Ford Mondeo 2.2 TDCi 175pk Titanium (2009)

autoreview

Ford Mondeo 2.2 TDCi 175pk Titanium (2009)

Signalement

UitvoeringMondeo 2.2 TDCi 175pk Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf129.000 km
KM-stand laatst150.000 km
Lezerswaardering: 48%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ford Mondeo Titanium S

  • 150.000 km

Zoals een Ier ooit zei betreffende deze auto...
"It is a bloody good car, but there are 2 things holding it back. First, is it's name 'Mondeo'. And the second is it's badge, 'Ford'."

In Mei 2014 moest ik afwegen wat te doen met de Alfa. Ik had er reeds veel in geïnvesteerd maar ze had een distributiewissel nodig en nog enkele andere stukken die aan vervanging toe waren.
Alles bij elkaar weer een flinke rekening op een auto van 15 jaar. Maar de auto reed nog steeds als een tierelier, het was een vlotte en bij momenten een felle auto (kick down met het gehuil van de V6 Busso).
Voortreffelijke zetels en comfort, koetswerk zonder enig roest maar een tempelier als het op verbruik aan kwam. Vlotte jongen in het verkeer met verbruik tussen 12 & 15 liter op LPG.
In België is LPG veel voordeliger dan in NL zowel aan de pomp als qua belastingen zijn de kosten te vergelijken met een diesel die 40% minder verbruikt.

Ik kwam in die periode bij de werkgever in aanmerking voor een firmawagen in het C segment maar telkens met een CO2 vriendelijke motor. Dus een 1.6 tdi of of het Mercedes / BMW equivalent.
Toch maar overwogen om de nieuwe Skoda Octavia te testen met 1.6 TDI. Leuke aardige auto maar geen echt vlotte auto met een motor die bij versnelling toch goed hoorbaar werd. Een must bij een Alfa V6 maar bij een TDI ....
Waarom enkel de Octavia overwogen? Het was de ruimste auto in mijn budget en met opgroeiende kinderen heb je ruimte nodig. Aardige auto maar heeft een 2.0 TDI nodig om vlot door het verkeer het gaan en dan blijft de matige geluidsdemping.

Dus het werd een 2de hands auto. Had een lijstje gemaakt met mogelijke kandidaten. Budget +/-15K.
Mogelijke kandidaten waren de Mercedes C klasse combi met V6 diesel, BMW 3 reeks combi, Opel Insignia break met 2.0 turbo of V6 en de Mondeo 2.5 turbo of de 2.2 TDCI 175pk.
Toch weer geopteerd voor de ruimte en dan bleven enkel de Opel en Ford over. Na een bezoek aan respectievelijk de Ford en Opel garage toch besloten voor de Mondeo te gaan. De Mondeo had een iets hogere afwerkingsgraad (materiaal en feel) en kwam solieder over. Over de wegligging en de ophanging van de Mondeo moet niet verder uitgeweid te worden die is top. Goede balans tussen sportief en comfort zelfs met 18 inch velgen.

Op zoek gegaan naar een vlotte Mondeo diesel of benzine. Zeer beperkte keuze in Belgie voor wat betreft de top motorisaties. Dan maar bij de buren op 'Mobile.de' gaan speuren.
Ik ben toen vrij snel gevallen voor een Mondeo 5 deurs 2.2 TDCI 175pk met VNT turbo (PSA variant is met parallelle bi-turbo) in een voor mij toen onbekende uitvoering, de Titanium S(sport). De auto was van 04/2009 in een prima staat met een gedocumenteerde tellerstand van 129K.
Auto gaan bekijken en testen in Essen en een week later opgehaald en met transit platen terug naar België. De nodige documenten regelen bij de douane en de auto aanbieden voor de keuring met garage (handels) nrplaten en dan inschrijven met nieuwe nrplaten en ziedaar een Duitse auto in België.

De Mondeo is uitgevoerd in een fraaie grijs blauwe kleur, Hypnotic Silver, met manuele zesbak, 18 inch velgen (235/40 18), electr schuifdak, electr verstelbare (10 voudig met geheugen) en verwarmde stoelen, Ford Blaupunkt 8 inch GPS met file melding, dualzone A/C, donker grijs Alcantara/leder interieur met rode stiksels (ook op stuur, deuren en pook), lederen stuurwiel, carbon sierstrips op dashbord/deuren, piano zwart lak afwerking op de middenconsole, MP3, Bluetooth, Voice control, Converse+ Dashbord, Alu pedalen, Bi-Xenon met geïntegreerde bochten verlichting (krachtige zijwaartse straal want bijkomend halogeen lamp met lens geïntegreerd in de koplamp), regen en licht sensor, electrisch verwarmde inklapbare spiegels, electrisch verwarmde voorruit en sproeiers, spoiler kit rondom inclusief achterspoiler, dubbele uitlaat L/R, Ford sportophanging 15 mm verlaagd, blauw getinte ramen en .... een koffer ruimte van 540 liter :).

Terzijde, deze sport versie v/d Mondeo werd gebuikt in de James Bond film "Casino Royale" ter promotie van de nieuwe Mondeo. Het betrof een prototype want er werd gefilmd in 2006, de Mondeo werd pas gecommercialiseerd in 2007 en de sport uitvoering werd uiteindelijk gelanceerd in de loop van 2008.

De Sport versie was toen een extra van 4000€ bovenop de titanium uitrusting en initieel enkel beschikbaar op de 2.5 turbo en de 2.2 TDCI in België. Deze S uitvoering had ook nog een upgrade pack waarmee deze auto ook uitgerust werd. Uiteindelijke cataloog waarde v/d auto met alle extra's was +/- € 40K.

Heb de auto aangepast met een afneembare trekhaak en een opgevoerd vermogen van 203 pk en 450/470 NM koppel bij overboost. Ziedaar een vlotte Mondeo.
De hernemingen vanaf de 3de versnelling (100% koppel in 3, begrensd in 1&2) zijn leuk. Je ervaart de snelheid niet zo bij hernemingen daar het een heel solide auto is maar in de achteruitkijkspiegel zie je dat de auto grote stappen neemt.
De stijfheid van het chassis is heel hoog, de auto staat op hetzelfde platform als de Volvo V70/S80. Volvo was toen een onderdeel van de Ford groep net als Aston Martin trouwens.

Dit is de enige review op de AW-site van de Mondeo mk 4.1 met 2.2 TDCi motor vandaar dit schrijven.
Standaard is de motor heerlijk stil voor een diesel, de inspuitingen (5 fasen) zijn afgesteld op comfort (geluid), na de tuning is de motor iets luidruchtiger geworden. Dit is bij alle diesels zo wanneer men gaat voor meer vermogen. Het vermogen komt er goed in vanaf 1800 tpm, onder de 1500 heb je niks te zoeken. De auto trekt goed door tot 3500 tpm, verder door duwen is niet nodig, beter op schakelen en surfen op het koppel.
In Duitsland een top gehaald van 235 op teller en er zat nog best meer in maar ik vond het al snel zat. Moest de vrouw erop merkzaam maken dat we zo snel gingen. Typisch is de rust in het interieur wegens een heel solide comfortabele auto met nagenoeg geen windgeruis tot 180/190 km/h. Verbruik bij een vlotte rijstijl met een gewicht van 1650 kg bedraagt 7.2 l.
Remmen zijn voldoende krachtig en heel goed te doseren. Goede feedback in het stuur van de torsie krachten op de banden. Bij vol vermogen (koppel) in 3 op een licht vochtige asfalt weg voel je hoe de banden op het randje van hun grip zitten bij snelheden van 60/ 80 km/h. Net niet doorslaan onder het koppel maar toch bijna (zonder torquesteer), altijd leuk. Bij een Mondeo in deze uitvoering krijg je heel veel auto en rijplezier voor een klein prijsje (zeker als 2de hands). Dus prijs/kwaliteit is dit een top auto. Aangezien dat dit geen alledaagse uitvoering is maakt het nog leuker.

Nadelen zijn
- de zware motor (200kg) in de neus, dus op de limiet onderstuurd bij regen.
- bij regen is de tractieregeling een welkome hulp vooral in de 2de versnelling.
- harde plastic van het handschoenkastje detoneert met de rest v/h interieur
- kwaliteit v/d zonnekleppen kon beter
- de gebruikte stof voor de koffer vloer is ondermaats voor deze klasse. Werd aangepast bij de facelift trouwens.

Onkosten na 20 maanden bij 150.000 km....
Gasveren achterklep vervangen (80 €), één gloeikaars stuk, nieuwe schijven en blokken vooraan, remblokken achteraan, een haperende GPS (120 €) antenne, een droplink (30€) en een verstopte afvoer van het schuifdak. Tot hiertoe is het een heel betrouwbare auto gebleken. Voornaamste kosten waren slijtage onderdelen.

Bijgevolg zeker geen spijt van mijn Duitse aankoop van een auto die in België gebouwd werd met een deels Franse motor PSA/Ford DW12 Euro 4. Deze 2.2 motor wordt onder andere gebruikt in de Evoque en de vorige XF, naast alle grote PSA modellen (met parallelle Bi-turbo).

Hulde aan de Ford Genk werknemers voor de geleverde kwaliteit.
Spijtig dat hun harde werk niet beloond werd...
De fabriek in Genk is inmiddels gesloten en de productie van de Mondeo mk5 is verhuisd naar Valencia.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.