Ford Mondeo Wagon 1.8 16V 125pk Cool Edition (2002)

autoreview

Ford Mondeo Wagon
Ford Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo - interieur

Signalement

UitvoeringMondeo Wagon 1.8 16V 125pk Cool Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf89.000 km
KM-stand laatst185.600 km
Lezerswaardering: 92%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 133.000 km

Ik vond het nu ook wel een keer tijd worden om een review te schrijven over mijn auto,
een Ford Mondeo 1.8 92Kw uit september 2002. Ik heb de auto tweedehands gekocht in 2005 omdat we een ruimere gezinsauto zochten. Eigenlijk wilde ik een Japaner vanwege de goede ervaringen. Ik had eigenlijk de keus willen maken uit een Subaru Legacy station, Nissan Primera station, Mitsubishi Galant station en later is daar ook nog de Skoda Octavia bij gekomen omdat mijn vrouw die erg mooi vond en vanwege de prijs. De Subaru vond ik tweedehands behoorlijk aan de prijs en de Nissan en de Mitsubishi hebben toch een wat bescheidener bagageruimte. De Skoda wilde ik graag in een 2-liter uitvoering hebben of de 1.8 T. Die laatste lag toch wat boven budget en de 2-liter is toch vrij zeldzaam.(De meeste zijn 1.6 of TDI).
Maar na heel lang zoeken op internet en het lezen van heel veel testen kwam ook regelmatig de Ford Mondeo voorbij. Overigens heb ik de Ford Focus station nooit echt een mooie auto gevonden en qua prijs doet hij tweedehands niet onder voor de Mondeo.
Uiteindelijk na lang zoeken een mooie Mondeo gevonden met 89.000 km op de teller. In de basis is het een vrij kale auto. Airco zit er wel op, maar dan handmatig. Geen elektrische spiegels, maar ja, wanneer gebruik je die. Precies als je de auto net hebt gekocht. Geen elektrische ramen achter (wel voor), maar daar zitten alleen de kinderen. Geen mistlampen voor, zeg nou zelf hoe vaak is het zicht minder dan 50 meter.
Toch heeft de vorige eigenaar een aantal handige opties genomen. Ten eerste een Cruise Control, en wat voor een. Knoppen op het stuur en het werkt perfect. Het snelheids verschil is vrijwel nooit meer als 1 km/h (volgens Tomtom).
Ten tweede een radio/cd-speler met bediening aan het stuur. Aan het stuur kun je volume regelen en zenders zoeken of volgende nummers op de cd zoeken. De radio zelf is 2 x Din, dus lekker groot en dus ook grote knoppen. Tenminste niet die kleine priegelknopjes op de 1 x Din radio’s. Overigens word het volume automatisch geregeld. Als je harder gaat rijden en dus als je auto meer lawaai gaat maken gaat de radio ook harder, ga je langzamer gaat de radio ook zachter. Werkt goed, want je zit minder met de volumeknop te spelen. Het geluid vind ik goed genoeg, als je van goed geluid wilt genieten doe je dat thuis waar het altijd nog vele malen stiller is dan in welke auto ook.
Minpuntje is dat de boardcomputer geen actueel verbruik weergeeft, alleen een gemiddeld verbruik wat overigens ten alle tijden nul is te stellen. Ik moet wel zeggen dat het ’verbruik’ en ’de resterende aantal kilometers op de tank’ nauwkeurig is. Bij nog 80 kilometer te rijden op de tank krijg ik een accoustisch signaal en als ik dan ga tanken krijg ik er ongeveer 52 liter in bij een totale inhoud van 58 liter.(volgens het boekje)

Het zitcomfort vind ik zeer goed. Ik ben misschien maar 1.80 m maar de leuningen zijn lekker hoog en de hoofdsteun kan hoog genoeg en de lengte van de zittingen is ook goed. Wel is de donkere bekleding besmettelijk. Je ziet er snel vlekken op, en dat kun je niet voorkomen met een paar kinderen op de achterbank.
Over ruimte op de achterbank gesproken, als ik achter mezelf zit kan ik bijna de benen over mekaar doen, en je voelt dus niet snel de knieen van de kinderen in je rug porren. De kofferbak is groot en regelmatig van vorm. Deze had nog wat hoger kunnen zijn als ze niet een volwaardig reservewiel hadden gemonteerd, doch de breedte en de diepte is zeer ruim. Ik denk zelfs dat de kofferruimte groter is als die van de V 70 of de Passat (uit dat modeljaar)

Over de motor kan ik zeggen dat die voldoet en niet meer dan dat. Als je toeren maakt kun je heel goed meekomen, maar met name in de hoogste versnelling heb je niet veel trekkracht. Dat komt met name door de lange vijf. Bij 120 km/h maakt de motor net 3200 omw/min. Dus bij inhalen moet je terugschakelen. Ik vind het zelf niet erg, dat weet je, een 1.8 liter in een 1350 kg zware auto. Het voordeel van de lange vijf is de rust in de auto en het gunstige verbruik. Je kunt, als je je beetje aan de snelheid houdt in Nederland en het nieuwe rijden toepast, 1 op 14 a 1 op 15 halen, maar bij relatief veel stadsritten en korte stukken stijgt het verbruik snel naar 1 op 10 a 1 op 11.

Over het rijden op zich niets dan lof. Stuurt geweldig en als de weg geen spoorvorming heeft rijdt hij als op rails, maar mede door de banden die eronder zitten (Conti Premium Contact) is de auto gevoelig voor spoorvorming. Vooral bij optrekken en remmen bij stoplichten.(stuur goed vasthouden) Ik weet dat dit aan de banden ligt want als de winterbanden eronder liggen dan voel ik totaal niets meer van dat alles. Als de Conti’s op zijn kijk ik naar een paar andere merken. Suggesties zijn welkom. Verder is het tot 140 km/h aangenaam stil in de auto.


Minpunten:
- Trekkracht in de 5
- Besmettelijke bekleding
- Overzichtelijkheid van de koets
- Boordcomputer geeft geen actueel verbruik
- Wellicht afschrijving


Pluspunten:
+ Comfort
+ Ruimte
+ Verbruik/kosten
+ Nauwkeurigheid boardcomputer
+ Veiligheid (Gordijn airbags voor/achter, zijairbags, voor airbags)

Update d.d. 06-02-2009 km. stand 133.000

Ik ben nog steeds zeer in mijn nopjes met deze auto. Rijd nog steeds geweldig. Ik heb er inmiddels ook een P.D.C. in gezet, natuurlijk voor mijn vrouw, maar ikzelf vind het ook zeer handig, want het is tenslotte toch een lange auto. Er is inmiddels een 120.000 km grote beurt uitgevoerd bij de officiele Ford dealer. Ik was in totaal EUR. 350,- kwijt. Ik kan niet anders zeggen dat dit een qua kosten gelukkig erg meevalt, als ik zo lees wat er hier op het forum allemaal voor garagerekeningen voorbij komt. Zo mag de auto nog wel even blijven. Ik heb inmiddels al wel een kleine storing gehad, die ik bij de problemen zal behandelen. Zodoende is de betrouwbaarheid een puntje gezakt.

PROBLEMEN

  • 125.000 km

- Het knopje op de ruitenwisser handle moest ik steeds harder indrukken alvorens de ruiten werden gesproeid.(slecht contact) Op de sloop een handle gehaald voor EUR 20,- en zelf gemonteerd. Montage nam ongeveer 10 minuten in beslag. Het werkt weer perfect.
Verder niets
- d.d. 06-02-2009
Een tijd geleden begon de auto af en toe te stotteren bij het optrekken, vooral bij een koude motor. Eenmaal op snelheid helemaal niets aan de hand, enkel bij acceleratie.
De computer was bij de garage uitgelezen, maar daar was geen enkele storing te zien. Ik heb toen zelf veel op internet zitten zoeken, vooral in verschillende forums. Er werd wel eens gesproken over de bougiekabels die door ouderdom kunnen doorslaan. Deze had ik dus ook vervangen, maar dat bracht geen verbetering. Toen las ik op een engels forum een bijdrage van iemand die exact dezelfe klachten had als ik. Daar werd geadviseerd om de bobine te vervangen. Dat had ik dus maar gedaan (op goede hoop). Dit is dus heel eenvoudig zelf te doen, vier schroefjes en een stekker. Toen ik dus het bobineblok van de onderkant bekeek zag ik dus inderdaad een aantal scheurtjes in het gietwerk zitten. Nieuwe bobine erop en rijden maar. Helemaal top, rijd weer als vanouds. En dat voor de prijs van EUR. 113,65.

update

  • 137.000 km

Ik heb laatst vier nieuwe zomerbanden gekocht. Ik heb veel op internet gezocht en gelezen voor een geschikte vervanger van de conti's. In verband met spoorgevoeligheid van de conti's wilde ik andere banden. Het zijn uiteindelijk Bridgestone Turanza ER 300 banden geworden. 4 stuks voor een prijs van EUR 400,-. Spoorgevoeligheid lijkt een stuk minder, en voor wat betrefd rijeigenschappen vergelijkbaar met de conti's.
Net nog een bijzonder koude wintersport achter de rug met zeer veel sneeuw, maar de auto werkte perfekt. En nog steeds onder de indruk van de ruimte, gezin met 2 kinderen 4 paar ski's en alle bagage gewoon in de auto en geen koffer op dak.
Deze auto blijft voorlopig nog even bij ons.

update 21-08-2009

  • 142.400 km

Hierbij nog een update van mijn auto. Er zit inmiddels al weer ruim 142.000 km op de teller en een, voor de auto, inspannende vakantie, naar Slovenie achter de rug.
Ik kan niet anders zeggen dat de auto het uitstekend heeft gedaan, alleen bij thuiskomst zag ik dat er een dimlicht niet meer werkte. Volgende dag lampjes (ook meteen de andere kant) vervangen, want dat is tenslotte maar 5-10 min. werk. Maar dat is dan ook het enige "probleem" wat ik gehad heb.
Verder moet ik bekennen dat de prestatie's wel erg gemiddeld zijn en zodoende heb ik daar toch een ster vanaf gehaald. Ik moet wel zeggen dat de auto belachelijk vol was geladen. Voor de kampeer kenners onder ons: Een grote Karsten tent met luifels, kuipzeilen, gasfles, persluchtfles(300 bar, 5lit.) tafels, stoelen nog een tent voor de kinderen, koelbox en heeeeel veeeel spullen. Dit alles verdeelt over de kofferbak en een dakkoffer.
Dit alles zorgde ervoor dat ik nauwelijks nog veerweg over had.
Onder deze omstandigheden heeft de motor het moeilijk in de vijfde versnelling om op de helling van de snelweg de gang erin te houden. Ik heb dan ook regelmatig teruggeschakeld naar de vier om vervolgens vol gas te geven om weer zo'n verdraaide caravan in te halen.
Ondanks deze omstandigheden heb ik over 3200 vakantie kilometers toch nog 1:12 gereden.
Al met al ben ik nog steeds erg tevreden over deze fantastische reisauto. Eind van het jaar nog een wintersport en dan komt de 150.000 km in zicht, en dan schrijf ik weer een update.

update 04-11-2009 "lekkage"

  • 143.700 km

Na een dag naar Amsterdam te zijn geweest met het gezin vanuit het Oosten van het land waarbij het gemiddelde verbruik 1 : 14 was, de auto geparkeerd op de oprit naast het huis. Volgende dag met mijn zoon naar de voetbal zie ik een "natte plek" onder de auto vandaan komen toen ik naar achteren reed. Oh jee, dacht ik, olielekkage? Ik heb 's middags meteen alles na gekeken onder de auto en onder de moterkap. Ik kon in ieder geval zien dat het koelvloeistof lekkage was, en het kwam onder het expansievaatje vandaan. Nu moest de auto toch voor een onderhouds beurt en een nieuwe APK, dus dinsdag meteen heen gebracht, en meteen samen met de monteur gekeken. Hij zou het expansievaatje bekijken.
's Middags de auto opgehaald en alles was gerepareert. Totale kosten van de onderhoudsbeurt EUR 364,- incl. alle ruitenwissers, olie, filters en ander kleinmateriaal, met de opmerking dat volgend jaar bij de APK de twee achterste remslangetjes en de remvloeistof vervangen dienden te worden.
Al met al ben ik weer zeer tevreden over deze Ford Mondeo (en garage). Dus ik waardeer de kosten toch nog een ster omhoog.

update 21-12-2010

  • 159.300 km

Het is weer tijd voor een update over mijn "mondie".
Hij is pas weer voor een 160.000 km beurt geweest met natuurlijk weer de jaarlijkse apk. En jawel, met deze kou had de accu het moeilijk. Is ook niet verwonderlijk, is nog steeds de orginele accu. Heb hem meteen maar laten vervangen evenals de remvloeistof. Alles in totaal EUR 461,- en hij kan er weer een jaar tegen. Ik heb zelf in de zomervakantie de remschijven en blokken voor vervangenen. Is eigenlijk heel erg goed te doen. De onderdelen heb ik online besteld en was totaal EUR 150,- kwijt inclusief kopervet en remmenreiniger. In de zomervakantie nog naar Corsica geweest met een afgeladen auto (kamperen met de tent), +/- 4000 km gereden naar en over het eiland, maar niets dan lof over de auto. In februari gaan we nog op wintersport (waar we het van doen? Een oude auto rijden dus), dan komen de kilometers er wel weer bij. Mijn vrouw heeft laten doorschemeren dat ze eigenlijk wel wat kleiner wil rijden, maar als deze het nog goed blijft doen, dan blijft deze nog wel even. Trouwens van de inruilprijzen word je ook niet vrolijk, zeker niet als je net als ik in de tweedehands markt shopt.
Conclusie tot zover: Ford Mondeo type III is best wel een aanrader.

Still going strong

  • 169.853 km

Het is weer eens tijd om deze review te updaten. Wij hebben er inmiddels een kleine 170.000 km op zitten, en ik moet zeggen, hij gaat nog steeds heel erg goed. Natuurlijk zijn er kleine dingen, maar wat wil je met deze km-stand. Om te beginnen, hier en daar laat de dashboard verlichting het afweten. In het donker kan ik niet goed meer zien hoeveel benzine ik heb, en ook achter de verwarmingsknop is het lampje kapot. Niet schokkend, maar het vervangen is waarschijnlijk nog een hele klus. Verder is er een spoorstangkogel versleten (is inmiddels vervangen a EUR 60,- all in). En binnenkort ga ik de achterremmen vervangen, blokken en schijven. Bestellen via internet kost dat aan materiaal EUR 130,- plus een zaterdagmiddag sleutelen. Ja en dat is het wel. Valt allemaal wel mee.
We hebben deze vakantie de auto weer "mishandeld" door hem bomvol te pakken voor een kampeervakantie in de Toscane. Met de achterwielen bijna in de wielkasten rijd deze Mondeo nog steeds heel comfortabel. Het gebrek aan vermogen in de hoogste versnelling is al vaker genoemd, maar zwaarbeladen in de heuvels en bergen wordt je weer met de neus op de feiten gedrukt. Op de terugweg via de Simplon Pas ( 2050 m. hoog), maar bij de beklimming gewoon 80 km/hr in de tweede versnelling blijven rijden want overschakelen naar de derde viel ie dood. Misschien ben ik door de leeftijd en km-stand ook wel wat paardjes kwijtgeraakt. Maar klagen doe ik niet, het is een betrouwbaar en comfortabel reisgenoot, die Mondi. Het gemiddelde verbruik tijdens de hele vakantie was trouwens 8.4 l/100 km oftewel 1:11.9, en dat vind ik zeer netjes gezien het gewicht/bagage inclusief dakkoffer van 480 lit. en de vele stukken volgas om met het verkeer mee te komen.
Als er mensen zijn die een ruime gezinsauto zoeken, kan ik een Ford Mondeo type III echt aanbevelen. Ik denk dat ik er nog een jaartje met deze auto aan vastplak.

Hij is nu te koop!

  • 185.600 km

De Ford staat te koop. Na een trouwe dienst van 7,5 jaar bij ons hebben we een andere auto aangeschaft. Een MB A-200 uit 2007, waar ik binnenkort een review van zal schrijven.
Bij kilometerstand van 175.000 is nog een achterwiellager vervangen, en in dec. 2012 nog een beurt en apk, welke zoals gewoonlijk probleemloos en niet duur. We gaan een nieuw avontuur aan, maar over de Ford niets dan goeds. Hij heeft ons nooit in de steek gelaten, of dat nou bij -17 graden of bij +35 graden was, starten en lopen. Hij heeft nooit dienst geweigerd. Ford maakt gewoon erg goede auto's. Betrouwbaarheid heb ik een ster opgewaardeerd. Hij heeft het verdient.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.