Ford Mondeo 2.0 16V Ghia (2001)

autoreview

Ford Mondeo 2.0 16V Ghia (2001)

Signalement

UitvoeringMondeo 2.0 16V Ghia
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf114.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik rij jaarlijks zo’n 5 a 6 keer heen en terug naar Budapest in Hongarije, dit is ruim 3100Km snelweg en autobahn. Om deze kilometers comfortabel af te leggen was ik op zoek naar een echte sedan die zowel betrouwbaar als snel was. Na mijn ervaring met de Ford Puma (1.4) die ik verschrikkelijk op z’n sodemieter gaf maar nooit stuk ging ben ik bij Ford gebleven (De perfecte service was ook een reden).

Ik was in eerste instantie op zoek naar een Focus ivm mijn leeftijd (22). Na een proefrit in een Focus liep ik tegen de Mondeo aan. De staalblauwe kleur, het Ghia interieur, de automatische airconditioning en de Xenon verlichting betekende voor mij maar 1 ding: Testen & Kopen!.

Tijdens de proefrit voelde ik mij direct thuis in de zakelijke cockpit, de airco is kinderlijk eenvoudig evenals de cruise control op het stuur. De stoelen zijn van absolute topkwaliteit waar je met niet al teveel draaien je perfecte zit hebt gevonden.

De wegligging, ik was een verlaagde Ford Puma gewend maar zelfs daar tipte de zware bak aan, probleemloos en feilloos snij je door bochten. Rechtuit? ook daar voel je je de koning te rijk, zo strak als hij op het wegdek ligt was ik niet gewend waardoor er automatisch een grijns op m’n gezicht verscheen.

De eerste rit naar Hongarije en ik was heel erg benieuwd wat de Mondeo me ging aandoen. De eerste kilometers in nederland waren bekend, maar na de grensovergang moest en zou ik de auto op de proef stellen! 180, 190, 200, 210, 220 (he, hij gaat toch maar 215?!) 230, en na lang drukken en duwen tikt hij de 235km/ph aan! Dit zal dus reeel rond de 215km/ph afkomen ivm de afwijking. Maar godallemachtig wat een lekker gevoel was dit! En dan te bedenken dat de auto al die tijd als een blok op de weg ligt en het windgeruis hard, maar niet storend is.

Het enige nadeel wat ik kan bedenken is dat de auto bij een koude motor wat hakkerig reageert op het gaspedaal. Maar ik denk dat een ieder daar wel ’last’ van heeft. En zo af en toe wil de standaard Ford 6006 radio een cd niet lekker afspelen, maar dit wordt meegenomen in de volgende beurt.

UPDATE 30-6-2005
De Auto heeft nu 183.000 km op de teller staan en rijd nog als een beest! Kan op het moment geen grote problemen ontdekken, ligt erg stabiel op de weg, geen rammels of ander soort vervelende dingen.

Rij nog steeds met dezelfde remblokken en schijven als tijdens de aanschaf (dat is dus al bijna 70.000km) en hij remt nog perfect :) al zullen de blokken bij de volgende beurt haast zeker vervangen worden.

Gisteren nog even naar köln op en neer en volgens de GPS reed ik met absolute top 219km/ph wat heel aardig is.

Kortom, wat een prachtauto! ik ga hem zeker ’op’ rijden voor zover dat gaat lukken. En wie weet mag hij eens op bezoek komen bij klokje rond :).

Update 12-08-2005
Ondanks de 2 kleine probleempjes gaat alles nog helemaal goed. Auto rijdt nog steeds perfect ondanks het relatief hoge aantal kilometers. Besloten de auto tot 350.000km te rijden totdat de nieuwe Mondeo uit is dus verwacht nog veel updates!

Update 21-09-2005
Wat een dijk van een wagen!

Update 20-10-2005
Ben afgelopen zaterdag van achter aangereden door een onoplettende medeweggebruiker. Hele achterkant in puin (bumper, klep). Auto staat nu bij de schade-expert en in de loop van de week hoor ik meer. Ben er goed ziek van! Je pracht en praal in puin.

Update 27-10-2005
M’n auto gaat gerepareerd worden! Bij Care hebben ze de auto van top tot teen bekeken en concluderen dat hij voor de volle 100% herstelt kan worden. Het houd wel in dat er een hoop vervangen gaat worden wat betreft bumpers e.d. Ben overigens zeer te spreken over de service van Care en kan niet wachten tot de auto gerepareerd is!

Update 05-11-2005
Staat nog steeds bij CARe, ze hebben net alle onderdelen binnen en ze hopen hem volgende week klaar te hebben. Ik heb inmiddels al ruim 3000km in hun Ford Fiestaatje afgelegd.

Update 27-11-2005
Auto opgehaald en hij ziet er weer helemaal goed uit, de stootranden hebben ze op mijn verzoek meegespoten en het geeft de auto gelijk een ge-update look. Was even bang of de rijeigenschappen zouden worden aangetast door de klapper maar voor zover kan ik daar nog niks van merken.

Update 01-01-2006
Auto raakt bijna de 200.000km grens aan en rijd nog altijd perfect! Als verdere update heb ik nieuwe foto’s naast de originele foto’s geplaatst. (zie het verschil in de stootranden, veel beter smoelwerk als ze zo zijn meegespoten!)

Update 02-02-2006
Nou, we hebben de 2 ton bereikt! Ik ben half januari nog met 3 maten een paar dagen wezen feesten/drinken in Parijs en ik was de chauffeur. Auto volbeladen en alle stoelen bezet maar niks van te merken. Ook na de klapper rijd hij nog strak, snel en uiterst comfortabel.

Update 03-05-2006
What can I say? Auto rijdt nog steeds geweldig en blaas met veel plezier de dagelijkse rit van Almere naar Maarssen. s’Ochtends vroeg op de A2 even opentrekken en de 2 Liter knalt in no time naar illegale snelheden! Met de nu meegespoten stootlijsten ga ik een klein stapje verder door binnenkort de nieuwe (2006) achterlichten en witte knippers te monteren. Zodra dit voltooid is komen er uiteraard weer foto’s.

Nu het weer iets warmer begint te worden was ik nog benieuwd naar de airconditioning in mijn auto, aangezien hier wat problemen mee waren vorige zomer. M’n eigen oplossing heeft geholpen, de Airco doet het weer perfect. Brengt mij bij de bediening en de knoppen op het dashboard die eigenlijk doodsimpel zijn. Misschien niet het allermooiste, maar wel duidelijk en to the point.

De motor heeft dus al ruim 211.000km gelopen, bij verschillende discussies met collega’s (diesel rijders) komt er elke keer weer de opmerking dat benzinemotoren niet lang mee gaan. Misschien niet als je boven de 4/5 ton gaat praten maar de motor die in mijn Mondeo hangt klinkt nog altijd als 110.000km geleden. Een bevriende monteur bevestigd mijn conclusie, de 2 liter is een absolute dijk van een motor... Eigenlijk geen wonder dat hij ook weer te vinden is in de Focus en zeer recentelijk in de Volvo S40/V50!. s’Ochtends is hij wel een beetje humeurig maar na een aantal kilometers is het een ontzettend betrouwbare krachtbron die het goed doet tussen de nieuwere motoren. Aangezien ik nét even wat meer PK onder de kap heb dan menig lease rijder kom ik wat lekkerder mee bij inhalen en stoplicht race’jes. Hoewel diesels meer koppel hebben ben ik toch meer fan van een continuere trekkracht, niet die duw nee maar wel een hogere eindsnelheid. Daar waar een diesel al 3x geschakeld heeft trek ik lekker door in z’n 2 tot de 90. Uiteraard gaat mijn pinpas wat vaker door de sleuf van de tankstation maar dat deert me niet.

Het uiterlijk daar moet je gewoon van houden, nee het is inderdaad geen extreem gewaagd design... Althans, dat is het niet meer, al kan de Titanium en de ST220 nog aardig wat nekken doen draaien. Ik vind het persoonlijk toch nog goed meekomen en geloof me, de nieuwe Mondeo zal alle huidige modellen van de designtroon knallen :). Komt ook nog bij dat ik liever achterin een Mondeo op de achterbank zit dan dat ik in een 3-Serie, C-klasse of Volvo S40/V50 ga zitten. Vooral die laatste is ongehoord krap, bij de Mondeo is het ruim en comfortabel zitten.

Het grootste nadeel wat me tot nu toe in de weg zit is de Ford Radio, toegegeven, simpel en geen poespas maar het is gewoon geen ’geintegreerde’ radio. Maw het is eigenlijk een vrij goedkope oplossing geweest van Ford om de oude type’s te gebruiken die eigenlijk niet meer kunnen. Maargoed, het geluid maakt dan weer veel goed want als standaard radio kan hij wel erg hard. De nieuwe type’s hebben overigens wel een zeer nette stereo geintegreerd zitten (toch lesje geleerd).

350.000km dat is het doel!

Update 25-07-2006
Ben in de tussentijd nog even heen en weer geweest naar Hongarije voor een korte vakantie. De auto heeft zich zoals verwacht zeer goed gehouden op de autobahn richting het oosten, de motor even goed doorgehaald daar waar dat in Nederland niet mag/kan. Berg af toch de 235km/ph aangetikt en verbaas me nog altijd dat de auto zich ook dan nog zo goed houdt. Begin wel op haar leeftijd en km-stand te letten en duw hem niet te ver (en te lang) door in de hogere regionen, een kruissnelheid van 160/170 is ideaal. De gehele rit was de zit weer fantastisch en heb absoluut geen krampen en/of zere rug gehad.

Helaas net voorbij Frankfurt een steen dwars door m’n mistlamp heen gehad op een snelheid van 200km/ph dus tja, wat wil je. Begon wat te rinkelen en heb de schade opgenomen, glas compleet in diggelen. In Hongarije bij de Ford dealer aldaar een nieuwe gehaald voor een bedrag van 52 euro, zelf monteren (makkelijk) en het ziet er weer netjes uit.

Desalniettemin geniet ik nog elke dag van m’n machine, hij mag wat centen kosten zo nu en dan met wat pech-reparaties echter ben ik zo ontzettend blij als ik achter het stuur kruip dat ik dat voor lief neem. En dat is toch uiteindelijk waar je het voor doet, de drivers-fun en de vrijheid.

Update: 01-11-2006
Auto gaat binnenkort voor een nieuwe APK en achterbanden, ik laat beide gewoon bij Kwikfit doen (net zo makkelijk). Verder valt er weinig op te merken aan de auto, houdt zich nog altijd zoals gewoonlijk. Stil, comfortabel en vooral een genot om elke dag weer mee naar m’n werk te gaan. Daar waar ik eerder wat bang was voor een ’hoge’ kilometer stand ben ik nu wat kalmer. Er komt begin volgend jaar een grote beurt aan waarbij de distributie riem ook vervangen moet worden, hopelijk is hij verder nog in top-conditie (de APK zal het uit wijzen).

Update: 25-01-2007
Heb bij Kwikfit 4 nieuwe Eagle NCT5’s laten monteren, rijdt merkbaar anders in positieve zin :). Het glijden en slippen in natte bochten en rotondes is over, hij is weer lekker koers-vast en gaat strak door bochten. Daarnaast een grote beurt gehad bij Ford in Maarssen (roeleveld), de APK is tevens ook gedaan. Alles was in orde op 1 ding na... de Koppeling! Hij moet vervangen worden (slipt ietwat) en dat zal de komende 4 weken gebeuren.

Valt nog altijd weinig op te merken aan de auto, ik zoef heerlijk over de snelwegen en de file verloopt nog altijd comfortabel. Zit wel sterk te denken om als volgende auto een Automaat te nemen, het koppelen in file’s is gewoon vervelend... en dat kan geen mens me tegenspreken. Ik moet zowieso nog 13 maanden doorrijden met m’n mondeo, en ik heb zo’n klein voorgevoel dat het wel eens langer kan gaan worden. Ben er erg blij mee, het is een ultieme combinatie van wat ik verwacht van een auto. Hij is snel, hij is wendbaar, uitmuntende wegligging, comfortabel en onopvallend (precies wat ik wil).

03-04-2007
Onlangs nieuwe koppelplaten + massa vliegwiel laten monteren. Wereld van verschil, de koppeling pakt weer lekker snel op en het slippen is nu ook verleden tijd. M.A.W, het rijd weer geweldig!!!

18-06-2007
De 250k is gepasseerd, nog altijd rijd de auto geweldig. Bij 260k krijgt hij weer een beurt, eens zien of er wat noemenswaardig naar boven komt! Auto is van binnen en buiten nog helemaal goed, een paar lichte krasjes en steenslag is het enige. Verder zit hij nog perfect in de lak, na een wasbeurt is het zo goed als nieuw. Van binnen ziet alles er ook nog heel goed uit (op wat gebruik-slijtage aan de armsteunen bij de linker en rechter portier). Stoel zit nog perfect, en rammeltjes/kraakjes zijn niet te horen.

20-09-2007
Tijd voor een kleine update! Begin deze maand weer een keer heen en weer naar Hongarije geweest. Op de Autobahn weer even goed doorgehaald en topsnelheden zijn nog altijd zoals vanouds (235km/ph). Het sturen, remmen en wegrijden gaat ook nog altijd als de dag dat ik m ophaalde. Ben van mening veranderd dat je auto’s niet zou moeten ’oprijden’... Ben zelf het levende bewijs, een Benzine mondeo met 267K op de teller en geheel probleemloos.

De linker Xenon lamp begon te verkleuren, heb een nieuwe (Philips) op marktplaats gekocht voor (40 Euro!!!). Lichtopbrengst is weer even wennen (veel) :).

Korte opsomming:

Exterieur
- Zit nog goed in de lak, wel heel lichte krasjes en steenslag op de motorkap. Verder na een goede was en poetsbeurt ziet het er strak uit.
- Velgen zien er ook na wassen goed uit, zaak is om dit wel regelmatig te doen om te voorkomen dat je een uur per velg bezig bent :).
- Onderstel, geen gekraak, geen roest. Van onder een en al tectyl en droog.
- Einddemper, middendemper zijn ook nog goed. Ook hier geen roest e.d. (alles nog origineel!).
- Remmen/Schijven. De schijven zijn nog nooit vervangen, en er staat een licht kraagje van 2mm op de randen. Kan dus nog wel even mee door (rem altijd op de motor).
- Schokbrekers, Ook hier niks aan de hand, veren doet hij nog erg goed.

Interieur
- Stoelen hebben geen slijtageplekken, en zitten stevig (voering is nog goed). Elektrische verstelling werkt ook nog.
- Dashboard is ook nog als ’nieuw’, geen slijtage.
- Pook & Stuur, geen slijtage plekken.
- LEDs/Knoppen doen het allemaal nog, nooit iets vervangen.

Gebruik
- Airconditioning, jaja, doet het ook nog goed (zie m’n DIY).
- Remmen doet hij nog goed, zoals bekend bij bijna alle mondeo’s zijn de remmen wat ongevoelig. Pas bij iets doorduwen merk je de vertraging goed. Bij noodstop gaat de rembekrachtiging mee en dan sta je in no-time stil.
- Optrekken, rappe motor en vooral erg soepel. Bij schakelen lekker onder de 4000rpm blijven en je komt goed mee. Ga je daar boven zitten dan gaat het uiteraard harder (Boven 4000rpm krijgt hij een soort van krachtinjectie en gaat t nog harder). Motor wil soms wel even een drop in RPM veroorzaken, maar is nog nooit uitgevallen.
- Schakelen, gaat erg soepel. Vast en trefzeker. Wel stilstaan om hem ’lekker’ in z’n 1 te krijgen.
- Het verbruik schommelt nu tussen de 8.6/100km en 8.9/100km. Olieverbruik is 1liter per 10.000km.

Comfort
- Op snelwegen, binnenwegen lekker tussen stevig en comfortabel in. Klinkers houdt ie niet van, snelwegen met oneffenheden trekt ie glad. Diepe gaten en kuilen vindt hij ook niet prettig en dat merk je dan ook.
- Stoelen zijn stevig, en niet sappig. Gelukkig maar, want je stapt er met een goede rechte rug uit. Je kan je ellebogen ook links en rechts goed kwijt, evenals de linker en rechtervoet.
- Handling is zoals bekend, haast uitmuntend. Veel verschillende auto’s gereden, maar altijd weer een verademing om met de mondeo te rijden. (Scherpe) bochten, rotonde’s zijn een zekere zaak.

Al met al is het nog erg goed rijden, en hoge km-standen ben ik nu (minder) bang voor. Maart 2008 ga ik besluiten om of een nieuwe auto te kopen, of door te blijven rijden. Zoals het nu gaat blijf ik lekker doorrijden.

20-04-2008
De auto is niet meer in mijn bezit! Met een traan in de ogen afscheid genomen, kus op het stuur en haar bedankt voor de fijne en veilige 170.000km die we samen hebben gereden.

PROBLEMEN

- De carkit is 2x verkeerd ingebouwd waardoor ik een aantal keer terug naar de dealer moest. Op zich niet de schuld van de dealer omdat het externe bedrijf z’n steken liet vallen. Ik ben autofan, dus als ik naar de dealer moet dan ga ik lekker auto’s kijken in de showroom. Net zo leuk.

Update 12-08-2005
- Aii, de Airco lijkt het begeven te hebben. Hij blaast bij starten 10 minuten koude lucht en daarna kapt hij er mee. Waarschijnlijk moet hij bijgevuld worden, afspraak bij de dealer staat en hopelijk word het geen duur geintje.
- Er komt een onverklaarbare ’bonk’ van de schokbreker links achter als er over lichte hobbels gereden word. Dealer heeft hem heel even op de brug gezet maar niks kunnen ontdekken (rubbers goed, schokbreker ook). Bij de afspraak gaan ze er verder op in, het heeft ook niet de rijeigenschappen aangetast.
Verder heb ik 0 problemen mogen ontdekken! Uitmuntend!

Update 21-09-2005
- Airco gefixed! nadat de dealer en een poster op het forum aangaf dat de reperatie van m’n airco 320euro ging kosten ben ik op zoek gegaan naar een alternatieve ’work around’. Na wat posts hier en daar met Furious uit het Autoweek forum heb ik een shimmy verwijderd die tussen de koppeling en de pomp zit. Nu werkt de airco weer als voorheen aangezien hij hem nu beter pakt.
- De bonk die ik hoorde heeft te maken met uitgedroogde rubbers. Volgens de dealer kan het geen kwaad dus ik wacht nog even met vervangen.
- Verder rijd hij nog perfect en ben uiterst tevreden!

Update 27-11-2005
Geen problemen meer!

Update 01-01-2006
Geen problemen!

Update 02-02-2006
Bij een beurt bleek de cilinder rechts achter in de remklauw kapot te zijn, een onderdeel wat niet los besteld kan worden dus moest de gehele klauw vervangen worden. Rond de 250 euro, al met al viel het verder wel mee.

Update 03-05-2006
Geen problemen!

Update 25-06-2006
Kleine beurt gehad, Gasklep lijkt ietwat speling te hebben waardoor het toerental af en toe schommelt, het starten gaat soms ook moeilijk. Heb dit sinds dag 1 en was in de veronderstelling dat het n kwaaltje was, heb het thans ook sinds dag 1 bij elke beurt aangegeven. Ze konden meerdere keren niets vinden, nu wel en het zou me rond de 500 euro kosten. Nadat ik aangaf dat ik de klacht al vaker had aangegeven begon er een lampje bij de receptie te branden (ze hadden het inderdaad vaker gehoord). Ze zouden me terugbellen of er iets in de zin van een coulance geregeld kon worden.

Dag later werd ik gebeld:
Gasklep (Update: Spruitstuk!) wordt voor de volle 100% onder coulance vervangen (let wel, auto is al ’ver’ uit de garantie)! Daar kan je niet tegenop en was ontzettend verrast! Het ondersteept nogmaals wat een top-klasse 5 sterren dealer Schurer Kamphuis te Almere is.

Overigens was de auto verder nog in tiptop conditie.

Update 25-07-2006
Zoals vermeld:
- Nieuwe Mistlamp ivm steenslag.
- Nieuw Xenon lampje ivm kleurverschil (waarschijnlijk aan het op raken).
- Toerental schommelt nog altijd een beetje, ook met het nieuwe spruitstuk (was nét na inbouw niet het geval). Binnenkort langs de dealer om dit na te laten kijken.

Update 01-11-2006
- Het geschommel in toerental is haast verdwenen, waarschijnlijk door het inrijden is dit opgelost.

Update 25-01-2007
- Koppeling moet vervangen worden! Duur! :).
- Worth mentioning: de Airco doet het dus nog steeds heel goed, mijn DIY van 10 minuten bijna 2 jaar geleden heeft goed gewerkt... én 340 euro gescheeld...

Update 03-04-2007
Koppeling is vervangen en problemen zijn helemaal opgelost, waar genot om weer lekker te kunnen cruisen!

Update 16-06-2007
Geen problemen!

Update 20-09-2007
Geen problemen!

Update 20-04-2008
Geen problemen! - Inmiddels afscheid genomen van de fijne wagen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.