Ford Mondeo Wagon 2.0 16V Ghia (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mondeo Wagon 2.0 16V Ghia |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 222.000 km |
KM-stand laatst | 281.000 km |
Eerste indruk
- 222.200 km
Afgelopen maand afscheid moeten nemen van mijn mooie A6 die totallos raakte (andere review), dus op zoek naar aan nieuwe luxe station, maar wel overstappen naar benzine wegens minder km rijden omdat ik wat meer met de motor naar het werk zal gaan. Gekeken voor een A6, maar die benzineversies in mijn prijsklasse (max. E 2500,-) waren er alleen in oude versies met V6 2.4 benzine of grotere motoren. Het type Passat vanaf 2001 kwam ook in aanmerking, maar dan heb je een zeer uitgekleede versie met veel km's op de teller. Daarom mijn blik wat verbreed, trots op zij gezet en voor Mondeo's gaan kijken. Saai hoor, zo'n burgelijke Ford gezinsauto, maar met de eerste kleine op komst en het feit dat ik wel wil blijven windsurfen, toch wel voor de zekerheid een station gezocht. Voor E 2300,- een Mondeo uit 2001 in luxe Ghia versie gevonden. Automaat, 145 pk, leder met stoelverwarming, xenon, electrische stoelverstelling, voorruitverwarming, navigatie, trekhaak etc. Km's op de teller vind ik niet erg. Mijn A6 was welliswaar diesel en had 300K aangetikt, maar die had ook geen problemen. Veel km's met een benzineauto met automaat vind ik toch wel spannend, maar mede dankzij goede reviews en een prijs waar je je geen buil aan kunt vallen, toch maar gedaan. Meeste luxe, veiligheid en ruimte voor weinig geld.
Net 200 km mee gereden en alles moet nog een beetje wennen, denk aan stoelafstelling, temperatuur in de auto, de radio met navigate en sinds tijden weer een benzine auto en automaat. Jammer dat ik de armsteun niet kan verstellen. Stoel vind ik erg hoog zitten maar ik kan de zitting alleen kantelen, niet verlagen. Dat ie zo groot is maakt me niet uit, dat was mijn A6 ook en deze Mondeo heeft parkeersensoren en trekhaak.
Eerste indruk van het weggedrag is goed. De wagen ligt goed stabiel in de bochten en stuurt scherp. Lijkt wel een beetje naar rechts te trekken op de rechte snelweg, waardoor ik het stuur steeds een beetje scheef houdt, ga ik op letten. Geen vreemde geluiden en ook bij 120 km/h rijden hoor je weinig omgevingsgeluiden. In vergelijking tot de 1.9 diesel in de A6 is deze auto echt een oase van stilte. Remmen grijpen scherp aan. Vandaag meteen getankt, maar dat is geen lolletje met deze benzineprijzen. Ik ben benieuwd naar het verbruik op termijn. Zal met name snelweg km's worden rond Amsterdam dus van km's tussen 80 en 120, maar ook veel files in de middag bij de Coentunnel. Reden te meer om wat vaker op dinsdag en donderdag de motor te pakken.
Ik zal proberen weer met regelmaat een review bij te houden. In mei moet ie voor APK bij mijn vertrouwde garage, dan laat ik hem helemaal nakijken. Daarover dan later meer.
Zie ook mijn andere review van de A6 1.9 tdi avant 140 pk.
update
- 232.000 km
Weer eens een update schrijven. De auto verbruikt over het algemeen 1L op 10 km bij woon-werkverkeer rond Amsterdam inclusief wat filerijden. Bij wat langere snelwegritten binnen Nederland waarbij ik mij redelijk aan de max. snelheid houd, redt de auto 1L op 11 km.
Problemen
Ik heb in het voorjaar een probleem gehad met de verwarming, deze verwarmde niet meer na een dag dat hij juist alleen nog meer volop kon verwarmen. Uiteindelijk bij mijn vaste garage opgelost. Waren ze toch ruim 2 uur mee bezig.
In een regenachtige periode in de winter stond er telkens water op de bodem van de auto bij de bijrijdersstoel. Als het dan in de nacht ging vriezen, dan vroor het aan de binnenzijde aan op het voorruit. Het sijpelde onder uit de bijrijdersdeur, dus ik denk dat dat naar binnen loopt door de raamrubbers, daar zitten namelijk grote kieren. Bedacht om daar eens naar te kijken, maar na weer een regenachtige periode in dit voorjaar, heeft het probleem zich niet meer voorgedaan. Iemand een idee hoe dat kan zijn ontstaan?
Positieve ervaringen
Afgelopen winter heb ik volop kunnen genieten van de stoelverwarming en de voorruitverwarming. Echt een luxe gevoel als je vroeg in de ochtend niet meer de voorruit hoeft te krabben, maar zo kunt instappen.
Auto start altijd.
Wat een ruimte!
Super wegligging, stuurt scherp door de bochten.
Xenon verlichting werkt prima en geeft goed zicht.
Ik ga weer wat meer km's rijden en verwacht zo'n 15K - 20K per jaar te gaan maken. Omdat het toch een betrouwbare en goedkopen auto is, overweeg ik deze gewoon nog een paar jaar aan te houden
Het lukt met niet om de sterrenwaardering te wijzigen. Ik zou nu toch voor comfort en betrouwbaarheid een extra ster geven naar 'goed'. Gebruikskosten laat ik zo staan, dit heeft met het verbruik te maken dat gemakkelijk onder 1:10 kan komen als je hem maar even op zijn staart trapt.
Update 240.000
- 240.000 km
Bij 234.000 km moesten de achterschokdempers vervangen worden. Van de een op de andere dag piepte en kraakte de auto van achteren bij elke bocht en elke drempel. Euvel snel gevonden, maar omdat de schokdempers altijd per 2 vervangen worden, was ik totaal meteen €700,- verder. 1 week later een nieuwe accu a €180,- en je gaat je wel afvragen of de auto dit nog waard geweest was, maar ja, je moet soms toch een snelle oplossing hebben.
Nu al weer 3 mnd en 6000 km verder en zonder problemen gereden. Omdat we een andere auto hebben weggedaan, is dit nu de enige die we gebruiken. Echt, hij rijd heerlijk, maar door het verbruik van 1:10 benzine als je rustig rijdt, ben ik om me heen aan het kijken voor diesel stationwagens. Een paar mooie BMW 320d modellen gezien uit 2003-2004. Veel km's vind ik geen probleem, maar kan ik deze Mondeo nog aan een geïnteresseerde kwijt?
Rijdt nog lekker door
- 255.000 km
De auto rijdt nog prima na 254.000 km. Automatische versnellingsbak lijkt weer wat soepeler te zijn. Hij schuurde als de boel koud is en je bij een stoplicht moest wachten. Na een paar km was dat niet meer het geval. Nu heb ik de gewoonte met een koude auto gewoon het eerste rode stoplicht even de bak weer in zijn vrij te zetten. Nu merk ik niets meer van dat schuren.
Afdekhoes van het bagageruim schiet af en toe terug. Lijkt of de knopjes wat lam zijn geworden waardoor de hoes niet meer goed klem komt. Vreemd na 13 jaar als gezinsauto bedient te hebben? Valt wel mee denk ik.
Originele xenon doet het nog prima. Elektrische ramen doen het allemaal nog. Bijrijders stoelverwarming is er mee gestopt, geen verstand van elektronica, dus ik laat het even zo.
Verwarming van de auto is wat moeilijk af te stellen. Soms moet ik hem in de koude december ochtenden op 26C zetten en wordt het amper warm. Een andere keer wordt het opeens heel warm en moet ik snel alles op 22C zetten om niet bezweet uit te stappen. 2 jaar geleden is de verwarming al eens stuk geweest en vernieuwd, nu dit weer. Blijft vreemd.
Denk er aan om een nieuwere uitvoering te kopen. Bv zelfde 2.0 benzine station uit 2006. Want deze heeft vaak lekker veel opties, is nog het oude model, dus relatief voordelig geprijsd. Loopt net als mijn auto met rustig rijde 1:10,5, dus niet zuinig. Iemand ervaringen met een lpg G3 systeem in een Mondeo? Wil namelijk wat zuiniger gaan rijden, maar voor dieselen rij ik te kort km per jaar.
Stil going strong
- 271.000 km
Voor de zomer een apk gedaan en groot onderhoud. Olie voor motor en versnellingsbak, nieuwe voorbanden, wiellager links voor en nog iets aan de uitlaat vastgelast. Al met toch meer gekost dan de dagwaarde van de auto. Dat had ik niet verwacht, maar vlak voor de vakantie wilde ik toch graag dat de auto goed nagekeken was. Ik zou immers met gezin en 2 kleine kids met een caravan naar Italie reizen.
Auto heeft het de hele vakantie prima gedaan. Wel had ie erg veel moeite met het bedwingen van de heuvels in duitsland op de snelweg. De automaat schakelt zelf terug op de cruisecontrol, maar na 2 versnellingen terug rij je 50 kmh de berg op met veel tourwn en een draaikolk in de tank. Dat is geen lol, maar je komt natuurlijk boven en dan blijkt dat je niet de enige hollander bent die langzaam de berg op kruipt. Overigens blijft de auto erg stabiel mey een caravan.
Verkocht
- 281.000 km
Afgelopen week een nieuwer model mondeo uit 2007 aangeschaft. Weer met 2.0 benzine, maar nu met de handbak wegens het verbruik. Reden was dat er een APK aan zit te komen en er dan toch altijd wel weer iets aan gebeuren moet, al was er nu alleen een kleine beurt in de planning. Omdat we deze zomer met de kids op vakantie gaan naar italie, wilde ik toch een auto die wat jonger is met minder km en wat meer comfort. Bovendien, na 4 jaar wil je wel weer eens wat anders en nieuwer. Verkocht voor €450,- aan een particulier. Voor iemand die het interessant vindt: bij wijkopenautos.nl boden ze de helft.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.