Ford Mondeo Wagon 1.8i Business Edition (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mondeo Wagon 1.8i Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 134.425 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Feb. 2008 (134.425km): auto aangeschaft.
Het is al vaak geroepen: wat heeft de Mondeo (en ook de Focus) een superonderstel zeg! Heel wat anders dan die slap deinende voortrein van mijn vorige auto (Seat Cordoba). Met een klein ventje van een half jaar oud (en dus een kinderwagen en een hele berg ditjes en datjes die altijd mee op pad moeten) was kofferruimte gewenst en dat hebben we met de Mondeo Wagon in veelvoud: wat een enorm pakhuis (540ltr, zelfs 1610ltr met achterbank plat!).
Alle opties die gewenst zijn zitten in onze Mondeo: airco, centrale vergrendeling met afstandsbediening, electrische ramen, electrisch verstelbare stoel, stuurwiel in hoogte verstelbaar, airbag, electrisch verstelbare spiegels, radio-cdspeler, middenarmsteun, ABS, schuif/kanteldak, etc. Het is echt geen toeval dat ik voor deze 'Business Edition' heb gekozen. Wat wel wat tegenvalt is de power van de 1800cc 16-klepper: het houdt niet over bij deze auto van 1250kg. Maar goed, het is geen sportauto he, we hebben het hier over een auto die het moet hebben van z'n comfort en ruimte.
Ik heb vroeger enkele Sierra's gereden en ik voel een soort reïncarnatie in de Mondeo van de fantastische Sierra die ik zo lief had :-)
De stabiliteit en wegligging van de Mondeo vind ik top: de auto geeft je veel vertrouwen en een gevoel van zekerheid. De zitpositie en kwaliteit van de stoelen (met lendeverstelling) vind ik prima. Kan nog ietsje beter, maar kan ook heel veel slechter. Schakelen gaat niet snel en zwaar, maar vrij traag en soepel. Remmen is voldoende (klassiek niet Ford's sterkste punt), maar de auto duikt wel wat bij hard remmen. Geen onderstuur bij snel bochtenwerk. Koersvastheid is super!
Update Apr. 2008: lager van de linker-aandrijfas begon irritant te knarsen. Werd steeds harder en de auto kreeg er een lichte trilling van. Is onder garantie vervangen.
Update Mrt. 2009 (142.750km): APK goedgekeurd. Geen bijzonderheden.
Update Dec. 2009 (+/- 150.000km): de centrale vergrendeling weigert soms te luisteren naar de afstandsbediening tijdens de strenge vorst die gaande is. Geen ramp, maar soms wel irritant. Eenmaal boven nul is het 'probleem' weg. Ook blijven de achterdeurhendels omhoog staan tijdens de vorst, is waarschijnlijk een veertje dat het koud heeft/scheutje WD40 nodig heeft van binnen.
Update Jan. 2010: de auto heeft een flinke trilling die van de voortrein lijkt te komen... vanaf 40kmp/h schudt de auto hevig (stuur danst mee) en is zeer irritant rijden, krijg er last van mijn handen van. Voorwielen eraf gehaald, maar zag geen velgbreuk o.i.d. en alles in de voortrein zat gewoon goed vast. De (Michelin) banden zijn wel erg bolvormig afgesleten, misschien zijn dat de boosdoeners?
Centrale vergrendeling weigert nog steeds soms bij de vrieskou, maar nu ook soms zonder de afstandsbediening. Ook gaat de auto soms spontaan op slot tijdens het rijden. Vreemd, het is soms en alleen dik onder nul.
Update Feb. 2010: de auto maakt soms meer toeren bij het optrekken, terwijl de auto amper versnelt. Ook schakelen gaat soms erg hakerig. Versleten koppeling is mijn diagnose en dat wordt een dure grap voor de Mondeo. Eerst maar eens naar de APK en dan meteen vragen of mijn eigen diagnose juist is.
Update Mrt. 2010 (152.810km): 4 nieuwe banden gemonteerd (Kumho KH17 in een iets bredere versie) omdat dit APK afkeur zou worden op 3 banden. Specifiek voor deze banden gekozen, omdat ten eerste de prijs interessant was, en ten tweede omdat de band goed scoorde qua handling/slijtvastheit/comfort in diverse tests. Het irritante getril is meteen over, de auto zoeft weer geruisloos over 's lands herenwegen. Top!
Op de brug bij de bandenman viel het me trouwens wel op dat de binnenste rand van de achterwielkasten begonnen is met rotten: een typische Ford-kwaal waar de Taunus, Escort, Sierra, Mondeo en Focus last van hebben. Eigenlijk niet normaal dat 'The Blue Oval' daar niet voor inspant om dat onder controle te krijgen, maar goed. Gekgenoeg hebben merken als Mercedes en Opel er ook flink last van (gehad).
Update Mrt. 2010 (152.850km): APK goedgekeurd, vaststaande achterdeurhendels laten maken. Mijn diagnose m.b.t. de koppeling was inderdaad juist: finaal versleten! Meteen een afspraak voor gemaakt bij de garage. Bleek een ontzettend dure reparatie te zijn, maar is nu weer als nieuw.
Update Jul. 2010 (157.800km): een vervelende verrassing kwam naar voren tijdens een vakantierit naar Luxemburg. Op de snelweg trilde de voorkant van de auto enorm bij remmen. Na enkele weken werd het steeds erger en was dit ook flink voelbaar tijdens remmen met een langzame snelheid. Ik was bang voor een euvel aan de remmen van de Mondeo; een bekende zwakke plek trouwens. Mijn vermoeden bleek juist: remschijven op, remblokken op, remvloeistof vervangen, wielnaaf gebroken, stuurkogel verrot, etc. Totale kostenpost 850 Euro. Oftewel: qua totale onderhoud zijn we aan een ontzettend duur jaar bezig. Omgerekend zit ik all-in (dus incl. ANWB Wegenwacht, verzekeringen, wegenbelasting, APK, reparaties, etc.) op zo'n 600 Euro per maand. De garage gaf trouwens tevens aan dat een grote beurt gezien de km-stand wenselijk is.
We hebben besloten om geen grote uitgaven meer te gaan doen aan deze auto. Als we de factor emotie namelijk erbuiten laten: de onderhoudskosten zijn momenteel (veel) duurder dan de dagwaarde van de auto. Wordt vervolgd!
Update Sept. 2010: kleine beurt laten uitvoeren door KwikFit te Haarlem. Nieuwe vloeistoffen en filtertjes dus voor onze vriend-op-wielen.
Update Feb. 2011 (166.600km): APK-tijd! En waar het in 2010 een ramp was, was het dit jaar een makkelijke klus: geen enkele op- of aanmerking. Als extraatjes zijn de bougies vervangen, de achterruitenwisser had ik van de week zelf al gedaan. Op naar de 167.000km!
Update Jun. 2011 (171.000km): in 2 weken tijd 3 lekke banden opgelopen. De Kumho's hebben pas 18.000km gedraaid. Teleurgesteld heb ik met de leverancier contact opgenomen. Voorbanden zijn vervangen door Vredestein Hi-Trac's, de derde is een tijdelijke (Pirelli) reserveband.
Update Feb. 2012 (182.000km): APK was geen probleem. Stuurkogel rechtsvoor vervangen + wat kleine dingetjes. CV reageert tijdens de vrieskou niet, maar daar heb ik inmiddels mee leren leven.
Update Feb. 2012 (182.500km): einddemper zat finaal verstopt, de uitlaat probeerde ergens een eigen weg te creëren om uit te ademen. Nieuwe einddemper geplaatst, op naar de 185.000km. De roestplekken op de rand van de wielkasten (bekend probleem) baren me enerzijds zorgen, maar anderzijds zit het aan de buitenkant.
Update Sept. 2012 (195.000km): veel gepiep en gekraak rechtsvoor. Wiellager + aandrijfaslager + stabilisator hadden hun beste tijd gehad. Er zat tevens een breuk in de wielnaaf rechtsvoor. Alles is vervangen, was weer een dure uitgave.
Update Dec. 2012: totaal onverwacht wilde de auto niet meer starten vanaf een parkeerplaats langs een snelweg in Brabant. Wegenwacht erbij, komt zelden voor maar ook die kreeg de auto niet aan de praat. Diagnose: spontaan overleden brandstofpomp incl. toebehoren. Oplossing: wegslepen.
Bij thuiskomst bij de garage geïnformeerd naar de kosten. Vervanging zou incl. arbeidsloon een stuik hoger gaan uitvallen dan de dagwaarde van de auto. En dan volgt de grote strijd der emoties: is het alleen maar blikwerk op wielen, of is het jouw auto die je persé niet kwijt wilt omdat je 'em zo lekker vindt rijden. Dubben en dubben... maar toch rationeel de knoop doorgehakt: we stoppen ermee. De roestgaten vallen er in en over 2 maanden staat de APK op de planning, wie weet wat voor verrassingen daar weer uit naar voren gaan komen? Nee, er is een tijd van komen en een tijd van gaan.
De Mondeo is door een sloper voor een appel en een ei opgehaald. Dikke tranen...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.