (2012)

Signalement

UitvoeringMondeo Wagon 2.0 TDCi 140pk Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst162.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

fijn werkpaard

  • 35.000 km

Bij vorige auto's was het schrijven van een review wel eens een manier om de frustraties van je af te schrijven. Niet bij deze Ford. een fijne snelwegcruiser, die na het eerste jaar ook een verhaaltje verdient.

Aankoop:
Deze Mondeo is voor de zakelijke rijder minder interessant door de hoge bijtelling. Als particulier heb ik niets te maken met het bijtellingverhaal, daardoor kon ik deze Mondeo "voor weinig" nieuw uit voorraad kopen.

Uitrusting:
Titanium uitvoering met touchscreen navigatie, keyless go, meedraaiende lampen, parkeerhulp, en nog veel meer. Navigatie geeft duidelijke instructies, Alleen berekenen van de route duurt te lang. In het handschoenenkastje zit een USB aansluiting. Ik heb hier een usb stick zitten met 16Gb aan muziek. De geluidskwaliteit is goed.

Besturing, comfort en weggedrag:
In de autobladen wordt altijd lovend geschreven over het sportieve weggedrag van deze Ford. Wat merk ik daarvan? Eigenlijk niets. De auto is wat stugger dan de Franse Laguna, maar verder zijn de verschillen niet zo spannend. De Ford heeft weinig last van spoorvorming, maar is zijwind gevoeliger dan de Franse Concurrent.
De Mondeo is een bijzonder comfortabele auto voor lange afstanden. De halfleren stoelen zitten perfect. In het dorp merk je dat het een grote auto is, met een grote draaicirkel en matig zicht rondom. Zeker geen stadsautotje dus..

Motor en aandrijving: Hierbij vergelijk ik het weer met mijn vorige auto, een Laguna 2.0dci 150PK. De mondeo heeft voldoende vermogen, ook voor ritten in de bergen of met een aanhanger. Mag 1800Kg trekken. De Diesel in de Laguna was echter net iets krachtiger en soepeler, en een betere eenheid met de versnellingsbak. De Ford versnellingsbak is ingericht op verbruik en lage toerentallen, met als gevolg dat je nogal eens moet terugschakelen als bij gas intrappen voorin een stommelende motor hoorbaar is. Pas boven de 20.000 kilometers leken motor en bak ingereden.

Problemen:
tot 35.000km: 2 keer de auto s'ochtends aangetroffen met alle ramen open! Ik heb de keyless uitvoering, dus kijk nooit naar de knoppen op de sleutel. Als de sleutel in de broekzak ergens tegenaan zit, kan de auto blijkbaar unlocken. Als er 30 sec niets gebeurt, gaat de auto vanzelf weer op slot. Echter, als de knop langer ingedrukt blijft, gaan alle ramen open?? De dealer heeft de sleutel geherprogrammeerd, het is daarna niet meer voorgekomen.
Verder helemaal geen klachten over over dit werkpaard.

Onderhoud en verbruik: Onderhoudskosten van de reguliere beurtjes vallen niet tegen. De 20.000km beurt kostte €266.
Verbruikscijfers zijn gunstig, met veel snelwegkilometers 5,5 l/100, ofwel ruim 1:18. Geen olieverbruik.

still going strong

  • 53.000 km

Bij 40.000km heeft de auto weer een beurtje bij Ford gehad. Kostte €225, lager dan de adviesprijs. Geen bijzonderheden. Als ik ga zoeken zijn er misschien wat kleine verbeterpuntjes: De lichtsensor voor de automatische verlichting komt wat laat terug naar de daglichtstand. Een lichte trilling in het stuur, ook na balanceren. Kraakje in de deurrubbers. Nauwelijks noemenswaardig, het blijft een fijne en betrouwbare lange afstands cruiser.

weer een beurtje

  • 60.000 km

Bij 60.000km is de auto uit de garantie gelopen. Enige klachtje is eigenlijk nog steeds de automatisch inschakelende verlichting die te lang aanblijft. De dealer heeft de regeldata opnieuw ingelezen. De kosten voor de 60.000Km beurt bedroegen €380, en dat vind ik redelijk.
De Mondeo blijft een fijn en betrouwbaar werkpaard.

rood lampje

  • 78.500 km

De mondeo blijft een auto waar ik steeds met plezier mee op pad ga. Een stadsautotje zal het nooit worden, zelfs met paarkeersensoren is het gelukt een piepklein deukje te maken aan de achterzijde... Eerste deukje in 32 jaar, dus ook deukje in Ego.
Inmiddels Toch een keer een storing gehad.De auto werd door iemand anders gereden toen op de snelweg het oliedruklampje aanging. Niet duidelijk of het ook echt met oliepeil te maken had, want met hulp van ander niet-deskundige werd er snel wat minerale olie in gekiept. Omdat auto normaal geen druppel olie gebruikt de 80.000km beurt iets naar voren gehaald, zodat de dealer eventuele storingen kon uitlezen. Dat was niet het geval, dus vermoedelijk zat het probleem in de dashboard computer. De dealer heeft de firmware van de computer een update gegeven.
Een ander probleem betreft de banden. De achterbanden zijn gecupt, en de auto maakt hierdoor flink wat lawaai. De banden zijn nog lang niet versleten, maar na de winter komen er nieuwe op. Toch zonde van het geld, en en minpuntje voor comfort..
De prijs van de 80k beurt viel weer mee. €320. Bij de beurt heb ik ook een nieuwe navigatie SD kaartupdate gekocht, Ford had een mooie aanbieding.
Op naar de 100.000! Bij vorige auto's begon ik dan voorzichtig alweer naar wat anders te kijken, maar de Mondeo ben ik nog lang niet zat.

we zullen doorgaan...

  • 116.000 km

wat opvalt aan de mondeo is dat hij zo onopvallend lekker probleemloos doorgaat.... Stiekem ga ik wel eens bij dealers naar nieuwe modelletjes kijken, maar ik kan iets nieuws echt niet rechtvaardigen. De mondeo heeft iets stoers, rijdt goed, is comfortabel, goedkoop in onderhoud en betrouwbaar. Nee, we rijden nog een paar jaartjes door. Enige "min" puntje is te veel ruimte. Ik zou best een maatje kleiner willen rijden, want de Mondeo is eigenlijk te groot voor mij geworden. Maar om daarvoor nou iets anders te kopen?

Sterretje minder voor de betrouwbaarheid...

  • 128.000 km

na vele probleemloze kilometers toch een vervelend dingetje gehad, aan het begin van de vakantie.
Bij het thuis wegrijden kwam er een melding "motorstoring". Direct naar Ford dealer 1 gereden, die zit nog geen kilometer verderop. Volgens de monteur was de regeneratie van het roetfilter gestopt. Kan gebeuren... (toch?). Volgende ochtend op vakantie, en helaas kwam al snel de klacht terug. Uit de auto ford assistance gebeld voor advies, maar deze service kan alleen de anwb voor je bellen. Doorgereden (in de veilige modus: max 120km/u en een heel slome response) naar de volgende dealer nr 2. Deze kwam tot de slotsom dat de verschildruksensor van het roetfilter storing gaf, en dan het regenereren onderbrak. Tja, dat gaat goed tot het filter verstopt is. Dus doe maar een nieuwe sensor.. Alleen bleek het onderdeel in de regio nergens op voorraad. Dealer 1 regelde het onderdeel bij dealer 3 in Belgie, waar ik het zelf opgehaald heb, om het door dealer 4 in zuid Nederland in te laten bouwen. Met 5 uur vertraging konden we dan toch nog richting Frankrijk.
Buiten dit akkefietje ben ik nog steeds tevreden over deze fijne snelwegcruiser. Met een gemiddeld verbruik van 6.2L volgens de verbruiksmonitor ben ik ook tevreden ( 6.0L/100 volgens de tripcomputer).

Going strong

  • 141.000 km

Door ander werk ben ik minder kilometers gaan rijden. Eigenlijk loont een diesel niet meer, maar ja, hij staat er nou eenmaal. Om nou alleen voor de wegenbelasting iets anders te kopen is ook onzin, al zal een verkoper het daar niet mee eens zijn.
De 140.000 km beurt gaf geen verrassingen. Een set remblokjes achter was alles buiten de normale inspectie beurt. De onderhoudskosten vallen tot nu toe behoorlijk mee.
Het gemiddelde verbruik is volgens de boordcomputer 5.6/100, mijn eigen meting geeft 5.8/100, nog steeds ok voor zo'n grote auto.
Ik stap iedere dag weer met plezier in deze Ford!

Het is mooi geweest

  • 162.000 km

Bij 160.000km weer een beurtje zonder bijzonderheden. Buiten de standaard beurtjes tot nu toe alleen een set remblokjes en een verschildruksensor van het roetfilter aan kosten gehad. Zelfs de ruitenwisserbladen zijn nog de originele. Toch na ruim 6 jaar afscheid genomen van deze heerlijke auto. Diesels liggen onder vuur, ik verwacht een versnelde afschrijving van deze Euro 5 diesel. Als in binnen en buitenland iedere burgemeester zelf een milieunorm mag vaststellen, en diesels mag verbieden, stap ik versneld over naar benzine.
Als opvolger heb ik naar de Mondeo Vignale gekeken, maar eigenlijk wil ik een half maatje kleiner gaan rijden. Na proefritten in een CX-5, Mazda 6, Kadjar, 3-serie, peugeot 3008 en C-klasse is de opvolger een nét niet helemaal nieuwe Mercedes c180 estate geworden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.