Ford Mondeo 2.0 16V Titanium (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mondeo 2.0 16V Titanium |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 187.000 km |
Eerste Indrukken
- 2.000 km
Tussen al het dieselgeweld zijn de benzine uitvoeringen wat dunnetjes gezaaid. Daarom leek het mij (zoals ik ook bij een andere reviewer zag) een aardig idee om maar weer eens een benzine versie te bespreken.
Toen vorig jaar mijn S40 het einde van zijn leasecontract naderde ben ik gaan zoeken naar een vervanger die wat goedkoper zou zijn vanwege de wat krapper geworden leasenormen. De S40 was een zalige auto (zie mijn andere review) maar een nieuwe Volvo zat er gewoon niet in.
Mijn oog viel op de nieuwe Laguna maar deze paste helaas niet in mijn leasenorm, de Passat evenmin. Een collega van mij reed en rijdt tevreden in een Mondeo en we hebben een keer een paar dagen geruild van auto zodat ik eens kon zien hoe de Mondeo zich hield.
Dat viel beslist niet tegen. Lang verhaal, kort verhaal: ik bestelde een vijfdeurs Mondeo in Titanium uitvoering, met 2 liter benzine motor en in de kleur Sea Grey (donker grijsblauw), nog aangevuld met een parkeersensor (matig) en een afneembare trekhaak (zeer netjes weggewerkt).
Ik heb 'm nu een week of drie en er een goede 2000 km op zitten. Het moet gezegd: de twee liter benzine motor is aardig maar zeker geen wonder. De 2 liter diesel in de volvo lustte 'm rauw. Aan de andere kant nodigt deze auto wat minder uit tot hard rijden, wat ook weer zo zijn voordelen heeft.
De auto heeft 'maar' vijf versnellingen en een zesde zou helemaal niet gek zijn denk ik eigenlijk, eerlijk gezegd vind ik dat wel een must voor auto's in deze klasse. Als je flink gas geeft wil 'ie echt wel vooruit maar je moet wel erg veel toeren maken voordat hij er echt van door gaat hoor. Van 100 naar 120 in de vijfde versnelling gaat gênant traag. Van 130 naar 160 in diezelfde vijfde versnelling gaat prima. Terugschakelen naar de vierde dus maar dan laat het vooronder zich luid en duidelijk horen. Wat vind ik er nu van? De motor doet zijn werk, zonder spectaculair te worden en soms met iets teveel herrie.
Overigens wil ik er wel aan toevoegen dat ik het gevoel heb dat de auto nu pas los begint te komen, hij rijdt steeds lekkerder. Of dat nu komt doordat ik er meer aan wen (en het dus tussen mijn oren zit) of dat zo'n motor echt prettiger gaat lopen? Geen idee.
Ik rij dagelijks een kilometer of 160-180 en bijna allemaal snelwegkilometers. Daar zitten ook wat filekilometers tussen (A9, A10, A1....zucht) maar het verbruik is inmiddels rond de 8,4 per 100km gekomen. Ik denk dat dat nog wel verder kan dalen.
Ik heb de Titanium versie met de standaard Ford radio (6000CD), deze speelt helaas geen mp3cd's af maar op een aansluiting in het dashboardkastje kun je een mp3 spelertje aansluiten. Dat laatste heb ik gedaan. Werkt aardig, helaas kun je niet via de radio je mp3 speler bedienen en je moet je radio snoeihard zetten (op 15 of 16 terwijl normaal 5 of 6 genoeg is) om iets te horen, als je dan terug zapt naar de radio rij je bijkans het talud af van schrik.
Tussen de snelheidsmeter en de toerenteller zit een schermpje waarop je wat info kunt zien. Het is een leuk idee maar wel erg jammer dat Ford er niet meer mee gedaan heeft. Om je de waarheid te zeggen, dat scherm is vrij nutteloos. Ik heb hier en daar gelezen dat mensen last hebben van het licht van dit scherm als ze in het donker rijden, dat heb ik zelf niet maar ik kan me er wel iets bij voorstellen. Je kunt het licht wel dempen maar het nadeel is dat je dan alle dashboard verlichting dempt. Bovendien demp je dan ook de Ambient lighting ledjes die een zacht rood licht over de middenconsole uitstralen. Erg cool vind ik! Heb ik alleen nog maar gezien bij vrienden die een Passat hebben.
De aluminium finish van het dashboard vind ik ook erg mooi.
De auto is zoals je mag verwachten superruim, parkeren vind ik nog weleens spannend (zich achteren is niet super) en de parkeersensor lijkt wel bezeten, ik moet er nog eens mee terug naar de dealer, misschien moet er iets afgesteld worden.
Als ik er weer wat meer km op heb zitten zal ik een update schrijven. Als je iets specifieks wil weten hoor ik het graag.
Afscheid Mondeo
- 187.000 km
Na bijna 190.000km in de afgelopen jaren, vooral in Nederland maar ook in de Alpen, Italië, Frankrijk etc etc. naderde onze periode met deze auto zijn einde. Mijn indrukken van deze auto na al die kilometers zijn als volgt:
De plussen:
1. Wegligging is super, behoort tot mijn beste ervaringen met auto's van dit formaat.
2. Ruimte, ruimte en nog eens ruimte. Inmiddels van alles en nog wat vervoerd met het ding. Achterbank plat en voldouwen maar.
3. Prima voor lange afstanden, ook comfortabel op mindere wegen.
4. Het was een leaseauto maar ik denk dat de prijs/kwaliteit verhouding dik in orde is. Voor 27k krijg je erg veel auto.
5. Onze versie had voorruitverwarming, zodoende hoefde ik alleen de voorruit van de Corsa van mijn vriendin te krabben 's morgens :-)
6. Generalist. Of je nu op de Autobahn of op een geitepaadje boven de Gorges du Verdon rijdt: overal voel je je prettig met deze auto. Werkt zich moeiteloos een berg op en suist er trefzeker weer vanaf.
De Minnen
1. De cruise control is twee keer stuk gegaan. Eenmaal is ie direct gemaakt en de laatste keer is het ding wel vijf keer terug geweest naar de garage, uit elkaar gehaald en weet-ik-veel wat maar we hadden desondanks sinds vorig jaar zomer al geen cc meer. Niet fijn en toch wel een blamage dat dit niet gemaakt kon worden.
2. Geluid. Het is geen superstille auto: de motor is wat brommerig en de rijwind hoor je behoorlijk. Het is natuurlijk maar wat je vergelijkingsmateriaal is maar als je een stille auto gewend bent dan is dit even slikken.
We hebben nu geen nieuwe besteld maar een auto uit de pool (A3 sportback 2011) genomen. Als ik weer een auto zou bestellen dan zou het nu waarschijnlijk een focus station worden (als het ten minste weer een Ford moet zijn): toch iets goedkoper en die bijtelling he :)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren