Ford Mondeo Wagon 2.0 EcoBoost 240pk S-Edition (2011)

Ford Mondeo Wagon 2.0 EcoBoost 240pk S-Edition (2011)

UitvoeringMondeo Wagon 2.0 EcoBoost 240pk S-Edition
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2016

Sportieve gezinsauto

Met de komst van een kindje kwamen we er achter dat mijn Clio RS toch echt te klein en onhandig (3-deurs) was. Na verschillende auto's geprobeerd te hebben was de conclusie dat het toch echt een D-segment stationwagen moest worden. Je kan nooit te veel ruimte hebben :)

We waren eigenlijk tot de conclusie gekomen dat het een Superb met 2.0 liter benzinemotor moest worden, veel ruimte, veel luxe en best aardige prestaties. Totdat ik op internet de verhalen las over de problemen met olieschraapveren en distributiekettingen. Dat risico durfde ik niet te nemen.

Opnieuw gaan oriënteren en toen kwam de Ford Mondeo opeens in beeld. Weet eigenlijk niet waarom we die niet eerder hadden overwogen want we vonden het meteen een mooie auto, mooier dan de Superb, zowel van binnen als van buiten. Helaas iets minder ruim maar nog ruim genoeg. Aanbod in Nederland viel alleen erg tegen, veel kale uitvoeringen met lichte motoren. Bijna alleen maar 1.6 benzine motoren.

Uiteindelijk toch maar over de grens gaan kijken in Duitsland en daar was het aanbod een stuk groter. Uiteindelijk bij een Duitse Ford dealer deze Ford Mondeo Titanium-S (= S-Edition) met 240 pk 2.0 liter motor gevonden met bijna alle opties die ik in de prijslijst kon vinden:

-Elektrisch verwarmbare én warmtewerende voorruit
-Variabel verwarm- en ventileerbare voorstoelen
-Premium 7 inch touchscreen SD navigatiesysteem
-KeyFree systeem
-Elektronisch kinderslot
-Zonneschermen in de achterportieren
-19 inch 5xY-spaaks lichtmetalen velgen

Een aantal keren telefonisch contact gehad met de dealer en uiteindelijk naar Duitsland gereden voor een proefrit en inspectie en de auto gekocht en door een importbedrijf laten importeren.

De auto staat nu zo'n 3 maanden op Nederlands kenteken en we hebben zo'n 7.000 km gereden, inclusief een vakantie naar Frankrijk.

De auto rijdt heerlijk, het is echt een genot om in de Mondeo te stappen. Combinatie sportief onderstel en 19-inch velgen is natuurlijk geen combinatie voor veel comfort maar oncomfortabel is het ook niet. De 240 pk Ecoboost motor nodig best uit om vlot door te rijden. Ik mis m'n Clio RS eigenlijk helemaal niet meer.

De luxe aan boord is ook erg fijn. Omdat m'n vrouw en ik er beiden in rijden is het erg fijn dat stoel- en spiegelinstellingen in het geheugen worden opgeslagen en je hier geen omkijken naar hebt. De adaptieve cruise control werk ook heerlijk, zeker in combinatie met de automatische versnellingsbak.

De ruimte is ook een verademing als je van een 3-deurs Clio komt. De bijrijder hoeft niet meer met de knieën in het dashboard te zitten om er een kinderzitje achter te kunnen krijgen en de Bugaboo kinderwagen een berg bagage gingen zonder problemen tijdens de vakantie in de kofferbak mee.

Nog geen echte problemen tegengekomen. Alleen 1x na het starten de melding dat forward alert en de adaptieve cruise control waren uitgeschakeld vanwege een storing, maar nadat het contact uit was geweest was de storing ook weg en is niet meer teruggekomen.

Enige vreemde is dat ondanks dat ik alle instellingen van het Duits op het Nederlands heb gezet er toch nog een Duitse stem klinkt wanneer je een nieuwe telefoon via Bluetooth wil koppelen.

Benzineverbruik blijft uiteraard achter bij de fabrieksopgaaf. Het zou beter zijn dan de fabrieksopgaaf van m'n oude Clio RS maar ik heb het idee dat het nauwelijks beter is. Met veel kilometers in de bebouwde kom gemiddeld zo'n 1:10 en met veel snelweg een kleine 1:12. Had ik maar een 1.6 moeten nemen ;-)

Betrouwbaar

In de 1,5 jaar dat we de auto hebben ongeveer 32.000 kilometer gereden en eigenlijk geen erge problemen gehad. Dat was met m'n Clio RS een ander verhaal, daar ging toch regelmatig iets kapot.

Enige dat we hebben gehad was dat de accu een aantal maanden na aanschaf van de auto niet goed meer was en vervangen moest worden en dat de handrem een keer heeft vastgezeten en bij het wegrijden en stuk remblok afbrak, waardoor de remblokken achter vervangen moesten worden.

Verder helemaal geen echte defecten of gebreken aan de auto gehad. Wat dat betreft is het zelf importeren ons met deze auto zeer goed bevallen. Het was toch een beetje spannend en een gok, want wat als er toch iets mis gaat. Garantie hebben we dus niet nodig gehad.

Het is nog steeds een heerlijke auto en ook lekker vlot. Lekker om eens mee te scheuren en lekker om relaxt met de adaptieve cruise control op de snelweg. Deze zomer ook zonder problemen naar Toscane op vakantie geweest met de Mondeo, door de zee aan ruimte konden we ook met gemak alle spullen in de auto kwijt.

De forward alert functie heeft ook 1x een botsing voorkomen. Toen ik even naar links keek om naar de file te kijken stond het voor mij stil en begon de forward alert te piepen en kon ik door zelf te remmen een botsing voorkomen.

Zijn er dan helemaal geen gekke dingen? We hebben een paar weken terug 1x gehad dat de boordcomputer maar half werkte. De helft van de menu's was maar beschikbaar, je kon de airco niet bedienen en nog een aantal zaken was niet beschikbaar. Na een half uur ging alles op eens weer aan. Issue is voor alsnog niet terug gekomen en ik hoorde van een andere Mondeo rijder dat hij dit ook eens heeft gehad.

Toch niet zo betrouwbaar

We waren zo blij met onze betrouwbare Mondeo tot de terugweg van de vakantie waar we in de tunnel in Lyon stilvielen met een Powershift automatische transmissie die het niet meer deed. Veel gedoe gehad met de Ford Assistence (uitgevoerd door ANWB alarmcentrale) om met een vervangende auto naar Nederland terug te komen. Het heeft toen nog ruim twee weken geduurd voordat onze auto in Nederland bij onze Ford dealer kwam.

Dealer had direct tijd, maar een paar dagen later kregen we het telefoontje waar we voor vreesden. Diagnose was dat de Powershift transmissie kapot was en dat deze niet te repareren was, er moest een nieuwe transmissie in en dit zou 5000 kosten. Maar eens gaan Googlen naar alternatieve opties, verschillende bedrijven gebeld, maar daar zat ook een fors prijskaartje aan en ik had daar niet zo'n goed gevoel bij en de auto weg doen met een kapotte transmissie leek me ook niet gunstig. Dan maar de officiële prijzige route met officiële garantie.

De nieuwe Powershift moest vanuit Keulen komen en de reparatie moest tussendoor ingepland worden. Duurde nog een paar dagen tot de nieuwe transmissie er in zat. Met de nieuwe transmissie loopt de auto weer als een zonnetje, en ik heb het idee dat de bak beter schakelt dan de oude toen deze het nog deed.

Achteruitrijcamera beslaat

Tot nu toe weinig problemen gehad al blijf ik het onderhoud elk jaar bij de Ford dealer flink aan de prijs vinden. Standaard onderhoud zit al snel rond de € 500 en als je dan nog wat extra's hebt als een set remblokken vervangen dan gaat het al gauw richting de € 1.000.

Het beeld van de achteruitrijcamera begon slecht te worden, erg wazig. Er bleek vocht in de camera te zitten waardoor deze aan de binnenkant begon te beslaan.

Nu moet ik zeggen dat het beeld nooit echt hoogstaand is geweest. Niet heel scherp en de camera doet het erg slecht bij weinig licht. Onze Renault Zoe uit 2013 heeft echt een veel betere camera.

Helaas heeft Ford geen verbeterde camera. Bij vervanging zou ik voor € 500 dezelfde camera krijgen. Nog gekeken naar 3rd party camera's met betere beeldkwaliteit maar dat bleek ook geen optie te zijn. Zonder camera is met zo'n grote auto ook niet fijn dus toch maar de camera bij de dealer laten vervangen.

Binnen een week had de nieuwe camera last van hetzelfde probleem en was deze weer van binnenuit beslagen. Weer een nieuwe camera er in en deze bleef wel goed werken.

Lekkage en weer problemen met de camera

Na een regenbui hadden we afgelopen november lekkage in de auto, natte hemelbekleding. Er was lekkage ontstaan langs de afvoer van het schuifdak. Vanuit het schuifdak loopt er een afvoerslang voor regenwater door de A-stijl achter het dashboard naar de wielkast, waar het water weg kan lopen. In de slang zat een knik waardoor het water niet weg liep. Hoe die daar in was gekomen wisten ze niet. Voor € 363 is het opgelost en sindsdien ook niet terug gekomen.

De achteruitrijcamera begon ook weer kuren te vertonen. Het beeld begon te storen en uit te vallen. De dealer dacht eerst dat een bepaalde "module" van een paar honderd euro de oorzaak was, maar met het nieuwe exemplaar was het probleem niet weg. Bleek dat een paar stekkers achter het dashboard niet goed vast (meer) zaten. de reparatie viel daardoor uiteindelijk mee.