Ford Mondeo 2.5i V6 GT (1995)

autoreview

Ford Mondeo

Signalement

UitvoeringMondeo 2.5i V6 GT
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf173.800 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ford Mondeo

Na lang wikken en wegen was de kogel door de kerk, de Calibra moest weg.
Ik had de Calibra 2,5 jaar en hij had me 70.000km's met veel plezier vervoerd maar nou kwamen er grote kosten aan en ik vond het de auto niet meer waard.
Let op, tijdens die 70.000km in 2,5 jaar heeft de calibra me nooit in de steek gelaten en me ook niet veel gekost qua reperaties o.i.d. buiten de gebruikelijke kosten, verzekering, belasting, brandstof en onderhoud (welke ik grotendeels zelf deed) was de grootste kostenpost 147 euro...
Maar nou was het tijd voor verandering.
Het moest een comfortabele auto worden, maar wel die ook goed vooruit kwam.
Op zoek dus naar een 6-pitter en het liefst een vectra V6.
Op internet kwam ik diverse Opel vectra's tegen, ik ben een Opel-man, maar de vectra's die ik tegenkwam waren of afgetrapt of te duur of te duur en afgetrapt.
Totdat ik bij toeval een Mondeo V6 tegenkwam.
Op internet info gezocht over zo'n V6 en kwam tot de conclusie dat hij nagenoeg dezelfde prestaties leverde als een vectra V6: 170pk, 220Nm.
Na lang zoeken kwam ik er 1 tegen hier vlakbij en voor de belachelijke prijs van 750 euro..
Dat kan nooit veel zijn, dacht ik, maar ik ging toch kijken.
Het betrof een Mondeo V6 GT uit 1995
Ok, aan de buitenkant waren duidelijk gebruikersspoortjes te zien, een klein deukje bij de achterdeur en een paar krasjes hier en daar.
Het interieur zag er nagenoeg nog hartstikke goed uit. Op de sportstoelen waren de wangen nog niet versleten, sterker er zaten geen slijtsporen op.
De kompleteonderhoudshistorie zat erbij middels het onderhoudsboekje.
Daaruit bleek dat hij onderhouden was door een Forddealer uit Vlissingen en dat hij net zijn laatste beurt had gehad bij 168.000km. (km-stand stond op 173790.)
Verder was hij redelijk kompleet wat betreft opties/extra's:
Voorruitverwarming, electrische ramen, Cv, sportstoelen, in hoogte verstelbare bestuurderstoel en stuur, tractie control (uitschakelbaar).
proefgereden en was gelijk verkocht.
Nou zijn we een jaar verder, de auto is net goedgekeurd op 3 december 2010 en de kosten van de keuring: 57 euro.
Hij was zonder problemen door de keuring gekomen dus. Fantastisch, aangezien we in een jaar ruim 30.000km met de Mondeo hebben gereden en de enige kosten waren in dat jaar 2 nieuwe lampjes.
qua verbruik valt hij me ook nog mee.
ik doe woon-werk verkeer nog steeds 1 op 10. Zonder als een trutje te rijden, want ik doe nog steeds veel tussen-acceleraties met dit hok, enkel om die V6 te horen brullen.
ok, afgelopen zomer zijn we richting de Ardennen gereden en het gehele verbruik kwam op 1 op 8, maar mag het ook de wagen volgeladen, 4 personen en de Ardennen zitten ook nog vol met heuvels. Als ik dat vertel gelooft niemand dat ik nog steeds 1 op 10 of zuiniger rij maar ik weet hoeveel liter ik tank (59 liter meestal) en zet altijd de dagteller op 0 en als ik dan bij de volgende tankbeurt kijk hoeveel km ik gereden heb en zie dat ik op 59 liter minimaal 600km heb gereden, dan kan ik niet ander concluderen dan dat ik toch zuinig heb gereden met mijn V6-je.
Qua comfort: tja, zo'n V6 hoor je niet bij 120km/uur, doet zijdezacht zijn werk. Spreek je hem aan dan hoor je hem tevreden grommen om bij 4000 toeren het grommen over te laten gaan in brullen. Heerlijk.
Ik heb er een sportluchtfilter opgeplaatst en dat klinkt nog beter, in Januari komt er een ander uitlaat op, met 2 einddempers, sportkat (200cells) en worden de 2 spaghetti-spruitstukken die ik aangeschaft heb, geplaatst.
kortom: ik hoop nog lang met deze bolide te doen.

Al met al kan ik zeggen dat ik zeer tevreden ben met de Mondeo.
Ik besef dat ik ontzettend veel geluk heb, want immers ik koop een auto voor 750 euro, dan mag je doorgaans nooit veel verwachten, maar al ruim 30.000km probleemloos rondrijden en spelen met een V6...het is en blijft een sport om met goedkope auto's zo probleemloos veel km's te maken en ik heb nog steeds veel geluk gehad met mijn bolides.
Ik hoop nog minimaal een jaar te doen met de Mondeo en dan kijken verder, mocht hij me aankomend jaar nog steeds probleemloos overal brengen en komt hij in December zonder grote kosten door de keuring, dan is de kans groot dat ik hem/haar hou.
En anders ga ik op zoek naar een Mondeo ST220, maar als deze nog goed is, gaat hij niet weg.
Ik hou jullie op de hoogte...volgend jaar.

Ow ja, het enige wat me wel eens stoort zijn de gigantische "rookpluimen" die hij uitstoot bij koud weer.
Het zijn geen blauwe pluimen, maar witte "rook".
Navraag leerde me dat het komt omdat hij een resonatiedemper heeft en dat zich op koude dagen daar condens in vormt en aangezien de uitlaat best wel warm wordt, blaast hij dus bij hard optrekken de condens naar buiten.
Idd, hij heeft het alleen in de koude winter/lentemaanden, want tijdens de zomermaanden heeft hij er dus geen last van.
Dat zal wel opgelost zijn als de andere uitlaat er onder komt met 2 einddempers...hoop ik.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.