Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Trend Business (2011)

autoreview

Ford Mondeo Wagon
Ford Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord MondeoFord Mondeo

Signalement

UitvoeringMondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Trend Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst181.641 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste ervaringen

  • 2.500 km

Na een jaar in een voorloopauto te hebben gereden was het half augustus dan eindelijk zover. Ik mocht een nieuwe auto uit gaan zoeken.

Na te hebben gereden in de Volvo V50, peugeot 508 VW passat en de Ford Mondeo is de keuze op de laatste gevallen.

De V50 viel af vanwege de ruimte
de 508 vanwege de versnellingsbak en de handrem die in mijn been porde.
De passat werd simpelweg te duur.

Ford had daarnaast een aantrekkelijke actie als je een voorraad auto bestelde dan kreeg je voor 1000 euro aan accessoires erbij.

Naast het feit dat ik het een erg mooie auto vind vond ik dit best aantrekkelijk.

Het is een Mondeo 1.6TDCI econectic Trend Business geworden met de volgende opties
Metallic lak Midnight sky erg chic
family pack
Lichtmetaal
volwaardig reservewiel
Door de dealer zijn de ramen gefolied en is er een trekhaak onder gekomen.

Al met al een zeer geslaagde combinatie.

Wat mij de eerste kilometers enorm is opgevallen is de rust waarin je jezelf waant je moet er echt op letten dat je niet veel te hard rijdt. bij 140 nog maar 2400 toeren.
Echt weer veel op de cruisecontrol gaan rijden aangezien ik anders niet blij ga worden van oom agent.

Het Navigatiesysteem werkt lekker snel en het touchscreen is ideaal. Bluetooth werkt ook erg goed hoewel met aan de andere kant een iphone krijg ik een galm weet niet hoe dit kan heb het alleen bij personen met een iphone.

Rijden is echt een genot auto ligt mooi stabiel en je kunt bochten met een hoge snelheid ronden.

Verbruik
Wat mij de eerste 2500 kilometer wel wat tegenvalt is het verbruik deze vindt ik met gemiddeld 6.3 liter op 100 aan de hoge kant terwijl ik geen scheurneus ben. Ben benieuwd of dit de komende periode gaat verbeteren.

Ik hou jullie op de hoogte en ondertussen geniet ik lekker door. Zal binnenkort nog even een foto van de auto bijvoegen.

Topsnelheid

  • 3.500 km

Afgelopen week een stukje Duitsland gehad dit was een mooie gelegenheid om eens te kijken wat of de auto nou echt kan. Voor 1.6 viel het mij niet tegen na enig aandringen heb ik hem op 190 gekregen.
Persoonlijk vindt ik de trekkracht bij lage toeren wat tegenvallen en dat is de reden dat ik de auto ga laten chiptunen. De motor gaat dan naar 145 pk en 330 nm koppel.
De volgende keer dus een update met getunende ervaringen.
Voor de rest geniet ik enorm van de auto en met name van het geintergeerde navigatiesysteem met bluetooth. Wat een heerlijkheid is dat.

Wat een auto

  • 20.500 km

Afgelopen week alweer de 20K beurt gehad. Verder geen bijzonderheden alleen i.v.m. storingen aan het start stop systeem daar een update voor gekregen. Hier ga ik toch nog even mee naar de garage terug aangezien ik bij wegrijden ineens wel erg veel gas moet geven bij wegrijden.
uiteindelijk is de auto bij 18500 km getuned dit aangezien ik toen een heb gevonden die dit goed kon doen. Mijn ervaring daarmee is dat de auto veel beter is gaan trekken met name in de lage toeren en naar mijn gevoel begint de auto nu ook zuiniger te worden. Dit zal verder bijgehouden worden in de verbruiksmonitor.
Voor de rest sluit ik mij aan qua nadeel bij de andere mondeo 1.6 tdci rijder dat je altijd een voorganger in de bocht hebt rijden voor je die geen mondeo rijd waardoor je van het gas af moet.

Bij 40 k of bijzonderheden weer meer.

Tweede beurt

  • 41.500 km

Afgelopen week is de auto voor zijn tweede beurt naar de garage geweest en zoals ik al had verwacht is er verder niets bijzonders te melden. Ondanks een redelijk normale rijstijl ongeveer 125-130 km per uur op de snelweg vind ik het verbruik tegenvallen van de auto gemiddeld kom ik uit inclusief vakantierit naar Italie op 6,5 liter op de 100. Boordcomputer geeft gemiddeld 5,8l aan dus daar zit een duidelijk verschil in. Wat mij altijd nog heel goed bevalt zijn de ruimte en de rust in de auto. Minpunten behalve het verbruik heb ik die niet. Mocht ik nu een vervanger dienen te kiezen voor mijn auto zou het precies dezelfde worden.
Op de terugweg van vakantie hebben wij op 1 dag 1315 Kilometer gereden dit ging zonder een centje pijn. Als we daarna nog 400 kilometer hadden dienen te rijden was het ook geen probleem geweest. De mondeo vind ik de perfecte reiswagen. Motor had iets krachtiger gemogen 115 pk met name in de bergen minder toereikend. Maar met iets vaker schakelen perfect op te lossen.

Wat een fijne auto

  • 67.800 km

De auto heeft inmiddels ook de 60000 beurt achetr de rug. Tot op heden geen enkel probleem gehad met de auto. Bochtgedrag blijft geweldig en de motor is inmiddels echt lekker los. Tijdens de 2 ritten richting Oostenrijk eens lekker doorgevlamd in Duitsland. Na enig aandringen 215 op de teller gekregen.

Het enige wat mij toch negatief opvalt aan de auto is het verbruik (zie verbruiksmonitor) alleen met een fluwelen voet rijden levert een verbruik op van minder dan 6 liter op de 100 km. Dit vind ik tegenvallen voor een auto met 20% bijtelling en een fabrieksopgave van 4,3 per 100 km.

Indien er weer iets te melden valt of na een volgende beurt zal ik weer wat van me laten horen.

Kilometers vliegen weg

  • 91.000 km

Inmiddels is de helft van het aantal kilometers waarop de auto is geleasd al gepasseerd.
Tijdens de 80K beurt zijn er 2 nieuwe voorbanden opgekomen en is de waterpomp vervangen. Dit is preventief gebeurt aangezien er een lichte lekkage was te bespeuren. Dit is onder garantie verholpen.
Verder niet dan lof over de auto. Rijd fijn is comfortabel en stil. Tijdens de vakantie in 1 ruk naar Italië gereden 1300 kilometer. Dit zonder problemen en nauwelijks vermoeid. Met dakkoffer fietsendrager en een gemiddelde snelheid van 130 over 1300 kilometer viel een verbruik van 8,3liter per 100 mij nog niet eens tegen. Na een update van datatechnic is de auto nu goed voor 140 pk en 330 nm koppel dit verschil met de standaard 115 pk en 270nm koppen merk je heel duidelijk. Vorig jaar met hangen en wurgen bepaalde bergen genomen, nu tuf je nauwelijks merkbaar omhoog. Met 500 euro best prijzig maar wat mij betreft het geld waard.
Bij meer nieuws betrekkende de auto meld ik mij weer.

de laatste loodjes

  • 170.000 km

Allereerst wil ik opmerken dat ik nog steeds uitermate tevreden ben over de Mondeo. Het leuke is dat wij vanuit de leasemaatschappij ook op de hoogte gehouden worden betreffende kosten. Totale onderhoudskosten inclusief banden zitten op 3500EUR voor 170K kilometers. vind ik persoonlijk erg netjes. Kom met de Mondeo alleen bij de garage voor een beurt en verder niet.
De tegenvaller van deze auto vind ik in het brandstofverbruik zitten wat ik ook probeer echt onder de 6L op de 100 kilometer kom ik niet. De laatste 10K kilometers ga ik nog met veel plezier met deze auto rijden. en dan word het tijd voor iets anders.
Ivm veranderde auto regeling bij ons op het werk mogen wij geen Ford meer leasen jammer ander was het gelijk de nieuwe mondeo geworden mooie auto. Nu ga ik een 140pk Business+ opel Insignia SW rijden. Vanaf eind maart zal ik daar ook een review van bijhouden.

Afscheid

  • 181.641 km

Vandaag de auto in geleverd en de nieuwe opgehaald. In 181641 kilometer heeft de auto mij nooit in de steek gelaten of voor verassingen gezorgd. Om heel eerlijk te zijn deed het me toch wel wat om de auto bij de dealer achter te laten.
Wat is me positief opgevallen aan de Ford Mondeo
1. Een auto met een fantastische weglegging ook na 3,5 jaar en 180K
2. Behalve voor beurten en bandenwissels hoefde ik nooit naar de garage
3. Lekker ruime auto
4. Kwaliteitsindruk is gewoon goed nog steeds geen kraakje of piepje te bekennen.

Wat is voor verbetering vatbaar
1. Je merkt dat het een 1.6 Diesel is die toch best hard moet werken voor de grootte van de auto een verbruik van 6,4 op 100 vind ik gezien mij rijstijl eigenlijk best veel.
2. Bekleding in het interieur krijgt hier en daar slijtplekken.

Voor diegene die 37-SGX-3 koopt als occasion heel veel geluk en nog vele fijne kilometers.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.